שאלה לגבי המושג 'אדמו"ר' ....

דוד YY

New member
שאלה לגבי המושג 'אדמו"ר' ....

שקיים בחסידויות שונות, מהם הקריטריונים שעל פיהם נקבע מיהו 'אדמו"ר' ? האם יש לזה מקור בתורה ? אז מדוע זה לא קיים אצל הליטאים ?
 
אדמו"ר = אדונינו מורינו ורבינו

המנהג הזה הוא חלק מהמנהגים ודרך החסידות שהבעל שם-טוב חידש בעבודת השם על פי הקבלה, שיש עניין בעבודה רוחנית של קבוצות/קהילות שבראשם עומד רבי מורם מעם שהוא בעל תכונות של אדון מורה ורב, ומהווה חוליה מקשרת בין החסידיו עובדי השם לריבונו של עולם. הקריטריונים שעל פיהם נקבע מיהו 'אדמו"ר', יכולים להיות במספר צורות שונות, כגון שהאדמו"ר הקודם יורה על ממשיך דרכו, או בהעדר הוראה מהאדמו"ר הקודם החסידים יבקשו ממישהו מהם שבעיניהם הוא הראוי ביותר, או במקרים אחרים שסביב מישהו כריזמתי בעל קישורים לאדמו"רות מתחילים להתאסף חסידים שהופכים אותו לאדמו"ר שלהם. לגבי הליטאים, אז הם אולי עדיין בקטע של המתנגדים לדרך החסידות ולכן זה כמעט לא קיים אצלם, למרות שגם שם מתחילים לראות תופעות כאלה כגון סביב הרב קניבסקי, הרב זילברמן (הזילברמנים) וכו'.
 

דוד YY

New member
שאלה ?

כתבת: <שיש עניין בעבודה רוחנית של קבוצות/קהילות שבראשם עומד רבי מורם מעם שהוא בעל תכונות של אדון מורה ורב, ומהווה חוליה מקשרת בין החסידיו עובדי השם לריבונו של עולם> עבודה רוחנית - אם זה תפילה - אז יש תפילה בציבור. אם תורה - הרי נאמר עשה לך רב. אם זה קהילה - אז קהילה שמכוונת לפי רב מסויים . נראה לי שזה קיים גם אצל הליטאים. אז מה נוסף באדמורות ? ולגבי מה שכתבת :< ומהווה חוליה מקשרת בין החסידיו עובדי השם לריבונו של עולם> מה פירוש ? האין זה עבודה זרה ? !
 
נענה מהסוף להתחלה

האם משה רבינו, או הכהן הגדול בבית המקדש, או הנביאים, שהיו החוליה המקשרת בין בני ישראל לאבינו שבשמיים, האין זה עבודה זרה ? ! באדמו"רות נוסף הפן שמעבר לייעוץ ההלכתי שיש בציבור הליטאי, והוא הפן של המשפיע, ושל היעוץ האישי ברמה הפרטנית של הרובד הגשמי והרוחני, וכן הטווית דרך רוחנית לכלל הקבוצה מעבר לשמירת המצוות עצמן.
 

דוד YY

New member
עדיין לא ברור ....

משה רבנו לימד תורה לעם ישראל . הכהן הגדול עובד במקדש ביום הכיפורים כמו שכתוב בתורה. במה האדמור מקשר את האדם לבורא ?
 

ינוקא1

New member
יהודי פשוט ענה יפה.

עם זאת אני חושב שכל המושג הזה עוות לחלוטין מצורתו הטובה. אני חושב שלו היה הבעל שם טוב קם היום ורואה את החצרות והגבאים והטירות , היה מזדעזע. אין לי בדרך כלל מילים טובות על הליטאים , אבל בעניין הזה של הצניעות - כל הכבוד להם. חכמי ישראל היו בעלי מלאכה , וזה כולל את רבי יהושוע הנפח , ורב אחר שהיה פחמי , ורב אחר שהיה סנדלר. על רבי חייא ורבי אושעיא הגמרא מספרת שהיו אוכשפי (רצענים = עושי סנדלים) בשוק של זונות , והיו אפילו מודדים להן נעליים ! (ובזכות שמירת העיניים שלהם נקראו רבנן קדישי דארעא דישראל ! כי הם היו מודדים להן את הנעליים אך לא מסתכלים יותר למעלה . . . כך כתוב בגמרא מסכת פסחים קיג: יש לציין כי כל ברייתא שהם לא שנו אותה לא נחשבת ברייתא כך שהם מגדולי גדולי האמוראים). ואמרו חכמים "אהוב את המלאכה ושנא את הרבנות" ואמרו חכמים "אל תעשם עטרה כדי להתגדל בהם , ולא קרדום לחפור בהם". כל הטירות והחצרות הללו הם בושה וחרפה בעיני , ובזיון גדול לתורה. לכתחילה אדם צריך לעבוד וללמוד כדעת הרמב"ם. אם אדם לא עובד ולומד ורוצה רק ללמוד ולעסוק בתורה , יש לו אומנם על מי לסמוך ,אך שלא ינקר עיניים ויבנה טירות וחצרות. גם במרוקו לא היו דברים כאלו , וזוהי איננה דרכה של תורה !
 

דוד YY

New member
כתבת דברים נוקבים ....

מישהו צריך להסביר את הקו שלהם !
 
למעלה