שאלה חשובה בקשר לעמלק

דניאל2890

New member
שאלה חשובה בקשר לעמלק

מהו הנימוק ההיסטורי להכחדת עמלק ולהחרמתו ?האם ניתנים נימוקים נוספים?מי צריך לבצע את הפקודה?ומדוע צריכים למחוק את העמלק מבית האדמה ? אני שובר את הראש כבר שעות כדי לחפש תשובה אשמח מאוד עם תעזרו לי
 

DonaldDick1

New member
ככה../images/Emo26.gif

עמלק, עם קדום הנזכר במקרא שהיה נכדו של עשו, וחי במדבריות בדרום ארץ ישראל. על פי המתואר בספר שמואל (א' פרק ל' א'-ט"ז) היה עם נוודים שחי על חרבו, והתפרנס ממסעות של ביזה ושוד. על פי המסופר במקרא, היה העם הראשון שנלחם עם ישראל בצאתם ממצרים (באזור רפידים), וזינב את הנחשלים והעייפים שהלכו בסוף המחנה. אף שישראל החזירו מלחמה שערה והיכו אותו מכה מוחצת, הוא הצליח לפגוע בהם פגיעה מורלית קשה. (שמות פרק יז ח'-ט"ז). תוקפנות זו על עם פליט שבורח מאימפריה (למרות שפרעה וחייליו שבאו להחזיר את בני ישראל כבר טבעו בים) ומשוטט לו במדבר חסר אונים, נחשבה למעשה מתועב, ומאז צוו ישראל להלחם בו מלחמת חורמה. ה' הבטיח למחות את זכר עמלק מעל פני האדמה, והוא ביצע זאת באמצעות עם ישראל.
 
כתבת "הוא ביצע זאת"- האם עמלק נמחה?

או האם עמי האזור התערבבו זה בזה ועמלק למעשה חי בקרבינו עד היום? האם אנחנו לא מצוווים בשלוש מיצוות בעת הכניסה לארץ אחת מהן- השמדת עמלק? ואם כן- האם זה היה נכון רק לגלות מצריים- ולא לחזרה מהגלות העכשוית?
 

pembencipolisi

New member
הנמוק ההיסטורי, פרט למפורש בכתוב

הוא פרשמי , העמלקים היו בסך הכול עם של נודים בוזזים, אבל הפרשנות היהודית ל"מצות מחית עמלק" הנזכרת בתורה היא בגלל שהעמלקים היו הראשונים להלחם בבני ישראל במדבר, אלה ששברו לפי הפרשנות את מחסום הפחד מהנסים המיוחסים בתורה ליציאת מצרים. על מי מוטלת המלאכה ? על השליט הראשון שיהיה מסוגל. בספר שמואל נזכר שהנביא שמואל הטיל את המלאכה על המלך שאול.
 

פלגיה

New member
ושאול כשל במשימה

הוא השמיד את עמלק אבל ריחם על אגג. (צאצאו של אותו אגג הוא המן, שלא היה אוהד גדול של עם ישראל)
 

Marinette

New member
שאלה: אחרי ששמואל שיסף למוות את אגג

וכך שמואל עשה אחרי ששאול נמנע מלעשות זאת, כפי שמתואר לנו - איך קרה שבכל זאת נותרו לאגג צאצאים? אחרי הכל, כל העם העמלקי היה אמור להיות מושמד סופית, אחרי ששאול השמיד את כולם פרט לאגג ושמואל השלים את המשימה בהריגת אגג...?
 

pembencipolisi

New member
הייתי שואל גם זאת אבל מן הסתם, אפשר

בהחלט ש[אשתו ו]ילדיו של הגג לא נחכו במקום הקרב של שאול , אולי לא טרחו בני ישראל לרדוף פליטים או פליטות.
 

פלגיה

New member
נראה לי שאם שאול ריחם על אגג

(וגם על הצאן) אז בוודאי שהוא ריחם על בניו ובנותיו, וכך נותרו לו צאצאים לפליטה.
 

shahril

New member
בתנ"ך כתובים גם לאחר שאול אזכור

בעיתי מאד לעדות אפשרית או שקר אפשרי של עד למות שאול. ידוע שנזכר ששאול נמצא נופל על חרבו כי "ויחל מאד מהמורים" (בקשת...) ואלו לדוד ספר מי שהזדהה כפליט "גר מעמלקי אנכי" כי מותת את שאול שבקש למות ולא מידי פלשתים. אבל פרשנות אחת קובעת שהבין דוד שמדובר במרגל ולא בפליט לכן אמר לו "פיך ענה בך..." והוציאו להורג במקום.
 

shushu10

New member
בסוף השרשור "לכבוד ט"ו בשבט" הגענו

איכשהוא לדון בענין מותו של שאול ב-2 הגירסאות והדעות חלוקות עדיין. (אגב - לא הצלחתי להעלות את המאמר המומלץ על-ידך.) גם אני חושבת שהמלים "פיך ענה בך..." מעידות על כך שדוד מבין עם מי יש לו עסק. ומה דעתך על כך? אגב הספור הזה אינו היחיד שעשוי להוות סתירה לסיפור מקביל. מדוע לדעתך הובאו 2 הסיפורים ולאו דווקא הסיפור שנראה אמיתי לחכמינו שישבו והחליטו מה להכניס ומה להשמיט מהתנ"ך. השאלה אינה אישית - ונושא הסתירות בהחלט מרתק - כולם מוזמנים להביע דעתם.
 

פלגיה

New member
אולי נפתח שרשור חדש בנושא?

או פרטי - בנושא מות שאול, או כללי יותר בנושא שני סיפורים שונים לאותו מקרה, ומה מקומו של כל סיפור. מה דעתך?
 

shushu10

New member
הייתי מעדיפה לשמוע דעות נוספות

על מות שאול, ואודה לך
אם תפתחי שרשור חדש.
 
הוא ריחם על אגג- אבל שמואל שחט אותו

האם בניו של אגג הם עונש מוסרי על אי קיום ההוראה? הרי מעשית, בין הזמן שהיה יכול להרוג את אגג לבין הזמן ששמואל הרג אותו- לא יכול היה להביא ילד לעולם. ויותר מכך- הילד בדר"כ נישא ע"י האישה- האם למעשה ריחם שאול על יותר מאשר אגג- הרי הילד נישא בקירבה של אישה- ולא של אגג...האם יתכן שהילד בכל מקרה היה נולד- רק גורלו נקבע עקב התנהגות שאול?
 

יוסי ר1

Active member
דווקא כן!

יש מדרש, לא זכור לי כרגע היכן, שעמלק שכב עם אישה וגרם בכך להולדת המן צורר היהודים, בדיוק בזמן התפר שבין לכידתו בידי שאול ועד לשיסופו בידי שמואל.
 
למעלה