שאלה טכנית בקידוד סראונד 5.1 ל 2.0
שלום
בתוכנת העריכה AUDITION החדשה של ADOBE נוספה אפשרות לבצע DOWNMIX ל 5.1 ערוצים מ 6 קבצים נפרדים ל 2.0 באופן תואם ל דולבי DPL2. בהגדרות ברירת המחדש שלהם, ההנחתה והסכימה נתונה באחוזים. הנה האלגוריתם של ADOBE:
ערוצים L ו R מוספים ל LT ו RT בהתאמה כמו שהם (הנחתה 100%). ערוץ C מונחת ב 3 דצי בל (72%) ומוסף לשני הערוצים LT RT סימולטנית. ערוץ 0.1 מונחת ב 50% (6 דציבל) ומוסף לשני הערוצים LT RT. ערוץ LS מוסף כמו שהוא (הגבר 100%) ל LT ובו זמנית מוכפל ב 72% מינוס, ז"א מהופך ב 180 מעלות, ומונחת ב 3 דציבל ומוסף ל RT. ערוץ RS מוסף ב 100% ל RT ומוסף במינוס 72% ל LF.
לקחתי 6 קבצים עם קטעי סאונד זהים, וקידדתי ל 2.0 באלגוריטם ברירת המחדל, והאזנתי לתוצאה ברסיבר במצב DOLBY SURROUND וגם DTS NEURAL X שמפענחים את המתריצה ומרחיבים 2.0 עד ל 9.1 (אצלי רק 7.1). שמתי לב שהכל נשמע טוב ומנוטב לכל שלושת הרמקולים L R C אבל הניטוב לסראונד נשמע לא ממוקד עם CROSS TALK לערוצים קדמיים.
חשבתי על זה, והגעתי למסקנה שהאלגוריתם של ADOBE שגוי. הנחתה של 3 דצי בל לאחר היפוך מופע (הכפלה במינוס 0.72) אינה מספקת בכדי למקסם את הניטוב לערוץ סראונד אחורי. יש להנחית 3 דצי בל באמפליטודה ולא בהספק, דהיינו יש להנחית ב 6 דציבל (החפלה ב 0.5 במינוס לערוץ הנגדי שיש להשבית).
קדדתי את אותם הקבצים מחדש, הכל ללא שינוי פרט לכפל ב 0.5 במקום 0.72 לסראונד האחורי הנגדי בהתאמה, שוב האזנתי לקובץ המתוקן במצב DS ו DTS-N, והפעם האפקט של הניטוב לסראונד מאד חד ומדויק ללא זליגה כלל לקדמיים או לרמקולי הגובה (PRESENCE)!
חפשתי ברשת ואכן לפי וויקיפדיה יש להנחית ב 3 דציבל ולא ב 6. אז מה הקטע? המקום היחיד שדורשים הנחתה של 6 זה ב קידוד CIRCLE SURROUND של SRS לשעבר. נראה שהם היחידים שצודקים. לא פלא שבקושי שומעים את הסראונד בסרטים שאני מוריד ב 2.0. הם עברו קידוד שגוי!
מה דעת המומחים כאן?
תודה
שלום
בתוכנת העריכה AUDITION החדשה של ADOBE נוספה אפשרות לבצע DOWNMIX ל 5.1 ערוצים מ 6 קבצים נפרדים ל 2.0 באופן תואם ל דולבי DPL2. בהגדרות ברירת המחדש שלהם, ההנחתה והסכימה נתונה באחוזים. הנה האלגוריתם של ADOBE:
ערוצים L ו R מוספים ל LT ו RT בהתאמה כמו שהם (הנחתה 100%). ערוץ C מונחת ב 3 דצי בל (72%) ומוסף לשני הערוצים LT RT סימולטנית. ערוץ 0.1 מונחת ב 50% (6 דציבל) ומוסף לשני הערוצים LT RT. ערוץ LS מוסף כמו שהוא (הגבר 100%) ל LT ובו זמנית מוכפל ב 72% מינוס, ז"א מהופך ב 180 מעלות, ומונחת ב 3 דציבל ומוסף ל RT. ערוץ RS מוסף ב 100% ל RT ומוסף במינוס 72% ל LF.
לקחתי 6 קבצים עם קטעי סאונד זהים, וקידדתי ל 2.0 באלגוריטם ברירת המחדל, והאזנתי לתוצאה ברסיבר במצב DOLBY SURROUND וגם DTS NEURAL X שמפענחים את המתריצה ומרחיבים 2.0 עד ל 9.1 (אצלי רק 7.1). שמתי לב שהכל נשמע טוב ומנוטב לכל שלושת הרמקולים L R C אבל הניטוב לסראונד נשמע לא ממוקד עם CROSS TALK לערוצים קדמיים.
חשבתי על זה, והגעתי למסקנה שהאלגוריתם של ADOBE שגוי. הנחתה של 3 דצי בל לאחר היפוך מופע (הכפלה במינוס 0.72) אינה מספקת בכדי למקסם את הניטוב לערוץ סראונד אחורי. יש להנחית 3 דצי בל באמפליטודה ולא בהספק, דהיינו יש להנחית ב 6 דציבל (החפלה ב 0.5 במינוס לערוץ הנגדי שיש להשבית).
קדדתי את אותם הקבצים מחדש, הכל ללא שינוי פרט לכפל ב 0.5 במקום 0.72 לסראונד האחורי הנגדי בהתאמה, שוב האזנתי לקובץ המתוקן במצב DS ו DTS-N, והפעם האפקט של הניטוב לסראונד מאד חד ומדויק ללא זליגה כלל לקדמיים או לרמקולי הגובה (PRESENCE)!
חפשתי ברשת ואכן לפי וויקיפדיה יש להנחית ב 3 דציבל ולא ב 6. אז מה הקטע? המקום היחיד שדורשים הנחתה של 6 זה ב קידוד CIRCLE SURROUND של SRS לשעבר. נראה שהם היחידים שצודקים. לא פלא שבקושי שומעים את הסראונד בסרטים שאני מוריד ב 2.0. הם עברו קידוד שגוי!
מה דעת המומחים כאן?
תודה