שאלה לגבי אכילה בשבת

assafy1000

New member
שאלה לגבי אכילה בשבת

כתוב שכל מה שאוכל בשבת לא חשיב קלוריות כך שאין לדאוג מחשש השמנה כיוון שכל מה שאוכל בשבת לצורך מצווה לא נחשב לו
העניין שאני רביל לאכול ביום חול פעם אחת בערך סעודה טובה
ובשבת אני נדרש להרביץ 3 אחרת סעודה אחת שלא קיימתי מבטלת את הקודמת לה והקודמת שלפני (לא קיים סעודה שלישית, כאילו לא קיים שנייה, לא קיים שנייה כאילו לא קיים ראשונה) כיוון ששלושת הסעודות הינן חובה ורק רביעית של מוצ"ש הינה רשות.
וכשאני מקיים את 2 הסעודות של שבת (שחרית-מוסף ומנחה) זה מגביר לי את התיאבון
לשאר ימות השבוע. סעודה ראשונה של ערב שבת עוד בסדר כי אני מרעיב את עצמי במהלך היום כדי שיהיה מקום לסעוד בערב השבת אז זה בסדר אבל למחרת אני אוכל בסעודה שנייה סעודה עם כחצי חלה פלוס מינוס ושלישית גם, וגם מספר בודד של שיני שום אני מוסיף לפתוח מעט תיאבון וגם כי יש לי מזה עונג שבת קצת.
ואז כשנגמרת השבת במהלך השבוע יש לי יותר תיאבון מהרגיל פי 1.5 בערך
ואני בכוונה לא אוכל מחשש השמנה
אז מה הייתם ממליצים בנידון?
ועוד שאלה קראתי שלפני ברכת המזון צריך להשאיר שאריות בצלחת וקצת שתייה בכוס כדי שלא יתפסו החיצוניים ויפריעו לברך. האם חשוב להקפיד בעניין הזה או שזה מיועד יותר לאנשים בעלי דרגה יותר גבוהה
ועוד קראתי שאם אדם אוכל בשר לדוגמא סטייק ולא גמר לגמרי את הסטייק אלא השאיר משהו כמו רבע ושבר תאוותו ולא אכל נחשב לו כאילו צם יום שלם, אבל אם לא אכלתי את השארית וזרקתי יש פה חשש בל-תשחית לא?
מה רצו להגיד פה בעצם? שתאוות אכילה היא תאווה חזקה שקשה להתגבר עליה בחתיכת סטיק או מה?
תודה ושבוע טוב
 
לא כתוב שצריך "להרביץ" 3 סעודות...

כזית פת, מעט דגים ומעט בשר זה הכי טוב..
יתכן, שאם אוכלים יותר מידי "להתפוצץ" בכלל לא יוצאים ידי חובה....
 
תגובה

בנוסף לדברי הרב:
לא כתוב בשום מקום שאכילה בשבת לא מוסיפה קלוריות [מי יקח על עצמו כזו הבטחה?!] , אדרבה כתוב [בילקוט יוסף] שמי שמקפיד בדיאטה יכול להסתפק בכזית לחם ולא מחוייב להקפיד על כביצה לחם [שיעור כפול] כמו שצריך לכתחילה.

לכן: המינימום הנדרש הוא כזית לחם [פרוסה או גודל של אגרוף ולא חצי חלה] בסעודת הלילה והבוקר , סעודה שלישית ורביעית [שאף היא חובה] לא חייב לחם ואפשר במיני מזונות או אפילו פירות אם קשה.
תוספות: יש עניין להתענג בבשר ודגים בשבת אבל אין זו חובה למי שלא אוהב או בדיאטה וגם ככה אין לזה שיעור של מינימום סטייק 350 גרם ככה שגם מצד זה אפשר להיות מסודר בשבת.

