שאלה לחברי הפורום

תומאס 24

New member
שאלה לחברי הפורום

שלום לכולם! לצערי התחלתי רק בשנה האחרונה לקרוא שירה. לא שירים של משוררים דגולים ומפורסמים, אלא שירים מתוך ספרי שירה מוזלים, שירים של משוררים אלמונים. אני קורא ונהנה עד מאוד, גם מהשירים בפורום קסום זה. השאלה שלי היא כזו: האם קיימת איזו שהיא חלוקה המבחינה בין שירה ``איכותית`` לבין שירה שאינה כזו? אם אקרא שירים של משוררים ידועים, האם אני אמור להבחין בהבדל ביופי, באיכות או ברמה בינם לבין שירים אחרים? אני שואל משום שהשירים בפורום הזה הם בעיני באמת באמת מקסימים ומיוחדים, ואני תמה האם ישנו הבדל. ובפשטות, האם אני עדיין בשלב ה ``רם אורן`` שלי ועוד לא הגעתי לשלב ה ``טוני מוריסון``? או שאולי שירים לא נבחנים במידת הליריקה, מטאפורה, מבנה השיר, וכו` - כמו שסיפורת נבחנת. האם ככל ששיר יותר מורכב וקשה להבנה, זה אומר שהוא יותר איכותי? אשמח אם תעשו לי סדר בראש.
 

מנו

New member
תשובה.....לילית

שאלת את אחת השאלות הכי קשות... וכמו כל שאלה קשה התשובה לה מופשטת:קודם כל אני ממליצה לך לקרוא, שירים של משוררים ``קלאסיים``ששמם הולך לפניהם. כך תוכל לסגל לעצמיך איזה שהוא ``מדד``.מהפשטות לגאונות.ככל שקוראים יותר גם הביקורתיות מתפסת למעלה.ובכל זאת ישנם אנשים שהבינונית מדברת אליהם הכי הרבה....זאת אומרת שצריך לקחת בחשבון גם את אלמנט החויה, שהוא הכי חשוב באומנות בכלל, בשביל זה היא נוצרה מלכתחילה- להעביר מסר בתור חויה.אני אישית בוחנת שיר טוב ע`פ כמה קטגוריות עיקריות:מבנה מעניין ו/או מיוחד ניגון -שעוזר להכנס ו``לראות`` את המילים שפה מליצית (לא חובה, אבל רצוי) אמירה חשובה ו/או מעניינת יופי ואסטתיקה ונקיון (צמצום מילים מיותרות) הצפנה-ככל שהשיר מוצפן יותר ומרומז יותר זה מראה על אנטליגנציה ותחכום. והשיא-עדיף שיהיה בסוף כמו במעשה האהבה... הפואנטה של השיר- פואנטה עשויה היטב יש לה יכולת להעביר צמרמורת. בגדול זהו ה``מדד`` שלי, ועד כמה השיר טוב בעיניי, תלוי בדרגת הצמרמורת שהוא מצליח להעביר בי. מקווה תמצא משהו מכל זה שיהיה שימושי עבורך. באהבה לילית
 

TheOutsider

New member
הצד השני של המטבע...

שאלה שהעסיקה גם אותי לא מעט, והתשובה שלי היא מעורפלת במקצת - אבל מספקת לדעתי. אני לא אינטלקטואל גדול, חובב שירה מושבע ואני אפילו כמעט ולא קורא שירה של ``משוררינו הגדולים`` - אני מוצא בשירה את ``הדרך החוצה`` של כל מה שנשאר בפנים. אני לא דוגל בשפה מליצית מיותרת - אבל צריך לזכור שלפעמים זה בהחלט יכול להוסיף לאווירה. אני לא מאמין במבנה או בזרימה נכונה - אם כשקוראים את השיר, גם אם הוא נוגד כל ``חוק ספרותי`` (קיים כזה דבר? :), הוא זורם בראש, הוא מתחבר - אז שום דבר לא משנה. מבחינת האמירה של השיר, אין גבולות - וטוב שכך. אישית אני מעדיף נושאים שקשורים אלי באופן ישיר באותה מידה כמו נושאים שרחוקים ממני ולא ``אמורים`` לדבר אלי בכלל - היכולת להעביר את ההרגשה של המשורר במצב בו אני לא הייתי ולא יכול לדמיין אלי, ולגרום לי לחייך או לבכות, היא בשבילי השירה. (אני מקווה שלילית לא כועסת שאני עובר סעיף סעיף וחולק על דעתה!) אני לא מאמין בחוקים של השירה, לא מדבר אלי, ואני חושב שהדרך היחידה להעריך שירה בצורה נכונה היא לבקר אותה באופן אישי לחלוטין ולצאת מנקודת הנחה שיש לך 0 ידע בכל הנוגע לשירה. זאת לפחות הדרך שלי - אין חוקים, או יותר נכון אין מוסכמות - רק השיר ואני. אם אני מצליח להשיג את המצב הזה של ``השיר-ואני`` אז השיר טוב. מקווה שהייתי לעזר.
 
