שאלה לגבי טיפים באניה

שאלה לגבי טיפים באניה


מני יקר,
הייתי בחמישה קרוזים עד עכשיו.
בארבע ההפלגות הראשונות הורידו לנו טיפים.
בהפלגה האחרונה דרשתי לא להוריד....ואכן לא הורידו (נתת לבד!).
מה דעתך...?
 
טיפים באנייה

שבת שלום עופר,

נושא הטיפים (תשר) באנייה הוא נושא רגיש ולדעתי טרם נאמרה המילה האחרונה בו. מצד אחד אחד קיים אבסורד בחיוב מתן תשר ומצד שני כמות נותני השירות שאינך נחשף אליהם היא גדולה. מצד שלישי יש הטוענים שהטיפים כלל לא מגיעים לאנשי השירות אלא מדובר ביחידת רווח נוספת.
בעיה נוספת שחברות השייט יוצרות כאן 'קרטל' ללא כל יכולת שבירה.

עד לפני יותר מעשור, חברות השייט נהגו להשאיר בכל חדר מעטפות ובהם האורח/ת יכלו להחליט אם להשאיר תשר, כמה להשאיר תשר ולמי להשאיר תשר. במשך הזמן יצא שרק מי שבא במגע ישיר עם האורחים קיבל את התשר. תפקידים כמו טבחים (ויש המון כאלו), מכבסים, מנקים כללים אנשי התחזוקה של האנייה ועוד, כלל לא זכו להנות מהתשר של האורחים.

על אף הקושי בסופו של יום, ההחלטה התקבלה והשתרשה אצל רב הציבור. מנסיוני הישראלים מעולם לא קיבלו זאת ועשו זאת תחת מחאה. אלא שלפני כמה שנים הסתבר שהישראלים לא לבד בעניין, ותביעה של לקוח אמריקאי התגלגלה עד לפתחו של בית המשפט העליון שם הוכרע כי לא ניתן לחייב אדם לשלם תשר. חברות השייט לא מיהרו לתת פומבי לפסיקה ונאלצו לקיים את הפסיקה אלא שהם יצרו מנגנון שיקשה על הלקוחות לבצע זאת.

בסופו של דבר כיום כשלקוחות מחליטים שלא לשלם את התשר, הרי שאין אפשרות למנוע זאת. גם אם התהליך יהיה ארוך ויידרשו מהלקוחות לחתום על טופס ויתור או כל הליך אחר הרי שאין כל דרך לחייבם. תתפלא לשמוע כי הדברים השתרשו גם לחברות השייט האירופאיות.

צריך לקחת בחשבון שחברות השייט וגם סוכנויות השייט המוכרות אותם, לא יכולות לתת פומבי לעניין זה. למעשה זה סוג של הטבה שבשתיקה. סוכנויות השייט יכולות לפרסם רק את מה שחברות השייט מפרסמות ולא מעבר לכך.

אשר על כן, אני באופן אישי חושב שטרם נאמרה המילה האחרונה. במידה ואכן מדובר ביחידת רווח של חברות השייט, אינני רואה את חברות השייט מוותרות על זה וככל הנראה ימצאו טריק חדש להפעיל את החיוב. לבנתיים אתה יכול לראות את ההליך מהרגע שהראשון מתחיל ועד לרגע בו תור ענק של לקוחות בקבלה המבקש לבטל את החיוב.
 
למעלה