שאלה חצי תיאורטית חצי אידיאולוגית-דילמה!

שאלה חצי תיאורטית חצי אידיאולוגית-דילמה!

וגם מוסרית ותפישתי ועוד. תגידו, אילו הייתם הולכים ללמד במקום כלשהו, מוסד "כאילו אקדמי", שאינו אוניברסיטה, והייתם מגלים שרמת ההוראה שם נמוכה מאוד, שנעשים שם מעשים לא אקדמיים (כמו מתן ציונים עוברים לאנשים שלא השתתפו בקורסים, למשל), ובעיקר - שיש מין קשר של שתיקה כדי לא "להפסיד" תלמידים. מה הייתם עושים? ממשיכים ללמד שם ולומדים "לוותר על העקרונות" שלכם, לוותר על הדרישות ועל הרמה האקדמית שלכםם? להתריע? לקחת את הסיכון שיגידו לכם לא לעבוד שם יותר? לקחת א ת הסיכון שייצאו נגדכם? האם הייתם מדברים על זה עם קולגות , שכבר למדו את ה"ערכים"של המקום, ולכן - אומרים לכם "אם אתה רוצה מקום עבודה תשתוק ותלמד את החוקים כאן"? בקיצור - מה דעתכם? חברי הטוב מצוי במצב הזה כבר שני סמסטרים, והשבוע - זה כבר היה בשלב של כלו כל הקצין. הודיעו לו שאסור שאף תלמיד ייכשל בקורס, אפילו אם כתב בחינה מזעזעת, ואפילו אם ברור לכל המורים שמלמדים אותו שהוא לא ברמה ראויה לקבלת תואר. אני כבר לא יודעת מה לייעץ לו.
 

22ק ו ס ם

New member
אני לא הייתי הולך

אלא אם כן מדובר במצוקה כלכלית קשה וגם אז בספק. רמאות אקדמית זו רמאות וכמו שלא הייתי הולך לגנוב (למרות שזה לא מתקרב לאותה רמה) כך לא הייתי רוצה להיות שותף לזה. זה גם עלול לפגוע במוניטין שלך בעתיד.
 

tulkin

New member
אני לא מצליח לחשוב על שום סיבה

להמשיך ללמד שם. ההוראה שם תיראה רע גם בקורות החיים שלו. אלא אם כן - יש לו כוחות לנסות לשנות את המערכת בצורה כזו או אחרת.
 

tulkin

New member
חשוב לסייג ולומר

אני לא מכיר את הסיטואציה כולה וייתכן (ואפילו סביר) שהיא מורכבת יותר ממה שנראה מהתיאור הקצר שלך... ולכן כל עצותיי ותובנותיי צריכות להילקח בעירבון מאד מאד מוגבל.
 
לעזוב , אלא אם כן....

לעזוב כמה שיותר מהר, אלא אם כן הוא במצב של פת לחם וימות מרעב לכשיעזוב.
 
לא נראה לי שהייתי ממשיכה

או שהייתי ממשיכה, אבל עושה מה שאני רוצה ומחכה שלא ימשיכו איתי את החוזה (או שכן, לשיקולם)...
 

mummy

New member
אם הוא יכול כלכלית לוותר על ההכנסה הזו

הייתי ממליצה בלי להסס בכלל לעזוב את המקום. בייחוד אם קריירה אקדמית זה משהו שהוא מכוון אליו מתישהו בעתיד. זה רק יכול להזיק יותר מאשר להועיל (מעבר לכל שאר הסיבות הטריוויאליות למה לא לעשות את זה).
 

