שאלה לחברי הפורום הבקיאים במקורות

שאלה לחברי הפורום הבקיאים במקורות

שמעתי פעם באיזה שיעור קבלה על מהלך מעניין שקשור לחטא אדם הראשון, ולא זכור לי בשם מי זה נאמר ומה היה המקור לכך, ורציתי לשאול אם מישהו שמע על זה ויודע איפה המקור לכך ? המהלך הולך כך בקיצור (אם זיכרוני לא מטעני): שכל עניין חטא אדם הראשון היה מכוון ע"י הבורא כך שאדם הראשון יחטא בכל מקרה, ולאחר מכן הוא יתקן את מה שהוא קלקל כדי לאפשר לו חלק וקניין בשלמות הבריאה, שחזרה לשלמותה ע"י מה שתקנו פה בעולם הזה. תודה למי שיוכל להפנות אותי למקור של זה. ף
 

REALI

New member
אני לא בקי במקורות בכלל,

אבל בדיוק היום שמעתי (בשיעור רגיל לחלוטין ולא קבלה) בשם הרמח"ל שהחטא היה צריך להיות בכל מקרה, אלא שהוא היה צריך להגיע לאחר שהאדם ישתלם ויתמלא במה שצריך להתמלא ורק מתוך כך לחטוא, אך אדם הראשון הקדים את זמנו וחטא מיד. לדעתי תחפש בדרך ה'. וחוץ מזה לדעתי החטא הוא חלק ממעשה בראשית והבריאה עצמה - העולם בבסיסו ניברא כשכבר טבוע בו החטא, ע"מ שיהיה עולם של תיקון: חטא הירח בשמים - שהיא קטנה וגדלה - מבטא תהליך של תיקון, חטא הארץ - שבעצים עצמם אין טעם פרי אלא רק בפירות - מבטא שיש תהליך בניה ותיקון עד שמגיעים לפרי, וחטא האדם בנפשות - אכילה מעץ הדעת טוב ורע - מבטא ניתוק מהקב"ה (עץ החיים) וחיבור הן לטוב והן לרע וצורך בתיקון ותשובה אל ה'.
 

דוד YY

New member
אז מדוע אדם הראשון ישב בתענית על חטאו

אם החטא היה בלתי נמנע ? !
 

REALI

New member
זה ברבדים אחרים.

בעולם העליון הכל טוב ואין שום קיום של חטא או רוע בעולם. והכל לכתחילה, ובעולם שלנו זה מופיע כרע ופוגם ואסור.
 

ינוקא1

New member
דווקא הרמח"ל כותב אחרת.

