שאלה לגבי חוקיות רדיו אינטרנט

elians

New member
שאלה לגבי חוקיות רדיו אינטרנט

אני משדר דרך אתר האינרנט שלי כבר מעלה מ6 חודשים באמצעות רדיו אינרנטי מוסיקה ישראלית בלבד, בין אם זה מוזיקה מוכרת ואף זמרים אלמוניים, יש האזנה רבה לרדיו שלי, מכיוון שמדובר במוסיקה נטו ללא דיבורים. עכשיו רציתי לדעת את מידת החוקיות של השמעת שירים בצורה שכזאת אחרי הכל זו השמעה ברבים כמו שאומרים לא?
 
../images/Emo13.gif

נתחיל מזה שתקרת העונש למפיקי זכויות יוצרים, למיטב ידיעתי, הוא 3 שנים בכלא ומיליון ש"ח. אני בספק האם תוכל להגיע למצב שכזה, אבל שמור על עצמך. למיטב ידיעתי, אתה אמור לשלם תמלוגים לאקו"ם, מכיוון ומדובר ב"השמעה פומבית" של יצירה מוזיקלית. תברר את הסיפור הזה באתר של אקו"ם.
 
תמלוגים,

באתר של אקו"ם הוא לא ימצא תשובה, אך מבירור אישי שעשיתי עם אקו"ם: ניתן לקבל את אישורם לכך ע"י תשלום תמלוגים מינימליים לאקו"ם (כמובן תלוי במידת ההאזנה שיש לרדיו האינטרנט שלך). ע"פ מה שנאמר לי לפני כשנה, גובה התמלוגים לדברים מהסוג הזה הוא בערך 1$ לאלף שירים (זה ממש לא הרבה). הסתייגויות: א. אין לראות בתשובתי תשובה מוסמכת, אנני נציג אקו"ם ועדיף תמיד לדבר איתם ישירות (הם מאוד אדיבים ונחמדים). ב. הנתונים שכתבתי לעיל, מתייחסים לתקופה שקדמה לבלאגן שהיה עם אקו"ם בנוגע להכרזתכם במונופול ע"י הרשות להגבלים עסקיים, כך שיכול להיות שנכון להיום השתנו הנתונים. שנה טובה, כתיבה וחתימה טובה, יוסי.
 
מה שכתבת לחלוטין לא מדוייק

הם לא גובים דולאר ל-1000 שירים אלא 70 סנט ל-1000 השמעות. ויש הבדל בין שיר לבין השמעה. בשעה אחת נכנסים כ-15 שירים. אבל אם 50 אנשים האזינו להם אז מדובר ב-750 השמעות, שזה סדר גודל של חצי דולאר לשעה, 12 דולאר ליום, קרוב ל-250 דולאר בחודש.
 
ואגב

קצת מוזר שהם ממשיכים לנקוב מחירים בדולארים. לא שאני מתמחה גדול בחוקים האלה אבל האם אין חוק שמחיר בארץ חייב להיות נקוב בשקלים?
 
עופר יקירי..

כפי שכתבתי, אני לא מתיימר לתת תשובה בשם אנשי אקו"ם. פשוט כתבתי את הדברים כלשונם כפי שהובאו לידיעתי בבירור שערכתי במשרדי אקו"ם (כאמור לפני כשנה). אני מניח שאתה כשדרן תחנת רדיו אינטרנטית, בקיא בדברים הללו, אך יכול מאוד להיות שיש הסכמים שונים לפרוייקטים שונים ולתחנות שונות, כך שלא סותר אם אני קיבלתי הצעת מחיר מסויימת ששונה ממה שאתם משלמים. שנה טובה, כתיבה וחתימה טובה, והאזנה טובה, יוסי.
 
זה דוקא נכון!

לא רק שיש אפשרות כזאת - אלא שבהסכם שלהם היה סעיף שהם משאירים לעצמם את הזכות לקבוע קריטריונים שונים לכל תחנה. יחד עם זאת המצב בפועל הוא שיש דברים שנשמרים ביחס לכל התחנות. התשלום הוא על פי מספר ההשמעות ולא על פי מספר השירים - זה דבר שהוא בבסיס התשלום שלהם ולא משתנה. הסכום של 70 סנט ל-1000 השמעות גם הוא, למיטב ידיעתי - לא משתנה מתחנה לתחנה. תאמין לי שהיו על זה ויכוחים אל תוך הלילה וכלום לא זז - 70 סנט נקודה אפס אפס. הסכום הזה אגב נקבע על פי חברות התקליטים בארצות הברית ואקו"ם העתיקו אותו לכאן (ואפילו לא טרחו לתרגם לשקלים...). מה שכן שונה מתחנה לתחנה זה איך בדיוק יודעים כמה השמעות יש. הדרישה הראשונית שלהם היתה שכל תחנה תקים מערכת שלמה של מעקב שתחשב כמה מאזינים יש בכל רגע ורגע. כמובן שזו דרישה לא הוגנת ולכן אחרי משא ומתן ארוך הם הסכימו לעבוד על פי זמן האזנה ממוצע, כלומר אם מאזין שוהה בממוצע באתר (בסטרים ליתר דיוק) 8 דקות זה אומר שהוא האזין בממוצע לשני שירים. אז אם היו 100 מאזינים באותו יום וכל אחד הקשיב ממוצע לשני שירים - אז הם מחשבים את זה כ-200 השמעות. אנחנו אגב היינו הראשונים שהסכם כזה חל עליהם ויחסית לשאר השיטות שהוצעו הוא באמת יחסית הוגן. ואגב כל האמור כאן מתייחס לסכום המינימום. כשתחנה גדלה ויש לה גם רווחים אז הם עוברים לשיטה אחרת שזה אחוז מהרווחים ואז בכלל החישוב אחרת לגמרי והאחוז שהם רוצים מהרווחים אף הוא שונה מתחנה לתחנה.
 
למעלה