תשובה
אסור אפילו שיראו אותך עושה מלאכה לעצמך:
"ד תושב ארץ ישראל שנסע לחוץ לארץ, ודעתו לחזור לארץ ישראל, ושוהה שם חודש או חודשיים, אסור לו לעשות מלאכה ביום טוב שני של גליות כשהוא נמצא בישוב של ישראל. יש אומרים שזהו דוקא בפרהסיא, מפני המחלוקת ובכדי שלא יבואו בני חוץ לארץ לזלזל בקדושת יום טוב שני. ויש אומרים שאפילו בצינעא אסור. וכן ראוי להחמיר. ומכל מקום מותר לטלטל בצינעא מוקצה ביום טוב שני."
אין מצוות במנהגי האבלות בעומר, אלו רק מנהגים [המצוה היא לספור את העומר מה שעושים אחרי תפילה ערבית עד שבועות-אין לזה קשר עם מנהגי האבלות שהם מסיבה אחרת].
המנהג לא להסתפר ולא להתגלח, אצרף פה מספר דברים:
המנהג בכל תפוצות ישראל שלא לשאת אשה בימי הספירה מפסח ועד ל"ד לעומר, מפני שבאותו פרק זמן מתו באסכרה [מחלה קשה] עשרים וארבעה אלף תלמידי רבי עקיבא, ונשאר העולם שמם מתורה ולא היה את מי לשאול דבר הלכה..
עד שבא רבי עקיבא אצל רבותינו שבדרום ולימד אותם , והם רבי מאיר בעל הנס ורבי יהודה, ורבי יוסי, ורבי שמעון בר יוחאי, ורבי אלעזר, והם הם שהעמידו את התורה מאותו הדור והלאה.
ונהגו העם להתאבל על תלמידי רבי עקיבא שמתו, ולהמנע משמחה.
~*~ גילוח ותספורת ~*~
נהגו שלא להתגלח ולהסתפר בימי העומר עד יום ל"ד בבוקר.
ואמנם יש אנשים שהדבר קשה להם מאד להמתין כל כך לגילוח הזקן, ולכן יש מקילים להתגלח בראש חודש אייר [יום שני 30 באפריל].
[לפי הקבלה אין להסתפר ולהתגלח עד שבועות אבל מנהג זה הוא רק לצדיקים ההולכים לפי הסוד תמיד].
ואם אדם מצטער הרבה כשאינו מגלח זקנו בעומר, ולמשל במקום העבודה שצריך וכד', יש להקל לו לגלח הזקן אפילו בכל ערב שבת לכבוד שבתץ
ומכל מקום טוב וראוי מאד להחזיק במנהג זה שלא לגלח גם הזקן. וכן נהגו כיום בני הישיבות ובעלי הבתים הקובעים עתים לתורה.
*לנשים אין איסור תספורת בימי העומר.
*מותר לגזוז צפרנים בימי הספירה.
מפני שבשמיעת מוזיקה ישנה שמחה אין לשמוע שירים המלווים בכלי נגינה בימי הספירה.
המותרים:
* שירים ווקאלים [בלא כלי נגינה].
* שירה בפה.
* שמיעת פרקי תהילים שלמים אפילו עם מנגינה [כמו תיקון הכללי].
* לחולה ואדם שסובל מדכאון\עצבות הצריך לחזק את רוחו.
* לילדים קטנים.
* בסעודות מצוה [ברית וכד'].
* ללמד נגינה וללמוד מותר אם יהיה הפסד כשימנעו מכך.
* אם נקלע למקום עם מוזיקה [אוטובוס,בית אחר וכד'] אינו חייב לבקש שיסגרו אם לא ישמעו לו, ולא יהנה מהמוזיקה.
מכיוון שברכת שהחיינו על דברים חדשים כוללת בתוכה שמחה והודאה לה', יש מחמירים שלא לברך על בגד חשוב וחדש שהחיינו, כמו שנוהגים לברך עליו בכל השנה, ומעיקר הדין הדבר מותר [לקנות וללבוש] ועדיף לברך עליו וללובשו לראשונה בשבת. [על פרי חדש נהגו לברך שהחיינו בעומר].
וכל שכן שמותר לקנות כל דבר חדש ואפילו להכנס לדירה חדשה בימי העומר ואין זה דומה לימי בין המיצרים.