שאלה לגבי מונח בקבלה

astronimus

New member
שאלה לגבי מונח בקבלה

שלום לכם אני לומד קבלה דרך הטלוויזיה בשנה האחרונה, רציתי לשאול לגבי המושג של יושר ועיגולים ולגבי צמצום אם יש למישהו הסבר פשוט למה הכוונה בשני המושגים האלו על פי הההסבר של בעל הסולם כמובן. תודה לכם ושבת שלום
 
ביטוי הצמצום אצל האדם ביום יום

‫הצמצום שהיה בשורשינו העליון באין סוף מבחירה של הנאצלים, נעשה חוק בתחתונים שנקרא מסך, שמונע מאיתנו לקבל את האור הישר פה בעולם הזה עד שנפעיל את המסך שיגרום לאור חוזר, ורק אז נוכל לקבל את השפע בצורה מתוקנת. וזה נעשה ביום יום פה בעולם הגשמי שלנו ע"י המצוות, שלדוגמא כאשר אנו לוקחים תפוח עץ יפה ורוצים להכניסו לפה ולנגוס כמו כל הבהמות ושאר בעלי החיים כדי למלאות את התאווה (שזה נקרא אור ישר), ראשית אנו עוצרים ומודים לקב"ה על התפוח ע"י הברכה: 'ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם בורא פרי העץ', ובכך אנו מפעילים את המסך שמיצר אור חוזר, ורק אז אנו אוכלים את התפוח בצורה מתוקנת. ועל זו הדרך בשאר המצוות.
 

ינוקא1

New member
אם רוצים להבין את הדברים בדרך פשוטה קלה

והגיונית אני ממליץ על לימוד קבלה לפי שיטת הרמח"ל דווקא. שיטת הסולם מסובכת ואינה מתאימה למתחילים. לפי שיטת הרמח"ל אז זה ככה : הצמצום : כאשר רצה הקב"ה לברוא נבראים ולהיטיב להם , ראה הקב"ה כי ההטבה המושלמת ביותר תהיה בכך שהנבראים הללו יהיו מוגבלים בתחילה ולאט לאט ישלימו את עצמם - בעצמם. לצורך כך הקב"ה צריך להתנהג איתם לא בטובו האינסופי , אלא ללכת איתם כפי מה שהם. לאפשר את זה שיהיה בעולם חסרון , וממילא תהיה להם גם אפשרות לשלימות. לפיכך הקב"ה הגביל את עצמו , להתנהג עם הנבראים לפי ערכם ולא לפי ערכו. למה הדבר דומה ? אב שמלמד את בנו לקרוא , כביכול מצמצם את שכלו והבנתו וקורא עם הבן אִ בַ גַּ אפילו שהאב יודע לקרוא הכל מהר וברצף. כי האב צריך לרדת לרמה של הילד כדי שהילד יוכל להבין. כך גם הקב"ה בבריאת העולם צמצם את עצמו להתנהג איתנו כפי מה שאנחנו. עיגולים ויושר : בעיגול אין ימין ושמאל מעלה ומטה , כך עיגול מורה על השגחה כללית. לעומת זאת בספירות היושר יש ימין ושמאל מעלה ומטה , וזה מורה על השגחה פרטית. המשל לזה הוא הנהגת הטבע לעומת הנהגת עם ישראל - הטבע זוהי הנהגת העיגולים. הקב"ה משגיח על הטבע שיתקיים ומספק לטבע את שפע הקיום. אך הקב"ה איננו מתעניין במעשי החתול או העכבר או הנמר. זוהי הנהגת העיגולים - זוהי השגחה "מבחוץ" שנותנת קיום וזהו. לעומת זאת על עם ישראל יש השגחה פרטית. לכן גם הקב"ה נתן לעם ישראל תורה. הקב"ה נתן לעם ישראל מצוות ועבירות , אסור ומותר , וכל מעשה שעושה אדם מישראל משפיע על כל העולמות מלמעלה ועד למטה , וגורר גם תגובה מלמעלה עד למטה. זוהי הנהגת היושר - הנהגה פנימית יותר שהיא קשורה לעיקר הכוונה והתכלית בבריאת העולם ולא רק לקיום שלו. ממילא בניגוד לעיגול יש שם ימין ושמאל מעלה ומטה , כי בהנהגת היושר העולם מגיע לתכליתו לפי מעשה בני האדם. וזה הכל.
 
