שאלה, כי נואשתי...

amitmis

New member
שאלה, כי נואשתי...

שלום רב, ההופעה הראשונה (והאחרונה עד עכשיו) שהלכתי אליה, של מוסיקה קלאסית (ובכלל), היא סיטל של יבגני קיסין לפסנתר, שם ניגן שופן, שוברט, גם ליסט כהדרן, ואינני זוכר אם / מה עוד. בכל אופן, ואולי - כצפוי - נהניתי שם מאוד. ממש הלם תרבותי (חיובי ביותר!), אבל זה לא משנה לשאלה כרגע. מאז, לא הלכתי לשום הופעה, כאמור, ולא לשם שמיים - פשוט לא מצאתי כלום שישתווה לרמה של ההופעה הקסומה, המחשמלת, הראשונה. זאת ועוד - משום שאני עצמי אדם בעל פחד במה רב מאוד (מאוד), אני תמיד חושש למצבם של הפסנתרנים עת הופעתם (אם בשידור ישיר, אם מולי ואם לא), אלא אם כן אני יודע שההופעה טובה והפסנתרים "נחשבים" / ההופעה לא ישירה ("חיה"). משתי הסיבות הללו, לא הלכתי מאז קיסין הגדול לשום קונצרט שהוא. הבעיה - אני מאוד רוצה ללכת. בגדול - אני מעוניין ללכת לרסיטל לפסנתר. אבל של פסנתרן טוב. "נחשב". מוכר במידה זו או אחרת / בעל תארים (מדליות למיניהן מתחרויות שונות), משום שאני חושש למצבו על הבמה, כמה מביך שזה יהיה לאמר את זה. שאלתי (סוף סוף): האם מישהו יוכל להמליץ לי על פסנתרן טוב (גם ישראלי) - וייתן לכך סימוכין כאלו ואחרים - שייתן בקרוב (ולאו דווקא), באיזור ר"ג (גם ת"א), ריסטל לפסנתר? תודה רבה, וסליחה באם כתבתי יתר על המידה, פשוט היה חשוב לי להסביר לכם את מצבי (בכדי שתתנו המלצות מתאימות יותר). עמית.
 

amitmis

New member
אגב - הסבר קצר, למי שמעניין אותו...

"חושש למצבם על הבמה" = מדמיין את עצמי שם , במקומם, וכאמור, אני אדם בעל פחד במה, כמעט רועד מפחד. בשבילם! ממש פוחד, חושש, דואג, לחוץ - בשבילם! דבר שעושה את כל ההופעה שלהם, גם באם טובה, לבלתי נסבלת מבחינתי, שהרי אינני נהנה מן ההופעה עצמה - אלא רק מתרכז במצבם (הנפשי והפיזי) על הבמה...
 

yonti261

New member
זה לא יעזור לך

גם אני מכיר את התחושה הזאת!חשבתי שזה רק אני.בכלל,גם אם אני הולך להצגה או משהו אחר זה קורה לי.נחמד לדעת שאני לא לבד.
 

GustavM

New member
למה רק פסנתר?

קודם כל, אני מצטער לחלוק עליך, אבל לדעתי הרסיטל של קיסין היה מתחת לכל ביקורת. הבראהמס שלו היה מהכי משעממים ששמעתי בימי חיי, והקטעים האחרים היו בהתאם. שמעתי די הרבה קונצרטים בחיים שלי, וצר לי לאכזב אותך - אבל לדעתי זה היה אחד הגרועים שנכחתי בהם אי פעם. בקשר לקונצרטי לפסנתר, יש הרבה קונצרטים יפים (גם של פסנתרנים, לשאלתך) בקונסרבטוריון ברח' שטריקר, וכן בספריה למוזיקה ע"ש פליציה בלומנטל. חוץ מזה, עכשיו בפילהרמונית ישנם לפי מה שאני זוכר כמה קונצרטים עם יפים ברונפמן, שמנגן את הקונצ'רטו השלישי של בטהובן בהם. תבדוק עם הפילהרמונית (1-700-70-30-30) עם עוד יש את זה, ואם כן אז מומלץ לך ללכת. מה שעוד מומלץ לך זה לרכוש "כרטיס עתודה" לפילהרמונית - זה כרטיס שניתן לתלמידים וסטודנטים, שעול 140 ש"ח, ומקנה כניסה חינם לכל הקונצרטים שלהפילהרמונית בכל העונה על בסיס מקום פנוי. אני הולך ככה כבר 4 שנים, ואני זוכר אולי שני קונצרטים בלבד שבהם לא היה לי מקום. פשוט תפנה לפילהרמונית ותתעניין שם בקשר לעתודה - מכיוון שזה יאפשר לך ללכת להרבה קונצרטים (כמעט) בחינם, ביניהם של פסנתרנים ברמה עולמית (שנה הבאה הלן גרימו ואנדרס שיף באים, לדוגמא), וגם קונצרטים תזמורתיים לא רעים בכלל, זה בטח יפתח אותך לעולם הקונצרטים. מגוריך ברמת גן הם נוחים מאוד לצורך העניין, כי כמעט כל חיי הקונצרטים בארץ מתרחשים בת"א, ובראשם כמובן היכל התרבות והאופרה. בקשר לפסנתרנים: תחפש עליהם בגוגל או בויקיפדיה Helene Grimaux ו-Andras Schiff. הם פסנתרנים ידועים מאוד, שעושים היום חיל בעולם. גרימו פסנתרנית צעירה יחסית שמוזמנת לנגן עם התזמורות החשובות בעולם, ושיף כבר הפך לסמכות של ממש בכל הקשור לבטהובן ושוברט. בכל מקרה, תלך ברצינות על הקטע הזה של עתודה - אין לך מושג כמה זה כיף להיות ללכת בחינם ל3-4 קונצרטים בשבוע בממוצע.
 

