שאלה לגבי מכונות אספרסו (חצי) ידניות

Arturito

New member
שלום חברים,
אני מחפש כבר תקופה את המכונה שתתאים לי, אך ללא הצלחה כלכך. שקלתי מספר רב של מכונות, אבל בכל מכונה יש משהו שמפריע לי. הדבר שאני לא מצליח להבין במכונות חצי ידניות, כדוגמת Gaggia Classic PRO, הוא מתג החליטה, שכן אין למכונה אפשרות להוציא שוט (30 מ"ל) או שוט כפול (60 מ"ל) בלחיצת כפתור (אלא יש להפעיל את כפתור החליטה ולכבות אותו ידנית). ולכן אני לא מבין איך אני אמור לתפעל את זה.. לא כלכך בא לי למדוד את הכמות בכל פעם שאני מכין אספרסו.
כן יש מכונות ששקלתי לרכוש עם אפשרות לשוט או שוט כפול בלחיצת כפתור, כדוגמת Breville BES878, אבל עושה רושם שכל המכונות האלו לא מקצועיות כלכך, וכוללות כל מניי גאדג'טים כמו 'מגביר קרמה' וכו'. בנוסף לכך, קוטר ידית קטן יותר מהסטנדרט (58 מ"מ) ובד"כ גם סטימר חלש. ולכן לדעתי התוצר שלהן לא יספק אותי.

מה בסך הכל ביקשתי? מכונה מקצועית (עד 3K ש"ח, או 4K אם היא כוללת מטחנה מובנית), עם סטימר נורמלי וכפתורים לשוט ודאבל שוט. האם זו בקשה גדולה מדיי??

אשמח לעזרה. תודה מראש.
 

dimab

Member
שלום ארתור.
גאג'יה קלסיק אמנם מכונה די טובה לאספרסו בתחום המחירים שלה (פחות לקפוצ'ינו, אבל לא ציינת אם זה מעניין אותך גם), אך היא מכונה חצי-אוטומטית עם פיקוד ידני. זאת אומרת שאתה מתחיל את המזיגה ידנית - על ידי לחיצה על כפתור המזיגה האמצעי - ועוצר את המזיגה גם ידנית כשמזגת את הנפח המתאים לך - על ידי כיבוי אותו הכפתור. הכפתור הימני משמש להרתחת המים בדוד לשם הקצפה.
עם ברוויל לא היה לי נסיון אישי, כך שלא אוכל להמליץ עליה כך או אחרת, אבל בדגם שציינת אכן יש פיקוד אלקטרוני שמאפשר תכנות של זמן המזיגה למנה בודדת או כפולה. אינני מאמין שבמכונה במחיר הזה יש מד זרימה שמאפשר תכנות הכפתורים לפי כמות המים ממש. מאחר וכמות המשקה בכוס תלויה לא רק בזמן המזיגה, אלא גם ברמת הטחינה והדחיסה, כמות המשקה בכוס במכונה שכזאת תייה חזרתית רק "בערך".
מאחר וזמן המזיגה של מנת אספרסו הוא בערך 25 שניות, מאולם לא היה לי צורך להתפנות בזמן הזה לעיסוקים אחרים, ועל כך לא חיפשתי פיקוד אלקטרוני. אם חשובה לך ממש כמות המשקה המדויקת, אתה תצטרך מכונה עם מד זרימה, שלמיטב ידיעתי לא קיימת ברמת המחירים האלה.
אופציה אחרת היא מכונה אוטומטית מלאה שבה הטחינה והדחיסה מתבצעים על ידי המכונה באופן אחיד למדי ולכן תכנות זמן המזיגה נותן כמות משקה די עקבית. מכונות כאלה גם בדרך כלל יקרות יותר.
אופציה שלישית היא מכונת קפסולות - שבה הטחינה והדחיסה נעשו מראש ולכן גם בהן זמן המזיגה לבד קובע את כמות המשקה. לטעמי הקפסולות לא מפיקות קפה ברמה ראויה, אך על טעם ועל ריח לא נתווכח כאן.
מקווה שעשיתי לך קצת סדר :)
 

Arturito

New member
ראשית, תודה רבה על התגובה המפורטת.

אם חשובה לך ממש כמות המשקה המדויקת, אתה תצטרך מכונה עם מד זרימה, שלמיטב ידיעתי לא קיימת ברמת המחירים האלה.
אני חושב שזה בדיוק מה שאני מחפש, רק לא יודע איך לחפש את זה. מה טווח המחירים למכונה כזאת? תוכל לתת לי דוגמא לדגם של מכונה כזאת עם מד זרימה?
לגבי אוטומטית וקפסולות, בדיוק מה שאני לא מחפש. כבר כמה שנים שאני שותה קפסולות + מקינטה, ואני בדיוק מחפש להשתדרג לאספרסו אמיתי, עשיר בקרמה וגם להינות מתהליך ההכנה והמשחק עם הכוונונים.
 

