שאלה לגבי פסלים / צלמיות

brunoflexe

New member
שאלה לגבי פסלים / צלמיות

שלום לכולם. יש לי שאלות (טיפה'לה היסטוריות) על פסלים - צלמים בדתות העתיקות מהמזרח התיכון - מסופוטמיה: 1. מה החשיבות של הצלמים ? 2. האם עבדו להם / הקריבו להם קורבנות כנציגים של האלים או כאילו הם היו האלים עצמם ? אילו תפקידים פולחניים היו להם ? 3. אילו שימושים אחרים היו להם (היו יוצאים איתם לקרבות לחיזוק המורל) ? 4. בתנ"ך כתוב על שבירת ידיו וראשו (?) של הפסל של האל דגון, למה דווקא האיברים הללו ? 5. במלחמות בין ערים, האם היו נחשבות כמלחמות בין אלילים ? איך היו מתנהגים עם הפסלים של העיר המפסידה ? 6. מדוע בתנ"ך כתוב על הפה שיש להם ושלא דיבר או על עיניים שלא רואות ? האם הייתה אמונה לגבי זה ? תודה מראש, ברונו.
 

Dia Leoghann

New member
שלום ברונו

שאלת מספר שאלות שאת התשובה אליהן לא ניתן להעביר בתשובה קצרה, אפילו לא בתשובה ארוכה או ארוכה מאוד. אולי בתשובה ארוכה מאוד מאוד מאוד זה אפשרי.... אם אתה רוצה תשובה רצינית יותר מהתשובה שאני כותב כאן יהיה עליך לנסות ולמקד את השאלה לאזור מסוים ולתקופה מסויימת. נתחיל בכך שצלמיות ופסלים זה לא אותו דבר. צלמית היא סמל ויש לה מסר פשוט מאוד. אין זה מקרה שלאייקונים במערכת הפעלה ווינדוס (או כל מערכת הפעלה אחרת) קוראים צלמיות. התפקיד של האייקונים הוא זהה לתפקיד הצלמיות. בעזרת סמל מוסכם הם מעבירים מסר ברור. כל אחד יודע למשל שהסמל של ה-e עם המעגל סביבו יפתח את חלון האינטרנט אקספלורר. בדיוק כך כל אדם בתקופה העתיקה שנשא איתו צלמית או החזיק בידו צלמית ידע בדיוק איזה מסר היא מעבירה לו ולסובבים אותו. צלמיות גם תמיד יהיו קטנות מידה. פסל הוא בדרך כלל מושא פולחן. הוא יהיה מוצב במקום מרכזי (בכיכר העיר, במקדש, בבית וכו') ואליו יביאו מנחות, מתנות וממנו יבקשו בקשות כאילו היה הוא האל עצמו. פסלים בדרך כלל יהיו גדולים ומרשימים. אמנם התייחסו אל הפסלים כאילו הם האלים עצמם ולכן הלבישו אותם, האכילו אותם, הביאו להם מנחות ואפילו לקחו אותם לטיולים ולבקר חברים שלהם במקדשים של אלים אחרים. אבל זה לא מובן מאליו כמו שזה נראה לנו. גם האמרה בתנ"ך "עיניים להם ולא יראו....." מראה חוסר הבנה וזלזול. הפסל במקדש שימש מדיום נוסף לאל דרכו הוא יכול היה לתקשר עם בני האדם. מן הסתם הכהנים במקדש ידעו שזהו רק פסל ולא האל עצמו, ולכן בכל בוקר הם היו עושים טקסים ארוכים ומורכבים שיאפשרו לפסל לקבל את רוחו של האל בתוכם. לטקסים אלו יש שמות שונים בתרבויות שונות, אבל בדרך כלל זה משהו כמו "טקס פתיחת הפה" או "טקס פתיחת נקבים" או משהו כזה. לצלמיות הקטנות היו שימושים רבים ולכן אנו מוצאים אותן בבתים פרטיים, בבתי ציבור, מקדשים וקברים. כמו שכתבת היו תרבויות שהביאו את פסלי או סמלי האלים שלהם לשדה הקרב כדי להעלות את המורל. כך הצליחו הפלשתים לגנוב את ארון הברית כאשר ניצחו את הישראלים וכך הישראלים הצליחו לגנוב את "העצבים" של הפלישתים כאשר הם ניצחו אותם. בקשר לידיים ולראש בסיפור שביית ארון הברית, אינני יודע מדוע דווקא שני איברים אלו. אך התופעה של השחתת ידיים וראש של פסלים אכן מופיעה בממצא ארכיאולוגי בתחילתה של תקופת הברזל (אז גם מופיעים הישראלים). לפני הופעת הישראלים (או לפני תחילת תקופת הברזל) לא נהגו עמי הסביבה להשחית חפצי פולחן של עמים אחרים (בדרך כלל). בדרך כלל היו קוברים את הפסלים של העיר הכבושה או מגלים אותם מן העיר הכבושה לעיר המנצחת. כך למשל נמצאו פסלים בבליים מפורסמים, כמו קוד החוקים של חמורבי ופסל מרדוך, בעיר שושן דווקא לאחר שהעילמים כבשו את בבל ולקחו את חפצי הפאר לעירם והציבו אותם שם במקום מכובד. זה ממש ממש על קצה קצהו של המזלג...
 

