זהו קובץ שכתבתי בן אלפי עמודים
ויראה אור בסוף 2006. הקובץ כולל מידע מפורט על כל קטר ועל כל קרון משא או נוסעים ספציפי מאז 1892 ועד 2006. התחלתי עם זה בשנת 1987. כמו כן יש בו מאמרים רבים ותשובות לכל מה שאתה רק רוצה אודות רכבת המנדאט, רכבת-ישראל וכל דבר שזז על מסילה בארץ הזו, כולל מסילות צרות ורשימה של כל 404 הקטרים הקטנים התעשייתים שהיו כאן. הנה קבל דוגמית לקטר המפורסם מס' 70414: (מתנצל שזה לא קשור לציפור רגילה אלא לציפור פלדה גדולה...) קטר זה קיבל את מספרו ב- LMS בשלהי שנת 1940 והושאל ל- GWR. הוחזר למחלקת המלחמה (WD) בשנת 1941. נשלח לפרס והוכנס לשרות ברכבת הפרסית בחודש נובמבר 1942 בקבלו את המס' 41.137. הופעל בפרס בשנים 1942 - 1944. מוספר מחדש בחודש פברואר 1943 כ- MEF 9350. הועבר לכוחות המזרח התיכון במצרים (MEF) בחודש ינואר 1944. הועבר לכוחות הצבא הבריטי בארץ-ישראל (AP) בחודש פברואר 1944. הועבר לרכבת המנדאט (PR) בחודש אפריל 1944. בחודש נובמבר 1944 מוספר מחדש על-ידי מחלקת המלחמה (WD) במס' 70414. בתחילת שנת 1946 השתייך הקטר למוסך הקטרים בלוד. הוכנס למצאי קטרי "רכבת-ישראל" (IR) בחודש מאי 1948. מופיע כקטר פעיל ברשימות נייד הרכבת של המסילה התקנית בידי "רכבת-ישראל" בשנת 1951/2 (אסמכתא: דין וחשבון מינהלי מאת המנהל הכללי של רכבת ישראל לשנים 1948/49 – 1951/52, חיפה, טבת תשי"ג (ינואר 1953), עמ' 73, אר"י). מופיע כקטר בשימוש בשנת 1952/53(אסמכתא: דו"ח "רכבת-ישראל" תחת משרד התחבורה 1952/53). קטר מס' 70414 נרשם כקטר בשימוש ברשימות הנייד של המסילה התקנית מיום 31.03.1954 ומיום 31.03.1955. מופיע כקטר בשירות ברשימת קטרים של מסילת תקן בשירות שנעשתה לצרכי הצבא מיום 31.03.1955. (אסמכתא: תיק: 694/60/24, משרד הביטחון, ארכיון צה"ל ומערכת הביטחון). קטר מס' 70414 מופיע כמוצב במוסכי הרכבת בלוד ביום 18.12.1955 וכקטר שלא בוצע בו בדק כללי מזה זמן רב ולפיכך השימוש בו יתבצע עד שלא יהיה עוד צורך בו. (אסמכתא: פרוטוקול ישיבת הנהלה מס' 86 מיום 18.12.1955, תיק: פ/ 47, אר"י). צילום של קטר מס' 70414 מושבת בסדנאות הרכבת בקישון מופיע ב-"במחנה", גיליון מס' 47 (1962) ä כ"ג בתמוז תשמ"ו ä 30.07.1986, עמ' 26. קטר מס' 70414 הינו המפורסם ביותר בתולדות "רכבת-ישראל" (IR) ! הונצח בשירו של אריה (אריק) לביא ז"ל בתקליטון "7 שראה אור בשנת 1958 ("שיר הקטר") וכן בסרטון וידאו באורך 12 דקות שהופק על-ידי שירות הסרטים הישראלי - ירושלים בשנת 1958. אריק לביא ז"ל נפטר בפתח-תקוה ביום 29.06.2004. זהו. כמובן שמידע כזה קיים לגבי כל אחד מכל 76 הקטרים של הרכבת כיום ולגבי כל אחד מכל קטרי הקיטור שהיו כאן מאז ומעולם. יום טוב.