שאלה וטענה!

amitmis

New member
שאלה וטענה!

ראשית, לטענה: הפורום השתגע. לא יודע אם זה רק הפורום הזה או עוד הרבה בתפוז (או כולם), אבל בהתחלה נעלם לי קישור שאף אחד לא יודע לאן נעלם (כולל המנהלים), ועכשיו, לסירוגין נעלמות ואז חוזרות התגובות של אנשים להודעות שלי. אני קורא אותן, אח"כ רואה שנעלמו, אח"כ רואה שהן חזרו, ושוב נעלמו! מה קורה??? ועכשיו לשאלה: לאחרונה ניגנתי וואלס של שופן (אופוס פוסטומוס, במי במול מינור (מקווה שאני לא טועה בכתיבה!)), נוקטורן של שופן (אופוס 9, מספר 2), ויצירות ברמת הקושי והסגנון הזה. לאחרונה נתקלתי בבעיה קשה - אין לי מה לנגן! כל היצירות שאני מכיר ואוהב שועד לא ניגנתי - קשות לי מדי. יצירות ממש ממש קשות לכל הדעות, ואני לא מכיר שום יצירה אחרת, לא שאני זוכר, לפחות. בנוסף, אין לי תווים של יצירות שמתאימות לי. אשמח להצעות (רק לא באך או איזה מישהו משעמם מהתקופה הקלאסית בארוקית, אם אפשר). עדיף של מלחינים מהתקופה הרומנטית, ולא איכפת לי גם מודרנית (אם לא קשה מדי, בהתאם למה שכתבתי לעיל). שופן? ליסט? אחרים? תודה רבה, עמית.
 

amitmis

New member
אה, וגם בקשה ספיציפית לתווים: ../images/Emo9.gif

אשמח מאוד, מאוד מאוד, לקבל את התווים של הפרק הראשון של "סונטת הגילאים" של אלקן, הלא הוא "גיל 20". תודה רבה, מקרב לב!!! עמית.
 
בקשר לטענה

דומני שאתה צריך להפוך את הטענה לשאלה, ולהפנות את השאלה הזאת לעצמך. ובקשר לשאלה, אתה לא באמת מצפה שזה אפשרי לתת לך הצעות בלי לשמוע אותך, נכון? כמובן שאפשר למצוא אין ספור יצירות שהם ברמה הטכנית של היצירות שניגנת. אולם, טכניקה היא שלב ב'. שלב א' הוא מה אתה מסוגל להוציא מהיצירה בתור מוזיקאי. וזאת לא נוכל לדעת בלי שנשמע אותך. ישנם אנשים עם טכניקה מעולה. אך בתור אמנים, לא הייתי נותן להם חלילית מפלסטיק.
 

yonti261

New member
כמה יצירות רומנטיות יפות לפסנתר:

שופן-סונטה מס' 2 בסי במול מינור אופוס 35 שומן-קרנבל,סצינות ילדות ליסט-רפסודיות,אטיודי פגניני מנדלסון-שירים ללא מילים שוברט-פנטסיה בפה מינור לארבע ידיים (יצירה מקסימה.תוכל לנגן אותה עם המורה). ובקשר למה שאמרת על הברוק,יש לי דווקא יצירה ברוקית בכלל לא משעממת:קונצ'רטו לפסנתר בפה מינור.ניגנתי את הפרק הראשון בחודש יוני בכמה קונצרטים יחד עם המורה שלי (בשני פסנתרים,המורה ניגנה את תפקיד התזמורת).יצירה מקסימה ומרגשת.אני יכול להבין את הטענה שלך בקשר לברוק ובאך:גם אני משתעמם מהאינוונציות והפרטיטות שלו,אבל הקונצ'רטו הזה ממש יפה.
 
רפרטואר של פסנתר זה לא הצד החזק שלי, אבל-

לדעתי בלי קשר לאיזה כלי אתה מנגן, זה קצת בעייתי לנגן רק רפרטואר רומנטי בלי להכיר על בוריו גם את הרפרטואר הבארוקי והקלאסי (ואם יש - גם פרה-בארוקי). הרי מוסיקה לא נוצרה יש מאין - זה שכבות על גבי שכבות של התפתחות, מבחינת התפתחות הכלי זה מעניין. משעמם אותך? יופי, גם לנגן שעות של סולמות ואטיודים זה משעמם, ועדיין כולם עושים את זה (טוב, נו, חוץ מזמרים...
). זה חלק מלהיות אמן, בעיני.
 