"והנה בענין זה צריך שתדעי בכללות המין האנושי, שכולו תולדות אדם הראשון - שיש בו חילוקים רבים, וזמנים נשתנו עליו. כי קודם חטא אדם הראשון, הנה אדם היה מעוטר ומוכתר בעטרות קדושה ויקר רב מאד, עד שבקשו מלאכי השרת לומר לפניו קדוש, כמאמרם ז"ל במדרש (ב"ר פח, ו), והיה בו מן הידיעה ומן הקדושה וכל שבח מעלה שיעור גדול, להיותו יציר כפיו של הקב"ה. והנה כי כן - מעשיו היו מרעישים כל העולמות ודאי, כי לפי ערכו היה ערכם רם ונשא ודאי מכל המעשים שנעשו אחר כך תחת השמש. ועם כל זה, עוד היה עתיד להתעלות אל עילוי יותר אם היה עומד במצותו. וזה פשוט, כי מה שעתיד להיות אחר התחיה - היה יכול להיות מתחלה, גם בלא מיתה. ותראי, שאף על פי שהיה מעולה מאד מאד ממה שהוא המין האנושי עכשיו, עם כל זה הרי היה עלול ליפסד - לחטוא ולמות, כמו שהיה מעשה. ואם היה עומד במצותו, כבר היה נשלם בשלמות גמור, והיה נעשה נצחי ובלתי עלול לשום רע. ואמנם כשחטא, לא די שלא הרויח מה שהיה יכול להרויח, אלא שאבד מה שהיה בידו, ואז חזר להיות אדם שפל ונבזה כמו שהוא עתה; הוא מה שהכתוב אומר (תהלים מט, יג), "ואדם ביקר בל ילין נמשל כבהמות נדמו": והרי לנו בכאן שלשה חילוקים למציאותו של האדם, א' - מציאותו קודם חטאו, ב' - מציאותו אחר חטאו, ג' - מציאותו מה שהיה יכול להיות אם לא היה חוטא, והוא המציאות שיהיה לעתיד לבא. והנה מציאותו קודם חטאו הוא מצב אמצעי בין מה שנהיה אחר כך ובין מה שהיה יכול להיות. ונמצא שעל כל פנים לא נברא בשלמותו, אלא השפלה קדומה היתה לו מעת הבראו, שנולד במצב פחות ממה שראוי להיות אדם, והשפלה מוכנת לו באפשרות אם יחטא ואשם, וכמו שהיה. והנה הן כל אלה ענינים הכינם הבורא ית"ש, שחידשם ובראם לצורך הנהגת העולם הזה: . . . ואמנם זה כלל ענין שני העצים - עץ החיים ועץ הדעת; שודאי אין מקרא יוצא מידי פשוטו, והעצים - עצים היו, והפירות - פירות, והאכילה - אכילה, אך פירות דקים ואכילה דקה, מה שאין מחשבתנו מציירת, שאינה מציירת אלא דברים גופניים. אמנם הלא גם בפירות הגשמיים יש הסגולות שמשתמשים בהם לרפואות ולדברים אחרים, ויש בסגולות הטבעיים דברים נפלאים. גם העצים האלה היה בפרים סגולה שחקק בו הבורא ית"ש, כי עץ החיים היה בפריו סגולה להכניס בלב הידיעה הנכונה והדביקות והאהבה אליו ית', והידיעה בדרכיו הקדושים, והיה שולל מן הנפש התאוות הגופניות; ועץ הדעת להיפך, היה פריו מכניס בלב התאוות הגופניות והחומריות וכל החטאים. ואם היה אדם הראשון אוכל מעץ החיים ולא מעץ הדעת, היה מתדבק והולך בקדושת קונו, ומתענג על הוד קדושתו לנצח נצחים באין מפריד. וכשאכל מעץ הדעת - נשקע בתאוות הגופניות, ואהב החומריות. הנה כי כן, מדה כנגד מדה, אבד יקר רוחניותו, ונשאר גשמי במספר הימים שנגזר עליו, עד שישבע פרי חטאו, ושב ורפא לו. הכלל הגדול (מכות כג ע"א), "כיון שלקה הרי הוא כאחיך", אז ישוב לאיתנו הראשון, וגם ישתלם מציאותו מה שלא נעשה:"
 

