שאלה לי ואני מקווה שתענו לי.....

itamar1971

New member
שאלה לי ואני מקווה שתענו לי.....

שלום לכל חברי הפורום. אני פעם פרסמתי פה שאלה ומאוד נהנתי מהתשובות אז החלטתי שכדאי לשלוח עוד שאלה אולי אני אקבל מכאן תשובה נוספת טובה השאלה היא כך - עד היום ניגנתי בפסנתר לפי תווים. אני התחלתי לנגן לפני שנתיים וחצי ללא מורה על ידי שימוש בספרים בסיסים הגעתי לרמה בה אני מנגן יד שמאל אקורדים ויד ימין תווים או שתי הידים - תווים אבל בתוים ברמת קלה לא מזמן התחלתי ללמוד פעם בשבוע אצל מורה.. הוא שם דגש על לימוד של סולמות, וקצב. קניתי מטרונום והתחלתי לעבוד על סולמות והיום אני יודע לנגן את הסולומות המינורים והמזורים . מצד שני שמתי לב שעכשיו פתאום אני מנגן את התווים יותר לאט. רציתי לשאול - כאשר אני בא לנגן איזה יצירה קלאסית פשוטה שנכתבה בסולם - אני אמור לנגן אותה לפני הסולם בו היא נכתבה. מצד שני לפעמים ביצירה יש סטיות מהסולם - מופיע שם תו שהוא מחוץ לסולם ואז שוב אני מסתבך בקיצור כאשר אני בוחר לנגן מתווים מה מסייע לי הסולם ? כאשר אני לא בוחר לנגן מתווים אלא למצוא שיר מהזכרון - אז במה מסייע הסולם ? כיצד סולמות יכולים לעזור לי לאלתר למשל ? אני יודע לנגן למשל כמה מנגינות מהזכרון ולא מתווים ושמתי לב שאפשר לנגן אותם בסולמות שונים למשל ההמנון הלאומי התקווה הוא בסולם לה מינור ואפשר לנגן אותה בכל סולם מינורי וזהב דווקא נחמד כנ"ל ה -9 של בטהובן החלק האחרון שלה הוא בסולם מאזורי ואפשר לנגן אותה בכל מיני סולמות מזוריים אז זה נחמד אבל זה לא משפר לי את הנגינה בתווים ... אולי זה רק שלב ואני לאט לאט אחזור לנגן מהר מתווים אבל בצורה נכונה של הסולם - תבינו עד היום ניגנתי את כל היצירות בסולם דו מזור....... (אם כי הייתי מדייק בדיא ובמולים בתוך היצירה אבל אם היצירה היתה מבוססת על סולם אחר הייתי עדיין מנגן לא נכון למשל היצירה של מינואט של באך ב G תמיד ניגנתי בדו מאזור - ללא ה # על ה F וכאן יש באמת הבדל..) אשמח לקבל תשובות מהפורום המצוין הזה...
 

handlessman

New member
תשובות...

