שאלה לגבי פסח ועומר

assafy1000

New member
שאלה לגבי פסח ועומר

שלום
אם אני נמצא בגרמניה בתור תייר ישראלי
והיהודים שמסביבי הם יהודים תושבי גרמניה
והם מצווים לשמור מים טובים יומיים ואני רק יום אחד
אז היום למשל עדיין יש להם חג
ולי כבר יצא אתמול בערב בגלל היותי ישראלי
מותר לי להדליק להם אש כדי שיוכלו לבשל או להדליק אור שיוכלו להינות ממנו ודברים כאלה? ומותר להם להגיד לי ישירות להדליק להם להבדיל מגוי שריך לרמוז להם?

ושאלה שניה: בעומר עיקר המצווה היא לא להסתפר ולהתגלח אין בעיה נכון? זה רק אם רוצים אפשר לגדל זקן משום מידת חסידות אבל אין ציווי לא להתגלח בעומר אלא רק לא להסתפר נכון? בין אם ספרדים בין אם אשכנזים
תודה
 
תשובה

אסור אפילו שיראו אותך עושה מלאכה לעצמך:
"ד תושב ארץ ישראל שנסע לחוץ לארץ, ודעתו לחזור לארץ ישראל, ושוהה שם חודש או חודשיים, אסור לו לעשות מלאכה ביום טוב שני של גליות כשהוא נמצא בישוב של ישראל. יש אומרים שזהו דוקא בפרהסיא, מפני המחלוקת ובכדי שלא יבואו בני חוץ לארץ לזלזל בקדושת יום טוב שני. ויש אומרים שאפילו בצינעא אסור. וכן ראוי להחמיר. ומכל מקום מותר לטלטל בצינעא מוקצה ביום טוב שני."

אין מצוות במנהגי האבלות בעומר, אלו רק מנהגים [המצוה היא לספור את העומר מה שעושים אחרי תפילה ערבית עד שבועות-אין לזה קשר עם מנהגי האבלות שהם מסיבה אחרת].
המנהג לא להסתפר ולא להתגלח, אצרף פה מספר דברים:

המנהג בכל תפוצות ישראל שלא לשאת אשה בימי הספירה מפסח ועד ל"ד לעומר, מפני שבאותו פרק זמן מתו באסכרה [מחלה קשה] עשרים וארבעה אלף תלמידי רבי עקיבא, ונשאר העולם שמם מתורה ולא היה את מי לשאול דבר הלכה..

עד שבא רבי עקיבא אצל רבותינו שבדרום ולימד אותם , והם רבי מאיר בעל הנס ורבי יהודה, ורבי יוסי, ורבי שמעון בר יוחאי, ורבי אלעזר, והם הם שהעמידו את התורה מאותו הדור והלאה.

ונהגו העם להתאבל על תלמידי רבי עקיבא שמתו, ולהמנע משמחה.

~*~ גילוח ותספורת ~*~

נהגו שלא להתגלח ולהסתפר בימי העומר עד יום ל"ד בבוקר.

ואמנם יש אנשים שהדבר קשה להם מאד להמתין כל כך לגילוח הזקן, ולכן יש מקילים להתגלח בראש חודש אייר [יום שני 30 באפריל].

[לפי הקבלה אין להסתפר ולהתגלח עד שבועות אבל מנהג זה הוא רק לצדיקים ההולכים לפי הסוד תמיד].

ואם אדם מצטער הרבה כשאינו מגלח זקנו בעומר, ולמשל במקום העבודה שצריך וכד', יש להקל לו לגלח הזקן אפילו בכל ערב שבת לכבוד שבתץ
ומכל מקום טוב וראוי מאד להחזיק במנהג זה שלא לגלח גם הזקן. וכן נהגו כיום בני הישיבות ובעלי הבתים הקובעים עתים לתורה.

*לנשים אין איסור תספורת בימי העומר.