LastFlowers

New member
ועוד שאלה מוסרית

אם הייתם יודעים על התנהלות שכזאת במוסד שמכשיר סטודנטים לתואר או תעודה כלשהי, הייתם מדווחים עליו? ברור לי שהידיד נמצא בין הפטיש לסדן ושתלונה מצדו, גם אם בעילום שם, תביא לו רק נזק. אבל רבאק, הוא בטח לא הראשון ולא האחרון שמלמד שם. איך שאני תופסת את זה, קיים סיכוי סביר שמספר כלשהו של סטודנטים מגיעים ללמוד במוסד המדובר בדיוק בגלל כל עיגולי הפינות שלו. למה אף אחד לא מעז לדבר גם כשהוא מחוץ למערכת? אגב התשובה שלי היא כן, גם אם הייתי עמוק בפנים. עניין של אופי מחורבן שמסב לי לא מעט נזק.
 
כן , אני איתך לגמרי!

הבעיההיא - שא' זה מסב נזק רק לך (ולי, ולו ולכמונו). ב- זה אומר - שעוד אלף אחרים עומדים על הדלת ומצפים לתפקיד. אמירות מפורשות שנאמרו לו מאנשים שעובדים שם היו: "אם אתה רוצה עבודה, תשתוק, ותתאים את עצמך". לצערי לפי מה שני רואה ושומעת - זה המצב הרוֹוֵח , זה כבר לא המצב ה"חריג" של "עשב שוטה" אחד או שנים, אלא - ממש משהו שפושה ונוגס בכל חלקה טובה. המאבק הכלכלי של המכללות על קיומן, הצורך שלהן בתלמידים כדי להמשיך להתקיים- מוביל לזה ש"התלמיד הוא הלקוח" ולכן- הוא גם תמיד צודק. מי שמעז לומר דבר מה, או לדרוש דבר מה מהתלמידים שלו (למשל, להכין שיעורי בית, או רחמנא ליצלן - להגיש עבודות מסכמות בתאריך יעד ספציפי שידוע חודש מראש) מייד מוגדר מישהו לא טוב למערכת, מייד מתחילים מסע צלב נגדו, וכמובן - מאיימים שכדאי לו לטובתו להתאים את עצמו למערכת. אני לא בטוחה שדיווח כזה, כמו שאת שאלת עליו- כבר מעניין מישהו. לצערי - אני חושבת שזו כבר אמת ידועה לכולם, והיא כבר לא "מתחת לשולחן" כמו שהיתה עד לפני שנים ספורות, אלא כבר ידועה ונאמרת בריש גלי, ולמרות זאת - לא נראה לי שיש אנשים מספיק אמיצים כדי לקום ולעשות משהו ע ם המידע הזה. רוב האנשים, לצערי, כבר כבולים למקום בכבלי פרנסה. שימי לב לכל התשובות שניתנו כאן - כולם אמרו ש"אם הוא לא רעב , או יש לו פרנסה אחרת - שיעזוב". אבל - רוב מי שכבר נמצא במכללות האלה, וגם רוב מי שכבר סיים לימודים , ורוצה בכל זאת ללמד במקום חצי-אקדמי, כדי לא ללמד בבי"ס או כדי להרגיש שהוא עדיין יכול להשפיע על המחקר וההשכלה הגבוהה- בסופו של דבר יודע שזה מקור הפרנסה שלו, ו... שאיון יותר מדי חלופות שמחכות לו בחוץ....
 

LastFlowers

New member
פספסת אותי קלות

תהיתי בעיקר איך זה שאנשים מבחוץ, כאלה שאין להם מה להפסיד או ממה להיפגע, לא טרחו להגיד שום דבר לאף גורם (והבעתי הבנה כלפי שתיקתם של אלה מבפנים). הרי ניכר שזה מפריע לכל כך הרבה גורמים, אז למה אף אחד לא עושה משהו? ואח"כ מתפלאים איך רמת החינוך והאקדמיה הופכים להיות כל כך בינוניים.
 
