שאלה לגבי רומא העתיקה והגלדיאטורים

שאלה לגבי רומא העתיקה והגלדיאטורים

הציגו בערוץ המדע סרט שתאר את מלוא האכזריות של קרבות אדם-אריה ואדם אדם. האם באיזה שהוא שלב ברומא היתה תנועה שהתנגדה להצגת הדמים הזאת על רקע מוסרי או שזה ממש נראה שעשוע לכולם.
 
הגלאדיאטורים ברומא

משחקי הגלאדיאטורים החלו ברומא עוד במאה השלישית לפנה"ס, בימי המלחמה הפונית הראשונה. כך לפי טיטוס ליוויוס, שמספר לנו על מאורע שבו נלחמו שני לוחמים אחד בשני עד המוות, בעת הלוויתו של איש אצולה רומי. הרומאים טענו, שמשחקי הגלאדיאטורים מוצאם הוא אטרוסקי, אך לטענה זו אין שום ביסוס ארכיאולוגי. משחקי הגלאדיאטורים היו אהובים ומקובלים על כל שכבות האוכלוסין ברומא, הן על נשים, ילדים וגברים כאחד. ישנן עדויות המספרות על נשים שהיו גלאדיאטוריות (קאסיוס דיו, ספר 62, וכן כתובות שונות). גם קיקרו ("שיחות בטוסקולום"), פליניוס הצעיר ("מכתבים"), סנקה (לא זוכר בדיוק איפה...) מדברים באופן חיובי על משחקי הגלאדיאטורים, כל עוד זוהי דרך ענישה לפושעים. הם לא מתייחסים לשפיכות הדמים ועל אופן מותם האכזרי של הלוחמים, אלא ראו בזה מעשה שיכול לחשל את הרומאי להיות רומאי טוב יותר. רק בימיו של הקיסר קונסטאנטינוס הראשון (306- 337 לסה"נ) הלך הרוח כלפי משחקי הגלאדיאטורים שינה כיוון, והקיסר עצמו אסר על קיומם, משום שלדעתו אין לשפוך דמים בעיתות שלום. אבל המשחקים המשיכו להתקיים. רק בימיו של הקיסר הונורויוס (395- 423) נאסרו המשחקים על- ידי צו קיסרי. דאנטה
 

תמיר1991

New member
לפי התאריכים, אני מעריך שכן -

הונורויוס היה, ככל הזכור לי, ממכונני הנצרות העיקריים ברומא - וקונסטנטינוס היה זה שבשנת 314 הפך את הנצרות לדתו שלו, והתיר את הפולחן הזה ברומא. כך שלטעמי, כן - אך נחכה לתשובתו של דאנטה, מומחה לענייני רומא. אני סתם סטודנט שלומד את הקורס הזה כעת. תמיר.
 
ישנן כמה בעיות בהנחה זו

לא נראה לי שהקיסרים הרומים פעלו על- פי המוסר היהודי נוצרי. שהרי עוד מן המאה השלישית לספירה, עם המשברים השונים שפקדו את האימפריה הרומית, עלו לכס הקיסרות מצביאים ומפקדים לשעבר, שככל הנראה (כמעט בוודאות) לא ראו במוסר היהודי- נוצרי נר לרגליהם... הם היו אכזריים למדי, ולא ראו במוסר הנוצרי כלי שלטוני חשוב. אולי כדאי לברר מתי התבסס המוסר היהודי- נוצרי. לא ידוע לי אם במהלך המאות השלישית והרביעית הוא היה עובדה גמורה ומקובלת על ידי הקיסרים. דבר נוסף: משחקי הגלאדיאטורים (MUNUS ביחיד, MUNERA ברבים) לא היו משחקים ציבוריים כמו משחקי הזירה (LUDI CIRCENSES), אלא מאורע פרטי שארגן פקיד ציבורי כלשהו (מאגיסטראט), לכבוד מאורע אישי כגון הלוויה (המקרה הראשון המתועד בספרות, המאה השלישית לפנה"ס, או במסגרת טקס מעבר של בן של מאגיסטראט, מילדות לבגרות, או כל מאורע אחר). היות והיה זה טקס פרטי, החל מימיו של אוגוסטוס קיסר (27 לפנה"ס- 14 לסה"נ), נאסר על קיומם של משחקי גלאדיאטורים בלי אישור הקיסר. ככל השהמשחקים היו יותר ויותר נוצצים ומרהיבים, היה המאגיסטראט זוכה לפופולאריות רבה. וזאת משום שהוא הבטיח להמון הרומי, הפלאבס העירוני, את המשחקים (החלק השני במשוואה "לחם ושעשועים"). אף קיסר לא רצה להתמודד עם איום פוטנציאלי למעמדו ולתפקידו, ובימים שבהם הוחלף קיסר כל יומיים וחצי, בעקבות המשברים של המאה השלישית, נאסר על הפקתם של המשחקים הללו. כיום, במחקר המודרני, מקובלת הדיעה שבגלל עליית הנצרות, ולא בגלל המוסר הנוצרי, אסרו קיומם של טקסים ופולחנות פגאניים. הקיסר תיאודוסיוס הראשון (378- 395) ביטל את המשחקים האולימפיים. באותה תקופה בערך, נאסר גם קיומם של משחקי הגלאדיאטורים. לכן, מקובלת הדיעה שאיסורים אלו היו נסיון לבטל כל פולחן פגאני. אין לכך קשר למוסר הנוצרי, שאסר שפיכת דמים לשווא. דאנטה
 