dimab

Member
מכונה וולומטרית חצי-אוטומטית הכי זולה שאני מכיר היא La Spaziale S1 Mini Vivaldi II, שבחו"ל עולה בערך 1300 יורו לפני מע"מ. כל השאר הרבה יותר יקרות מזה. המזיגה הוולומטרית חשובה בעיקר לבאריסטות של בתי קפה, שאכן לא יכולים לפעמים לחכות 25 שניות ליד הכוס. לכן מדי זרימה מותקנים במכונות של בתי קפה ולא במכונות ביתיות. המכונה שהזכרתי היא היחידה למיטב ידיעתי שעשו לה "הקטנה" ממכונת בית קפה - לביתית.
אם תרצה לייבא מכונה מחו"ל, תוסיף מחיר משלוח ועוד 30% על הכל (מע"מ ועמלות למיניהן). אפשר גם לחפש יד שניה מפרטי או בית קפה קטן (למרבה הצער יש הרבה עסקים שנסגרו לאחרונה).
 

Arturito

New member
תודה רבה!
אני רק לא מצליח להבין למה ל"צעצוע" של ברוויל (Breville BES870, שעולה 3K~) יש מנגנון שמאפשר שוט או דאבל שוט בלחיצה (לא יודע אם זה מד זרימה, אבל זה עובד), ובמכונות ביתיות מקצועיות שעולות אפילו פי 2, קשה עד לא ניתן למצוא את זה.
אני לא רואה את עצמי מכין אספרסו בכל פעם לתוך כוס מדידה, או מודד עם משקל (מדידת נפח), זה פשוט נראה לי פחות פרקטי.
 

dimab

Member
ענית לעצמך: זהו "צעצוע" ולא בקרה אמיתית. במקום מד זרימה ובקר יקרים הם התקינו שעון סיני שעולה להם בדיוק 20 אגורות, ולמראית עין (בלבד) עושה את אותו הדבר בשביל מי שלא מכיר יותר טוב. במכונות רציניות לא מתבזים באחיזת עיניים - או שעושים כמו שצריך, או שלא עושים בכלל.
כמו שציינתי כבר קודם, אני לא מכיר את ברוויל באופן אישי, ולכן זה רק ניחוש שלי. בשביל להתכנס למחיר שלה היו חייבים לחסוך על משהוא... או שחסכו על מדי זרימה ובקר או שיותר גרוע (בהרבה) - חסכו על דוד ובקר, והתקינו תרמובלוק במקומו. אם חסכו על שניהם גם יחד (לא מאמין), אז פשוט אין להם בושה למכור אותה במחיר הזה D:
אגב, יבוא אישי של המכונה שהזכרתי יעלה לך רק קצת יותר מפי שניים מהברוויל, ובמידה ותמצא יד שניה, אז גם הרבה פחות מזה.
 
נערך לאחרונה ב:

TJRNumberOne

New member
לגבי ה-Breville BES878 - למכונה יש משאבה ווליומטרית - והיא מאפשרת שוטים בנפח קבוע (לא מבוסס שעון כפי שנטען כאן) שניתן גם לתכנות.
היא מגיעה גם עם זוג סלסילות רגילות (בודד + כפול), וגם עם זוג סלסילות עם תחתית כפולה (למי שקונה קפה טחון מראש) כך שאפשר לבחור.
ההקצפה מבחינתי בהחלט מספקת, אבל זה עניין אישי (וגם אני לא שותה הרבה הפוך).
 

dimab

Member
לגבי ה-Breville BES878 - למכונה יש משאבה ווליומטרית - והיא מאפשרת שוטים בנפח קבוע (לא מבוסס שעון כפי שנטען כאן) שניתן גם לתכנות.
היא מגיעה גם עם זוג סלסילות רגילות (בודד + כפול), וגם עם זוג סלסילות עם תחתית כפולה (למי שקונה קפה טחון מראש) כך שאפשר לבחור.
ההקצפה מבחינתי בהחלט מספקת, אבל זה עניין אישי (וגם אני לא שותה הרבה הפוך).
אומנם, כפי שציינתי, אינני מכיר אישית את המכונה, אך אני מוכן להתחייב שמשאבה וולומטרית אין לה. מאחר ומשאבה וולומטרית ומד זרימה - אלה שני דברים שונים מהותית, זה עדיין לא אומר שאין לה מד זרימה. ייתכן ויש... אך כמו שכתבתי בפוסט האחרון, במחיר הזה - או שחסכו על מד זרימה, או שחסכו על דוד. במקרה הראשון תקבל בערך את הכמות הרצויה של אספרסו טוב, ובמקרה השני תקבל את הכמות המדייקת של אספרסו גרוע או בינוני במקרה הטוב. הימרתי על הקומבינציה הראשונה - המועדפת בעיניי, אך במידה ואתה צודק, והם הלכו על השניה, לפותח שרשור זה מומלץ להחליט מה יותר חשוב לו: אוטומציה בכמות או עקביות בטעם טוב :)
 
למעלה