ינוקא1

New member
אני מכיר את המהלך הזה

הוא מוזכר בכמה ספרים (שאינני זוכר עכשיו
) אבל הגישה הזו קיימת כבר בגמרא בברכות שכביכול "הקב"ה אשם בזה שאנחנו חוטאים". היא קיימת שם בעיקר כלימוד זכות , כי הקב"ה ברא לנו את היצר הרע. (אני ממליץ לך לחפש בספרים של חסידות איזביץ' למשל , כי הם מאוד אוהבים את הכיוון הזה - עד כדי הגזמה לטעמי). וזו הגמרא בברכות : "ואמר רבי אלעזר חנה הטיחה דברים כלפי מעלה שנאמר ותתפלל על ה' מלמד שהטיחה דברים כלפי מעלה ואמר רבי אלעזר אליהו הטיח דברים כלפי מעלה שנאמר (מלכים א יח, לז) ואתה הסבות את לבם אחורנית א"ר שמואל בר רבי יצחק מנין שחזר הקב"ה והודה לו לאליהו דכתיב "ואשר הריעותי". אמר רבי חמא ברבי חנינא : אלמלא שלש מקראות הללו נתמוטטו רגליהם של שונאי ישראל. חד דכתיב "ואשר הרעותי" וחד דכתיב (ירמיהו יח, ו) "הנה כחומר ביד היוצר כן אתם בידי בית ישראל". וחד דכתיב (יחזקאל לו, כו) "והסירותי את לב האבן מבשרכם ונתתי לכם לב בשר" רב פפא אמר מהכא (יחזקאל לו, כז) "ואת רוחי אתן בקרבכם ועשיתי את אשר בחקי תלכו". ואמר רבי אלעזר - משה הטיח דברים כלפי מעלה שנאמר (במדבר יא, ב) "ויתפלל משה אל ה'" אל תקרי אל ה' אלא על ה' שכן דבי רבי אליעזר בן יעקב קורין לאלפין עיינין ולעיינין אלפין. דבי רבי ינאי אמרי מהכא (דברים א, א): ודי זהב מאי ודי זהב אמרי דבי ר' ינאי כך אמר משה לפני הקב"ה : "רבונו של עולם בשביל כסף וזהב שהשפעת להם לישראל עד שאמרו די הוא גרם שעשו את העגל !" אמרי דבי ר' ינאי אין ארי נוהם מתוך קופה של תבן אלא מתוך קופה של בשר אמר רבי אושעיא משל לאדם שהיתה לו פרה כחושה ובעלת אברים האכילה כרשינין והיתה מבעטת בו אמר לה מי גרם ליך שתהא מבעטת בי אלא כרשינין שהאכלתיך. אמר רבי חייא בר אבא אמר ר' יוחנן : משל לאדם אחד שהיה לו בן הרחיצו וסכו והאכילו והשקהו ותלה לו כיס על צוארו והושיבו על פתח של זונות. מה יעשה אותו הבן שלא יחטא ? אמר רב אחא בריה דרב הונא אמר רב ששת : היינו דאמרי אינשי מלי כריסיה זני בישי שנאמר (הושע יג, ו) כמרעיתם וישבעו שבעו וירם לבם על כן שכחוני. רב נחמן אמר מהכא (דברים ח, יד) ורם לבבך ושכחת את ה' ורבנן אמרי מהכא (דברים לא, כ) ואכל ושבע ודשן ופנה ואי בעית אימא מהכא (דברים לב, טו) וישמן ישרון ויבעט אמר רבי שמואל בר נחמני אמר רבי יונתן מנין שחזר הקדוש ברוך הוא והודה לו למשה שנאמר (הושע ב, י) וכסף הרביתי להם וזהב עשו לבעל:" לגבי אדם הראשון ספציפית , יש דיעה בגמרא : "דאמר ר' אמי אחור למעשה בראשית וקדם לפורענות" כלומר שאדם הראשון נברא , כאשר פורענותו היתה מוכנת לו.
 

ינוקא1

New member
גם לרבי צדוק הכהן

מתאים לכתוב דברים כאלו (הוא גם קשור לאיזביץ' איכשהו).
 
תודה לכל התשובות המחכימות

אבל אני צריך מקור מדויק של ספר ועמוד שמדבר על המהלך הזה, כדי להראות לחברותא שלי (ליטאי) שסיפרתי לו את זה והוא טוען שזה כפירה לומר שאדם הראשון היה חייב לחטוא, כי היתה לו בחירה חופשים גם לא לחטוא ואז הוא לא היה נענש ולא היינו צרכים את כל התיקון הזה של העולם הזה. (והוא טוען שלא יכול להיות שדבר כזה כתוב בספרים הקדושים)
 

