שאלה לגבי מורת סל שילוב בחטיבה

שאלה לגבי מורת סל שילוב בחטיבה

האם מורת סל שילוב בחטיבה היא כמו ביסודי? כלמור כשהיא לומדת (בסמינר למורות או באוניברסיטה) היא לומדת ללמד גם את מקצועות העברית למינהן (הסטוריה, תנ"ך,לשון) וגם חשבון והנדסה? או שישנה מורת סל שילוב נפרדת לחשבון ומורה נפרדת למקצועות העברית? והשאלה שלי נובעת מכך שיועצת בית הספר (בחטיבה) המליצה לי על מורה לחשבון שעזרה לבת שלה אותה מורה היא מורת סל שילוב באחת החטיבות באזור מגורי. בחטיבה היא מורה של כיתה מקדמת (כשנפתחת כיתה כזו) וגם מורת סל שילוב. האם החשבון שהיא מלמדת אמור להיות ברמה כמו מורה שלמדה ללמד רק חשבון?
 
מורת שילוב

אמורה להיות מורה לחינוך מיוחד. בדרך כלל מורה לחינוך מיוחד אמורה ללמוד את התחומים השונים של ההוראה, לא באופן יסודי, אלא את דרכי ההוראה למקצועות השונים. המומחיות אמורה להיות בתחום הקשיים ולאו דווקא בתחומי ההוראה. יש כאלו שלא נוגעים בחשבון, הם חוששים, לא מבינים, לא יודעים וכו'. מי שמלמד, אמור לדעת את השיטות השונות של החשבון. שוב, לא ברמת המתמטיקה של פונקציות והסתברות, אלא ברמה של שיטות שונות להבנה, והדברים הבסיסיים של החשבון שמפריעים לה להבין, להתקדם וליישם. מורה שלמדה רק חשבון - לא בטוח שהיא יודעת ללמד את מי שלקוי למידה, או את מי שלא לגמרי מבין בגלל קשיים בתחום. לפעמים - מורה של חינוך מיוחד יודעת להסביר בדרך כזו שהילד מבין. הכי טוב - תשאלי את המורה מה היא יודעת, מה למדה, מה מלמדת, איך היא חושבת ללמד. כשמגיעים אלי לשיעור פרטי - אני מסבירה מה אעשה, ובאיזו דרך. צריך שיתוף פעולה גם של הילד, של ההורים ושהכל ביחד יהיה מתאים. ספרי אחרי שתשאלי, מה היא אומרת.
 
מורת השילוב

אז ככה אכן היא למדה חינוך מיוחד. כבר עשר שנים עובדת בחטיבה. בלימודים היא שמה דגש בשני התחומים העברית והחשבון. לפני שלוש שנים הוציאה תואר שני בחשבון באוניברסיטת חיפה. המטרה בתואר השני היה לדעת יותר טוב את החומר הנלמד שתוכל להתמצא בכל החומר הנלמד וגם כך לדעתי מרחיבה את קהל התלמידים הלומד אצלה. הילד היה אצלה שיעור ראשון לניסיון מספר שהיא הסבירה לו בצורה מובנת יותר מאשר המורה שהיה הולך אליה. המורה שהלך אליה היא מורה לחשבון העובדת בתיכון גם אם תואר שני אבל היא מורה לחשבון. אכן במבט לאחור אני לא חושבת שהיא יכלה להסביר לילד שיש לו לקות למידה למרות שהילד לא נכשל במבחנים תמיד היה איזשהוא חלק שהוא המשיך לא להבין כאילו היה חסר משהוא בהסבר שלה. ועוד שאלה האם ישנם מורים לחשבון שעוברים התמכות ללימוד לקויי למידה?
 
יש מורים ויש מורים

כל שאלה שתשאלי לגבי התמחויות של מורים - בטוח שתמצאי שמישהו עשה התמחות זו או אחרת. לעצם העניין - למורים בחשבון יש בעיקר השתלמויות לגבי דרכי העברה של חומר מסוים, שיפור וכו'. לפעמים יש מורים שהולכים להשתלמויות שקשורות בלקויות למידה. מי שלומד לקויות למידה - לפעמים גם בא מתחום החשבון. תואר ראשון שני ושלישי - אינם אומרים מאומה על היכולת של האדם לתת את החומר בצורה נכונה. שבי עם המורה והבת שלך באותו חדר, תשמעי איך היא מלמדת, ותחליטי אם מתאים לך. אני נוהגת לפחות שיעור אחד לעשות כך, וממשיכה עם ההורים - כשהם מעוניינים, כי לפעמים זה מחזק אותם בדרך ההתנהגות לגבי הילד כשהוא מתקשה, נותן להם דרכים. כמה שההורים ילמדו מהר יותר איך הם יכולים לעזור לו, כך הילד יצטרך להיות פחות פעמים אצלי. שווה, לא ?
 
כן רק חבל שאני לא גרה לידך

הילד (מדובר בילד ולא בילדה)כבר הולך למורים הרבה זמן בהתחלה זה היה כשגילינו שהוא לקוי למידה ועבר לחטיבה כשהיה צריך עזרה. האמת בחשבון כל כיתה ז' (שנה שעברה) בכלל לא נעזר בעזרה של מורה רק השנה כשחזרו לנושא ההנדסה (גאומטריה). עד עכשיו עוד לא נתקלתי באף מורה בדעה כמו שלך שההורים ילמדו איך לעזור לילד ולהגיע אליה כמה שפחות. אבל כן הכרתי מורה שניסתה שהילד יגיע אליה כמה שיותר. ולנושא שלנו. הילד היה אצל המורה וכיוון שהוא כבר גדול אני משערת שאני יכולה להסתמך על היכולת שלו לדעת אם היא עוזרת לו או לא. לפי דבריו היא הסבירה לו בצורה שונה מהמורה הקודמת שהייתה לו, היא ביקשה ממנו דברים שלא בקשו ממנו לפני כן, כמו כן סיפר כי ישנו נושא מסויים שלא מבין כבר הרבה זמן המורה הקודמת לא יכלה להסביר לו ואילו הנוכחית הסבירה לו בכמה דרכים עד שמצאה את הדרך הנכונה שהילד הבין. ממחקר קצר שערכתי על מורה זו הבנתי כי היא אכן באה מתחום החינוך המיוחד והמקצוע העיקרי בו התמחתה ולמדה ומלמדת הוא חשבון (הנדסה, גיאומטריה, אלגברה וכ'ו) את ההרחבה למקצועות העברית היא עשתה לאחר מכן לדעתי בשביל שתוכל לעבוד אחר הצהריים ביותר תחומים. בבית הספר עובדת בתחום החשבון. בשנים האחרונות עברה גם לתחום השפה, הבעה והבנה. כרגע הילד היה מרוצה מהשיעור הראשון. מעוניין להמשיך עוד כמה שיעורים ואחר כך נראה להיכן מתפתח העיניין. ביררתי עם הממליצה (הייתה יועצת בית הספר כמה שנים) סיפרה כי המורה עזרה המון לבת שלה במיוחד בסוף החטיבה והתיכון. היום הילדה (של הממליצה) לומדת בי"ב 5 יחידות במתמטיקה ואותה מורה עוזרת לה מידי פעם בהבנת החומר. זהוא כמו שאמרתי הילד הלך רק שיעור אחד ואמר שהיה טוב והיא עזרה לו יותר ממה שהיה מקבל קודם. בינתיים נראה עוד כמה שיעורים ואז נחליט על המשך פעילות. תודה על היעוץ אריאלה
 
למעלה