שאלה טכנית על רגנרציה וסוללות:

david80

Active member
שאלה טכנית על רגנרציה וסוללות:

שבוע טוב, הודעה ראשונה שלי בפורום:

ידוע לי על שני סוגי קיטים להסבת אופניים רגילים לחשמליים אשר מאפשרים טעינה חוזרת של הסוללה כתוצאה מבלימה, הדגמים הם BionX וגלגל קופנהגן. השאלות שלי הן:
1. האם ההספק ה"שלילי" המרבי של המנוע בעת בלימה רגנרטיבית זהה להספק ההנעה ה"חיובי"?
2. האם ניתן לבצע טעינה יזומה של סוללה מאפס עד 100% בעזרת רגנרציה בלבד (למשל בעזרת מסלול ירידה)?
3. האם סוללות ליתיום הם "סלחניים" מפני מעברים קיצוניים תוך זמנים קצרים בין פריקות וטעינות קצרות וחזקות? והרי זה מה שקורה בדגמים אלה ברכיבות עירוניות מרובות תאוצות ותאוטות! או שרכיבות כאלה מקצרים באופן זניח/משמעותי את חיי הסוללות?
 
הסבת אופניים רגילים לחשמליים

דוד שלום
שאלות רבות שאלת אנסה לענות על כולן.
ראשית הסבת אופניים מצריכה תקן נפרד ליבואנים בלבד ובעלי רשיון סחר. אני מאמין שאין בידך כזה ולכן לפני כל התשובות עליי להבהיר כי הרכבה ונסיעה על אופניים כאלה יחשבו כעבירה על החוק.
לפי שאלותיך אני מבין שאתה קצת יותר מלקוח/צרכן רגיל ומחפש תשובות מקצועיות יותר בתחום החשמל גרידא
1- לדעתי לא.
2- מערכות כאלה לא קימות כרגע בענף האופניים. היחידים שהצליחו לייתצר מערכת כזאת הם פנסוניק אבל ההטענה אינה מושלמת אלא רק כ10% מהסוללה הוטענו. מערכות כאלה יקרות מאוד ועדיין לא הגיעו לשימוש צרכני ומסחרי.
3- סוללות הליטיום שמצוידות בכרטיס מייצב שנקרא BMS עוזרות לרכך את המכות כיביכול של הטענות ופריקות. ככל השכרטיס יותר איכותי וטוב כך תשמרנה הסוללות.
 

enigo

New member
לגבי 2 - תאורטית כן, מעשית לא

אלא אם אתה מתייצב בקצה מעבר הרים באלפים ויורד עד למטה. כי אם אתה נוסע 20 ק"מ על סוללה, אתה גם צריך 20 ק"מ של ירידה די חזקה כדי לטעון אותה בחזרה. לפחות.
 

oneofus

New member
וודאי שלא

יש לך יותר מ 50% איבוד על חום, +חיכוך
אם תוציא 30% אתה מלך!
 

oneofus

New member
פיסיקה ...

בכל מעבר זרם יש התנגדות וחימום, מנוע חשמלי מתחמם כשזורם בו זרם ולכן הוא מאבד המון מההספק.אם יש סוללות גם הן מתחממותץ טעינה לא יותר טובה ,גם היא מחממת. את המנוע והסוללות.
 

enigo

New member
סבבה. אבל מאיפה הבאת את ה-50%?

יעילות המרת אנרגיה חשמלית למכאנית ולהפך היא בסדר גודל של 85%, תלוי במנגנון הספציפי. יעילות טעינה היא סביב 90% ואפילו יותר. אז גם אם תצרף את שניהם, אתה באזור ה-20-25% במקרה הקיצוני.
 

oneofus

New member
למען הדיוק המצב חמור יותר

הבעייה היא שהסוללות לא נטענות או נפרקות באופן לינארי אידאלי
כאשר אתה פורק או טוען בזרם גבוה הנתונים משתנים. ולא רק חום.
אני חוסך ממך את הניסוי
קרא כאן
http://batteryuniversity.com/learn/article/discharge_methods

כאשר סוללה נפרקת - ההתנגדות הפנימית עולה (הזרם יורד וגם ההספק)
כאשר אתה טוען לאט לאט ההתנגדות הפנימית יורדת והיא "נטענת" יותר
שאר ההספק מתבזבז על חום
 

enigo

New member
מי דיבר על זרם גבוה?

אנחנו מדברים על זרמים בסדר גודל של 8A, לא בדיוק זרם גבוה לסוללה של 10A/H.
ונכון שיעילות הטעינה יורדת ככל שהסוללה קרובה למצב מלא (רואים את זה בכל טעינת סלולארי), אבל היעילות שהזכרתי היא לכלל מהלך הטעינה. בהתחלה היעילות גבוהה יותר, בסוף נמוכה יותר, ועדיין - נתון יעילות של 85% בטעינה הוא שמרני למדי. יש טובים בהרבה.
 

oneofus

New member
8A לסוללה של 10AH זה הרבה מאוד

תעשה ניסוי מבוקר לינארי : שים עומס קבוע ומדוד את הזרם (מתח ) עליו במשך שעה שעתים. עכשיו טען אותו תוך מדידה כנ"ל וחשב את ההספק שבוזבז
 
למעלה