תומאס היקר :)

לשמחתי התחלת לקרוא שירה (ואין חשיבות לזמן בו התחלת להתעניין בשירה) זה אומר כי איש רגש הינך ! החלוקה עליה אתה שואל הינה חלוקה אינדיוידואלית (אישית). עצם זה שכתבת כי הנך נהנה עד מאוד מספרי שירה מוזלים מוכיחה את האמירה שלך לשירה איכותית - כלומר בעיניך יש בה איכות. לפי מחקרים הנעשים בימים אלו בנושא השירה, גילו החוקרים תפיסה מאוד מעניינת לגבי מה הקריטריונים, כפי ששאלת, לבחינת שיר אם הוא איכותי או נושא מסר... החלטות/ מסקנות המחקר היו מעניינות מאוד... היום כבר לא נכון להגיד כי המשורר מעביר מסר אלא הקורא יוצר אותו (כמובן שהדבר נתון בתקופה ובגורמים חיצוניים אחרים) כך שלא חשוב בעצם השיר ואיך הוא מובא ומה הוא טומן בחובו. אלא אותו רגש שמקבל / יוצר הקורא מן השיר. הרי בוא נחשוב ביחד - מה הם המטאפורות והאסוציאציות וכו` - הרי הם נתונים ``לכללים`` חברתיים ולחוויות אישיות שלנו. דוגמא - יונה - שלום, אך מאידך אנו יכולים לראות זאת כ- יונה - חופש. על פי תגובות חברי הפורום הינך יכול לראות זאת גם כן אתה רואה כי לילית כתבה מה היא אישית אוהבת/ מחפשת בשיר ואילו אאוטסיידר חתם מילותיו במשפט - ``השיר-ואני`` אתן לך דוגמא להמחיש דברי - בדוגמא שלהלן אראה לך כמה פנים לשיר והשיר אשר בחרתי לצורך זה : אתה לי ארץ / יורם טהרלב אני פוסעת חרש בשבילך אני נוגעת בעשבי הזמן אני לומדת את כל משעוליך חונה ליד כל מעין אני מוצאת במסתרי החורש פנות בן לא דרכה עוד אהבה ובצלן אפול מוכת סחרחורת הזאת הארץ הטובה ? תן לי זמן, הושט לי יד עד נגלה ביחד את הארץ אני יודעת, עוד רבה הדרך אך שורשיך כבר בתוך תוכי. ... ובכן שיר זה נחשב בתקופתו (כאשר פורסם) שיר ארץ ישראל מובהק - ציונות, אהבה הארץ וכו`... עכשיו אומר לך קרא אותו פעם נוספת ותגלה שהוא יכול להיות גם שיר אהבה וחשק הכל עיניין של נקודת מבטך... לסיום תגובתי - אני מודה לך על מחמאותיך באשר לשירים ולפורום בכלל הפירגון מחזק מאוד את ידי :) ענבל
 

* רוזבד

New member
תראה

קודם כל מזל טוב שהתחלת לקרוא שירה אנחנו שמחים לשמוע שיותר ויותר אנשים מתחילים לקרוא שירה שנית כל תראה לשאלתך אין תשובה ברורה וגם אין תשובה חד משמעית וזה מפני שאין בעצם הגדרות ממשיות למושגים ``שירה איכותית`` או ``שירה לא איכותית`` יש השקפות שונות על שירה מי שמניח ששירי משוררים הם איכותיים ושירים שהם לא שירי משוררים (כמו אלה המתפרסמים כאן בפורום) הם לא איכותיים טועה בגדול אם נניח תקרא שיר ותגיד שהוא יפה ומישהו אחר יגיד שהוא לא יפה אתה לא יכול לשייך אותו לאנשהו מפני שכל אחד מסתכל על שירים אחרת עובדה כל אחד מאנשי הפורום הגיב על שאלתך בצורה שונה ואין שתי תגובות זהות (מה שמראה שיש כמה השקפות על השירה וסוגייה)
 
למעלה