שאלה טכנית - C172

שאלה טכנית - C172

אני טס על שני מטוסים מדגם C172 , הבחנתי ,וגם הרגשתי , כי ה-"סנפיר" הנמצא בקצה התחתון של הגה הכיוון - נמצא במצב שונה בכל מטוס - צרפתי שרטוט המסביר זאת. הסתכלתי על עוד מטוסים בהרצליה וראיתי שיש בהם כל אחד משלושת המצבים המתוארים בשרטוט: 1. סנפיר ישר ומקביל לקו החתך האורכי של הגה הכיוון. 2. נוטה שמאלה מקו האורך 3. נוטה ימינה מה צריך להיות המצב הנכון?
 
אם אני מבין נכון...

אתה מתכוון ללוחון הקיזוז של הגה הכיוון שתפקידו לקזז את רצון המטוס לסבסב את האף כתוצאה מכוח הנגרת בעקבות תנועתו הסיבובית של המדחף. בכל מטוס הקיזוז הנדרש שונה ממטוסים אחרים. מידת הכיפוף וכיוונו הינם תוצאה של ניסוי ותהייה. ככלל עם כיוון כיפוף הלוחון יהיה לכיוון הסבסוב של האף. בתקווה שלה התכוונת..
 
הסברת את שאלתי נכונה

ואני לא הבנתי ממך - האם כיוון הסנפיר נתון לניסוי וטעיה? האם אין הגדרת יצרן לענין זה? עובדתית - יש לי הרגשה שהמטוס שבו הסנפיר ישר - נוטה לסבסב שמאלה (באופקית וישרה ללא הכנסת רגל) ואילו המטוס שבו הסנפיר נוטה שמאלה - שומר על אף ישר. ברור לי תפקיד הסנפיר ומהותו ולכן אינטואיטיבית חשבתי שתמיד הוא צריך להיות נטוי, להפתעתי אני רואה שבכל מטוס הוא מכוף אחרת
 
לוחית קיזוז

נכון. הלוחית הקטנה המוצמדת לחלקו האחורי של הגה הכיוון נקראת "לוחית קיזוז" ותפקידה לפצות על חוסר סימטריות בטיסה אופקית וישרה - כלומר, לשמור את אף המטוס בכיוון ישר במצב טיסה נורמאלי. ברור שבמצב טיפוס או במצב גלישה, משתנים פרמטרי הטיסה ולכן יש צורך בתיקון ע"י "הכנסת רגל" בכיוון הדרוש. כיוון הטיית הלוחית תלוי בגורמי אי הסמטריות של המטוס (גורמים מכניים ואוירודינאמיים) וכן גם מהשפעת זרם הפרופלר. מאחר ולכל מטוס ישנם עיוותים זעירים שנוצרו במהלך הייצור, או עקב "מאורעות הזמן" (נחיתות קשות, תיקונים וכד´) לכן יש צורך בקיזוז שונה בין מטוס למטוס. את כיוון הטיית הלוחית מבצעים, באמת, בשיטה של "ניסוי וטעייה" (ולא "תהייה"). אריאל אריאלי
 
תודה על התשובה המקצועית

הצד האוירודינמי והפסיקלי היה ברור לי. רציתי לקבל חיזוק לדעתי שאכן הלוחית צריכה להיות בנטיה מסוימת לפי התנהגות המטוס. לפי מה שאני מבין ממך - אם אכן במטוס מסוים יש נטיה לסבסוב (בניטרול כל גורמים אחרים ובמקרה זה לוחית הקיזוז ישרה) - מותר לי לנסות לתת כיפוף לצד הנגדי ? המטוס מסבסב ימינה בטיסה אופקית וישרה - צריך לכופף את הלוחית שמאלה ואז היא פועלת כ"מקזז" שמחזיק את הגה הכיוון מעט ימינה?
 
נכון. רק הפוך!

ולך, אישית, אסור לעשות זאת!!!!! לשנות לוחית קיזוז במטוס מרושיין (ססנות בבתי ספר, למשל) צריך מורשה חתימה. אריאל
 
לוחית הקיזוז

גם בתכנון הכי מדוקדק של מטוס , יש גורמים משתנים התורמים לאיזו סטייה בהיגוי של המטוס. גורמים אלו משפיעים מעט אך מספיק על ההתנהגות של המטוס בטיסה ישרה ואפקית ולכן ברוב המטוסים יש פשוטו כמשמעו מקזז להגה הכיוון - בדיוק כשם שיש לך מקזז להגה הגובה. אולם מכיוון שאין כמעט שימוש במקזז מסוג זה , למעט , כפי שאמרתי קודם , התאמה של המטוס לטיסה אפקית וישרה , מצאו לנכון בחברת ססנה( על מנת לפשט את המערכת , לחסוך בעלויות ) לבטל את המערכת השולטת במקזז מהתא. הרי בין כה וכה,מבחינת הגה הכיוון, אתה מקזז את המטוס רק לטיסה ישרה אפקית ואחרי זה לא נוגע בו. עדיין אבל - קיימים הגורמים המשתנים - כמו החלפה של להבים למדחף , הוספה של מתלים חצוניים , אפילו צביעה מחדש משפיעה! וכו.... אז כדי לאפשר בכל זאת תיקונים קלים , שלא דורשים הרבה בלאגן , פתיחת צירים וכדומה, התקינו את הפחית המאפנה הזו , ואם אתה רואה שבטיסה ישרה ואפקית המטוס כל הזמן מסבסב לך ימינה , אתה נוחת , ומטה את הלוחית שמאלה , (בעצם זה תלוי מאיזה כיוון מסתכלים - העיקרון בכל מקרה זהה לזה של מקזז הגובה) ובטיסה הבאה בוחן את ההשפעה. אם צריך עוד אז אחרי שנוחתים מוסיפים , ואם יותר מידי אז מורידים - לא מסובך נורא,האמת. קפיש?
 
באמת תודה

קיבלתי את התשובות שקיוויתי לקבל. טוב לראות שיש התייחסות רצינית מצד המשתתפים.
 
הכל נכון, רק ש...

את לוחית הקיזוז מכופפים לכיוון סיבסוס האף (כלומר , אם האף מסבסב ימינה בטיסה ישרה ואופקית, גם את לוחית הקיזוז נכופף ימינה עם כיוון הטיסה) וזאת כיוון שכיפוף הלוחית לצד מסויים מפעיל עליה כוח אשר גור להגה הכיוון לפנות לצד הנגדי - וזה הצד שעליו אתה רוצה שהמטוב "יתיישר"
 
למעלה