שאלה? יש לי ילדה בכיתה ב'

papylove

New member
שאלה? יש לי ילדה בכיתה ב'

בשיעורי תורה כל פעם כשהם לומדים פרק חדש או קבוצה של פסוקים המורה כמובן מבקשת שיקראו בבית אבל הם קוראים בכיתה דנים על אותם הפסוקים המורה מפרשת להם ולבסוף הם כותבים תקציר (לפעמים קצר לפעמים ארוך) במחברת על מה שלמדו בכיתה. על סמך תקציר זה שהוא ממש מפורט לזכות המורה וקל לקראה ולהבנה המורה נותנת שאלות לבית. איך להסביר לילדה שכל התשובות נמצאות במחברת היא רק צריכה לקרוא. ניסיתי כל מיני דרכים שעלו לי לראש והילדה לא מסתדרת רק אם אני קורא איתה ומראה לה בדיוק היכן התשובה לכל שאלה שמתיחסים אליה היא יושבת ועושה את השיעורים. הילדה היא עם הפרעת קשב מטופלת תרופתית. אני מנסה למנוע ממנה תיסכולים ולעזור לה אבל גם לא רוצה לעשות בישבילה את כל העבודה. לפעמים אני חושבת אולי כדאי לי לעשות לה אבחון לראות אם יש לה לקות למידה? בכל מקרה דיברתי אם מאבחנת שאני מכירה ואכן בחופשת פסח הילדה תעבור אבחון אך בינתים אשמח לקבל עצות איך לעזור לה? לפעמים קשה לה לגשת לטקסטים ולהוציא משם מידע ולפעמים אין בעיה. אני יודעת שחלק מהבעיה היא בגלל הפרעת הקשב אבל לאור הניסיון עם הילד התחלתי לחשוב אולי יש גם לקות מסוימת. בכל מקרה המון תודות ושאלונות לסיום יונלה מה קורה עם הסדנא? הילד שואל חשב אולי פספס איזושהיא סדנה הוא מאוד נהנה להיכנס לפורום כיף לי ובטח גם את תשמחי לשמוע אז שיהיה לכולם סוף שבוע נעים
 
התמצאות בקריאה - קריאה מהירה

טכניקה ל"קריאה מהירה" ובעצם – להתמצאות מהירה בטקסט. צריך הכנה מוקדמת לכמה פעמים : לוקחים טקסט – מודפס לא יותר מ-15 שורות כהתחלה. מעתיקים משם (עדיין בהדפסה ואותו גודל של אותיות) 10 מילים, מקסימום מלה אחת מכל שורה. את המילים גוזרים ומדביקים על בריסטול (שלא יהיה דק מדי) מאחורי המילים כותבים את הסדר שלהן (מ-1 עד 10) כלומר : יש לפנינו : טקסט + 10 מילים לקוחות ממנו. נותנים לילד את הטקסט מול העיניים. מתאמנים ב-5 שלבים וב-3 דרגות קושי :
דרגת קושי 1 :
מראים כל פעם מלה אחת, והילד צריך למצוא אותה במהירות.
מראים וקוראים לפי הסדר את המלה, הילד מוצא.
מראים בהברקה, כלומר הילד קורא, מסתירים והילד מוצא.
מקריאים בלי להראות, ילד מוצא.
אומרים לילד לסמן במרקר את כל המילים שהוא זוכר שהיו. משלימים איתו את המילים החסרות.
דרגת קושי 2 : אותה פעילות, אלא שבשלב 3 והלאה עובדים לא לפי הסדר.
דרגת קושי 3 : הטקסט ארוך יותר ובנוסף – דרגת הקושי 2. בנוסף לדרגות קושי אלו, אפשר להוסיף שעון חול.... ו"להלחיץ" את הילד כאתגר. בהתחלה האימון לוקח הרבה זמן, לפעמים חצי שעה. בהמשך האימון נהיה מהיר יותר. ובהמשך המשך, הילד מודע לדרך של מציאת מילים ללא צורך לקרוא את הטקסט כולו. ואז... תוכלי להראות לה שהכל נמצא בתנ"ך... מי שרוצה – יכול לקבל ממני כמה טקסטים מוכנים מודפסים, ורק צריך לעשות קופי הדבקים.
 

papylove

New member
ראשית תודה

וכן אשמח לקבל טקסטים לפחות להתחלה לדוגמא. המון תודות את נהדרת
 
הטקסטים שיש לי

או שאינם מתאימים לכיתה ב'... או שהם דפים מתוך ספרים, ואני לא בטוחה שמותר לי להעלותם כאן ללא בקשת רשות מהמחבר.. אם תמצאי טקסט המתאים לכיתה ב' שאינו משהו מתוך ספר מוכר, זה יכול להיות טוב, ואדגים לך את הכוונה.
 

FOR THE LD

New member
קושי במציאת התשובה

אם מדובר ברמת איתור פרטים בטקסט, חשוב שהבת תדע שהמורה כותבת את השאלות עפ"י הסדר/הרצף של הסיפור. מכאן שגם מציאת התשובות תעשה בסדר זה. התשובה לשאלה הראשונה, כדוגמא, עשוייה להופיע בשורות הראשונות של הטקסט (בהנחה שהמורה עובדת בצורה מסודרת). זה לא יעיל במיוחד לגלות את מקום התשובה. חשוב להפוך את הבת ללומדת עצמאית, בתהליך הדרגתי המציב אתגרים עצמיים. על מנת שהבת לא "תלך לאיבוד", כדאי ל מ ק ד אותה ולהעלות את רמת הקושי בכל פעם: - התשובה נמצאת בפסוק ד'/בפסוק זה. מצאי אותה. - התשובה נמצאת בפסוקים ב'-ה'/בפסוקים אלו. קראי את הפסוקים ומצאי את התשובה. - התשובה נמצאת בקטע שהכותרת שלו היא (בספרי התורה לכיתות ב' ישנן כותרות משנה). - התשובה נמצאת בתחילת הפרק. תראי לי איפה הפרק מתחיל... ועכשיו חפשי את התשובה. - התשובה נמצאת בפרק ח'. מצאי את הפרק וחפשי את התשובה. בהמשך - אם השאלה היא X, תחת איזו כותרת קטע ניתן למצוא אותה, לדעתך? (לראות אלו מילים מופיעות בשאלה, והאם הן מופיעות באחת הכותרות, או בהתאם לנושא שבו עוסקת השאלה). חשוב לודא, בראש ובראשונה, שהבת מתמצאת בספר התורה - מזהה את הפרק, תחילתו וסופו ויחידות המשנה - בהתאם לכותרות המשנה. בהצלחה לשתיכן.
 
למעלה