א.הסולם הוא למעשה מה שמנחה אותך... כל יצירה שכתובה בסולם כלשהו מתבססת על הסולם. אך אין הדבר אומר שאסורות סטיות מן הסולם. הסולם נועד לתת לך מסגרת שאתה בוחר אם להיאחז בה חזק יותר או פחות. כל עוד זה נשמע לאוזן המלחין טוב, למה שלא יעשה מה שבראש שלו? ב. כאשר אתה רוצה להוציא שיר משמיעה, הסולם מאוד עוזר - לאחר שהוצאת את המלודיה, אתה יכול לזהות בד"כ אילו צלילים שייכים לסולם שבו נכתבה היצירה ואילו לא (כלומר אילו צלילים חוזרים הכי הרבה), ובאמצעות טכניקות שונות למצוא את הסולם (כלומר את שם הסולם) בו נכתבה היצירה. כעת, אתה יכול לדעת מהם האקורדים הבסיסיים ש"שייכים" לסולם (ראה הסבר שלי בנושא למטה), אך כמובן לא מחייבים וגם בהם אפשריות לחלוטין סטיות. וכך אתה יכול הוציא את ההרמוניה של השיר, ולנגן למשל כמו שנהגת לעשות עד עכשיו, מלודיה ביד ימין ואקורדים (הרמוניה) ביד שמאל. ג. כאשר אתה מאלתר במסגרת של יצירה / שיר מסוים, אתה מאלתר במסגרת הצלילים של הסולם בו נכתב השיר. הצלילים ששייכים לסולם ישמעו הכי טוב, אבל גם פה, זה לא מחייב ויש לך יד חופשית בעניין. ד. כל יצירה הכתובה בסולם מינור או מז'ור או מודוס כלשהו, ניתן לעשות לה טרנספוזיציה (נראה לי שזאת המילה). כלומר, לשנות את כל צלילי היצירה אבל באופן תואם, למשל להעלות את כל היצירה ב-3 וחצי טונים, כלומר להעלות את המלודיה ואת צלילי האקורדים - הכל. כך למשל אתה יכול לנגן את מינואט בדו מז'ור ולהעלות את כולה ב-3 וחצי טונים ולהגיע לסול מז'ור. שתי האפשרויות ישמעו טוב מכיוון ששתיהן בסולם מז'ור, כל מה ששינית הוא הגובה הכולל של הצלילים. אז אתה עכשיו בטח שואל - אז למה כל יצירה שכתובה למשל בסולם מינור לא יהיו כתובות כולן בסולם לה מינור? זה הכי פשוט והכי נוח, אז למה לא? והתשובה היא פשוט - ככה. מה שהמלחין מחליט שנשמע לו הכי טוב, בגובה הכי טוב למשל (נגיד הוא רוצה להתאים את היצירה לשירה של מישהו בעל מנעד מסוים או לכלי בעל מנעד מסוים), זה יהיה מה שהוא ייבחר. מקווה שעזרתי.
 

SHEX

New member
קצת להרחיב../images/Emo95.gif

בנוגע לנקודה האחרונה שלך, של בחירת הסולם - יש עוד סיבות מעבר לבחירת המנעד של הכלי או הזמר המיועד לנגן את היצירה. לחלק מהסולמות יש "אופי" שמאפיין אותם, כמו למשל דו מינור - סולם זה נחשב לסולם טרגי, אז כשרוצים להלחין רקוויאם, קינה או משהו בסגנון, מלחינים רבים יעדיפו לבחור בסולם הספציפי הזה. שאלת למה חשוב לדעת את הסולם - כשאתה מנסה להוציא שיר משמיעה, אפילו אם אתה מנסה להוציא רק את המלודיה, ברגע שאתה יודע באיזה סולם כתוב השיר, תדע גם מראש מה הם סימני ההתק (דיאזים ובמולים) שיהיו בשיר. ככה שאם אתה מנגן שיר בסול מז'ור, תדע מראש שיש בו פה דיאז, ויש פחות סיכוי שתטעה ותנגן פה בקר. חשיבה סולמית בסך הכל מסדרת את הכל בצורה מאורגנת יותר.
 

itamar1971

New member
קודם כול תודה על התשובות והזמן שהשקעתם

קודם כול תודה על התשובות והזמן שהשקעתם אני מאוד מעריך את זה. עכשיו לפי מה שאתם אומרים אם אני יודע מה הסולם אז אני צריך לנגן את היצירה דרך הסולם. כלומר כאשר אני בא לנגן מתווים או מהראש אני בעצם הולך לאורך הסולם וברוב הזמן התווים יחזרו מהסולם רק שפה ושם יכול להיות סטיה אבל זה לא העיקר העיקר הוא לנסות לנגן את היצירה כאשר אני שם את אצבעות על הפסנתר לפי הסולם. למשל אם יש לי יצירה שהיא כתובה בסולם G מאזור (קפיצה אחת במעגל הקווינטות מדו-מאזור...) עד היום הייתי רגיל לנגן לפי המיקום של היד .... ומאחר ועד היום ידעתי רק סולם דו מאזור אז לרוב התרגלתי לשים את יד ימין מהצליל C עד G וכמובן לעבור את כל הסולם לפי 3 צלילים + דילוג + 5 צלילים כאשר כל צליל אני יודע לפי המיקום היחסי שלו לעומת צליל קודם ולפי הקפיצה מהתו ההתחלתי של הסולם C אז מה אתם אומרים שעכשיו אני צריך להתרגל לחפש את התו לא מנקודת ההתחלה של הסולם הבסיס אותו ההתרגלתי לדעת אלא מהסולם בו כתובה היצירה כלומר עם מדובר בסולם G מאזור אז הצליל הפותח הראשון = G ולא C ומשם אני צריך לחפש את התו שביצירה או שזה לא חשוב כ"כ היכן אני שם את היד - אם אני שם אותה בצליל הראשון של הסולם או לפי מה שהתרגלתי כל עוד אני מקפיד שאני מנגן רק את הצלילים שבסולם כולל סימני ההתק הנכונים אתם מבינים למה אני מתכוון ?
 

