brunoflexe
New member
שאלה לגבי מוסר ועבודת אלילים
שלום לכולם. אני אומנם מסיפור אחר, אבל רציתי לשאול שאלה לגבי מוסר. איך, בעולם הפאגני (של פעם - בתקופת המקרא, נניח) היה המוסר שונה לעומת המוסר שנבע מעבודת אל אחד ? אם אצטט ממה שחבר שלי כתב: " אם אני מבין נכון, הטענה היא שכל עוד לא היתה אמונה באל אחד, מוסר היה ענין של "מי יותר חזק". אם מקור המוסר הוא מהאלים, אז אתה עושה מה שאומר לך לעשות האל היותר חזק. אם מקור המוסר הוא מאנשים, אתה עושה מה שאומר לך לעשות האיש היותר חזק. "כמו דגים שבים, כל הגדול מחברו בולע את חברו". בולע , לא אוכל או הורג - הכוונה (ביחס לאנשים, לא דגים), הופך אותו לשלו. לכן גם "אלמלא מוראה של מלכות עליהם, איש את רעהו חיים בלעו". צריך את מוראה של מלכות כדי למנוע מאיש לבלוע את רעהו. איזו מלכות? כל מלכות, אפילו של אומות העולם. החידוש הגדול של היהדות הוא שמקור המוסר הוא אלהים, והוא נמצא מחוץ ומעל לאלילים למיניהם; מטהו של משה שהפך לנחש בלע את מטות החרטומים, לא אכל או הרג אותם. כל זמן שמאמינים באלילים, כל אחד עושה מה שהאליל שלו אומר לו. ברגע שיש אחד מעל כולם, עושים מה שהוא אומר. הנצרות ואחריה האיסלאם קיבלו את העקרון הזה, הפיצו אותו הלאה, ובכל מקום אליו הגיעו עשו כמיטב יכולתם לעצור עבודת אלילים ולגרום לכולם להאמין באל אחד. " מה דעתכם על זה? האם זה נכון ? איפה אפשר לקרוא על זה עוד (מוסר והקשר לעבודת אלילים) ? תודה, ברונו.
שלום לכולם. אני אומנם מסיפור אחר, אבל רציתי לשאול שאלה לגבי מוסר. איך, בעולם הפאגני (של פעם - בתקופת המקרא, נניח) היה המוסר שונה לעומת המוסר שנבע מעבודת אל אחד ? אם אצטט ממה שחבר שלי כתב: " אם אני מבין נכון, הטענה היא שכל עוד לא היתה אמונה באל אחד, מוסר היה ענין של "מי יותר חזק". אם מקור המוסר הוא מהאלים, אז אתה עושה מה שאומר לך לעשות האל היותר חזק. אם מקור המוסר הוא מאנשים, אתה עושה מה שאומר לך לעשות האיש היותר חזק. "כמו דגים שבים, כל הגדול מחברו בולע את חברו". בולע , לא אוכל או הורג - הכוונה (ביחס לאנשים, לא דגים), הופך אותו לשלו. לכן גם "אלמלא מוראה של מלכות עליהם, איש את רעהו חיים בלעו". צריך את מוראה של מלכות כדי למנוע מאיש לבלוע את רעהו. איזו מלכות? כל מלכות, אפילו של אומות העולם. החידוש הגדול של היהדות הוא שמקור המוסר הוא אלהים, והוא נמצא מחוץ ומעל לאלילים למיניהם; מטהו של משה שהפך לנחש בלע את מטות החרטומים, לא אכל או הרג אותם. כל זמן שמאמינים באלילים, כל אחד עושה מה שהאליל שלו אומר לו. ברגע שיש אחד מעל כולם, עושים מה שהוא אומר. הנצרות ואחריה האיסלאם קיבלו את העקרון הזה, הפיצו אותו הלאה, ובכל מקום אליו הגיעו עשו כמיטב יכולתם לעצור עבודת אלילים ולגרום לכולם להאמין באל אחד. " מה דעתכם על זה? האם זה נכון ? איפה אפשר לקרוא על זה עוד (מוסר והקשר לעבודת אלילים) ? תודה, ברונו.