כמעט מדוייק
לא כל החוקרים מסכימים עם הקביעה שהמשל מכוון נגד המלוכה. קוייפמן, למשל, טוען שהמשל מכוון דווקא כלפי העם הטיפש שבחר לו מלך לא מתאים. מוסד המלוכה לשעצמו הוא חיובי, שכן הוא דואג לסדר חברתי, אך כאשר העם ממנה אדם שאינו ראוי, כאבימלך, המוסד הזה יוצא כנגד שלוחיו. כך במשל יותם - האטד ידוע כחסר צל, ויותם אומר באירוניה: "אִם בֶּאֱמֶת אַתֶּם מֹשְׁחִים אֹתִי לְמֶלֶךְ עֲלֵיכֶם בֹּאוּ חֲסוּ בְצִלִּי", והנמשל, על אבימלך, שאינו דואג להגנת העם, כי אם לו ולביתו ולכן: "וְאִם-אַיִן תֵּצֵא אֵשׁ מִן-הָאָטָד וְתֹאכַל אֶת-אַרְזֵי הַלְּבָנוֹן". ברור ליותם שהעם פעל בצורה טפשית, שהרי אם העם רוצה את טובתו של בית גדעון, איך הוא יכול להיות שותף למעשה הרצח הנורא של אבימלך בבני גדעון, אחיו?! ולכן התוצאה תהיה בלתי נמנעת. אגב, חוקרים רבים סבורים שיותם השתמש במשל קדום שהיה נפוץ בסביבה הכנענית, לכן לא כל פרטי המשל זהים לנמשל (בניגוד למשל הכבשה של נתן הנביא).