שאלה חשובה....

שאלה חשובה....

שלום
יש לי יום רביעי מתכונת בתנך ונתקעתי במשהו שלא הבנתי: שופטים,פרק ט' : לא הבנתי את משל יותם,המשמעות,הנמשל ואיך זה התממש? אשמח לתשובות בהקדם תודה מראש ושבת שלום!
 
פליייז-נורא חשוב לי לפני שבת.....

כי אני צריכה לחרוש בשבת את הספר ועוד כמה ספרים..... תודה מראש
 

DonaldDick1

New member
עניתי לפני קצת פחות מחודש../images/Emo26.gif

משל יותם: העצים פנו אל הזית, התאנה והגפן והציעו להם, בזה אחר זה, את השלטון. אולם עצי הפרי הללו סרבו להצעה. לפיכך פנו העצים אל האטד, עץ-סרק חסר תועלת - וזה קפץ על המציאה. "אם אתם באמת מושחים אותי למלך עליכם בואו חסו בצלי. ואם אין תצא אש מן האטד ותאכל את ארזי הלבנון". הנמשל: יותם המשיל את אבימלך לאטד ואת אביו של אבימלך (גדעון) וביתו השווה לעצי הפרי שסרבו למלוך (המלוכה הוצעה קודם לגדעון שהנהיג את הניצחון על המדיינים, אך הוא סירב). גדעון מת ולעם לא היה מנהיג. אבימלך קפץ על ההזדמנות וקרא לאנשי שכם להמליך עליהם מלך והמליץ על עצמו. אבימלך חיסל את שאר הטוענים לכתר וכך היה למועמד היחיד למלוכה. אנשי שכם החליטו לתמוך באבימלך והמליכו אותו. יותם ניבא סוף לברית המפוקפקת בין אבימלך לבעלי שכם - נבואה שהסתברה מאוחר יותר כנכונה: אנשי שכם קיוו לזכויות עבור תמיכתם באבימלך ומשלא זכו בהן, נלחמו בו.אז אבימלך שילח אש בעיר שכם. כלומר: דווקא מי שכן הלך אחרי אבימלך ורצה אותו כמלך (רצה לחסות בצלו של האטד), נשרף על-ידו בסופו של דבר (יצאה אש מן האטד ושרפה אותם). הסיפורים של גדעון, אבימלך ויותם הם סיפורים מגמתיים, שמאחוריהם עומדת התנגדות לרעיון המלוכה. מה שאמר שמואל הנביא במפורש לעם, שדרש ממנו מלך "רעתכם רבה אשר עשיתם בעיני ה' לשאול לכם מלך" - אומרים סיפורים אלה בדרך המשל. סירוביו של גדעון למלוך, תאוות השלטון הרצחנית וגורלו המר של אבימלך, זלזולם של עצי הפרי בהצעת המלוכה, ולעומתם להיטותו של האטד הנחות והעלוב אחר הכיסא - כל אלה מוסרים רעיון ברור. ה' הוא המלך האמיתי, וכל השאר לא ראויים לשלוט בעם. (סיכום מתוך הספר: תנ"ך עכשיו/ מאיר שלו).
 

ppesel

New member
כמעט מדוייק

לא כל החוקרים מסכימים עם הקביעה שהמשל מכוון נגד המלוכה. קוייפמן, למשל, טוען שהמשל מכוון דווקא כלפי העם הטיפש שבחר לו מלך לא מתאים. מוסד המלוכה לשעצמו הוא חיובי, שכן הוא דואג לסדר חברתי, אך כאשר העם ממנה אדם שאינו ראוי, כאבימלך, המוסד הזה יוצא כנגד שלוחיו. כך במשל יותם - האטד ידוע כחסר צל, ויותם אומר באירוניה: "אִם בֶּאֱמֶת אַתֶּם מֹשְׁחִים אֹתִי לְמֶלֶךְ עֲלֵיכֶם בֹּאוּ חֲסוּ בְצִלִּי", והנמשל, על אבימלך, שאינו דואג להגנת העם, כי אם לו ולביתו ולכן: "וְאִם-אַיִן תֵּצֵא אֵשׁ מִן-הָאָטָד וְתֹאכַל אֶת-אַרְזֵי הַלְּבָנוֹן". ברור ליותם שהעם פעל בצורה טפשית, שהרי אם העם רוצה את טובתו של בית גדעון, איך הוא יכול להיות שותף למעשה הרצח הנורא של אבימלך בבני גדעון, אחיו?! ולכן התוצאה תהיה בלתי נמנעת. אגב, חוקרים רבים סבורים שיותם השתמש במשל קדום שהיה נפוץ בסביבה הכנענית, לכן לא כל פרטי המשל זהים לנמשל (בניגוד למשל הכבשה של נתן הנביא).
 

