שאלה לגבי כנף דלתא

שאלה לגבי כנף דלתא

שאלה לחובבי האוירונאוטיקה. כידוע המדפים משמשים להגברת העילוי וכך מתאפשר עילוי מספיק בנחיתה ובהמראה למרות המהירות הנמוכה. בכנף דלתא (מיראז', כפיר, קונקורד ועוד) למיטב הבנתי אין מדפים (ההגאים שבצלע האחורית של הכנף רחוקים מדי ממרכז הכובד ומשמשים לדעתי כהגה גובה ולא כמדפים) והשאלה היא, האם אני צודק ואיך בכל זאת זה עובד?
 

srami

New member
אתה צודק

כנף דלתא מזדקרת בעקרון בזוית התקפה מאד גבוהה. הפיצוי על ה"אין מדפים" בהמראה ונחיתה הוא שילוב של זוית התקפה גבוהה ומהירות גבוהה. המחיר הוא ראות גרועה מתא הטייס (בקונקורד החרטום היה מוטה כלפי מטה כדי לפצות על הראות הגרועה) ומסלול ארוך להמראה ונחיתה (לכן בכפיר יש מצנח עצירה).
 
אם כך

אילו יתרונות יש בכל זאת לכנף דלתא? (אני מניח שיש כאלו, אחרת לא היו בונים כאלה מטוסים) ואני מנחש שהיתרונות הם בכוון של מוטת כנף קטנה יותר ופחות גרר (מה שמאפשר מהירות גבוהה יותר וחיסכון בדלק)
 

srami

New member
שוב צודק, בערך

גרר נמוך בתחום העל-קולי (כשזה היה באופנה...) בשל זוית המשיכה (60 מעלות בגרסה הקלאסית). מאפשר גם בנית כנף עבה יחסית שמכילה דלק, כני נסע וכו'
 

jetman

New member
פעם היית צודק, היום כבר לא

במטוס בלתי יציב fly by wire כמו המירז' 2000 אפשר לשים מדפים וכנפונים על כנף הדלתא
 

srami

New member
אתה לא צודק

הרווח היחיד במיראז' 2000 הוא שאין צורך בהטית אלוונים כלפי מעלה כדי לשמור אף גבוה ואין את הפסד העילוי הנובע מכך. בכל מקרה אין לו מדפים. גם ליורופייטר - מטוס עם דלתא די קלאסית וקנרד נע אין מדפים (כנ"ל סאאב גריפן ולביא ז"ל)
 
למעלה