שאלה בקשר ל Diminished chords

zoomout

New member
שאלה בקשר ל Diminished chords

שלום ! לא מובן לי כל כך המבנה של אקורד מוקטן diminished. כמו שאני יודע זה אקורד שמורידים בו את התו השלישי בחצי טון,עכשיו ראיתי את הסרט how music works ושם מסבירים את זה שונה : הוא לוקח אקורד C שבנוי מדו,מי,סול ואומר שאם רוצים לעשות ממנו מוקטן אז מעלים את הדו בחצי טון לדו דיאז....מאוד אודה אם מישהו יעשה לי סדר בנושא הזה. תודה.
 

SHEX

New member
קצת ליטוש בניסוח../images/Emo95.gif

לכל סוג אקורד יש מבנה משלו. את מבנה האקורדים מגדירים לפי המרווחים שבין צליל לצליל. באקורד מז'ורי (למשל, C), יש את תו הבסיס (במקרה הזה דו), מעליו מנגנים צליל שנמצא במרחק של טרצה גדולה, שני טונים, מעליו (במקרה הזה, מי) - הצליל הזה נקרא צליל הטרצה של האקורד. מעליו יש צליל נוסף, שלישי, שנקרא הקווינטה של האקורד והוא נמצא טרצה קטנה מעל צליל הטרצה (טון וחצי). במקרה הזה הצליל השלישי הוא סול.. באקורד מוקטן, המרחק בין הצליל הראשון לשני ובין הצליל השני לשלישי הוא אותו המרחק - טון וחצי (טרצה קטנה). אם אתה מסתכל על המרחקים האלה ביחס לאקורד מז'ורי, אתה יכול או להוריד את הצליל השני בחצי טון ואת השלישי בטון שלם (דו, מיb, סולbb), או להגביה את הצליל הראשון בחצי טון (דו#, מי סול). הדרך הנכונה להסתכל על בניית אקורדים היא לא ביחס לאקורד אחר. אל תנסה לבנות אקורד מוקטן לפי להגביה או להנמיך אקורדים מז'וריים/מינוריים, אלא פשוט לבנות אותו מחדש על פי המרווחים שאתה אמור לחפש.. מקווה שהתנסחתי ברור, כי נראה לי שלא לגמרי. אם עדיין לא הבנת משהו שאל ואשמח להסביר עוד
 

zoomout

New member
תודה רבה על ההסבר,אבל

האם זה "חוקי" לשנות את תו הבסיס כדי לבנות אקורד מוקטן ? כי זה לא נראה לי הגיוני שב C מז'ור מוקטן לא קיים בכלל תו דו,אלא דו דיאז.... זה לא יהיה אז אקורד דו דיאז מוקטן ? עוד שתי שאלות: 1.איך עושים אקורדים מינוריים מוגדלים ? 2.בשתי מילים באילו מיקרים בשיר יש שימוש באקורדים מוקטנים ומוגדלים ? תודה רבה רבה !!
 

Shards

New member
הסבר

קודם כל - הכל חוקי. בסרטון שראית לצורך ההדגמה הוא העלה את דו ויצר אקורד דו דיאז מוקטן, לצורך ההדגמה, בשביל לא לבלבל, כי כדי ליצור אקורד דו מוקטון הוא היה צריך להנמיך שני קלידים (מי וסול) בחצי טון, ואולי זה נראה לו מסורבל מדי לצורך הדגמה. אעשה לך סדר בדברים שהוסברו לך מעט בפיזור: כל אקורד משולש מורכב משתי טרצות. מזו'ר - טרצה גדולה ואחריה טרצה קטנה (להלן: דו, מי, סול). מינור - טרצה קטנה ואחריה טרצה גדולה (דו, מי במול, סול). מוקטן - שתי טרצות קטנות (דו, מי במול, סול במול). מוגדל - שתי טרצות גדולות (דו, מי, סול דיאז). לפיכך ניתן להסיק שאין דבר כזה "אקורד מינורי מוגדל", בגלל שאקורד מינורי מכיל טרצה קטנה, ואקורד מוגדל מורכב אך ורק מטרצות גדולות. אבל אתה יכול ליצור אקורד מוגדל *בקטונטקסט מינורי*, למשל אם תנגן אקורד דו מוגדל (דו, מי, סול דיאש), עם התו לה בבאס, תיצור בעצם את האקורד Am maj7, וזה אקורד מינורי לכל דבר, אך נשמרת בו ההרגשה של האקורד המוגדל. בקשר לשאלה השנייה שלך זה מאוד רחב וקשה להסברה, בגלל האופי המאוד ייחודי של האקורדים האלו, בד"כ משתמשים בהם כדומיננטות, או לפני דומיננטות. אתן לך רצפים לדוגמה כדי להבהיר: מוקטן: Am7, F maj7, Dm7, B dim, E7b9, Am7. מוגדל: C maj7, F maj7, Em7, A7 aug, Dm 7/9, G7 aug, C maj7/9. מקווה שעזרתי, עומרי.
 
למעלה