שאלה לדיון

שאלה לדיון

מה לפי דעתכם צריך לרכשו קודם טכניקה או מוסיקאליות? הכוונה היא האם לפתח קודם את הטכניקה או האם קודם לפתח את הרגשיות המוסיקאלית? גל
 

frodo

New member
קצת קשה לענות על זה...

לדעתי מוסיקליות זה לא דבר שאפשר ללמוד... מה שאפשר ללמוד זה את טכניקה כדי להביע את הרגשות שעולים כשמנגנים.
 

מיכלוש7

New member
חחח... לא הבנתי ת´שאלה!!! ../images/Emo6.gif

כאילו, אני יודעת מזה טכניקה, אבל מ´זתומרת רגשות מוסיקאליות? אתה מתכוון לרגש שאתה מכניס ביצירות??? מה יש לפתח בזה??? או שנולדת על רגש, או שלא!!! או שפשוט...לא הבנתי ת´שאלה!
 

מיכלוש7

New member
חחח... ../images/Emo6.gif../images/Emo6.gif../images/Emo6.gif

אבל... 7 זה לא המספר שלך! עד כמה שידוע לי... את לא המצאת אותו!!!
 

Snow Wood

New member
כל הזכויות שמורות לי!

בס"ד 7 זה הנמספר שלי!!! אני המצאתי אותו....!!!!!!
 
לדעתי...

מוזיקליות לא רוכשים, רק אפשר לפתח אותה, אבל אם אין לך אותה מלכתחילה, אז גם זה אי אפשר כל כך. יש לי גם סיפור קצר שקשור לזה: לפני כשלושה שבועות המורה שלי לפסנתר עשה רסיטל סולו לתלמיד שלו, בן 11.5, מוכשר בטירוף, כמעט וירטואוז לדעתי. נדהמתי מהיכולות שלו (ילד בן 11.5, מנגן כמעט 50 דקות, יצירות של גריג, שופן ורחמנינוב). עכשיו, את שופן (הפולונז ה´צבאי´) ורחמנינוב (הפרלוד המפורסם בדו דיאז מינור) הוא לא ניגן משהו, מכיוון שעדיין, הוא בן 11.5, ולתת לילד בגיל כזה לנגן משהו עם כל כך הרבה עומס רגשי כמו הפרלוד של רחמנינוב, זה לדעתי לא ריאלי. מה שכן, אני שמתי לב לאורך כל הערב, וגם בפעמים שעברות ששמעתי אותו מנגן, שחסר לו משהו בנגינה. אמרתי רק לאמא שלי שגם באה איתי לשמוע אותו, שלדעתי חסר לו משהו, אבל היא טענה שזה הגיל הצעיר שלו. אבל אחרי כן, מישהי אחרת שהייתה בקונצרט אמרה לאמא שלי שחסרה לו המוזיקליות. הגעתי למסקנה שזה אכן מה שחסר לו, ופיתחתי את המחשבה הזאת ובסוף הגעתי למשפט הבא: הוא לא הפנים את זה שמוזיקה היא שפה. כי זה בעצם מוזיקה, כמו שאני יודע עברית ואנגלית, אני גם יודע מוזיקה. זה מעבר למוזיקליות, זה פשוט דיבור דרך הפסנתר. הילד הזה (שלמרבה האירוניה גם לו קוראים גל
) מנגן עם רגש, והטכניקה שלו יותר טובה משלי, אבל מבחינת הדיבור דרך המוזיקה, הוא לא מדבר, וזה גם לא משהו שהוא יוכל לרכוש, מכיוון שבשבילו המוזיקה היא דבר יפה ומרגש, ושום דבר מעבר לזה. בשביל אנשים "מוזיקליים" המוזיקה היא ביטוי, כמו דיבור וכמו כתיבה, ובעזרתה אפשר לתת ביטוי הכי טהור של רגש. אני מקווה שאני לא משעמם פה אף אחד עם המגילות שאני כותב, אבל זה היה לי חשוב להגיד את זה.
 

Snow Wood

New member
לדעתי..

לדעתי אתה צודק ביותר! זה ממש מעציב אותי לשמוע כשהורסים יצירה..... זה פשוט לא.. כלומר זה באמת מהמם ועם רגש והכל אבל צריך לפתח ולכן אני כל כך בעד לעבוד היטב על הבסיס לפני הכל
 
אני נגד קביעות ואמירות נחרצות

כגון:או שנולדים עם זה או שלא. לדעתי אפשר ללמד כל 1 איך להביע באמצעות מוזיקה. זה חשוב לא פחות מטכניקה, וקל או קשה ללמד את זה בצורה שונה אינדבידואלים שונים בצורה אלגורית כנ"ל. מה שכן, יש גם מה שנקרא - הבעה מוזיקלית בהתאם למוסכמות - שזה נושא ענק ללמוד בפני עצמו.
 

