תשובה
לקוח מתוך "ימים הפורים בהלכה ובאגדה" על כסא מלכותו אשר בשושון הבירה : אף על פי שלא מצאנו בתקופה זו ששושן היתה עיר הבירה, אם כן היאך הגיע כסא מלכותו של אחשורוש לשושן? אלא מספר המדרש, שכסאו של שלמה המלך ע"ה (עליו השלום) נלקח בשבי למצרים באחת המלחמות על ידי פרעה נכה. וכאשר ניסה לעלות ולשבת עליו, הכישו האריה שבכסא ונפל ממנו. ומאז לא העיזו עוד לעלות על כסא זה, לקיים מה שנאמר "על כסאו לא ישב זר". כסא זה - לא היה לו דומה בעולם כולו. שבע מדרגות של שזה היו לו, וכל מדרגה הייתה משובצת באבני חן, ובשני צדי הכסזא עמדו גפנים של זהב. ושני אריות חלולים בתוכו ממולאים במיני בשמים וריחות טובים, שבשעה שעלה המלך על כסאו היה המנגון מתחיל לפעול, והיו הבשמים מתפזרים על המלך. ועל ידם האריות היו כותבים כמה פסוקי תורה המזרזים את הדיין לדון בצדק. ןכשהיה המלך רוצה לעלות על הכסא, היה הנשר פושט כנפיו לתמוך במלך. וכשהיה יושב הייתה יונה של זהב נותנת בידו ספר התור, והאריה מן הצד השמאלי היה מושיט את ידו ונתן את הכתר בראשו של המלך. ומיד היו הנשרים פורשים כנפיהם למעלה מראשו, והיו עושים כמין אוהל מעל ראשו. ועל ראש הכיסא הייתה מנורת זהב. אחשורוש שבא ממשפחה נחותה ופחותה (חלק אומרים בנו של כורש, וחלק אומרים שבכלל לא בא מזרע המלוכה), חפץ היה להראות ולהפגין מלכות ולבנות כסא מלכותי כדוגמת כסא זה. האומנים לבניית הכסא נמצאו בעיר שושן, ולכן שם נעשתה מלאת בניית הכסא. משהושלמה המלאכה נוכחו לראות כי הכסא גדול וכבד, ולא יוכלו להעבירו לעיר הבירה מחשש שישבר בדרך, אי לכך החליט אחשורוש לקבוע את בירתו בשושן. "לב מלכים ושרים ביד זה" - כל זאת סיבב הקב"ה ( הקדוש ברוך הוא), כדי להקדים תרופה למכה, שהרי "איש יהודי היה ("היה" בהדגשה) בשושן הבירה, ושמו מרדכי..." ועל ידו רצה ה' יתברך לסובב את נס הצלתם של עם ישראל. אז לכן שושן לא באמת הייתה בירה, אלא רק נהפכה לבירה לאחרי כן. עכשיו זה לידע הכללי, לקוח מאותו הקובץ. אם אחשורש היה לא מזרע המלוכה, איך יתכן שנהפך למלך (מה בדיוק שמוכיח גם , שהרי מלכי פרס לא היו מתחתנים עם נשים שלא מצאצי המלוכה - לעומת ושתי שהייתה, אבל כמו אסתר שהייתה יהודיה פשוטת עם, אלא גם שבחר בה בגלל החן היוצא דופן שה' נחן בה, אבל גם מפני שאחשורש בעצמו לא היה מזרע המלוכה, אולי אפילו בגלל זה לא נזכר בספרי ההיסטוריה הפרסיים). "יחוסו" של אחשורוש : מי היה אחשורוש? יש אומרים שהיה זה בנו של כורש מלך פרס. אך הדעה הרווחת היא שאחשורוש לא היה כלל וכלל מזרע המלוכה, אלא מלך בכוחות עצמו, על ידי הכסף הרב שהיה לו. ומנין צבר לעצמו כסף כה רב? מספר המדרש, כי בשעה שהחריב נבוכדנצר את בית המקדש, לקח עמו את את כל אוצרות בית ה'. וכשהגיע שעתו למות, לא רצה להשאיר לבנו אויל מורדך (שבכלל ההיסטוריונים המפגרים חושב שזה היה מרדכי, אם אני לא טועה, לפי ה"כתובים" שהם מצאו בפרס. שבכלל את כל הסיפור כתבו בגמרא, האנשים שחיו אז - ומן הסתם ידעו - טיפשים !!!) את כל הממון, מאחר שיחסיו עם בנו, לא היו טובים, ועל כן ציוה לעשות לו אוניות גדולות מנחושת, ומילא אותם בכסף וזהב, וחפר בור ענק בנהר פרת וטמן שם את כל הממון, שאף אחד לא יהנה מזה. אוצר גדול זה מצא אחשורוש, ונתעשר עושר רב. ובכסף זה שילם שוחד לאנשי השלטון שימליכוהו למלך. אך מכיון שלא היה מזרע המלוכה, לא הייתה מלכותה מספיק יציבה, ורק בשנה השלישית למולכו התיישב די הצורך במלכותו. וזה שפותחת המגילה: "בימים ההם כשבת המלך אחשורוש על כסא מלכותו אשר בשושן הבירה. בשנת שלוש למלכו עשה משתה.." - ושואלת הגמרא במסכת מגילה: מהו "כשבת המלך...", כשמתבאר שעכשיו ישב , והלא נאמר "בשנת שלוש ("שלוש" בהדגשה) למולכו"? אלא שרק בשנה השלישית נתיישב במלכותו די הצורך, ולכן ערך משתה גדול.