ינוקא1

New member
הנה המקור

מדרש תנחומא : "ויוסף הורד מצרימה, זש"ה לכו חזו מפעלות אלהים נורא עלילה על בני אדם (תהלים כה) א"ר יהושע בן קרחה אף הנוראות שאתה מביא עלינו בעלילה את מביאן, בא וראה כשברא הקדוש ברוך הוא את העולם מיום הראשון ברא מלאך המות מנין א"ר ברכיה משום שנאמר וחושך על פני תהום (בראשית א) זה מלאך המות המחשיך פניהם של בריות, ואדם נברא בששי ועלילה נתלה בו שהוא הביא את המיתה לעולם שנאמר כי ביום אכלך ממנו מות תמות, מלה"ד למי שמבקש לגרש את אשתו כשבקש לילך לביתו כתב גט נכנס לביתו והגט בידו מבקש עלילה ליתנו לה, אמר לה מזגו לי את הכוס שאשתה, מזגה לו, כיון שנטל הכוס מידה אמר לה הרי זה גיטך, אמרה לו מה פשעי, אמר לה צאי מביתי שמזגת לי כוס פשור, אמרה לו כבר היית יודע שאני עתידה למזוג לך כוס פשור שכתבת הגט והביאתו בידך, אף כך אמר אדם לפני הקב"ה רבש"ע עד שלא בראת עולמך קודם שני אלפים שנה היתה תורה אצלך אמון שכך כתיב (משלי ח) ואהיה אצלו אמון ואהיה שעשועים יום יום ב' אלפים שנה וכתיב בה (במדבר יט) זאת התורה אדם כי ימות באהל אלולי שהתקנת מות לבריות היית כותב בה כך אלא באת לתלות בי את העלילה הוי נורא עלילה על בני אדם" (אתה יכול להביא לו גם את כל הגמרות שהבאתי קודם , כי גם משם רואים שזוהי לא כפירה) פשוט אתה והחברותא שלך נכנסתם לשאלת הידיעה והבחירה המפורסמת. ויש כאן גם איגרת מהרב אשלג בה הוא מזכיר את זה : http://www.obshalom.org/printPage.aspx?stage=print&pageid=84&iframe=true&width=650&height=520
 

Mr Adam

New member
תשובה מדברי הרב יהודה אשלג - בעל הסולם

אגרת נ"ז ב"ה יום ח' אדר תש"א לפ" פעיה"ק ירושלים ת"ו לכבוד הרה"ק מדברנאה דעמי' נהירא דנהיר עדי עד ולא פסיק לעלמין גזע קודש הקדשים וכו'... "ועם דברים אלו מתבארים גם כן דברי קדשו במ"ש שהרמז דהמן מן התורה הוא – כי ענין עץ הדעת הוא בחינת "אני מעמיד עליכם מלך כהמן" וכו'. כי כמו שהמן רצה להשמיד ולהרוג ולאבד את כל היהודים טף ונשים ביום אחד, כן עץ הדעת, ביום אכלכם ממנו מות תמותון. וכמו שעל ידי פחד המיתה מכח גזירת המן הכריח אותם לתשובה מאהבה, כן גילוי החטא דעץ הדעת המבואר בסו"ה: "המן העץ אשר צויתיך" וכו', יכריח את האדם לתשובה מאהבה, בסוד "בראתי יצר הרע בראתי תורה תבלין". כי אם לא יעסוק בתורה תיכף ימות בעטיו של נחש. וכו'. והשי"ת יעזור לנו לשלם מה שלוינו ונזכה לגאולה שלמה. " ...השאלה היתה - מהו הרמז של "המן מן התורה מנין", מתוך הכתוב "המן העץ אשר צויתיך לבלתי אכול ממנו"? ואמר שהשאלה היתה – היכן מצאנו בתורה שהשי"ת יזמין שליח להחזיר לאדם למוטב בעל כרחו, כמו שהיה בהמן, כמ"ש "אני אעמיד עליכם מלך כהמן, ובעל כרחכם אתם חוזרים למוטב"? וזה שהראו חז"ל על הכתוב "המן העץ אשר צויתיך" וכו'. כי אז נברא היצר הרע שהוא מלאך המות המכריח לאדם לעסוק בתורה, כמ"ש "בראתי יצר הרע בראתי תורה תבלין", כי אם לא יעסוק בתורה הרי היצר הרע ממית אותו. ונמצא שגילוי החטא דעץ הדעת הממית המבואר בכתוב "המן העץ" וכו', הוא השליח המכריח לאדם לחזור למוטב בעל כרחו. בדומה ל"אני אעמיד עליכם מלך כהמן, ובעל כרחכם אתם חוזרים למוטב". ואם לא היה נלכד ברשת הנחש והמתין על שבת, והיה מקדים אכילת עץ החיים לאכילת עץ הדעת, היה זוכה לתיקון שהיצר הרע יהיה תבלין לתורה, ולא היה צריך לשליח מכריח כהמן, על דרך "בראתי יצר הרע בראתי תורה תבלין", אלא להפך, שיצר הרע היה נעשה תבלין לתורה, ועכשיו שחטא הוצרך לשליח מכריח וכו'. ודפח"ח. ....ועם דברים אלו מתבארים גם כן דברי קדשו במ"ש שהרמז דהמן מן התורה הוא – כי ענין עץ הדעת הוא בחינת "אני מעמיד עליכם מלך כהמן" וכו'. כי כמו שהמן רצה להשמיד ולהרוג ולאבד את כל היהודים טף ונשים ביום אחד, כן עץ הדעת, ביום אכלכם ממנו מות תמותון. וכמו שעל ידי פחד המיתה מכח גזירת המן הכריח אותם לתשובה מאהבה, כן גילוי החטא דעץ הדעת המבואר בסו"ה: "המן העץ אשר צויתיך" וכו', יכריח את האדם לתשובה מאהבה, בסוד "בראתי יצר הרע בראתי תורה תבלין". כי אם לא יעסוק בתורה תיכף ימות בעטיו של נחש. וכו'. והשי"ת יעזור לנו לשלם מה שלוינו ונזכה לגאולה שלמה." יהודה הלוי
 

