תאומים והתפתחות הדיבור
טוב, אז ככה. קודם כל, התפתחות הדיבור, כמו כל דבר, מאד תלויה בילד. יש סטטיסטיקות והכל, אבל בסופו של דבר, יש את הילד המסוים שלך (או שני ילדים...) וחשוב להסתכל עליו ולא רק על התיאוריות... מבחינת התאוריות, אכן תאומים נמצאים בקבוצת סיכון לאיחור בדיבור (תכף פירוט) ובמיוחד תאומים זהים בנים. מבחינת המציאות... אצלנו, מיתר מדברת היטב ומוקדם למדי (מילה ראשונה אמנם רק בסביבות גיל שנה שזה "רגיל" אבל אוצר מילים גדול, וקליטת דקדוק מהירה ויסודית. עדיין יש שיבושים מדי פעם, אבל רובם "שיבושים הגיוניים" ובכל מקרה מתאימים (ואף מקדימים) לגיל). אצל אוריין (שנולד במשקל נמוך, וזה משמעותי), ההתחלה היתה מדאיגה: עד גיל 9+ חודשים הוא לא הוציא שום הברה אנושית (לא מדובר על מילים, אלא על הברות: מה, בה, וכו´), אבל אחר כך הוא השלים את הפער יפה. בגיל שנה וחצי הוא כבר דיבר טוב לגילו (אם כי מאד לא ברור), והיום (2.9) הוא אמנם משבש כמה צלילים, אבל מדבר ברור, יפה ונכון. אצלנו לא היתה "שפה פרטית" ובכלל כמעט לא דיברו בג´יבריש (זאת אומרת, כשאוריין דיבר זה נשמע כמו ג´יבריש, אבל הוא התכוון למילים ורק אנחנו לא תמיד הבנו). עכשיו לתיאוריות.... קודם כל פגות, שהיא כידוע תופעה נפוצה אצל תאומים, היא אחד הגורמים המרכזיים לאיחור בהתפתחות בכלל ובדיבור בפרט. תינוק שעסוק בשרידה, לא פנוי לפיתוח "מותרות" כגון שפה. מעבר לכך, עם תאומים, קל מאד להמעיט בדיבור (יש כל כך הרבה מה לעשות, אז למי יש כח לדבר. שמתי לב לכך, בעיקר כשראיתי כמה ההורים שלי מדברים איתם, לעומתנו), ומדברים הרבה אליהם כזוג (בואו, אתם רוצים? וכו´). מסתבר, שמה שמפתח את הדיבור הוא התקשורת. ולכן, חשוב להשקיע בתקשורת אישית, וכמה שיותר תקשורת מילולית. שיחה אישית ולא שאלה כללית לאוויר (לא "איפה הכדור?" אלא "מיתר, איפה הכדור?"), הרבה שירים, סיפורים, דיבור "דרמטי" ו"מוקצן", להסביר כל דבר שעושים, לשיים (מלשון לתת שם) ולתמלל כל דבר וכדומה, חשובים במיוחד אצל תאומים. עוד דבר - מה שבאמת חשוב הוא לראות שיש הבנה, ולראות שיש התקדמות. אם יש הבנה (בהתאם לגיל...), הדיבור יגיע בזמנו החפשי, ואין סיבה לדאוג. אם ישנה חשיפה ליותר משפה אחת באופן קבוע, זה מגדיל את הסיכוי לאיחור בהתחלת הדיבור - אבל ההבנה גבוהה יותר, וזה מאד מעשיר וממש לא סיבה להמנע מזה. מצד שני, כדאי גם להיות עירניים. אם ילד בגיל שנה וחצי עוד לא אומר אפילו 10 מילים (מילה - הברה או רצף הברות קבועים המציינים משהו באופן עקבי, יכול להיות חלקי, פרטי, משובש וכדומה, בל כציון קבוע לכדור זה נהדר...), כדאי להתייעץ עם רופא הילדים - למרות שגם זה יכול להיות תקין לגמרי (אבל יכול גם להצביע על בעיה ולכן כדאי לבדוק).