בבית הספר מלמדים
"באותיות בג"ד כפ"ת יבוא דגש קל אחרי שווא נח או בראש מילה". נכון? לא נכון! וזאת לא השגיאה היחידה שמלמדים בשיעורי לשון, אבל נניח לכך כרגע. בכל אופן, מי שמנסה לנקד בשיטה הזאת יפעל כך: הוא ישאיר את אותיות בג"ד כפ"ת ללא דגש, אלא אם יגיע למסקנה שהכלל האמור לעיל מחייב דגש. למעשה, צריך לפעול בדיוק הפוך: להדגיש את אותיות בג"ד כפ"ת, ואז למחוק את הדגשים ממקומות מסויימים. כלומר, ברירת המחדל היא שיש דגש, אלא אם יש סיבה לבטל אותו. מה זאת אומרת שיש דגש? פירוש הדבר, שיש לבטא את העיצור כסותם: ב'
b כ'
k פ'
p (כיום מבטאים את יתר העיצורים כסותמים בין אם יש בהם דגש ובאין אם אין). כשאין דגש, פירוש הדבר, שיש לבטא את העיצור כחוכך: ב'
v כ'
kh פ'
f ובכן, ברירת המחדל של העיצורים האלה היא לבטאם כסותמים.
רק כשהם מופיעים אחרי תנועה, הם עשויים
להידמות חלקית לתנועה, ואז יש לבטאם כחוככים. כשהתנועה היא חלק מאותה מילה, אז תמיד חלה ההידמות. אולם פעמים שההידמות חלה גפ כשהתנועה מופיעה במילה הקודמת. הנה דוגמא: מִי-כָמֹכָה בָּאֵלִם ה' מִי כָּמֹכָה נֶאְדָּר בַּקֹּדֶשׁ (שמות, ט"ו, יא) בחלק הראשון של הפסוק, ה-כ' הראשונה במילה 'כמֹכה' (=כמוך) אינה דגושה, בגלל ההידמות לתנועה במילה הקודמת 'מי', המסתיימת בתנועת i. אולם בחלק השני של הפסוק, אותה כ' כן דגושה, מפני שהיא לא הידמתה לתנועה. לא תמיד ברור מדוע ההידמות חלה כאן ולא כאן, אבל זה המצב.