Mr Adam

New member
**

אגרת נ"ז ב"ה יום ח' אדר תש"א לפ" פעיה"ק ירושלים ת"ו לכבוד הרה"ק מדברנאה דעמי' נהירא דנהיר עדי עד ולא פסיק לעלמין גזע קודש הקדשים וכו'... " ...השאלה היתה - מהו הרמז של "המן מן התורה מנין", מתוך הכתוב "המן העץ אשר צויתיך לבלתי אכול ממנו"? ואמר שהשאלה היתה – היכן מצאנו בתורה שהשי"ת יזמין שליח להחזיר לאדם למוטב בעל כרחו, כמו שהיה בהמן, כמ"ש "אני אעמיד עליכם מלך כהמן, ובעל כרחכם אתם חוזרים למוטב"? וזה שהראו חז"ל על הכתוב "המן העץ אשר צויתיך" וכו'. כי אז נברא היצר הרע שהוא מלאך המות המכריח לאדם לעסוק בתורה, כמ"ש "בראתי יצר הרע בראתי תורה תבלין", כי אם לא יעסוק בתורה הרי היצר הרע ממית אותו. ונמצא שגילוי החטא דעץ הדעת הממית המבואר בכתוב "המן העץ" וכו', הוא השליח המכריח לאדם לחזור למוטב בעל כרחו. בדומה ל"אני אעמיד עליכם מלך כהמן, ובעל כרחכם אתם חוזרים למוטב". ואם לא היה נלכד ברשת הנחש והמתין על שבת, והיה מקדים אכילת עץ החיים לאכילת עץ הדעת, היה זוכה לתיקון שהיצר הרע יהיה תבלין לתורה, ולא היה צריך לשליח מכריח כהמן, על דרך "בראתי יצר הרע בראתי תורה תבלין", אלא להפך, שיצר הרע היה נעשה תבלין לתורה, ועכשיו שחטא הוצרך לשליח מכריח וכו'. ודפח"ח. ....ועם דברים אלו מתבארים גם כן דברי קדשו במ"ש שהרמז דהמן מן התורה הוא – כי ענין עץ הדעת הוא בחינת "אני מעמיד עליכם מלך כהמן" וכו'. כי כמו שהמן רצה להשמיד ולהרוג ולאבד את כל היהודים טף ונשים ביום אחד, כן עץ הדעת, ביום אכלכם ממנו מות תמותון. וכמו שעל ידי פחד המיתה מכח גזירת המן הכריח אותם לתשובה מאהבה, כן גילוי החטא דעץ הדעת המבואר בסו"ה: "המן העץ אשר צויתיך" וכו', יכריח את האדם לתשובה מאהבה, בסוד "בראתי יצר הרע בראתי תורה תבלין". כי אם לא יעסוק בתורה תיכף ימות בעטיו של נחש. וכו'. והשי"ת יעזור לנו לשלם מה שלוינו ונזכה לגאולה שלמה." יהודה הלוי
 