amitmis

New member
עניין העתודה... ../images/Emo2.gif

נשמע ממש מדהים ביותר. וואוו. אני המום. אני מצלצל אליהם כבר מחר. ת ו ד ה ר ב ה . ובעניין קיסין - הייתי נהנה גם אם הוא היה בא לבמה, דופק את הראש על הפסנתר במשך שעה וחצי, ואז נותן הדרן של עוד חמש דקות. האווירה הייתה קסומה (ואני חושב שזה רק (!) משום שזו הייתה הפעם הראשונה שאי פעם הלכתי לקונצרט!!!). היה כיף להתסכל עליו עם המשקפת. שלושה מימדים! קיסין האמיתי!!!
אני מאוד מאוד מעוניין לרכוש דיסק / די וי די כלשהו של הרסיטל הזה. מישהו יודע אם יש כזה, והיכן אוכל למצוא אותו? שוב תודה (רבה).
 

ItsikH

Member
אתה אוסף את עצמך והולך לקונצרט בהקדם לקונצרט של אמנים לא "נחשבים" ובלי מדליות, כי זה לא אומר כלום. ואתה מתיישב ממש מול הבמה במקום שתוכל לראות היטב את האמנים (למרות ששומעים יותר טוב מאמצע האולם בד"כ). ורצוי באולם קטן ואינטימי שאין לאן לברוח. זה אימון טוב לפחד במה, וגם קשר בלתי אמצעי עם האמן. תחשוב - הוא שם בשבילך, תהיה אתה שם בשבילו. מתרגלים ולומדים להנות מההתרגשות, גם של האמנים וגם שלך.
 

amitmis

New member
צודק.

אברר (ברגע שאוכל) על עניין העתודה, אבל בכל מקרה: אני ממש מרגיש שאתה צודק, ואני בהחלט (חייב !) אעשה את זה. תודה רבה. אגב - מישהו מכם (אולי אתה?) הוא פסנתרן שמופיע? אשמח לדעת, ואולי גם לדבר, אם לא איכפת לכם. אתם לא חייבים להיות "פרפורמרים" מקצוענים - מספיק שהופעתם פעם אחת הופעה גדולה. שוב תודה (רבה).
 

ItsikH

Member
ההופעות המשמעותיות האחרונות שלי היו לפני כ-5 שנים, וגם הן במסגרות חובבניות. לא פסנתר דווקא אלא קלרינט, מוזיקה קאמרית. אני לא יודע מה זו הופעה גדולה, ברסיטל הסיום שלי לפני אי אילו עשורים היו מאות מאזינים למיטב זכרוני - האם זה קונצרט גדול? לדעתי מספר המאזינים לא ממש משנה, עשרות, מאות או אלפים. זה פשוט, זה כמו לרכב על אופניים - קצת מפחיד בהתחלה וזהו.
 

amitmis

New member
א. כן, זה קונצרט גדול.

ב. לא משנה עם איזה כלי, כל עוד זה רסיטל (סולו). ג. בעניין ה"כמו אופניים" - אתה חושב שזה כך גם לאנשים עם פחד במה?
 

ItsikH

Member
מה ההבדל בין רסיטל לבין הופעה קאמרית? למי שיש פחד במה (יש כאלו שאין להם) לעולם לא עובר, מה שלומדים זה להכניס אותו לפרופורציות ולא לתת לו להפריע אלא אפילו לעזור.
 

amitmis

New member
בהופעה קאמרית הלחץ "מתחלק" בין הנגנים...

לא כל תשומת הלב של הקהל מונחת על ביצועו של נגן אחד, אלא אחד "מכפה" על השני. בכל אופן - איך מכניסים אותו לפרופורציות בעוד דרכים? זה יעזור אם אופיע הרבה בפני אנשים?
 

ItsikH

Member
אז זהו שלא ועל זה המורה הראשון שלי היה אומר: טעויות של רופאים - מכסים עם שיש טעויות של אדריכלים - מכסים עם פרחים טעויות של נגני תזמורת - מכסים הנגנים האחרים אבל במוזיקה קאמרית אין מי שיכסה. לכל אחד יש תפקיד משלו, אין הכפלת קולות. בהרכבים גדולים ניחא, בקטנים ודאי שלא. בקיצוניות, גם סולן עם מלווה נחשב למוזיקה קאמרית ושם בהחלט אין שום חיפוי. להופיע הרבה יכול מאוד לעזור, למשל בפני תלמידים אחרים, מורים אחרים וכו'. להתייחס לכל סימולציה כזו כאל הופעה אמיתית, לנגן ברציפות וללא הפסקה את היצירות (לא "אופס סליחה" וכאלה), ואפשר לעשות כאלו סימולציות גם ללא קהל בכלל, רק לדמות את התנאים בהופעה ולהניח שיש קהל.
 

amitmis

New member
לא התכוונתי ל"כיסוי" מוסיקאלי...

התכוונתי ל"כיסוי" לבטחון העצמי של כל נגן. כלומר - כשאתה עם עוד אנשים על הבמה, אתה הרבה יותר רגוע. אתה לא "מחזיק" את היצירה בעצמך.
 

ItsikH

Member
הבנתי - וזה לא נכון ברגע שיש לך תפקיד משלך, שנשמע היטב ובאופן ברור, אתה "מחזיק" את התפקיד שלך בעצמך. אפילו אם זה "ליווי". ואפילו להיפך - כסולן אתה יכול לעשות בערך מה שאתה רוצה, במוזיקה קאמרית אם תטעה אתה עלול להרוס גם לאחרים, האחרים תלויים בך ואתה בהם.
 
למעלה