GustavM

New member
איך לא באך?!

אחד הדברים שיותר קשה לי להבין בעולמינו זה אנשים שאוהבים מוזיקה קלאסית ולא סובלים את באך. בשבילי באך זה כמעט אלוהים, שכתב אינספור יצירות מהטובות שנכתבו ע"י מישהו מימי הביניים ועד ימינו אנו. בקשר להמלצות, אני מצטרף לדעתם של מגיבים אחרים שקשה להמליץ לך דברים בלי לשמוע אותך מנגן. אני חושב שמאוד כדאי שתקשיב למוזיקה קלאסית ובארוקית, לא רק לפסנתר (נגיד קנטטות של באך, סימפוניות של מוצרט, וכו'). תלך בהתחלה על יצירות יחסית קליטות, לא ארוכות מדי, אבל חשובות (נגיד תתחיל מסימפוניה מס' 35 של מוצארט, ולא ממס' 3 נגיד). בכלל, המחלה הכי מדבקת והכי קטלנית לפסנתרנים (ואני אומר את זה כפסנתרן) זה עודף שופן. פסנתרנים שמנגנים רק שופן כל היום וחושבים שהוא אלוהי המוזיקה, ולא מכירים כלום חוץ משופן, גם אם הם מנגנים אותו נפלא - זאת ה-בעיה של הפסנתרנים היום. אם עסקינן במוזיקה לפסנתר, תיקח נגיד סונטות של בטהובן (תתחיל מהקלות כמובן), ותלמד קצת את הסגנון שלו. אם מוזיקה מודרנית מעניינת אותך, אז יש את הפרלודים של דביסי שחלקם לא קשים מדי, אבל עם זאת מפתחים מאוד את המוזיקליות. עוד מלחין שאני ממליץ עליו זה סקריאבין - יש לו יצירות קטנות ויחסית לא קשות, בנוסף ל10 הסונטות לפסנתר שהן מהכי קשות שנכתבו... יש גם מלא קטעים קלים של שומאן. זה גם מומלץ. עם ליסט עוד לא כדאי לך להתחיל, כי הוא דורש יכולת טכנית מאוד מאוד גבוהה, שלפי מה שהבנתי (שזה לא הרבה בלי לשמוע אותך) אז תתחיל עם דברים אחרים. מה שכן, אל תחשוב רק על טכניקה כל היום: תפתח את הראש לכמה שיותר תקופות ומלחינים, ותרחיב מעבר לפסנתר. גרסאת הלייט של מגפת השופן הפסנתרנית היא כל אותם פסנתרנים שלא מכירים שום מוזיקה שהיא לא לפסנתר. מכירים לא רע את הרפרטואר הפסנתרני אבל לא מבינים כלום במוזיקה לכלים אחרים, שלא לדבר על ז'אנרים כגון אופרה, מוזיקה סימפונית, רביעיות מיתרים, וכו'. לכן המלצתי החשובה לך ביותר היא פשוט לשמוע הרבה מוזיקה: הרבה מלחינים, הרבה תקופות, הרבה יצירות, הרבה ז'אנרים הרבה ביצועים, והרבה קשב - ללמוד להקשיב למוזיקה לעומק זו אחת המיומנויות הכי חשובות למוזיקאי. אני מקווה שיום יבוא ותפסיק אפילו "להשתעמם" מבאך.
 