שיטת הסולם מסובכת רק למי שלא באמת למד אותה

או לא למד אותה לפי הסדר הנכון, או לא למד אותה במקום המכון שלא מעוותים ומסלפים אותה, ע"י שרלטן שמחופש לרב ומתחזה למקובל. והיום אי אפשר להבין באמת את הרמח"ל, התניא, ליקוטי מוהרן, או כתבי האר"י, ללא הלימוד של כתבי אשלג מקודם לכן, כפי שכתב גדול המקובלים של ימינו הרב כדורי זצ"ל, ואחד מגדולי רבני ברסלב בימינו הרב ברלנד שליט"א וכו'. שבוע טוב.
 

Mr Adam

New member
שלום

"דע כי טרם שנאצלו הנאצלים ונבראו הנבראים היה אור עליון פשוט ממלא את כל המציאות ולא היה מקום פנוי בבחינת אוויר ריקני וחלל, אלא הכול היה ממולא מן האור הפשוט ההוא...והנה אז צמצם את עצמו אין-סוף בנקודה האמצעית אשר בו באמצע ממש, וצמצם האור ההוא ונתרחק אל סביבות הנקודה האמצעית ואז נשאר מקום פנוי ואוויר וחלל ריקני. ואז המשיך מהאור אין-סוף קו אחד ישר ובמקום החלל הוא האציל וברא ויצר ועשה את כל העולמות כולם." ("עץ החיים", חלק א', פרק א') בשביל לאפשר לעולם הזה להתקיים צמצם עצמו אין סוף בנקודה האמצעית..ובנקודה הזאת ברא בהשתלשלות מלמעה למטה את כל העולמות הרוחניים עד לעולם הזה כאשר האור מעביר על עצמו עליו צמצום בכל מדרגה שהוא עובר ..אם כך אנחנו לומדים שגם פעולת האדם צריכה להיות דומה אבל הפוכה זאת אומרת שהאדם עכשיו צריך לצמצם את עצמו בכל מדרגה שהוא מגיע עליה ולעשות את זה בלי לבטל את הרצון שלו עד לגמר התיקון לגבי יושר ועיגולים זה פשוט אור ישר או היושר מיצג את הבורא ואת התכונות שלו ועיגולים מיצגים את החיסרון,הרצון לקבל שיכול להכיל את האור ..
 
הסבר על פי בעל הסולם

צמצום: באין סוף האור העליון היה ממלא את כל המציאות של הכלי (שורש הנבראים), מה שגרם למציאות הרוחנית של הכלי להיות מבוטל כלפיו, כאור הנר בפני אור השמש. כדי לאפשר לנבראים להתקיים בפני עצמם ולהוציא לפועל את מחשבת הבריאה שהייתה על מנת להיטיב לנבראיו, צמצם האין סוף את עצמו מתוך המציאות של הכלי (שהייתה עד אז רק בכוח), ואיפשר לכלי להתגלות בפועל בתוך החלל הפנוי שנוצר עקב הסתלקות האור לצדדים. עגולים ויושר: עגולים = כלים דעגולים, והם הכלים שהיו באין סוף בכוח לפני הצמצום. ועיגול מרמז על קו שאין לו התחלה וסוף, מאחר שהיו מקבלים שם את האור בכוח בצורה אין סופית, ואחרי הצמצום הם יוצאים לפועל ומתגלים בחלל הפנוי על ידי אור הקו שנמשך מהאין סוף, רק שעכשיו הם יקבלו את האור במידה קצובה דרך הקו, כדי שהחלל הפנוי לא יחזור להיות מלא כמו שהיה באין סוף. יושר = כלים דיושר, והם כלים חדשים שנבראו כתוצאה מהצמצום. ויושר מרמז על קו ישר שיש לו התחלה וסוף, והם הכלים שאיתם אנו בעיקר עובדים בחלל הפנוי על הזיכוך והתיקון שלנו, ע"י התורה והמצוות לשמה פה בעולם הזה.
 
למעלה