שאלה לגבי אשפוז שיקומי ויחידת המשך טיפול בבית

lavendula

New member
שאלה לגבי אשפוז שיקומי ויחידת המשך טיפול בבית

אבי אושפז בבית החולים לפני כשבועיים להשגחה, בשל אירוע התנתקות (סוג של אבדן הכרה) שחווה בבית. במהלך האשפוז חלה בדלקת ריאות והיה מרותק למיטה עם אנטיביוטיקה לווריד. לא טרחו להפוך אותו, לשנות לו תנוחה או להושיב אותו. כעבור 6 ימים שוחרר לביתו, כשהוא בקושי עומד על רגליו, לא כל שכן מצליח ללכת (גם לפני כן הלך בקושי, אבל האשפוז החליש אותו עוד יותר). ביקשנו להעבירו לשיקום במחלקה הגריאטרית אך נענינו בשלילה.
כעת הוא מתאושש בבית, עדיין מקבל אנטיביוטיקה, ויום אחרי שחזר הביתה גם הופיעו ניצנים של פצעי לחץ בעקבים. נותרנו תלויים בחסדיה של "שקד", היחידה להמשך טיפול בבית. לפני האשפוז הייתה מגיעה אליו פיזיותרפיסטית מטעמם פעם בשבוע במקרה הטוב - איך שהסתדר לה. אנו מתוסכלים מכך ששירותי הבריאות זנחו אותו ונותנים לו להתנוון רק בגלל שהוא דמנטי וכביכול לא משתף פעולה.
השאלה היא מהן הזכויות שלו במצב כזה? האין הוא זכאי לאשפוז שיקומי? יש דרך לקבל טיפול יותר אינטנסיבי מ"שקד"? למי פונים בעניין הזה?
 
Lavendula שלום

צר לי לשמוע את התיאור הנורא של הטיפול בבית חולים בקשישים סיעודיים דמנטיים - זה אכן לצערי מייצג את היחס שאני נתקל בו פעמים רבות מניסיונן של משפחות במצבים דומים. יש לצערי הרב הרבה פעמים זילות בבתי חולים בזקנים סיעודיים. בבחינת "חבל להשקיע".
בכל אופן לגבי השיקום - תכופות משפחה חושבת ששליחה לשיקום של אדם במצב בו את מתארת את אביך - היא אבן דרך חשובה בקידומו מהבחינה התפקודית ובכלל. ואז הן רואות את נציגות קופ"ח בבית חולים שמסרבת אותו לשיקום כגוף עריץ ומתעמר.

העובדות הן ששליחה לשיקום של אדם דמנטי אם הוא אינו מודע למצבו ומכאן אינו מודע לצורך בשיקום או במאמץ גופני כל שהוא לשם כך, היא אכן ברוב המקרים מיותרת - לאדם עצמו - שלא ייוושע ויתקדם מזה - אבל סתם ייגרר באשפוז מוסדי ציבורי עוד כמה שבועות ויסבול מטיפול חלקי ומחשיפה לזיהומים. מה גם שהשיקומיים ברובם בניגוד לאשפוז בבתי אבות טובים או במחלקות לסיעוד מורכב אינם ערוכים כלל לטפל בפצעי לחץ למשל !
תראי אם את היית לוחצת ממש חזק בבית חולים ומאיימת לא לפנות אותו - היו "נכנעים" ושולחים אותו לשיקום - שכאמור גם אם את בטוחה שזה היה עוזר לו (ואני בספק רב) - זה היה רק למראית עיין ל"השתיק אותך" - היו משאירים אותו במיטה כל אותו זמן ולא נותנים לו את השיקום בפועל - כי הוא דמנטי ולשיטתם לא בר שיקום. אז חבל להיאבק בזה - כי אין תועלת. כך או כך ברגע שיצאת הביתה אין אפשרות להילחם על שיקום.
יש לך כאמור את היחידה להמשך טיפול בבית - שקד - וזה הרע במיעוטו כרגע - לצערי אין שום הליך נוסף שאת זכאית לו ושתוכלי לדרוש מקופ"ח.
את יכולה להמשיך לטפל כך בבית עם יד על הדופק - את יכולה לדרוש אשפז על חשבון קופ"ח במחלקה לאשפוז סיעודי מורכב - אם ובמידה פצע הלחץ יגיע לדרגה של 2.5 ומעלה (האחות של שקד יכולה להתריע על כך אם תשאלי אותה) - את יכולה לאשפז בבית אבות סיעודי טוב - שם יטפלו בפצע ויכולים להציע לך גם פיסותרפיה לאבא במידה ויתאים ויתאפשר.
אני לא הייתי משאיר את אבא שלי בבית עם התחלה של פצע לחץ בשום תנאי ! אין לך יכולת להתמודד אין לך את הידע - זה מסוכן - והיחידה להמשך טיפול זה לא מספיק.
בהצלחה
 

