שאלה טכנית, למבינים

טוביה47

New member
שאלה טכנית, למבינים

שלום,
אני איש טכני,
ויש דבר במדפי המטוס שאינני מבין את ההסתברות,
זה בולט מאוד במיוחד בדגם 777
לקראת נחיתה המדפים הגדולים הקרובים למטוס
מוטים כלפי מטה ממש ב 90 מעלות
(כל מדף הוא בערך לפי העין 6 מ"ר לפחות)
וכאן שאלתי, איך במהירות של אזור 200 קמ"ש
יכול להיות מדף, לוח ענק מוטה כלפי מטה לתפיסת אויר/רוח
ולא להישבר?
אין לו כל תמיכת זרוע או כבל
ואייך הצירים שמורידים אותו כלפי מטה עומדים בלחץ אדיר כזה?
אין באזרחי טכנלוגיה כזו
של ציר ללא זרוע תומכת שיכול לעמוד בעומס רוח כזה
רוח שנותנת עומס לדעתי של כמה טון!!!
אין כזה דבר
אודה למבינים
 

LLEM

New member
תשובה

לגבי ה-90 מעלות:
זה אמנם נראה כמו 90 מעלות, אבל זה לא. אם תשים לב טוב, הפרופיל שנוצר הוא מעוגל וקמור מאוד, וזו למעשה המטרה - להאיץ את זרם האוויר מעל הכנף כדי להפחית לחץ סטטי, וכך מגדילים את העילוי של הכנף כדי להתמודד עם טיסה במהירויות נמוכות, כמו בנחיתה. המדף גם לא "תופס" את האוויר. הפרופיל שנוצר בעזרת המדף מנתב את האוויר בצורה מעגלית. אילו הוא היה פרוס ב-90 מעלות בקו ישר, המטוס היה חסר-שליטה.
לגבי המהירות:
מדפים בהחלט יכולים להישבר, ולכן הטייס נדרש להוריד את מהירות המטוס לפני שהוא מתחיל לפרוס אותם. למעשה, הוא פורס אותם בשלבים, ולכל שלב יש מגבלת מהירות מבנית משלו. אגב, ב-B777 זה הרבה יותר מ-200 קמ"ש.
לגבי התמיכה במבנה המדפים:
בהחלט יש! אולי לא שמת לב, אבל מתחת לכנף יש מין קונוסים אווירודינאמיים. אם תהית מה פשר קיומם, אז הם "מחביאים" בתוכם את ה"זרוע" ואת מנגנון הפריסה של המדפים. תרשום בגוגל "Wing Flap Fairing" ותגלה הרבה דברים.
 
תיקון קטן - כבר מבינים היום

כי עיקר העילוי בכנף נוצר לא עקב הפרש הלחצים בין חלקה העליון של הכנף לחלקה התחתון (כפי שלמדנו בעבר), אלא עקב אילוץ האוויר לרדת למטה ועפ"י עיקרון התגובה (החוק השני של ניוטון) ליצור כח הנגדי - עילוי מעלה.
כאשר מורידים את המדפים, כפי שתואר בשאלה, הקמרון העליון כל כך גדול, שאוויר כבר מזמן ניתק מעליו (הזדקרות) ואינו תורם לעילוי. אך, לעומת זאת, המדף המורד מאלץ כמות מאד גדולה של אוויר לרדת מטה ובכך נוצר כוח נגדי המגדיל את העילוי למרות מהירותו הנמוכה של המטוס.
כמובר שהגרר הנוצר עקב הורדת המדף, תורם תרומה ניכרת להקטנת מהירות המטוס.
אריאל אריאלי
 

LLEM

New member
אכן מכיר את התופעה - Downwash


 
למעלה