שאלה לגבי הכפלות...

FuNKYyY

New member
שאלה לגבי הכפלות...

מהי ההכפלה האופטימלית לדרגה שישית בתור דומיננטה (סולם דו מג'ור) ? כלומר, אם למשל דרגה ראשונה בתור טוניקה מקבלת הכפלה של דו... תודה מראש
 

GustavM

New member
דרגה שישית

דרגה שישית יכולה לתפקד כטוניקה או כסוב-דומיננטה, כדברי ידידי המלומד, וזאת בהתאם להקשר בו היא מובאת במהלך ההרמוני. ההכפלות שלהלן מתייחסות לשישית במצב יסודי בלבד (5/3). במצב סקסטאקורד החוקים הם אחרים, ומצב קוורט-סקסט - ובכן, לא חושב שמשתמשים בזה יותר מדי.... במידה והדרגה מתפקדת כטוניקה - צריך להכפיל את צליל הטרצה, שכן היא צליל הטוניקה (בשישית של דו מז'ור - את הצליל דו). במידה והדרגה מתפקדת כסובדומיננטה - צריך להכפיל את הבאס (בשישית של דו מז'ור - את הצליל לה). מקווה שעזרתי :)
 

FuNKYyY

New member
תודה רבה! ואוי ואבוי לי....

התכוונתי לדרגה שביעית בשאלה שלי. *מרביץ לעצמי*
מצטער!אשמח לתשובה על זה.. ושוב תודה.
 
דרגה שביעית בדו מאז'ור

ניתן להכפיל את הצליל רה או את הצליל פה. כרגיל בהכפלות, יש לשים לב שלא יפתרו שני צלילים לאותו הצליל מכיוון שזה יצור אוקטבות מקבילות. הדבר בעייתי בהכפלה של פה, מכיוון שאם הפה הוא בסופרן או בבאס, הוא מוכרח להיפתר כלפי מטה למי. באלט או בטנור הוא יכול להיפתר אל הסול. כך שאם אתה מכפיל את הפה, שים לב לחוקים הללו.
 

GustavM

New member
לא מכפילים פה

באופן תיאורטי - מכפילים פה אך ורק כאשר הדרגה מופיעה בהיפוך קוורט-סקסט, ואני לא חושב שמשתמשים בשביעית קוורט סקסט בכלל. השימוש הכי נפוץ של שישית זה במצב סקסט (כמעט ולא משתמשים בהיפוכים היסודי והקוורט סקסט), ובמקרה של מצב סקסט, צריך בשביעית להכפיל את צליל הטרצה, ולא שום צליל אחר (הצליל שמופיע בבס בהיפוך סקסט... בדו מז'ור זה יהיה הצליל רה).
 
אני חולק

שביעית מופיעה בכל היפוך והיפוך. גם אני מדתי הרמוניה עם מורים מהאקדמיה, אך כאשר הגעתי ללמוד עם המורה הנוכחי שלי הוא הציג לי את כל נושא ההרמוניה באופן אחר מחוקי ההכפלות הבלתי נגמרים וכאשר מסתכלים על כוראלים של באך רואים שזה באמת לא כזה יבש. חוקי ההכפלות נובעים מהסולם ולא מהאקורד. תמיד יש להכפיל או את צליל הדרגה הראשונה, הרביעית החמישית או השניה. השביעית מופיעה בכוראלים של באך פעמים רבות בכל היפוך.
 

SHEX

New member
כמו שהמורה שלי תמיד היה אומר../images/Emo95.gif

"באופוס 1 שלך תוכל לעשות את זה" יש חוקים שהם החוקים. אפשר להגיד שהם יבשים, שהם מונעים דברים שיכולים להיות מיוחדים ויפים, שהם מרובעים. אבל אלו החוקים. כשלומדים הרמוניה, בכל מסגרת שהיא, רצוי לפעול על פי החוקים האלו, וללמוד מהם את הבסיס המקובל. אח"כ בכתיבה אפשר לעשות מה שרוצים - הרי זו המטרה של יצירה אישית..
 
תאמר לי בבקשה מי המציא את החוקים הללו?

אנחנו לא מדברים על הרמוניה, אלא על הרמוניה בסגנון באך. המדד העליון הוא לא אם מורה זה או אחר אמר איזה חוק, אלא האם זה מתאים לסגנון, האם זה נשמע כמו באך, האם באך עושה את זה. כאשר התשובות לשאלות הנ"ל הן כן, אז זה לא משנה אם יש שם אוקטבות נסתרות והכפלות של טרצה. תסתכל בכוראלים של באך ותראה שם הרבה דברים שכביכול שוברים את החוקים - אבל הרי החוקים הללו הומצאו מתוך יצירותיו של באך.
 