byrdparis

New member
כל מילה , סלע!../images/Emo70.gif

באך בעיתי לדעתי לאנשים מכייון שהוא לא "יורה" מלודיות מסוימת שהרבה מאזינים או "מתחילים" בקלאסית התרגלו ממלחינים שונים מהתקופה הקלאסית והרמונטית בעיקר . הוא קצת יותר מתמטי ..ואולי בגלל זה מי שמתעניין במוסיקה באופן עמוק יותר , האזנה, הלחנה ,תזמור, ניצוח וגם ביצוע על כלים מסוימים נוטה יותר ויותר לכיוונו ומתחיל "לראות את האור" שיוצאת מהמוסיקה של אחד מהמלחינים המדהימים שהיו אי פעם בכל התקופות . המוסיקה שו תוארה לא פעם כ מוסיקה "מכונת כתיבה" ואני יכול "להבין" את האמרה .. אך אם מסתכלים מעבר לשטחיות העגומה שבדרך כלל מקשיבים למוסיקה שלו בחשש מסוים ..מגלים את הכח האמיתי של באך . בהצלחה .
 

GustavM

New member
...

הגדולה האמיתית של באך היא לדעתי האיזון המושלם בין רגש לאינטלקט: בנוסף לרובד המתמטי/קונטרפונקטי המחושב מאוד של באך, ישנו הרובד הרגשי - אליו נחפשים ראשונים, והוא בהחלט לא "יבש" או "שטחי ועגום": די להקשיב לקנטטה BWV 4 ("Christ lag in Todesbanden" - הקנטטה הראשונה שהוא כתב...) בכדי למצוא דוגמא מאלפת לשילוב חסר-המתחרים בין תחכום מתמטי לביוטי רגשי מהעזים שהועלו על הכתב.
 

shakedsham

New member
אה ועוד המלצה

אני מקווה שאתה לומד עם מורה...אם כן כמובן שהדבר הטוב ביותר הוא להוועץ בו/ה. ואם לא אז כמובן שהדבר הטוב ביותר הוא למצוא אחת/ד
 

amitmis

New member
את חושבת שכדאי להחליף מורה?

שיקול נוסף הוא הכסף המועט (50 ש"ח לשעה) שהיא לוקחת, לעומת אחרות...
 

byrdparis

New member
נראה לי

נראה לי שאם אתה לומד אצל מורה שלא מסוגלת לתת לך חומר לנגן ברמה שלך שיעזור לך להתפתח ולתרגל בבית אתה צריך לעבור למישהו קצת יותר טוב . עיניין הכסף מובן , אבל חשוב על זה שה 50 שח שלך יביאו אותך רק למקום מסוים מעבר לכך ה 50 שח שלך יטחנו מים . אחרי שהגעת לנק מסוימת (ברמה נגינה, תאוריה ,תרגול) כל שעור נוסף אצל אותה מורה ו 50 שח שתתן לה יביאו אותך לחפור במקום . אחד הדברים הטובים ומומלצים ביותר לדעתי על תלמיד שכבר יודע להעריך ולבקר את מוריו ואת עצמו (זה הכי חושב!) להיות אמיתי עם עצמו ולהתחיל לחפש את המורים שיביאו אותו לרמה מעליו . אני בתור מורה למוסיקה , הייתי שלם ומודע ליכולות שלי ..וכאשר תלמידים הגיעו לקצה היכולת שלי (לא שלהם ) הפנתי אותם למורה שונה .. עם כל הצער בדבר , הפסד הממון מצידי והאגו שנפגע (שוב מצידי) עשיתי לתלמידים שלי (שישבו התאמנו והגיעו אלי שנים רבות עד שמיצו את יכולותי) טובה והם היום מודים לי על כך .. כמובן שמורה רוצה תמיד להיות כמה צעדים לפני תלמידיו ..ואכן מיד השתדלתי לעשות כן , ללמוד בעצמי להתאמן עוד ועוד ..(גם אחרי 20 שנה ) אך היו מקרים של תלמידים מוכשרים ומצוינים שהדביקו את הקצב ..והיה נדמה לפחות לעצמי שאני "טוחן איתם מים" בכל מקרה . זאת ההמלצה שלי .. אמנם תצטרך לשלם קצת יותר אבל גם רמתך תעלה לאין ערוך , תרענן את עצמך לכיוונים שונים וכדומה . בהצלחה
 

amitmis

New member
תודה רבה. עזרת לי להחליט...

ואני באמת חושב שאין טעם להמשיך עם אותה המורה. שוב תודה.
 
למעלה