shushu10

New member
אילו פרטי משל אינם זהים לנמשל?

למשל? אשמח להבין את סברת החוקרים הרבים.
 

ppesel

New member
משל למשל

אנשי שכם אינם הולכים לבקש להם מלך, אלא אבימלך דורש את השלטון בכוח הזרוע. מי הם שלושת העצים הטובים שבמשל? למי פנו קודם בני שכם? במשל אין שום רמז להריגת בני גדעון. אי התאמות אלו הביאו חוקרים (כמו מור, קוק, זפלטל) למסקנה שיותם השתמש במשל מן המוכן לצורך המקרה שלו. יש חוקרים (אהרליך ומור) שסבורים שיותם הוא המצאה של המספר שנועדה לצורך המשל.
 

shushu10

New member
אם לא מוצאים משהו סימן שאינו קיים?

משל יותם לא עוסק באנשי שכם ולא פונה אליהם, אלא בבני ישראל! בני ישראל שהלכו לגדעון ובקשו ממנו למלוך. גדעון משול לעצים מניבי פרות הארץ. משלא נענה גדעון לבקשתם, קופץ אבימלך ומבקש להמליך את עצמו. יותם למעשה בא להאשים את גדעון שבגלל סרובו למלוך, נאלץ העם לשלם מחיר כבד ביותר. לא תמיד מכסה המשל עצמו את כל הספור, ועובדה שהרג בני גדעון מסופר לאמיתו בהמשך. אין זה גורע מהמשל או פוסל אותו מלהיות אמין.
 

ppesel

New member
לא כך כתוב בתנ"ך

יותם פונה לבעלי שכם ולא לישראל: "וַיַּגִּדוּ לְיוֹתָם וַיֵּלֶךְ וַיַּעֲמֹד בְּרֹאשׁ הַר-גְּרִזִים וַיִּשָּא קוֹלוֹ וַיִּקְרָא וַיֹּאמֶר לָהֶם שִׁמְעוּ אֵלַי בַּעֲלֵי שְׁכֶם וְיִשְׁמַע אֲלֵיכֶם אֱלֹהִים". אין רמז לבקשת העם מגדעון להיות מלך.
 

shushu10

New member
טוב, הנה ה"רמז":

שופטים ח,כב' -" ויאמרו איש ישראל אל גדעון משל בנו גם אתה גם בנך גם בן בנך כי הושעתנו מיד מדין" - כך מתחיל ספור בקשת העם למלך... בעלי שכם לא מבקשים מאבימלך למלוך עליהם, כדבריך, אך הם עוזרים לאבימלך ומאפשרים לו למלוך עליהם ואף להשמיד את בניו של גדעון - על כך זועם יותם ונושא קולו מראש הר גריזים אל אנשי העיר שכם שבעמק, תמונה שמעצימה את הזעקה הנוראה עוד יותר. בדבריו המרים הוא בעצם מנבא את מיתתם בשריפה, שאכן מתקיימת. הסיפור הזה בעצם בא להתריס שגדעון יכול היה לחסוך את כל המהלך ה"לא מוצלח" אילו היה לוקח על עצמו למלוך על העם, אשר באותה תקופה היה זקוק להנהגה טובה לפי רוח התורה. העיר שכם לעומת זה, עיר ידועה לשמצה באנשיה אנשי בליעל ותמיד נחשבה למקור צרותיו של עם ישראל.
 
למעלה