SHEX

New member
אני מבין למה אתה מתכוון../images/Emo95.gif

דבר ראשון, זה לא כל כך יעיל לדעת לנגן רק בסולם אחד. זה מאוד יפה שהצלחת ללמוד בעצמך משמיעה, כי לא כל אחד מסוגל להצליח לעשות את זה בקלות, אבל סולם אחד זה מאוד מגביל, ולדעתי גם משעמם.. חלק מהכיף בנגינה היא למצות את הפוטנציאל שטמון בך ושבכלי שעליו אתה מנגן. לפסנתר יש כל כך הרבה יותר מסולם אחד, וחבל שלא להשתמש בזה. בנוסף, ראית שהדבר הראשון שלימד אותך המורה שלך הוא סולמות - זה כדי לעזור לך. בסופו של דבר, זה באמת לא משנה איפה תניח את היד, העיקר שתנגן את הצלילים הנכונים לסולם שבו אתה מנגן. אבל ברגע שאתה לומד עוד סולמות, תוכל לגוון יותר, תוכל לנגן את כל השירים והיצירות שאתה רוצה בסולם המקורי שלהם, ולא רק בדו מז'ור. קח לדוגמא את הדוגמא הכי פשוטה - אם תרצה לנגן עם חבר שלך שמנגן על גיטרה, ומנגן לפי אקורדים, לא תהיה התאמה ביניכם אם אתה תנגן הכל באותו הסולם. כמובן שאפשר לעשות טרנספוזיציה (שינוי סולם היצירה), אבל זה יותר מייגע ופחות נוח.. בקיצור, שווה לך לשלוט בכמה שיותר סולמות, כדי להרחיב את היכולות שלך ולמצות יותר את הפוטנציאל שלך ושל הכלי. אני מבטיח לך שגם תהנה הרבה יותר.
 

itamar1971

New member
הי טוב יש לי שאלה או אולי אתגר

היכן אני מוצא למשל את המנגינה של גימס בונד (הראשונה) - בתווים מצאתי אתר באינטרנט אבל הם רוצים תשלום וחשבתי אולי למשהוא מכם יש אתר חופשי יותר שאפשר להוריד חינם עד שאני אהיה ברמה טובה יותר ואז אני מוכן לשלם בכיף http://www.musicnotes.com/sheetmusic/col.asp?ppn=CL0001061 בקיצור זה סולם פה מאזור תודה
 

handlessman

New member
כן אני מבין...

בוא ניקח לדוגמא את הדבר הכי פשוט - יונתן הקטן. במקור אתה מבצע אותו בדו מז'ור, כש-5 האצבעות של יד ימין פרושות על הצלילים דו-רה-מי-פה-סול וכל אצבע מנגנת את התו שלה, וזהו. ברגע שתנגן את זה בסול מז'ור, כדי שיהיה לה נוח, תשים את אותן 5 אצבעות אחת אחרי השנייה, רק שתתחיל מסול (סול-לה-סי-דו-רה). במקרה גם פה כל האצבעות הן על צלילים טבעיים, אז זה יהיה באותה מידת קושי כמו דו מז'ור. אבל קח נגיד לדוגמא את סולם סי מז'ור - חמשת הצלילים יהיו סי-דו#-רה#-מי-פה#. בעיקרון ככה תעשה בכל יצירה שתשווה אותה לעצמה בסולמות שונים - אם סולם אחד יש לך אצבוע מוגדר, כאשר תעלה או תרד בסולם, כל האצבוע יזוז מקום, אבל כגוש אחד, ז'תומרת לא יהיו שינויים באצבוע שבין אצבע לאצבע, אבל הכל ישתנה כ"עסקת חבילה".
 
למעלה