שאלה לגבי טכניקות למידה

שי453

New member
שאלה לגבי טכניקות למידה

שלום, אני בן 23 ועובד כטכנאי PC ורשתות. לצערי בתיכון לא כל כך למדתי ולכן חסרים לי כל מיני כישורי למידה... למשל אני לא יודע איך לסכם, לא יודע איך להתמקד בחומר ספציפי וללמוד אותו לעומק. יש הרבה חומר ללמוד בתחום הזה ופשוט אי-אפשר ללמוד את הכל... צריך לדעת להתמקד. וצריך לזכור הרבה. אז למשהו יש עצות בשבילי או שיכול להפנות אותי לאתרים כלשהם בהם יש עצות בנושא אני אודה לו מאוד. בתודה מראש, שי.
 
כדי לתת לך דרך טובה

צריך לדעת איך אתה עושה זאת בדרך כלל. יש כמה דרכים לסכם, ולא בטוח שסתם נתינת דרכים יכולה להיות הטובה ביותר. לכן... אם תוכל לכתוב מה אתה עושה כשאתה צריך לסכם, איך זה עובד, מה לא מצליח, וכך אנסה להתאים את הדרך לך. אוקיי ?
 

שי453

New member
אני לא מסכם

אני פשוט קורא את החומר ורושם בצד שאלות שקשורות לחומר, בשביל לעבור עליהן מאוחר יותר.
 
בהמשך לתשובתה של יונה, למידה יעילה

הי שי, יונה שאלה את השאלות הנכונות ואני מאמין שתכתוב לה מהן האסטרטגיות שכיום אתה משתמש בהן, נוכל ללמוד ממך וכך להציע דרכים נוספות ולשפר את הקיימות.... יש אסטרטגיות רבות ללמידה יעילה ואני מצרף קישור למאמר הדן ביו היתר בלמידה יעילה ואסטרטגיות לזיכרון חומר, תמצות וכדומה.... הקישור כבר צורף פה באתר בעבר, מקווה שתמצא שם חלק מהתשובות... המון טוב ובהצלחה יוסי
 
יוסי אולי תסכים

להעלות לכאן את החלק הרלבנטי לשאלה של סיכום, אחרת נראה לי שלא כל כך תהיה סבלנות לחפש מידע ספציפי מכל ה"ים" של המאמר... אחרי שתעלה, אם יהיה לי מה להוסיף אוסיף. אוקיי ? תודה
 