frodo

New member
איך להביע באמצעות מוזיקה

זו בעצם הטכניקה... אבל הדבר השני שדובר עליו- מוזיקליות, זה בצעם מה שיש לך להביע באמצעות הטכניקה. עכשיו, יש משהו נוסף, שנחשפתי אליו רק עכשיו כשהתחלתי ללמוד עם מורה, וזה להביע את מה שהמלחין ניסה להביע.. וזה כבר סיפור אחר, פה יש שתי גורמים שישפיעו על ההבעה המוזיקלית. יכולת טכנית, והיכולת להתקשר למה שהמלחין ניסה להביע. אני לדוגמא ניגנתי את שיר הגונדוליה(נראה לי שככה קוראים לזה) של מנדלסון.. והמורה כל הזמן מסביר כמה שהשיר שמח, המלחין מאוהב וצועק את זה לעולם.. אבל מה לעשות, מה שיש לי בדם זה בלוז, ותמיד הייתה לי הנטייה לנגן את היצירה באופן טרגי כמעט. וכן, אני חולק על דעתך, ואני כן חושב שזה דבר שבא עם האדם, וזה לא דבר שניתן ללמוד, ההבעה המוזיקלית(דגש- לא היכולת להביע, אלא השאלה אם יש תוכן להביע או לא). וזה תכונה שניתן לפתח, במידה זו או אחרת לפי כל אדם ואדם.
 

דניעל

New member
האם הכוונה ליצירה מסויימת?

או לתהליך לימוד הנגינה כולו? כי כשאני מנגנת יצירה מסויימת, עד שהיא לא זורמת ברמה מסויימת, אני אפילו לא מנסה להכניס רגש. זה כאילו שאני, עם ידע של ארבע מילים בערבית, אנסה לכתוב שירים מרגשים בערבית... ממש לא ירגש אף אחד... אבל אחרי שהטכניקה משופצרת היטב, אני יכולה להרשות לעצמי להכניס רגש. סטיות קלות מהמקצב, הדגשות... לגבי תהליך הלימוד כולו - על אחת כמה וכמה. כשלמדתי את הספר הראשון של תומפסון, וניגנתי יצירה עם דו, רה, מי בלבד, בפעימות של רבעים בלבד... כמה רגש כבר יכולתי להכניס שם? אבל זה תרגיל מחשבתי מעניין - האם היה טעם להתעכב אז על רגש? כלומר, לנגן "יצירה" שמזכירה בטטה - עם רגש?
 

Mr Peiser

New member
לדעתי את הטכניקה.

ברוב המקרים לדעתי הרגש יבוא בקלות אחרי שמבחינה טכנית יצירה כלשהי תנוגן בזרימה מולחטת.
 

זליל

New member
קודם טכניקה (אבל לא בדיוק)

פשוט מתאמנים מלא על טכניקה ומוזיקליות רוכשים תוך כדי בהאזנה
 
לכולם

דבר ראשוןלא אמר שמוסיקאליות זה לא דבר שנולדים איתו...וכך אני חושבת... אבל ישנם אנשים שאם עובדים עליהם הרבה וטוב החוש המוסיקאלי מתגבש לאט לאט...כי הרי בכל אחד יש איזושהיא רגישות... ובאחת ההודעות נכתב שאם לא יודעים אץת היצירה ממש ממש מהר או משהו כזה אי אפשר להביע...וזה מאוד עצוב שנכתב דבר כזה כאן מכיוון שזה כלל לא נכון... ברגע שאני עובדת על יצירה חדשה וישקטע ממש מהיר ואני יודעת אותו דיי לאט אני עדיין אכניס בו את כל הנשמה שלי... וזהו..... גל
 

Snow Wood

New member
חוש מוסיקאליות

בס"ד בטח שחוש מוסיקאליות זה דבר שנולדים איתו!!!! את נורמלית? ברור שצריך לפתח אותו וברור שלא צריך לנגן מהר כדי להביע אותו. אפשר לפתח אותו אבל אין מה לעשות יש אנשים שיש להם את זה ויש כאלה.. שאין.. כמו שיש כאלה שנולדו עם יכולת ציור מהממת ברור שצריך לפתי ולהשקיע אבל אדם שלא נולד עם זה, כמה שהוא ישקיע. פשוט אין לו את זה...
 

seafox

New member
לדעתי...

כשניגשים לכלי הראשון שלומדים,צריך ללמוד קודם את הטכניקה.הרגש יבוא עם זה אם יש כישרון מוזיקלי.אם אין אז לא יהיה רגש. אחרי הכלי הראשון כשעוברים לכלי השני הרגש והמוזיקאליות נשארות וצריך ללטש רק את הטכניקה והמגע (אולי מגע ורגש זה נחשב לאותו דבר אבל הכוונה שלי לאיכות של הצליל כשאמרתי מגע)
 
למעלה