שאלה לגבי שאלון הורים

השריתה

New member
שאלה לגבי שאלון הורים

שלום! אני מרפאה בעיסוק די חדשה, עובדת בגן שיקומי ואני צריכה להזמין הורים כדי לשוחח על קשיים ומטרות. רציתי לדעת האם יש למישהי איזה טופס מוכן, של שאלות מכוונות, על מה לשים דגש, מה מביא לי אינדיקציה למה וכו. אשמח מאדמאד כי אני די נלחצת מזה.. תודה מראש!
 

cyder

New member
תשובות:

קודם כל, האם את המרפאה בעיסוק היחידה ? לפי שאלתך עושה רושם שכן. מנסיוני בעבודה בגנים שיקומיים ישיבות הצוות עם ההורים נערכות בפורום רב צוותי מכיוון שמדובר בילדים בעלי קשיים מורכבים שרלוונטים לכל אנשי הצוות הפארא רפואי והחינוכי ואם יש עו"ס או פסיכולוג שמלווים אז עוד יותר טוב. מנסיוני ולדעתי המקצועית אסיפות הורים בגן שיקומי חייבות להיות רב צוותיות וזאת על מנת לקבל את התמונה השלמה ולקבוע מטרות שיקומיות תפקודיות שברוב המקרים מצריכים התערבות רב צוותית. ישנם גנים שבהם משתמשים ב- COPM וישנם גנים שיש להם ראיונות חצי-מובנים ומתוכם קובעים מטרות תפקודיות. הצעתי לך היא , בגלל שאת חדשה, לקבל הדרכה צמודה , גם מצוותים אחרים בגנים שיקומיים כי זה דורש הרבה נסיון וידע . שאלת שאלות חשובות וטובות אך לא ניתן לענות עליהן על רגל אחת. במקרים רבים הורים לילדים מאד פגועים מתקשים לראות או מכחישים קשיים אלה ואחרים אצל ילדיהם, לעתים קיימות התנגדויות גלויות וסמויות לטיפול ולצוות, במקרים רבים הם נמצאים בתהליך של אבל וקושי לקבל את הנכות של ילדם ולפיכך את חייבת לקבל תמיכה וכלים מאנשי מקצוע נוספים ומנוסים. בהצלחה!
 
עוד קצת שאלות

אין לי פורמט מוכן שאוכל להעביר לך אבל אולי אפשר לכוון קצת יותר. האם כבר טיפלת בילד וזו פגישת ביניים או שמדובר בהכרות ראשונית ממש? האם פגשת כבר את ההורים בעבר במסגרת כלשהי בגן (כמו אסיפת הורים) או שמדובר בפגישה ראשונה? בקשר לאינטק רב מקצועי בגנים שדובר עליו קודם- נראה לי מתאים שבנוסף מרפאה בעיסוק תפגש לבד עם הורים- המיקוד שלה שונה, יש מקום לערוך חוזה טיפולי, לדבר על מטרות ספציפיות לרב"ע, להסביר מה זה בכלל אם צריך. אין סיבה להמנע מפגישה אישית רק צריך להיות מוכנים על מה רוצים לדבר וכיצד.
 

השריתה

New member
מרחיבה קצת

חלק מהילדים עבדתי איתם השנה, הקשר עם ההורים לא ממש מסודר בגן, בד"כ פוגשים אותם בתל"א וזהו, הפגישה של התל"א די מעמיסה אותם בידע ואין שם יותר מידי מקום לשמוע מה הם מרגישים, לכן החליטו שהשנה ננסה להיפגש לפני כדי לשמוע מטרות שלהם וכו, ואני מרגישה שאני לא ממש יודעת לשאול שאלות מכוונות חוץ ממשהו בסגנון "מה חשוב לכם שנעבוד עליו" איך הילד מתפקד בבית וכו... אני מרגישה שאני זקוקה למשהו מובנה יותר שמאפשר לקבל תשובות באופן שלא שואל בצורה כללית מידי שבה אפשר ללכת לאיבוד. חלק מההורים זו תהיה פגישה לגמרי ראשונה שאיתם אני לגמרי מרגישה אבודה. תודה מראש!
 
קצת כיוון

הורים שכבר עבדת עם הילד- כדאי לעשות פתיחה בתאור של הטיפול שהיה: מה הילד עשה כשנפגשתם, על מה עבדתם, מה המצב היום. לומר שהם הוזמנו כדי שתחשבו ביחד על מה רוצים עוד לעבוד. בשלב הזה תכיני לעצמך רשימת שאלות על פי תחומי העסוק: תפקודי יוםיום, חברה, פנאי, לימודים ומשחק. תכיני לך שאלות ממוקדות למשל: איך הוא אוכל? לבד- אז בידיים או בכפית? מלכלך או לא, מגוון מאכלים, ליד שולחן? עם כל המשפחה או כל אחד בשעות שונות וכו'. תכיני את השאלות בהתאם לגיל הילד. אחר כך את יכולה לשאול מה הכי מפריע להם ועל מה הם רוצים לעבוד . ולסכם את הפגישה בשתיים שלוש מטרות שבחרתם יחד. ילדים חדשים לגמרי- לפתוח בהכרות להציג את עצמך ומה התפקיד שלך, מה זה אומר, לא תמיד ההורים היו בטיפול קודם או בכלל מבינים מה היה שם.ואז 2 אפשרויות: או לקחת אנמנזה מוקדמת על הרקע המשפחתי וההתפתחות המוקדמת, טיפולים עברו וכו; או אם המידע הזה נאסף אחרת- לחזור לנקודה בה את מציגה את מטרת הפגישה ושואלת שאלות בהתאם לה שדברנו קודם. רמת השאלות בכל תחום עיסוק תלויה בגיל ובגיל ההתפתחותי. מקוה שקצת עשיתי לך סדר ובהצלחה. אם יש לך שאלות נוספות את מוזמנת.
 

השריתה

New member
תודה!

אני מרגישה שהדברים אכן קצת יותר ברורים. ומקווה ליישם. ושוב תודה לכל המגיבים. שבת שלום!
 
למעלה