Mr Adam

New member
עוד אחד

"ובזה תבין מה שהמתן שכר שבהתורה הק', מוגדר רק בשלות הגופות, להיות, שכל ענין התורה, הוא להבאת תיקונו של חטא העצה"ד, שנתבלבל ההנהגה של קיום המציאות על ידיה. ולתיקון זה ניתנה התורה, כדי לחזור ולהעלות הרפ"ח ניצוצין להקדושה, שאז ישוב ההנהגה של הקיום, אל הקדושה, ויסורו הבלבולים מדרכי הקיום המציאות שאז יוכשרו בני אדם לשלימותם הנרצה, מאליהם," ע"י הבירור של מר ומתוק לבד, שהוא הפועל הראשון שבטרם חטאו של עצה"ד, והבן. וכן הנביאים, אינם מדברים אלא מתיקון הזה לבד, והיא שאמרו חז"ל, כל הנביאים לא נתנבאו אלא לימות המשיח, שהוא עניין השבת דרכי קיום העולם בהשגחה המבוררת, כמו שהיתה קודם החטא, אבל לעולם הבא, פירוש: גמר הענין שהוא השוואת צורה ליוצרה כנ"ל, עין לא ראתה אלקים זולתיך, עש"ה, וכמו"ש, שבימות המשיח, אם מצרים לא יעלה וכו' לא עליהם יהיה הגשם וכו' (זכריה י"ד י"ז-י"ח) והיינו ע"י בירור טו"ר כנ"ל. לדף הקודם לדף הבא" (הקדמה לספר פנים מאירות ומסבירות,אות כ"א)
 

Mr Adam

New member
אחד יותר מדויק לנושא

"ונמצא שאדם הראשון היה חסר רק מבחינת כלי חיצון, השייך למלאכי אמת, ולא היה חסר מכלי חיצון, השייך למלאכי שלום. וע"כ הסכימו לבריאה, אלאשטענו שכולו קטטה. כלומר, שהאו"י אינו יכול לכנס לכלי פנימי, משום שהם הפכים לו. ט"ו. ובהאמור זכינו להבין המשך הפסוקים, בחטאו של עץ הדעת טוב ורע, אשר עומק רום להם. וחז"ל, שגילו בהם טפח, עוד כסו בדבריהם עשרה טפחים. והנה בהקדם הענין כתוב, ויהיו האדם ואשתו שניהם ערומים ולא יתבוששו. ודע, שענין לבוש ה"ע כלי חיצון. וע"כ מקדים לנו הכתוב, להורות סיבת חטאו של עצה"ד ע"ד שאמרו ז"ל בהפסוק, נורא עלילה לבני אדם, אשר בעלילה באת עליו. כלומר, שהיה מוכן לו חטאו מכל מראש. וזה שיעור הכתוב, שהיו האדם ואשתו מצד היצירה בלי כלי חיצון, רק בבחינת כלים פנימים, הנמשכים ממערכת הקדושה. וע"כ ולא יתבוששו. כלומר, שלא הרגישו בחסרונם, כי הבושה ה"ע הרגשת חסרון. ונודע, שהרגשת החסרון היא סבה ראשונה למלאות החסרון. בדומה להמרגיש בחליו, מוכן הוא לקבל רפואה. אבל שאינו מרגיש כי חולה הוא, נמצא נמנע בודאי מכל רפואה. אכן תפקיד הזה מוטל הוא על כלי חיצונה, שבהיותה בבנין הגוף. והיא ריקנית מאור, מסבת שבאה מחלל הפנוי, נמצאת מולידה בו הרגש הריקנות והחסרון, ומתבייש מזה. וע"כ מוכרח שיחזור למלאות החסרון, ולהמשיך האו"מ החסר לו, שהוא עומד למלאות את כלי הזו. וזהו הוראת הכתוב, ויהיה האדם ואשתו שניהם ערומים. מכלי חיצון. ולפיכך ולא יתבוששו, שלא הרגישו חסרונם. ונמצאים משוללים מהמטרה שעליה נבראו. “ (הרב יהודה אשלג,הקדמה לפנים מאירות ופנים מסבירות)
 