אה, זה ברור

לא ממש פספסתי אותך. אמרתי - שגם כשכבר אמרו את זה לאנשים הנכונים- זה לא ממש אכפת להם. וגם מי מבחוץ נראה לך שיש לו עניין בזה? התלמידים? אין מצב - הם מאוד מרוצים שמתייחסים אליהם כאל קובעי המדיניות המורים- כבר אמרנו. משרד החניוך? - אין לו עניין לפתוח את תבת הפנדורה הזו מי נשאר? מנקי הרחובות או עוברי אורח ? - לא בטוח שהם יודעים, ואם יודעים - הם כבר שבויים באפתיה הכללית שיש במדינה....
 
דילמה שנתקלים בה תמיד

שעובדים במערכת גדולה. רק לאחרונה הביע בג"ץ עמדה ערכית בעניין בנושא אפריים ארליך אשר חשף שחיתויות במשטרה (שגרמו אף להתפטרות המפכל) ואשר קידומו עוכב כתוצאה מכך (לטענתו). הנה כתבה בארץ והנה פסק הדין העצמו. http://www.haaretz.co.il/hasite/spages/999400.html http://elyon1.court.gov.il/files/08/880/007/t06/08007880.t06.htm העצוב לדעתי בפסק דינו הינו השורות הבאות אשר למעשה מחנך עובדים להיות נאמנים למערכת, על כלל הפגמים בה, ולא לנסות לתקן אותה. כולנו מכירים את ההצעות האלטרנטיביות של השופטים כיצד לתקן, מתוך המערכת עצמה, ואת חוסר היעילות שבהם. תקראו ותשפטו בעצמכם: ט"ו. (1) מה עומד מנגד, וגם בו אין להקל ראש? העותר אינו קצין שיגרתי, לטוב ולמוטב. לטוב – כי הוא ממלא תפקידיו במקצועיות ובחריצות והישגיו מוערכים. ואולם, יש גם פן נוסף: הוא לא הלך בהתנהלותו בדרכים הרגילות, ולכך נדרשת המשטרה בעמדתה. נאחז את השור בקרניו: העותר נקט בעבודתו גם בדרכי תקשור לא שיגרתיות ונתפס כמקושר עם גורמים שמחוץ למשטרה, וגם כמי ש"אינו עושה חשבון" לגבי מפקדיו, לרבות באופן בוטה. הדעת נותנת, כי במישור הקונקרטי היתה השלכה מערכתית ל"פנים חיצוניים" אלה. ארגונים היררכיים אינם בנויים לעכל בתוכם מי שהולך בתלמים לא שיגרתיים. מפקדים צריכים להיות מלאכי השרת כדי לקבל זאת כמובן מאליו, ובני אדם –כולנו – אינם מלאכי השרת. הדעת נותנת כי על חלק מאלה ראוי העותר לשבח מהותי. האם היו הדברים הנחוצים נעשים אילולא הלך לתקשורת בפרשת פריניאן? שאלה טובה, ויתכן שהתשובה אינה חיובית, וכבר אמרה ועדת זיילר את אשר אמרה, ואנו מה נענה אחריה, ואולם על דרך הכלל - אולי ראיה לכך היא השיחה בין העותר למפכ"ל שהובאה מעלה – קשה מאוד להשיג את האיזון הנכון בין פעולה סדורה בתוך המערכות הרלבנטיות לבין האינטרס הציבורי בחשיפה. כל אדם הגון מבין, כי "התוקעים בחצוצרה" אינם חביבים במיוחד על ארגוניהם, גם אם הם חביבים על הציבור הרחב. יש לעודדם, וכן עשה המחוקק בחקקו את חוק הגנה על עובדים (חשיפת עבירות ופגיעה בטוהר המידות או במינהל התקין) תשנ"ז-1997. הסעיף המהותי העיקרי בתיק זה הוא סעיף 2 לפיו "לא יפגע מעביד בתנאי עבודתו של עובד ולא יפטרו בשל כך שהגיש תלונה נגד מעבידו או נגד עובד אחר של אותו