שאלה טיפשית

  • פותח הנושא omni
  • פורסם בתאריך

omni

New member
שאלה טיפשית

הנתונים הם: ביום ללא רוח טס מטוס במהירות של 100 קשר מנקודה א צפונה בדיוק, במשך שעה והגיע לנקודה ב. המטוס פנה חזרה וטס במשך שעה נוספת, חזרה לנקודה א, הכל במהירות 100 קשר. (סה"כ זמן טיסה שעתיים, הסיבוב לצרכינו הוא באפס זמן ועל נקודה.) עד כן הנתונים. שאלתי היא כמה זמן יקח למטוס לבצע נתיב זהה עם יש רוח של 10 קשרים בכיוון 270? למדענים שביננו יש תשובה סמפרית כנראה, לטייסים הלא מדענים מספיק עם יגידו שמשך הטיסה במקרה הרוח יהיה כמו ללא רוח או יותר זמן או פחות זמן, וכמובן גם להסביר את התשובה בכדי שאבין.
 
תשובה

אם המטוס היה טס בכיוון אף (Heading) בדיוק צפונה ואח"כ דרומה, היה לוקח לו בדיוק שעתיים להגיע לאותו קו רוחב ממנו יצא, אך ימצא את עצמו מזרחית לנקודת המוצא. אם המטוס רוצה לשמור על אותו נתיב קרקעי ולחזור לאותה נקודה, הרי הוא צריך לפצות על הרוח ולהפנות את האף קצת שמאלה (בלג הראשון, ימינה בלג השני) - כך שרכיב המהירות שלו בכיוון מערב יהיה בדיוק 10 קשר ויפצה על הרוח. אך אם המטוס רוצה עדיין לשמור על מהירות 100 ביחס לאויר, אזי הרכיב בכיוון צפון יהיה בהכרח קטן יותר ממאה, ויקח לו יותר זמן לעשות את אותו הנתיב. המקרה הקיצוני הוא שהיתה רוח של 100 קשר, ואז על מנת לפצות על הרוח המטוס היה צריך להפנות את האף בדיוק מערבה והרכיב הצפוני של המהירות היה אפס - וכך הוא היה יכול לרחף לו שעתיים מעל נקודת המוצא!
 

tomper

New member
השאלה בגרסה יותר מעניינית-

המטוס טס ביום בלי רוח במהירות 100 קשר (IAS) מנקודה א´ לנקודה ב´ בכיוון 360 וחזרה. הטיסה לוקחת לו X זמן. למחרת הוא מבצע שוב את אותה הטיסה, באותה מהירות מכשירית (100 קשר), אך הפעם שוררת רוח קבועה של 10 קשרים צפונית (10\360)... כלומר: בלג הראשון יהיה לו רוח אף 10 קשרים, ובלג השני (חזרה) רוח גב 10 קשרים. השאלה היא- האם יקח לו יותר זמן, פחות זמן, או אותו הזמן לבצע את הטיסה הלוך חזור לעומת היום הקודם...?? וכמובן- למה? זאת שאלה שרבים כבר שמעו- אז מי שמכיר- לא לגלות!
 
למעלה