*מותר לגזוז צפרנים בימי הספירה.


מפני שבשמיעת מוזיקה ישנה שמחה אין לשמוע שירים המלווים בכלי נגינה בימי הספירה.

המותרים:
* שירים ווקאלים [בלא כלי נגינה].
* שירה בפה.
* שמיעת פרקי תהילים שלמים אפילו עם מנגינה [כמו תיקון הכללי].
* לחולה ואדם שסובל מדכאון\עצבות הצריך לחזק את רוחו.
* לילדים קטנים.
* בסעודות מצוה [ברית וכד'].
* ללמד נגינה וללמוד מותר אם יהיה הפסד כשימנעו מכך.
* אם נקלע למקום עם מוזיקה [אוטובוס,בית אחר וכד'] אינו חייב לבקש שיסגרו אם לא ישמעו לו, ולא יהנה מהמוזיקה.



מכיוון שברכת שהחיינו על דברים חדשים כוללת בתוכה שמחה והודאה לה', יש מחמירים שלא לברך על בגד חשוב וחדש שהחיינו, כמו שנוהגים לברך עליו בכל השנה, ומעיקר הדין הדבר מותר [לקנות וללבוש] ועדיף לברך עליו וללובשו לראשונה בשבת. [על פרי חדש נהגו לברך שהחיינו בעומר].

וכל שכן שמותר לקנות כל דבר חדש ואפילו להכנס לדירה חדשה בימי העומר ואין זה דומה לימי בין המיצרים.
 

assafy1000

New member
תודה רבה, תגובה

אז אתה טוען בעצם שעיקר המצווה בעומר היא לספור את הימים כל יום לאחר תפילת ערבית,
וכל השאר הם רק מנהגי אבלות
אז אם אני מסתפר ומתגלח לא עברתי על איסור חמור בעצם
כי זוהי לא הלכה למעשה אלא רק מנהג נכון?
ומה שצריך להקפיד זה על הלכות ופחות על מנהגים, במיוחד אם אני איסטניס
ד"א למה אומרים שמינהג זה אותיות גיהנם?
 
תגובה

-כתוב בתורה לספור את העומר ממחרת הפסח עד שבועות, המצוה היא לספור כל יום ולהביא קורבן בסוף הספירה ואין לזה שום קשר עם מנהגי האבלות שנוהגים בספירת העומר, קוראים למנהגי האבלות "ספירת העומר" גם כי הם פשוט יצאו בזמן הזה שבו מתו תלמידי רבי עקיבא, לכן מנהגי האבלות מזוהים עם השם ספירת העומר שהשם הזה הוא בעצם המצוה מהתורה שאין לה קשר לכך. ראה כאן על המצוה הזו:
http://ph.yhb.org.il/category/זמנים/02-הלכות-ספירת-העומר/

-אם אתה עובר על מנהגי ספירת העומר אז עברת על מנהג שנוהגים בו כל ישראל, לא מצוה מהתורה או מדברי חכמים אבל כידוע "מנהג ישראל תורה הוא" ולא מזלזלים במנהגים בפרט כאלה שהתקבלו בכל תפוצות ישראל וכתבו אותם הפוסקים כהלכה.

-הלכות מורכבות ממצוות וגם ממנהגים, דבר שהוא מנהג לא אומר שאינו נקרא "הלכה", אומנם כמובן שהוא לא חמור כמו מצוה.

-לכן צריך להקפיד על כל מה שאפשר וצריך [כל אחד בהתאם לדרגתו], ואם אתה איסטניס טוב תעשה כשתסמוך על האומרים שמותר להתגלח כל ערב שבת ובראש חודש.

-חכמים בלשון מליצית אומרים שמנהג שלא הנהיגו אותו חכמים וגדולי תורה אלא עמי הארץ ובאותו מנהג יש איסור או חשש איסורים מסויימים אז אמרו שאין זה מנהג אלא גהנם.
 
למעלה