מעביד, או שסייע לעובד אחר בקשר להגשת תלונה כאמור". חוק זה מטיל על המעביד את חובת ההוכחה שלא פגע בתנאי עבודתו של העובד (סעיף 3א). אנו מזכירים חוק זה מבלי להידרש להיקף תחולתו, וכבר ציינה השופטת פרוקצ'יה בבג"צ 6840/01 פלצמן נ' ראש המטה הכללי (לא פורסם), בין השאר לעניין זה, כי "הסדרים סטטוטוריים אלה אמנם אינם חלים כלשונם על מערכות ההעסקה המיוחדות כמו הצבא והמשטרה, אולם הם בודאי משפיעים השפעה ישירה על דרך ההסתכלות המשפטית על פעולת הרשות הציבורית במניעת קידומו של חייל בשירות קבע ושחרורו הכפוי מצה"ל בתוך פרק זמן קצר יחסית לאחר שהגיש תלונה כנגד מפקדו בגין התנהגות מפקדו בגין התנהגות בלתי הולמת בתפקידו". בענייננו כמובן אין מדובר בשחרור כפוי. ועוד, כבר נדרשה השופטת שטרסברג-כהן בבג"צ 1284/99 פלונית נ' ראש המטה הכללי, פ"ד נג(2) 62, 76 – אמנם בנסיבות שונות – ליחס שבין רב-שיח ציבורי לבין פעולה שעניינה גיוס דעת הקהל. (2) עניין זה כולו עדין הוא ביותר מטבעו, והרי רחוקים אנו מתמיכה בסתימת פיות או בטאטוא אל מתחת לשטיח; ואולם המתחם או המרווח שבין "קבלת הדין" גם כשהבטן מתפוצצת מזעף, דבר שאינו רצוי, לבין מעבר הישר להטחה פומבית שאינו רצוי אף הוא – גדול הוא, ולחצייתו נתכנו דרכים שונות, ובמהלכן אבני דרך. האם היושר והיושרה גם יכולים להיות רישיון לחריגות משורת השכל הישר הסדור מתוך הרצון לעודד את חושפי השחיתויות? למשל, האם אין על הקובל לפנות תחילה לגורמים האחראיים במערכת בה הוא פועל בטרם יפנה אל התקשורת ואל חברי הכנסת? ולמצער, האם עליו לאתר אותם גורמים שהדעת נותנת כי מתוקף תפקידם, לפחות, האינטרס שלהם להילחם בשחיתות הוא משותף וטבוע – כך, למשל, יועצים משפטיים, מבקרי פנים, וכיוצא בזה. לא אחת מגיעים ליועץ המשפטי לממשלה גורמים ממשרדי ממשלה, רשויות סטטוטוריות או חברות ממשלתיות המעוניינים לחשוף שחיתות בלא ששמם ייחשף - למצער בשלב ראשוני, והתלונות מטופלות באורח רלבנטי, וכמובן בהמשך יידרשו לעתים בחקירות משטרה או יידרש לכך מבקר המדינה. היציאה לתקשורת ולגורמים ציבוריים או פוליטיים צריכה כמובן להיות חריגה, כאשר מאמין הגורם המתלונן כי כלתה הרעה ואין אוזן שומעת. אין בדעתי לומר כאן דבר קונקרטי ספציפי הקשור לעותר, ואזכיר שוב כי כבר אמרה ועדת זילר את שאמרה כמובא מעלה, אלא להידרש להיבט מערכתי; בקוים רחבים, זכאי ואף חייב אדם לנסות לחשוף דברים בלתי תקינים בעיניו, לא כל שכן שחיתות; אך זכאית המערכת כי יפתח בכך בתוכה, בפני הממונים או גורמי הייעוץ המשפטי והביקורת, ראו לעניין זה דברי השופטת שטרסברג-כהן בבג"צ 1284/99 פלונית נ' ראש המטה הכללי הנזכר, וכן דברי השופט לוי בבג"צ 5699/07 פלונית ואח' נ' היועץ המשפטי לממשלה ואח' (לא פורסם) (פסקאות 64 ואילך).
 
למעלה