Boogieman

New member
מה זה מוסר יהודו-נוצרי?

יש לי בעיה עם המונח הזה. המוסר היהודי שונה מאוד מהמוסר הנוצרי ואין איזשהו קוד מוסרי שמאחד את היהדות והנצרות. אם הכוונה היא שהנצרות הושפעה מהיהדות, הרי שאפשר להגיד זאת גם על האסלאם, ואני מעולם של שמעתי על מוסר "יהודו-מוסלמי". האמת, אלא אם כן מישהו יסביר לי למה זה לא כך, זה נשמע לי כמו מטבע לשון חסר משמעות עניינית מעבר להקשרים הפוליטיים שבתוכם הוא נוצר.
 
שונה,אבל יש בסיס משותף.

אם לפשט את זה עד המכסימום: עשרת הדיברות הן המוסר היהודי-נוצרי, במה שנוגע ליחסים שבין אדם לחברו. אני לא מתמצא באיסלם, אבל ידוע שעבורם התנ,ך והברית החדשה הם ספרים תקפים. במובן הזה האיסלם קשור גם למערכת המוסרית הזאת. קיומה התאורטי של המערכת המוסרית הזאת לא אומר שלא ביצעו הרבה פשעים לפי המערכת הזאת ע"י עמים נוצרים והעם היהודי (פחות כי היהודים היו חלשים לאורך 2,000 שנות גולה) ואף פשעים בשם הדת, כי זה טבע האדם לנצל לרעה כל כח תוך שימוש בטיעונים מתחסדים. אבל ברמת התיאולוגיה, המוסר הזה קיים.
 
ולדוגמא

האיסור על הומוסכסואליות ובכלל השמרנות המינית הם ערכים שמקורם ביהדות ונתקבלו בנצרות בראשיתה. ביוון ורומאלפני הנצרות היחס למין היה חופשי בהרבה.
 

Boogieman

New member
לא משכנע אותי.

בסיס משותף יש להרבה דתות בעולם. נראה לי שהמונח הזה בא למתוק קוים של מי נגד מי, יותר מאשר להגיד משהו בעל תוכן.
 
זה קצת פרנואידי מצידך

קודם כל המושג מוסר יהודי-נוצרי הוא די עתיק, לא יודע בדיוק ממתי, אבל אם איני טועה הוא בו מאות שנים, לפני בחירת בוש ולפני הניאו שמרנות.... ובמקורו התפתח בעולם האקדמיה וההגות. אפילו אם יש עוד דתות עם כללי מוסר דומים, בודהיזם? הינדואיזם? הן לא היו הדומיננטיות לתרבות המערבית וגם הנצרות התפתחה מתוך היהדות. אני באמת לא חושב שהמוסר מוסר יהודי נוצרי זה המצאה של דיק צייני או פול וולפוביץ כדי לסמן את היהודים והנוצרים בצד הטובים מול המוסלמים הרעים...
 
למעלה