שאלה לגבי מרווחים וההרמוניה שלהם

ita101

New member
שאלה לגבי מרווחים וההרמוניה שלהם

בויקיפדיה מצויין: מרווחים קונסוננטיים: מרווחים שאין בהם צרימה. תכונה זו משתנה אם התווים מנוגנים בו זמנית (בצורה אנכית, בהרמוניה) או אחד אחרי השני (בצורה אפקית, במלודיה). פרימה, טרצה, קווינטה, סקסטה ואוקטבה בכל אופן קונסננטיים. כמו כן הסקונדה והקוורטה קונסוננטיות מבחינה מלודית. מרווחים דיסוננטיים: מרווחים "צורמים", שיוצרים מתח גדול ושואפים "להפתר" למצב יציב. הספטימה תמיד דיסוננטית ואילו הסקונדה דיסוננטית מבחינה הרמונית בלבד. כמו כן הצורות המוגדלות והמוקטנות של כל מרווח הן בדרך כלל דיסוננטיות. מרווחים זכים - מרווחים אשר נעימים לאוזן, או מרווחים אשר אין להם צורה גדולה או קטנה אלא רק אחת. פרימה, אוקטבה, קוורטה, קווינטה. אם נסכם: במלודיה בהרמוניה פרימה ז ז סקונדה ק ד טרצה ק ק קוורטה ק ד\ז ??????????? <<<<----------------- קווינטה ז ז סקסטה ז ז ספטימה ד ד אוקטבה ז ז ז = זך ק = קונסוננטי ד = דיסוננטי השאלה היא לגבי קוורטה - זה זך או קונסוננטי או דיסוננטי באופציות השונות? בנוסף - האם שאר מה שכתבתי הוא נכון?
 
אתה מערבב מושגים מעט...

או שבעצם מי שכתב בויקיפדיה קצת בילבל בניסוח. המושג "זך" מתייחס למרווחים מסוימים אשר אין להם מצב גדול או קטן. המרווחים הללו הם פרימה, קוורטה, קווינטה ואוקטבה. המושגים "קונסוננט" ו-"דיסוננט" הם מושגים מעולם אחר. מרווחים קונסוננטים הם מרווחים יציבים. מרווחים דיסוננטיים הם מרווחים לא יציבים השואפים להיפתר לקונסוננט. אין פה עניין של יפה\לא יפה...של נעים\לא נעים וכו'. מוסיקה בלי דיסוננטים היא לא יפה ולא נעימה... המושג "זך" לא קשור לחלוקה של יציבות המרווחים, הוא מושג הבא לומר שהמרווח המסוים (שלא יכול להיחשב כקטן או גדול), אינו מוקטן או מוגדל. לומר שמרווחים זכים הם נעימים לאוזן זאת שטות...טרצה וסקסטה הרבה יותר נעימות לי באוזן מקוורטה. לסיכום - קוורטה היא דיסוננס מכיוון שהיא לא יציבה - כמו כל דיסוננס, היא שואפת להיפתר כלפי מטה ולכן, הפיתרון של קוורטה הוא טרצה (קטנה או גדולה).
 

ita101

New member
תגובה

הבנתי אותך בערך איש. התכוונת שזך = אין לו מרווח גדול\ קטן. כי יש קוורטה מוגדלת וקווינטה מוקטנת. לא? לגבי קוורטה - בהרמוניה היא דיסוננס. במלודיה - היא קונסוננט? (ככה רשום שם בערך). דבר שלישי ואחרון - כל דיסוננס שואף להיפתר למטה? האמנם?
 
הסברים

גדול זה דבר שונה ממוגדל קטן שונה ממוקטן. טרצה גדולה לדוגמה - פה+לה טרצה מוגדלת לדוגמה - פה+לה# טרצה קטנה - פה+להb טרצה מוקטנת - פה+להbb (אין טרצה זכה) קוורטה זכה לדוגמה - פה+סיb קוורטה מוגדלת - פה+סי קוורטה מוקטנת - פה+סיbb (אין קוורטה קטנה או גדולה) ----------------------------------------------- לגבי קוורטה - קוורטה היא דיסוננס בהרמוניה (ע"פ סגנון באך). לגבי דיסוננטים במלודיה, מעולם לא שמעתי את ההגדרה הזאת ואני ושב שהיא מוטעית. מה שכן נכון לומר הוא שמלודיה לרוב לא תכיל קפיצות גדולות מאוקטבה. רובה של המלודיה מורכבת מסקונדות. במקרה של קפיצה, לרוב המלודיה תחזור בכיוון השני - לדוגמה- אם קפיצתי קוינטה למעלה, לרוב המשך המלודיה יהיה ירידה כלשהי למטה. ----------------------------------------------- כן, כל דיסוננס שואף להיפתר למטה - שוב, ע"פ סגנון באך.
 

ita101

New member
תגובה

1. זה מה שגם אני התכוונתי. פשוט התבלבלתי בפירוש שלך בפעם הראשונה. 2. זה קשור גם לשאלה של דומבי. לפחות בוויקיפדיה מרווחים מוגדרים ב-2 דרכים: מרווחים בהרמוניה (או אנכיים) ומרווחים במלודיה (מרווחים אופקיים). הגיוני... 3. נראה שהגיוני שמלודיות יורכבו מסקונדות כיוון שרוב האנשים מסוגלים להתקדם בקלות יותר למעלה ולמטה בטונים בסקונדות. תחשוב אם היינו צריכים כל עליה בסקונדה לעשות במקום עליה בקווינטות או ספטימות. היה רצף כזה שהיה מבלבל מאוד. וגם הגיוני שאם מנגינה עולה היא אח"כ תרד וכנ"ל להיפך. כי בסה"כ השאיפה היא בד"כ להגיע לטוניקה והיא בד"כ הטון שבה מתחילה היצירה וגם מסיימת... (מה שנקרא "לחזור חזרה הביתה").
 

dombi7

New member
אולי תוכל להסביר לי

מה זה בדיוק "דיסוננס/קונסונט במלודיה"? לא מבין את זה... מרווח זה מושג הרמוני. לא מלודי. אני לא מבין איך אפשר לנגן קונסוננט מלודי. מישהו אשכרה חושב כשהוא מנגן משהו שהוא כרגע עלה בטרצה גדולה אח"כ סקונדה קטנה וכו'? אני רק רוצה להוסיף לגבי הדיסוננס... בתכלס הדיסוננס היחיד שקיים הוא סקונדה או היפוכו הפטימה. ניתן גם לדבר במושגים של קונסוננט מושלם ובלתי מושלם. כאשר המושלמים הם פרימה קווינטה ואוקטבה (שנמצאים באוברטונים המיידים ולכן הם כל כך מושלמים) ואח"כ הטרצה והיפכה הסקסטה, שהם אומנם גם באוברטונים אבל יותר קשה לשמוע טרצה מאשר קווינטה. ולגבי הקוורטה יש ויכוח ארוך איך מגדירים אותה. הייתה תקופה שהיא היית דיסוננס מוחלט, ותקופות שהיא הייתה קונסוננט. אני חושב שבימינו היא מוגדרת כדיסוננס.
 

ita101

New member
ראה ויקיפדיה

די הגיוני שיש התייחסות גם למרווח אנכי (הרמוניה) וגם למרווח אופקי (מלודיה). מעניין מה שרשמת לגבי הדיסוננס. מעניין שהגדרות שונות הם עניין תרבותי. ובעצם זה די טבעי
יום אחד יחליטו שאוקטבה זה דיסוננס P-:
 
למעלה