SHEX

New member
החוקים אמנם מתבססים ברובם על באך../images/Emo95.gif

אבל לאו דווקא תואמים את יצירותיו.. נכון, באך הוא דוגמא די חופפת לחוקים האלו, אבל כמו שאמרת, באך בעצמו עושה הרבה דברים שהם בניגוד לחוקים. אני אמנם לאיודע מי המציא את החוקים האלו, אבל הם קיימים שם כקו מנחה, על מנת ליצור בסיס שווה אצל כל מורי ותלמידי ההרמוניה. בסופו של דבר, כמו שאמרתי, החוקים האלה הם בגדר המלצה בלבד.. בסך הכל - יש הגיון בחוקים האלו, ובתור מלחין, אתה רשאי להחליט אם ללכת על פיהם או לא.. בתור תלמיד שעושה מבחן כלשהו - אתה תאלץ לפעול על פי החוקים האלה בין אם הם מוצאים חן בעיניך ובין אם לא.. זכורות לי פעמים רבות שאני או חברים שלי כתבנו דברים שזכו להרבה מחמאות מצד החברים ומצד המורה, אבל עדיין לא קיבלו ציון גבוה, כי לפי החוקים הם לאו דווקא נכונים. וכמובן שברגעים אלו נכנס המשפט "באופוס 1 שלך תוכל לכתוב ככה"
 

Petrus

New member
שביעית יסודית

שביעית יסודית היא אקורד מוקטן וחריף מאוד, עם צליל לא רצוי ולא אטרקטיבי. נהוג להשתמש בשביעית סקסט כהרחבה של הטוניקה, כאקורד מקשר בין ראשונה במצב יסודי ובמצב סקסט. בכל זאת, אפשר למצוא שביעית במצב יסודי בעיקר בכתיבה ל-3 קולות, כאשר ההצללה ה"נכונה" היתה כמובן חמישית קווינט-סקסט, אבל בגלל היעדר קול אחד, מתקבל האקורד המוקטן לבדו. אני לא נתקלתי מעולם בשימוש בשביעית יסודית בכתיבה לארבעה קולות, ובטח שלא בשביעית במצב קוורטסקסט. תוכל להביא דוגמאות לכך?
 

Petrus

New member
מה זה שישית כטוניקה?

אתה מתכוון למה שמכונה סיום מדומה, הטריק הידוע בו בקדנצה גדולה וסופית, כל הקולות הולכים לאן שהם אמורים למעט הבס, שממשיך למעלה אל המדרגה השישית? הסיבה שבמצב כזה מכפילים את צליל הטרצה של האקורד היא משום שכל הכפלה אחרת תיצור מקבילים, וגם, זו ההכפלה המתבקשת מאחר והיחיד שעושה את הטריק הזה הוא הבס. הקולות האחרים מתנהגים בדיוק כמו שהם היו מתנהגים אם הבס היה חוזר למדרגה ראשונה. כדאי לציין גם שלא כל ראשונה שמגיעה במקום שישית היא סיום מדומה, ובמצבים שבהם שישית מחליפה ראשונה (כדי להמנע למשל משימוש יתר בראשונה), אין צורך להכפיל את צליל הטרצה אלא אם כן מגיעים לשישית ממצב קדנציאלי.
 

SHEX

New member
סיבה נוספת להכפלה../images/Emo95.gif

כשאתה מנגן דומיננטה, האוזן מחכה לשמוע את הפתרון שהולך לדרגה הראשונה, שזה בעצם הצליל החזק של הסולם, שגם מהווה את הפתרון לדומיננטה, ולכן את הצליל הזה מכפילים כשמשתמשים בסיום מדומה - על מנת להדגיש שזהו אכן פתרון, פשוט לא הפתרון הצפוי..
 

HippyRonN

New member
הכפלות, הובלת קולות, ושאר ירקות

אם כבר אתם בנושא הזה, אני מאוד אשמח אם מישהו יתן לי סקירה קצרצרה של נושא הובלת הקולות. אני אישית יודע מעט מאוד, מכיוון שאת רוב הידע שלי בנושא אני שואב מהפורום הזה, ואף פעם לא טרחתי לשאול במפורש. מה העקרונות המובילים של הובלת קולות? אני יודע שיש את עניין המקבילים - מנסים להמנע מקוינטות ואוקטבות מקבילות (נכון?). מה זה אומר בדיוק? שבשני אקורדים רצופים, התוים שאינם משותפים לשני האקורדים לא יבצעו אותה עלייה\ירידה? ולגבי הכפלות, אני יכול רק לנחש שהנושא עולה רק כשיש לנו יותר קולות מאשר תוים באקורד, נכון? יש כללי ברזל או כללי אצבע שכדאי לדעת לגבי זה? איזה עוד עניינים חשובים כאשר מתעסקים עם הובלת קולות? תודה רבה מראש על התשובות! :)
 
למעלה