עוד מקור, מהלשם שבו ואחלמה

לשם שבו ואחלמה - ספר הדע"ה ח"ב דרוש ב' ענף ה' אות ד': "וע"י החטא דאדם הראשון היה נגמר הרע, כי יצא עי"ז מהכח אל הפועל, כי משום שכל הבחנה הג' הוא להיות כל סבת התיקון על ידינו, לכן היה נעשה כל סבת הקלקול שהוא יציאת הרע מהכח אל הפועל ג"כ רק ע"י האדם." ספר הדע"ה דרוש עץ הדעת סימן ח' : "והרי לנו מכ"ז שגם כל הדברים אשר נתגלגל ונעשה ע"י בחירה, עכ"ז עיקר הדברים עצמן הם בגזירה. וכל עניני הנחש והזוהמא יתירה שיצא ונעשה בעולם אשר ממנו הוא כל הטומאה והרע וכל התלאות והרעות הגדולות והנוראות שנעשה בעולם מיום ברוא ה' אדם על הארץ עד ביאת המשיח, הנה הגם שכולם נסבבו ונתגלגלו ע"י החטא, שהוא ע"י בחירת האדם ותחבולותיו, עכ"ז הנה עיקר כל דברים הם בגזירת המאציל עליון ית"ש ומפעולותיו, וכמ"ש לכו וראו מפעלות אלהים נורא עלילה על בני אדם, וכבר ביארנו כמה עמוקות בענינים הללו בדע"ה ח"ב ע"ש דרוש ב' ודרוש ד' ענף י"ח ע"ש. כי גם כל עיקר סיבת ותכלית החטא דאדם הראשון הנה היה בגזירת נורא עלילה על בני אדם שהוא המאציל עליון ית"ש, כי כל אשר חפץ עשה, והכל הוא רק מרצונו ית"ש, ולא נעשה שום דבר מאליו. וכמו שהאריכו רז"ל בסוד זה בכמה מקומות במדרשים, ובפרט במדרש תנחומא פ' וישב בפסוק ויוסף הורד מצרימה, זה שאמר הכתוב (תהילים ס"ו ה') לכו וראו מפעלות אלהים נורא עלילה על בני אדם, אמר ר' יהושע בן קרחה אף הנוראות שאתה מביא עלינו, בעלילה את מביאן. בא וראה, כשברא הקב"ה את העולם מיום הראשון ברא מלאך המות, מנין, אמר ר' ברכיה משום שנאמר וחושך על פני תהום זה מלאך המות המחשיך פניהם של בריות, ואדם נברא בששי, ועלילה נתלה בו שהוא הביא את המיתה לעולם שנאמר כי ביום אכלך ממנו מות תמות. משל למה הדבר דומה, למי שמבקש לגרש את אשתו כו'. אף כך אמר אדם לפני הקב"ה רבש"ע עד שלא בראת עולמך קודם שני אלפים שנה היתה תורה אצלך אמון, שכך כתיב ואהיה אצלו אמון ואהיה שעשועים יום יום שני אלפים שנה, וכתיב בה זאת התורה אדם כי ימות באהל, אלולא שהתקנת מות לבריות היית כותב בה כך, אלא באת לתלות בי את העלילה, הוי נורא עלילה על בני אדם." דרוש עולם התוהו חלק ב' דרוש ד' ענף יח' סימן ג': "והנה עיקר דברינו הם מפורש בדברי רז"ל במדרשים בכמה מקומות, במדרש תנחומא שמות סי' י"ז, הרבה נתייחדו עד שלא באו לעולם, המות מתוקן היה שיבא לעולם כו' ולא הביא הקב"ה את המות אלא ע"י הנחש שהיה מתוקן לכך כו' וצפוי היה לפני הקב"ה שאדם עתיד לאכול ממנו וימות בעלילה כו' אמר ליה הקב"ה אין זו משל עכשיו שכבר היה מתוקן כו', עתיד היה המבול לבא לעולם ויתפלט ממנו נח ובניו כו', עתידים היו היסורים לעמוד והיה איוב מתוקן שיבואו על ידיו כו', עתידין היו ישראל לימכר בימי המן והיה מתוקן להם מרדכי שינצלו על ידו, עתידין היו ישראל לירד להשתעבד במצרים והיה יוסף מתוקן להם (ר"ל בסיבת יוסף) דכתיב ויוסף היה במצרים, עתידין היו ישראל להגאל ממצרים והיה משה מתוקן להם כו'."
 
למעלה