עלי ושמואל
ראשית, התגלות ד' אל שמואל, במעמדו של עלי, בהחלט מתוארת בצורה דראמטית,ובהחלט ניכר שאמורים היחסים ביניהם להשתנות, כפי שציינה פלגיה. מהשגחה על נער פתאום עלי שוהה במחיצת נביא, בדיוק כשממנו פוסקת הנבואה, כפי שמתואר "ודבר ד' היה יקר בימים ההם אין חזון נפרץ. ויהי ביום ההוא ועלי שוכב במקומו, ועינו החלו כהות, לא יוכל לראות". ברור שהכוונה היא מעבר לקטראקט או עיוורון פיזי, הכוונה היא לדעיכה כללית של עלי, שכללה גם את איבוד הקשר עם ד'. עם זאת, אני חולק על עמדתה של פלגיה כי חוסר ההבחנה של שמואל נועדו לעורר כעס או קינאה של עלי. יש לזכור, שעלי קיבל את שמואל בנסיבות מאד מיוחדות, כנער שהוקדש מבטן לעבודת הא-ל, ונסיבות לידתו היו ניסיות, של אם עקרה שנפקדה בבן רק לאחר תפילה מיוחדת וברכת עלי עצמו. יש להניח שעלי ציפה שמנער זה יצא דבר מה מיוחד. ועל כן, וגם מתגובת עלי, ניתן לראות שהוא רואה את הטעות של שמואל בזיהוי הדובר, כטעות הגיונית, כי מי מאיתנו מצפה שהאל יתחיל פתאום לדבר אליו?גם לעלי עצמו לקח להבין שהדובר הוא ד', כי רק בפעם השלישית 'נפל לו האסימון'. על כל פנים עלי מתגלה במלא גדלותו: לא די שאינו כועס על שמואל, אלא הוא מדריכו כיצד לנהוג בהישנות אליו הקול. עלי כבר ידע כי הכהונה תילקח ממנו עקב מעלליהם של בניו, (הוא שומע על כך מאיש אלוהים המביא אליו נבואה ברוח זו) ועל כן הוא מגיב בהשלמה "ד' הוא הטוב בעינו יעשה". עלי בעצם חונך את שמואל בכך שמעודד אותו לשמוע את דבר הא-ל, ומעודד את שמואל לאמר את דברו, אף אם הדברים קשים ביותר. ענוונותו של עלי סוללת את דרכו של שמואל כנביא. אפשר להניח, (זו רק השערה שלי), שלעלי אף רווח משידע שדבר הא-ל ימשיך להשמע , על ידי שמואל, שעל טבעו ואיכותו כבר הספיק עלי לעמוד. בקיצור, בתשובה לשאלה, נראה לי כי הטעות בזיהוי קולו של האל, איפשרה לעלי ושמואל להשלים את יחסי חונך וחניך, והיתה נקודת "הפריחה מהקן" של שמואל, לעופף בפעם הראשונה.