../images/Emo92.gif - טכניקות ללמידה יעילה

הי יונה והי שי אני מוסיף תשובות הנוגעות ללמידה יעילה מתוך הארוח אתה מוזמן לעיין..... אני בטוח שיונה תוכל להוסיף מניסיונה העשיר עוד.... להלן חלק מהתשובות בנושא, חשוב לציין כי לקחתי את החלק היחסי מהתשובה וצירפתי אותו.... תוכל לראות את כל התשובה בממאמר שהפנתי אותך בתשובתי הקודמת...: שאלה- יש כל כך הרבה גירויים מסביבנו.הפורום בתפוז, החברים שרוצים שנבוא איתם לבלות עד מאוחר (יום לפני בחינה), החברה שקשה להפסיק לחשוב עליה או המקרה המצער ששבר כל כך את ליבנו ולא יוצא לנו מהראש. איך אפשר לעשות את ההפרדה הזאת בין כל אותם אירועים לבין הרצון והמחוייבות לשבת וללמוד. יש שיטות ל"התנתקות" מנטלית והגברת הריכוז בנושא ספציפי אותו אנו רוצים ללמוד? תשובה- טריקים וטיפים ללמידה יעילה שאלתך בהחלט מוכרת מעניינת ורלוונטית לעולם המודרני בו אנו חיים. בעולם המודרני כיום ישנם גירויים רבים העלולים להסיח את תשומת ליבנו בשעה שאנו אמורים להתנקד בביצוע מטלות ספציפיות. אנו מבינים כי האינטרנט, החברים ועולם מלא של גירויים לרוב יותר מעניין משעורי הבית ומההכנה למבחן. כאנשי מקצוע חשוב לנו לערוך אבחנה מבדלת בין הפרעת קשב וריכוז על רקע אורגני (ADHD ADD) לבין הסחות דעת שמקורן אינו נירולוגי. חשוב בהקשר זה לקרוא את התיאור של הועדה הפסיכיאטרית במאמר המצורף לתשובה זו. יש להדגיש כי תשובתנו אלך תצא מנקודת הנחה שאינך סובל מהפרעת קשב וריכוז על רקע אורגני. לפיכך נמליץ לך: 1.לערוך סידרי עדיפויות יעילים בזמן הלמידה- כלומר לערוך לוח זמנים יעיל ללמידה תוך חלוקת זמן לכל התהליך ולבקרה עליו. בתוך לוחות הזמנים חפש את הזמן בו אתה מרוכז בצורה האופטימאלית ושם למד. 2.חשוב להקצות זמן קצר ללימוד נושאים שמעייפים ו/או לא מעניינים אותך (העייפות המנטאלית נובעת בין היתר משעמום ומקטינה את מידת המוטיבציה ואת יעילות התפקוד). 3.חשוב שתלמד בחדר שמנוטרל מגירויים סביבתיים ומרעשי רקע. כמו כן יש להכין מראש את השולחן עבודה כך שיהיו בו כל כלי הכתיבה והחומר אותו אתה צריך ללמידה. 4.מומלץ גם שתנקוט בגישה פעילה בתהליך הלמידה: תשאל את עצמך שאלות ביחס לטקסט, תעלה השערות... ( גישה פעילה מגבירה את הקשב ואת הערנות בתהליך הלמידה). 5.תהליך הלמידה עצמו צריך לכלול ארגון יעיל ונכון של החומר: חלוקת מטלות מורכבות לשלבים ( לא ליצור עומס יתר בתהליך הלמידה), ארגון החומר ע"י קטגוריות, ראשי פרקים, תהליכי רצף, סכמות, תרשימי זרימה סיכום תמציתי וכדומה. כמו כן היינו ממליצים בעזרת דמיון מודרך וטכניקות הרגעות ליצור מקום שקט משלך אותו תדמיין כל פעם שמופיעות מחשבות מסיחות דעת, להירגע ולחזור ללמוד.... תשובה על קריאה יעילה- אחת הדרכים שיכולות בנתיים לעזור לך, היא לקורא לפי פסקאות קצרות, כלומר לקרוא כל כמה שורות להעצר ולשחזר במילים שלך את אשר קראת....כלומר מלבד לחזור על הקטע יש לנסות ולנבא מה ההמשך כך שאת הופכת את הקריאה לקריאה יותר פעילה יוצרת עוררות מוחית טובה יותר ומאפשרת בדרך זו להגדיל את טווחי הקשב והריכוז במהלך הקריאה... תשובה על שיפור זיכרון- בתחום הזיכרון ( תחום שיש לו קשר הדוק עם תהליכי הקשב והארגון) חשוב לרכוש אסטרטגיות יעילות לפי תחומי הלמידה. מומלץ ללמוד צורות מגוונות של ארגון מידע: * ארגון לפי קטגוריות * ארגון על פי ראשי פרקים * ארגון לפי תהליכי רצף (השתלשלות אירועים- כמו בהיסטוריה) * ארגון לפי התיחסות למבנה השלד וכדומה.... ארגון המידע על פי ניסיונינו מאפשר לשפר את תהליכי הזכירה והשליפה המאורגנת והיעילה של המידע. להלן כמה כללים פשוטים שעוזרים לשפר את הזיכרון באמצעות אסוציאציות ( לפי הספר "סוד הזיכרון המצויין"/ערן כץ): - תחילה יש לארגן את המידע ואת הפריטים שאנו רוצים לזכור בצורה מסודרת עפ"י ארגון המידע שהוזכר קודם ואח"כ : 1. דמיינו את הפריטים חסרי פורפורציה, במילים אחרות- גדולים או קטנים מדי (לדוגמה :דג ענק ישן במיטה) 2. דמיינו את הפריט בפעולה/בתנועה 3. השתמשו בכל 5 החושים(ראיה- עשו שימוש בצבעים עזים, שמיעה- דמיינו את הקולות, ריח- דמיינו את הריח, מישוש- הרגישו בדמיון את הפריטים, והכי חשוב!!!!!!!! צרו תמונות מגוחחות ואבסורדיות ככל שניתן. בספר הנ"ל מוצאות דרכים נוספות כגון: - להפוך ספרות שצריך לזכור למילים - להכין רשימת מילות מפתח, לקשור את המילים וליצור שרשרת בה כל מילה מזכירה את המילה הבאה אחריה. - לקשר את המילים לסיפור אסוציאטיבי דרך נוספת: לקשר את מילות המפתח לפריטים מוכרים מהחדר ( בו את ישנה) לפי סדר הופעת הפריטים בחדר תשובה נוספת- ...כמו כן ניתן ברגע האחרון לנצל עוד רעיון שלעיתים עוזר: במקום לקרוא את החומר, ניתן להקליט את החומר המסוכם. בדרך זו הערנות שלך תגבר בתהליך הלמידה כי את מפעילה שני חושים בו זמנית : גם קריאה (ראיה) וגם שמיעה, ולאחר מכן תוכלי לפני השינה להקשיב לקלטת וכך תוכלי להפנים את המידע ביתר יעילות..... תשובה בנוגע לאיך לענות על שאלות בבחינה =איך לענות על בחינה הינו נושא שנחקר רבות בספרות המקצועית.... ישנן דרכים רבות ואנו נפרט לך כמה מהן......: ראשית עלייך לקרוא את כל המבחן! לאחר מכן עלייך לבחור מי מביין השאלות היא הקלה ביותר עבורך ועד לקשה ביותר.... חשוב להתחיל דווקא בשאלות הקלות ( מחקרים מראים שפתרון מוצלח לאורך הבחינה יוצר תחושה של מסוגלות ותורם להמשך ההצלחה בפתרון הבחינה)!!! כמובן שאם יש שאלות עליהן הניקוד גבוה במיוחד יש להכניס גם השיקול של צינון השאלה להחלטה שלך מאיזו שאלה להתחיל לפתור..... לאחר שהחלטת במי להתחיל יש לחזור לקרוא היטב את השאלה... אם היא אמריקאית ובכלל יש לנסות להבין מה רוצים ולנסח זאת במילים שלך.... אחרי שהבנת טוב יותר מה רוצים ממך ובהתאם לסוג המבחן עלייך לענות (אם המבחן הומני ניתן לצייר תרשמימי זרימה בצד אם הוא ריאלי אז ניתן לבצע אלימנציה לתשובות)..... בנוגע לזמן- יש להתארגן אחרי כל אלו ולראות אם שיטה זו ואחרות שנכתבו פה היום תורמות לא עוזרות, כדאי לשקול בדיקה של צורך בתוספת זמן.... מקווה שעזרתי.... יוסי
 