brunoflexe

New member
שאלות נוספות

האם (ע"פ התשובה הקודמת) הפסלים היו הפוקוס המרכזי לעבודות האליל ? מה הייתה המשמעות של המקדשים ? האם הם היו רק המקום לאיכסון הפסלים ? האם יש למישהוא לינק לתיאור פיזי של מקדש (כנעני / אשור / ולא מצרי ...) ? האם האמינו שרק נוכחות פיזית של הפסל במקום מסויים תאפשר את השפעת האל באותו המקום ? איך האמינו שהאלים מתקשרים למאמיניהם / כוהניים ? דרך הפסל ? במקרים של מלחמות ו"איחודים" של אלים (האלים של שתי ערים הפכו לאל אחד - כמו ה"גדילה" ההדרגתית של האל בעל) - האם זהו תהליך היסטורי או חשבו שזה היה חלק מהתיאולוגיה שלהם ? שוב תודה מראש ...
 

TheBlueOne

New member
מקדשים

במקרה (או שלא
) בורכנו במנהל/אריכיאולוג מתלמד... מצ"ב קישור למאמרים ל מקדשים ארצישראלים.
 

Dia Leoghann

New member
תשובות קצרות

1. בתוך המקדש הפסל היה הפוקוס המרכזי לעבודת האל. אך ישנם אלים שלא עבדו להם רק במקדש, ולכן לא עבדו להם תמיד מול פסל. לדוגמה ישנם אלי או אלות רפואה הקשורים למעיינות מסויימים, ואז הפוקוס של הפולחן הוא המעיין עצמו ולא פסלים. 2. מקדש הוא בית האל. ממש ככה, הוא הבית של האל כאשר זה נמצא על פני הארץ, ממש כשם שבית המקדש בירושלים היה ביתו של יה'. אבל תפקידו של המקדש לא הסתכם בזה. בדרך כלל מקדשים הפכו גם למרכזים אדמיניסטרטיביים חשובים, דרכם עברו פעמים רבות המיסים של האוכלוסיה בדרך אל השלטונות, האליטה הכותבת היתה מרוכזת פעמים רבות סביב המקדש וכדומה. 3. במאמרי הפורום יש קטגוריה על מקדשים בארץ ישראל, מתקופות שונות. 4. לא. השפעתם של האלים באה גם בלי נוכחות של פסל (כמו הדוגמה עם המעיין). הפסל הוא רק מדיום שמקל על האדם לתקשר מול אלוהיו. 5. האלים תיקשרו עם הכהנים (בדרך כלל אלים לא תקשרו בתקופות העתיקות עם האדם הפשוט) בדרכים שונות. כהנים למדו לקרוא סימנים טבעיים כמו תנועת ציפורים, תנועת הרוח בעלי עצים שונים, קריאה בכבד, חלומות, חזיונות ועוד ועוד. 6. אני מאמין שאיחוד או עלייה בדרגתו של אל נובעת מאירועים היסטוריים שגררו אחריהם שינויים תיאולוגיים. כך למשל סיפור האנומה אליש על עלייתו של מרדוך לראש הפנתיאון המסופוטמי (האל הפטרון של בבל), נכתב רק לאחר שבבל עצמה הפכה לעיר החזקה בבל והמסופוטמים ראו צורך לתת לכך הסבר.
 

brunoflexe

New member
אתה יכול להסביר מה המשמעות

של בית לאל ? מדוע הוא זקוק לבית ? הרי בעל הדד היה אל הסערות וכו, למה הוא היה זקוק למקדש כאשר היה על פני הארץ ?
 

Dia Leoghann

New member
אני לא חושב שאל "זקוק" לבית

נראה לי יותר הגיוני שבני האדם הזדקקו לאל קרוב אליהם ולכן הם התחילו לבנות בתים לאלים בתוך הערים. הרי אם לא יהיה לאל בית, איפה יוכלו לכנס האנשים את המנחות שהם מביאים לו?
 
למעלה