שאלה דחופה

שאלה דחופה../images/Emo53.gif

אני כותבת כשאני כבר חסר אונים וחוששת לגורל בני במצב הנוכחי: בני בן 11 - לומד בכיתה בה יש 10 ילדים בחינוך המיוחד אבל בבית ספר רגיל. הסיפור הקשה של תחילת שנות הלימודים שלו החל בכך שהתגרשתי באותה תקופה והוא סבל מבעיות רגשיות שהקשו על הלימודים, רצו לשלוח אותו לפנימיה ואני סירבתי בכך שהתפרצתי, התפרצותי זו גרמה להוצאת צו חרום והוא נשלח בעל כורחי שנה לפנימיה בגיל 9 - עשיתי את המלחמה ולאחר אבחון מעמיק נקבע כי עליו להיות במסגרת המשפחתית של האם וכל הרחקה תפגע בו ותערער את בטחונו - מעבר לכך אובחן כילד מבחינה ברמה בינונית עד גבוהה באינטלגנציה שלו. הבעיה היא כזו - כבר שנה שניה שהוא לומד בבית ספר רגיל אך בכיתה של החינוך המיוחד. שנה שעברה הכל היה בסדר גמור וקיבלתי הרבה מחמאות. לקראת סוף השנה שעברה היה אירוע עם עוזרת הכיתה שהיא קרעה לבני את הקלפים מאחר ולא הקשיב לה, והילד החל מתפרץ עליה ובועט בה והיא על מנת להרגיעו אחזה בידיו מאחורי גופו ובקיצור כל האירוע לא נראה לי והתלוננתי על כך. כל זה קרה שבוע לפני סיום הלימודים. מיד הוצא מכתב למחלקת החינוך בעיריה בו נכתב כי הילד צריך לעבור ועדת השמה, כי יתכן ואינו מתאים לכיתה והרמה שלו עולה על כולם כי מדובר בילד מאוד נבון וחכם שלא מוצא עצמו ברמה זו. התפלאתי איך לקראת סוף השנה יוצא מכתב כזה להמלצה של ועדת השמה. בקיצור, הוחלט שהוא ימשיך ללמוד שם השנה עד להחלטה של ועדת ההשמה. בינתיים קניתי ספרים, נערכתי וכל זה - ומאז - כלומר, מתחילת השנה, הילד שלי מושעה מבית הספר כל יומיים ליומיים - והסיבה היא שהוא מכה ילדים - מרביץ ליועצת, מקלל ולא יושב בכיתה. הייתי שם בישיבה ופגישה ונערך אבחון שעוד לא הסתיים - ומהאבחון אני כבר הספקתי לשמוע כי מדובר בילד מאוד אינטלגנטי. מה הבעיה בעצם: אני רוצה לתת רקע כי מדובר בילד שבבית - ובכלל בסביבה השכונתית, אינו מקלל אף אחד מכבד את הזולת, נותן כבוד, חכם מאוד מאוד - ילד בוגר להפליא אוהב צדק ומכבד את הבריות ברמה גבוהה. אוהב ללכת לבית ספר למרות שהוא לא סובל את המורה ונעלב כל פעם מחדש מההשעיה כלפיו. למרות הכל, הוא קם והולך לבית הספר ואין לו בעיה עם זה, הוא אוהב את התלמידים ובכלל ללכת ללמוד. מתחילת השנה, לא פתח ספר אחד, כי מי יכול ללמוד כשמשעים אותו כל הזמן. לענין המכות - אני אומרת ומבהירה לו, שאני לא מוכנה שירים ידיים בשום אופן וזה לא מקובל עלי. הענין הוא, שהוא אמר, שלא מקשיבים לו בכלל בבית הספר ויש מספר ילדים (לא מהכיתה, אלא מבית הספר) שמנצלים את העובדה שיש עליו סטיגמה של ילד מושעה - וכל הזמן אומרים למנהלת שהוא מרביץ - והמנהלת לא מקשיבה וישר משעה אותו למחרת עד שהוא מחליט שהוא לוקח את החוק לידיים. בקיצור - נקרע לי הלב על הילד שלי - שכל כך רוצה ללמוד אבל זהו - מרגישה שמשחקים לי עם הילד - ולא אשקר אם אגיד שהילד הזה עלול חס ושלום לפגוע במכוון רק מתוך הכאב אותו הוא משדר לי - הוא בוכה יום ולילה על מה שעושים לו. בבית הספר אומרים לי שאני עושה לטובתו - מה שבכלל לא נכון - כשאני שומעת שמשעים אותו ליבי נקרע אבל אני אומרת לו שאני לא רוצה לדבר איתו על כי הרים ידיים - אבל שוב זה כדור שלג כזה - שלא מבינים אותו והוא מרים ידיים בגלל זה - בבית הילד מוכר הן בסביבה הטפולית והן בשכונה, במשפחה וכו' כילד אינטלגנטי וחכם מאוד ולא נוגע באף אחד. ביום שני ועדת השמה בשעה טובה. מה אתם מציעים לי מה לעשות? האם לפנות לאל"י?? תודה
 
שתי סוגיות

יש כאן שתי סוגיות שונות: 1) בביה"ס חייב להיות שילוב בין דאגה לבטחונם של כל ילדי ביה"ס לבין טיפול הולם בילד שמציג התנהגות מאתגרת. השימוש בהשעיה הדרך "טיפולית" אולי עומדת בסעיף הראשון אך נכשל בשני. בנוסף לכך, ישנן הנחיות מאד ברורות של המנכלי"ת באשר הדרך היחידה שניתן על פיה להשעות ילד. מהעובדות שהבאת, נראה שיתכן שלא עמדו בכל ההנחיות הללו. אני מכהן גם בחבר במועצת המנהלים של האגודה הבינלאומית לזכויות הילד ובזמן האחרון אני מתבקש להתערב בנושאים דומים לשלכם כדי לדאוג לאינטרסים של התלמיד (להבדיל מהאינטרסים של ההורים או ביה"ס). 2) אני הייתי מציע לך להפנות לאבחון התנהגותי מקיף אצל בעל מקצוע שיאבחן בצורה יסודית ומקצועית את הקשיים של בנך, הן בביה"ס והן בבית, ויעזור לך ולביה"ס לבנות התערבות התנהגותית מקצועית. (ראי מכתב שלי לפורום היום)
 

החורזת**

New member
אם הילד נמצא בתהליך של אבחון,

הייתי מציעה לך לבדוק עם המאבחן, האם בנך מושם בכיתה המתאימה לו. ציינת שהוא עם אינטליגנציה גבוהה ובמערכת בעיותיו בעיקר התנהגותיות. האם הוא במסגרת לילדים עם הפרעות התנהגותיות? לא נראה כי מסגרת כזו אמורה לתת מענה לקשיים מסוג אלה שבנך מפגין בבי"ס ולא להשעותו. האם הוא בכיתת ליקויי למידה? אולי הוא משועמם בכיתה? ואולי יש משהו אחר שמאיים עליו. את מתארת הבדל קיצוני בין התנהגות הילד בבית לזו שבבי"ס והעניין טעון בדיקה מעמיקה יותר. הייתי מציעה לך להפנות את בנך לאבחון מקיף שיתמקד מעבר לבדיקת האינטליגנציה, גם בבדיקת כישורי הלמידה, התחום הרגשי וההתנהגותי.
 
למעלה