סיכום - כיצד מסכמים ?

לכל אחד יש סגנון למידה משלו. ולכל מקצוע יש אסטרטגיות מתאימות. ומה שצריך לעשות כשמלמדים אסטרטגיות למידה יעילות – לחבר בין סגנון הלמידה לאסטרטגיה המתאימה, או לחילופין להבין את סגנון הלמידה ולשנות אותו אם יש צורך. כיוון שאינני ממש מכירה אותך, אוכל רק לענות לפי הסגנון בו כתבת – אתה קורא, וכותב בצד את שאלותיך כדי לענות אחר כך. המלצה שלי : להשתמש בחלק מהסגנון שלך : כלומר, לקרוא ולעצור באמצע.
"טרום קריאה" לקרוא את הכותרת, לבדוק את סעיפי המשנה, (גם בודקים כמה עמודים יש לקרוא.) בצורה זו - כאילו שמכינים את המוח לקליטת של חומר ע"י מידורו.
"קריאה" לקרוא פסקה אחת ובצד לכתוב ממש בקיצור על מה מדובר. אם תרצה, תוכל להמשיך לכתוב בצד השני את הערותיך ושאלותיך. לקרוא פסקה נוספת ושוב לכתוב בקיצור. (קיצור, זה אומר משפט או נושא). לאחר קריאת כמה פסקאות אפשר לעשות הפסקה קלה, ולקשר בין הפסקאות שקראת עד כה. אפשר לכתוב בסוף הפסקאות הללו (4-5 פסקאות) על הקשר ביניהן. בהמשך, כשקוראים שוב פסקה פסקה, יש כבר יותר קשר בין הפסקאות, כך שיש אפשרות להבין יותר על מה מדובר בפסקה ובמאמר. רצוי להמשיך בשלב זה עד סוף המאמר, הפסקאות או החלק הרלבנטי שעליך לקרוא ולסכם.
"סיכום" אחרי שכתבת בכל פסקה על מה מדובר, יש לך בעצם ראשי פרקים. כעת עליך למיין את ראשי הפרקים – אתה קובע באיזה סדר ייכתב הסיכום, אם יש ראשי פרקים ששייכים לנושא מכליל, אתה מסדר אותו בצורה הנראית לך. העיבוד לאחר הקריאה והדרך בה אתה בוחר לכתוב את הדברים – יהיה הסיכום שלך. עליך לבחור את מילות הקישור המתאימות, וזאת על סמך ההקשרים בין הנושאים שכתבת בפסקאות. יש תוכנה מצוינת, שיכולה לעזור לך בעריכה של ראשי פרקים לפי סדר שתרצה - אפשר להוריד אותה חינמית, לניסיון או לרכוש אותה. אם יש עוד שאלות, תוכל להתייעץ כאן... בהצלחה.
 

smile82

New member
דרך פשוטה שעזרה לי בלימודים

בדרך הפשוטה שעזרה לי בלימודים היא לשאול 2 שאלות כשאתה קורא מאמר " על מה מדבר המאמר" ו"מה הנושאים המרכזיים ומה ההרחבות" הייתי מנסה לאתר את המרכז של המאמר -הנושא המרכזי והייתי מנסה לראות משפטי מפתח, ואת ההמשכיות שלהם. אתה מוריד ומקצר חומר על בסיס שיתן לך להבין את הנושא בצורה שמספיקה לך יכול להיות ששלושה נקודות יספיקו לך למאמר של דף A4 בברכה
 
למעלה