lavendula

New member
ומוסד סיעודי מסוגל יודע לטפל בפצעי לחץ ועוד?

אני מבינה ממספר תגובות שלך שהנטייה שלך היא לאשפוז במוסד לעומת טיפול בבית, ומנגד, התרשמתי מהודעות של גולשים אחרים, הן בפורום הזה והן במקומות אחרים, שההזנחה חוגגת במוסדות, ומכאן ההתלבטות הגדולה איפה יהיה פחות גרוע, אפילו לא איפה יהיה יותר טוב - בבית או במוסד, ואם מוסד, באיזה.
 

ladybug4NLP

Active member
דבר ראשון לפנות לאחת מחברות העוזרות בהשאלת

ציוד לנכים כגון יד שרה ואחרים כדי לקנות מזרון "ביצים" מתנפח (לא יקר) משאבה למזרון (בהשאלה ל-3 חודשים) וכן לקנות כרית ישיבה מאותו חומר.

לדאוג בדחיפות שאחות מבקורי בית תבוא ותטפל בתחילת פצעי הלחץ - היום ולא יאוחר ממחר.

הפניה מרופא לרופא של פצעי לחץ (תלוי במקום). במכבי למשל יש מומחה לכף רגל שמטפל גם בפצעי לחץ.
כמו כן (אם הרופא ממליץ) יש כל מיני אביזרים למקומות שונים בגוף (כף רגל, מרפק וכד') שבהמלצת הרופא ניתן לקניה ומקבלים החזר מקופת חולים.

ניתן לקבל בהשאלה גם מחברות כגון יד שרה וכד'

אם מסוגל לעמוד על הרגליים, רצוי להוליך אותו אפילו בבית במידת האפשר עם תמיכה/הליכון/מקל

אם אפשר לקבל טיפול בית רצוף מטעם קופ"ח, החולה לא זקוק להשגחה רפואית סביב השעון, שקט ולא משתולל, אוכל, יש עובד זר מסור או מישהו אחר בבית
24 שעות - הייתי מעדיפה להשאיר אותו בבית.
 

lavendula

New member
תודה על הטיפים


 
לגבי פצעי לחץ

לא הייתי סומכת על טיפול בפצעי לחץ במוסדות הסיעודיים. יש הרבה הזנחה שם.
תקני לו דחוף מגיני עקבים לפצעי לחץ.
זה נראה משהו כזה:
http://www.azarim.org.il/Hebrew/Pro...ention/HeelsLegsProtection/Pages/default.aspx

בנוסף, ביד שרה קונים מזרון מיוחד לפצעי לחץ, מזרון ביצים מתנפח ב 80 ש"ח, ואת המשאבה לוקחים בהשאלה.

עד שתקנו תשימו אותו כל פעם בתנוחה אחרת עם הרבה כריות לתמיכה.
 
