שאלה \ הבהרה על דיסוננטים

TמחפשT

New member
שאלה \ הבהרה על דיסוננטים

הבנתי שדיסוננט שכן ודיסוננט שוהה שניהם דיסוננטים שמגיעים מאותו צליל.. אם כך מה ההבדל ביניהם? ובכלל, איך מזהים דיסוננטים בניתוח יצירה?
 

Shards

New member
בחיים שלי לא שמעתי

על המונחים דיסוננס שכן ודיסוננס שוהה, לפחות לא בלשון זו. אם תוכל לשפוך אור עליהם אולי אוכל לעזור. מעבר לכך, איך מזהים דיסוננסים בניתוח יצירה, ראשית כל לפי השמיעה, הם בולטים מאוד. מבחינה תאורטית, דיסוננס הוא שילוב של שני תווים או יותר, היוצרים יחד מצב של חוסר הרמוניה, "צורם" באוזן. מבחינה מעשית, המרווחים הדיסוננסיים הינם הסקונדה, הטריטון והספטימה, אך זה משתנה בהתאם לתקופה, למשל בתקופת הרנסאנס גם טרצה וקוורטה נחשבו לדיסוננס, ונאלצו להפתר לקונסוננס, ובתקופה הרומנטית (שהתאפיינה בהרמוניה יותר כרומטית), ההגדרה לדיסוננס הצטמצמה. מעבר לכך, במאה ה20 התרחש תהליך שהוגדר ע"י ארנולד שנברג כ"אמנסיפציית הדיסוננס", שחרור הדיסוננס מהתלות בקונסוננס. עוד על שנברג, הוא הגה את השיטה הסריאלית, שהתייחסה לדיסוננסים כשווי ערך לקונסוננסים, ללא כל צורך להפתר. כמו כן אתנומוסיקולוגים (כמו בלה בארטוק או זולטן קודאי) השתמשו ביצירותיהם בסולמות אותנטיים יותר, שהיו בעלי בסיס הרמוני שונה מן הסולמות המערביים, ותרמו ל"אמנסיפציה" הנ"ל. ככה על קצה המזלג P: אם יהיו עוד שאלות תרגיש חופשי לפנות אליי. עומרי.
 

dombi7

New member
זה שני דיסונטים שונים לחלוטין

קודם כל שוהה כשמו כן הוא, במקום להיפתר על הביט הצפוי, הוא שוהה עוד איזה שמינית או רבע (תלוי במקצב), ובכך גורם להשייה של הפתרון. לרוב נראה אותו עם איזה קישור בין שני צלילים שעובר קו תיבה, או שלא... אבל אתה תשמע שהפתרון מגיע טיפה יותר מאוחר, אחרי שכל האקורד כבר נפתר, רק איזה צליל נשאר עומד. דיסוננט שכן, אם אני מבין מה אתה מתכוון, הוא ירידה או עלייה בצליל מקונסוננט לדיסוננט (או ההיפך) כלומר אם יש לי בבאס אקורד דו, בסופרן לדוגמא יכול להיות לי דו - סי -דו. או כמו שקוראים לזה (8-7-8) או כל דבר שמתחיל מקונסוננט לדיסוננט. המוכרים ביותר הם 4 ל3, 7 ל8, 9ל8 ויש עוד המון המון. דיסוננט בניתוח יצירה יהיה רוב הזמן. הוא לא חייב להיות זר לסולם, לדוגמא בדומיננט ספטאקורד כל הצלילים שייכים לסולם אבל יש שמה ספטימה וטירטון בכל זאת. כדאי בשביל זה קודם כל לפתח את השמיעה. ברור שסקונדות קטנות וגדולות תוכל לשמוע כי הן צורמות מאוד, אבל לדעתי לא צריך למצוא כל דיוסננט ביצירה. אתה לעולם לא תסיים ככה. לדעתי צריך למצוא את אלה שעושים תפנית ליצירה. כאלה שחשובים ושמשנים משהו...
 
למעלה