בשולחן ערוך כתוב להשאיר בצלחת מפני שיבוא עני בסוף הארוחה וצריך שיהיה מה לתת לו ובגלל שבימינו נותנים לעניים כסף או מצרכי מזון ולא מהצלחת אז אין עניין כל כך להשאיר ולכן הטעם שקראת הוא טעם למקובלים שזו כרגע לא דרגתך בוודאי.

גם עניין העצירה באמצע זה לא לאנשים בדרגתך כעת, קודם שנקיים מצוות בשלמות אחר כך נשבור את תאוות האכילה, בפרט שזה לא דברים כפשטם כי מי ששבע מחצי סטיק, מה יעזור שהוא השאיר רבע אחד בסוף? אלה דברים שנאמרו למי שמבין ולמד ספרים שמדברים על זה ויודע כיצד להתנהג בזה , אז עד שתדע בעצמך להגיע וללמוד באותם ספרים מסתבר שזה לא לדרגתך [ולעניות דעתי לא לדרגת רוב ככול אנשי דורנו, שאלה יהיו הבעיות שלנו].
 

אופירA

New member
מנהל
כתוב? באיזו תורה?

יש להקפיד ללמוד את התורה היהודית בלבד, ולא להמציא דברים כאילו הם כתובים בה.
בוודאי שיש לדאוג מחשש השמנה כל אימת שאוכלים יותר ממה שהבריאות מחייבת!

אינך נדרש להרביץ שום סעודה בשבת. יש חובת קיום 3 סעודות, ולא הרבצה.
3 הסעודות הן חובה, ואם לא קיים סעודה שלישית לא קיים סעודה שלישית וזה לא מבטל את כל הסעודות אחורה ואת חצי מהמצוות שעשה... עבירה לא מכבה מצווה. אכלת סעודה שנייה, אז אכלת סעודה שנייה וקיימת מצווה. העבירה שבאי קיום סעודה שלישית לא מכבה אותה. את זה מאיפה הבאת?

ברור שאם אתה אוכל חצי חלה בסעודה שנייה זה יגביר לך את התיאבון כל השבוע פי 1.5.
אם תאכל פרוסת חלה אחת (דקה, לא בעובי חצי חלה), הן בסעודה שנייה והן בסעודה שלישית, לא יתגבר לך שום תיאבון באמצע השבוע. באחריות.
גם את שיני השום תפחית, שלא ייפתח לך יותר מידי תיאבון. הגברת התאווה עד כדי נזק לבריאות אינה מצוות עונג שבת. ולא כל הנאה היא חובת המצווה. הנאות שמזיקות בטווח הארוך אינן נחשבות עונג שבת אלא עבירות על שמירת הבריאות.

הנושא של להשאיר שאריות זה דבר טוב, אבל לא ייהרג ובל יעבור. והשארית יכולה להיות קטנה במיוחד, מספיק לא לנגב את הצלחת עם הלחם.
אדם שמשאיר רבע סטייק ושבר תאוותו, לא צריך לזרוק את רבע הסטייק. יש מקרר, ואפשר להחזיר הבשר למקרר. אפשר לחמם את זה בארוחה אחרת, או להכין מזה פשטידת בשר וכל מיני דברים שעושים כדי למנוע "בל תשחית" שזה עניין גדול.
ומי שלא הצליח לצרוך את הבשר הזה, והוא התקלקל, הרי שכעת כשהוא מקולקל, אין "בל תשחית" בהשלכתו לפח.
 

REALI

New member
לגבי השאריות,

זה לא צריך להיות דוקא מהצלחת אלא שישאר אוכל על השולחן, ולכן נוהגים שלא לפנות את הלחם מהשולחן לפני ברכת המזון. ורק אם לא נישאר שום אוכל אחר בשולחן אז משאירים בצלחת, אך גם אז זה כמו שאופירה ציינה שאריות מעטות בלבד.
הטעם לדבר - שאין הברכה שורה על דבר ריק. ולכן בשביל לברך חייבים שיהיה עדיין אוכל.
 
למעלה