תשובתי

בקשר לנטייה להמלצה על אשפוז בבית אבות (לא ממליץ בכלל על השיקומים ובתי חולים מהם יש להמעיט ככל האפשר) – זה נכון בעיניי באופן גורף כשמדובר באדם דמנטי בשלבים מתקדמים של המחלה – אבל חשוב להדגיש זה לא לגבי כל מקרה – כל מקרה לגופו ויש המון נתונים שונים ושיקולים מסביב שברמת הייעוץ הגריאטרי נלקחים בחשבון בבדיקה של כל משפחה סיטואציה וקשיש.
עצות של גולשים הן מצוינות וחשובות – אבל זה פורום מומחה – וכשאני נותן יעוץ הוא בא ממקום אובייקטיבי מקצועי ולא ממקום רגשי – ומאחורי עצה כזו יש ניסיון של 12 שנה ואלפי משפחות באלפי תהליכים דומים. עם כל הכבוד הרב ליעוץ של גולש פרטי – הוא בא ממקום של ניסיון אישי סובייקטיבי בלבד – ומעורב בהרבה רגשות שלעיתים משבשים את שיקול הדעת הנכון ומובלים להטעיה ולהחלטות שגויות. מה גם שהמקרה שלו תמיד שונה ממקרה אחר.
נתקלתי בעשרות מקרים – שמשפחות שמעו בעצות שכנים וחברים "מומחים" שהתיימרו - מכוונה טובה – לייעץ על סמך ניסיונם האישי וכיוונו למקומות מוטעים – וזה הסתיים באסון סיעודי ואף בגרוע מזה.
למרות זאת אני מעדיף שהפורום שלנו לא יהיה פורום יבש של שאלה ותשובה – וכל אחד מוזמן להגיב ולתת את דעתו – זה מצויין ונותן פרספקטיבה – אבל צריך לשקלל כל עצה ממי היא באה ומה יש מאחוריה.
בתי אבות : בתי אבות אינם מקום מושלם – הם רחוקים מזה – יש בהם גם גרועים – ויש מצוינים. אבל הדעות הקדומות הרווחות שזה מקומות "על הפנים" הן לא נכונות יש היום הרבה בתי אבות ברמת מלון 5 כוכבים ורמת סיעוד וטיפול מצוינים. כמו בכל דבר צריך בעל מקצוע שילווה אותך בסבך כזה.
הכי טוב להיות בריא ובבית – אבל שאלת על פתרון של הרע במיעוטו – בית אבות טוב במקרה שלכם זה בטוח הרע במיעוטו, לדעתי. הבתי האבות הטובים מטפלים נפלא בפצעי לחץ עד דרגה 2.5 שמותר להם לטפל בהם !
לגבי איזה בית אבות – זה פורום שבו אנחנו אוסרים אזכור מסחרי ולכן לא אכתוב פה שמות – מה גם שחסרה לי אינפורמציה בסיסית – איפה אתם גרים ? ועוד.
 

lavendula

New member
תודה על תשובתך

אני לא שוללת שום אופציה כרגע, רק חשוב לי להבין יותר לעומק.
ברשותך, שתי שאלות:
מה זה בעצם יעוץ גריאטרי?
מה ההבדל בין בית אבות לבין מוסד סיעודי?
 
בבקשה

ייעוץ גריאטרי הוא ייעוץ בתחום הגריאטריה זיקנה - שנית ע"י בעל מקצוע שעוסק בזיקנה/סיעוד במקצועו ויש לו ניסיון רוחבי עם כל האספקטים של הבעיות הקיימות והפתרונות האפשריים.
מוסד סיעודי הוא כל מוסד - בית חולים - שיקום - בית אבות - החלמה - שמורשה ברישיון לאשפז אנשים חולים/סיעודיים במצבים שונים.
בתי האבות בתוך זה (שאגב רישיונם הוא רישיון של בית חולים גריאטרי) זה מקומות לאשפוז כרוני / קבוע של סיעודיים. בניגוד למוסדות סיעודיים אחרים ששם האשפוז זמני לצורך ריפוי - החלמה - שיקום.
 
אמי הגיעה עם פצע לחץ לבית אבות סעודי

אומנם רק דרגה 2 אבל תוך שבועיים בטיפול מסור הפצעים נעלמו!!!
בדקו את בית האבות .
תגיעו בכח מיני שעות מוזרות ( בקרתי גם ב2 בלילה) טרם הכנסת ההורה . בדקו שמשמרת בוקר היא העושה רחצות.
(אחרת הרחצות נעשות בלילה בשיטת הסרט הנע - אין פיקוח וזה נראה זוועה)
בדקו האם יש פעילויות במקום יום יום ולא רק שרשום על הלוח . בדקו שמתבצע!!!
זה חשוב זה מעורר את הקשישים שנרדמים משעמום.
בית אבות טוב עדיף על מטפל זר לקשיש כי מקבל גירויים נוספים וחברה שמטפל לא יכול/רוצה/ מסוגל לתת.
 
למעלה