שאלה למבינים, און ליין ואוף ליין

  • פותח הנושא lir67
  • פורסם בתאריך

lir67

New member
שאלה למבינים, און ליין ואוף ליין

אני עובד עם כרטיס וידאו מירו דיסי30 לפי הגדרות היצרן זה כרטיס לעריכה ביתית ולא מקצועית. כלומר לא לאיכות שידור לטלויזיה. הפריים שאני יכול להוציא הוא 720-576. למרות זאת הוצאתי כבר כמה פעמים קטעי וידאו שערכתי בכרטיס הזה לחדרי עריכה ששם שילבו אותם באויד, ולא הייתה איזו בעייה. השאלה: מה הופך כרטיס וידאו לאיכות שידור? מה גודל הפריים בכרטיס לאיכות שידור? האם חומר שאני עורך אצלי בכרטיס לא יוכל להיות משודר בטלויזיה? נא לתת תשובות ספציפיות, (פחות טוב, יותר איכותי וכדומה לא יעזור לי) אלא במונחים של גודל פריים רזולוצייה וכו' תודה!!!! ל.
 

the M

New member
אין קשר

בין הכרטיס לבין איכות שידור. כרטיס הוידאו בא להקל ולעזור בעריכה כמה שיותר מהירה ובעלת יכולת ריל טיים, כלומר ללא הצורך לרנדר בכל רגע. איכות השידור מתייחסת לחומר הגלם עצמו (CCD) ולתיקוני הצבע והסאונד. ההבדל בין און ליין ואוף ליין מגיע ממערכות העריכה הישנות יותר, שבהן היה צורך לערוך על חומרים שנדגמו באיכות ירודה (בוידאו) משום שלא היה מקום לכל חומרי הגלם, או בעריכת פילם שבה לא רצוי להריץ את הסרט הלוך ושוב כפי שנעשה בעריכה פשוט בגלל שהוא נהרס. לאחר שהעורך סיים את עבודתו, חוזרים לחומר המקורי ומעתיקים אחד לאחד לפי הקאטים שנבחרו ויוצרים עותק און ליין באיכות מקסימלית. כיום המושג אוף ליין מתחיל להשתנות משום שיש יכולת לדגום את כל החומרים ברזולוציה המלאה, כשמה שנשאר לעשות זה רק תיקוני צבע. בכל מקרה, אם ברצונך להגיע לאיכות שידור טובה, חשוב מאד לערוך את תיקוני הצבע על מוניטור, או לפחות על טלוויזיה כלשהי כי אחרת זה פשוט לא יהיה מדויק, לא משנה איזה כרטיס מסך יש לך. על
 

מיכל1000

New member
אני יכולה לשאול שאלה?

איך אפשר לדעת אם צריך תיקוני צבע?? האם כל קלטת שנדגמת צריכה לעבור תיקוני צבע?? גם אם היא צולמה באולפן עם תאורה נכונה וכל מה שקשור לזה. אשמח מאוד לדעת..והאם זה נעשה על האויד או במקומות אחרים. תודה
 

the M

New member
בעקרון

נהוג לעשות תיקונים לכל מה שהצטלם, ללא קשר איפה ואיך זה צולם בגלל שיש דברים ששמים לב אליהם רק בעריכה. אני אומר בעקרון כי תמיד יש ויש...
 

טל רום

New member
תשובה

בגלל שאיכות הכרטיס לא נקבעת רק על ידי גודל פריים ורזולוציה זה קצת קשה לענות לך אבל אני אשתדל. את איכות התמונה קובעים כמה מדדים גודל הפריים - במקרה הזה זה גודל קבוע 720 על 576 וכל מה שמתחת הוא לא מתאים כמובן שכמות פריימים בשניה שחייבת להיות 25 -וכמובן 50 שדות בשניה מכשיר הוידאו ממנו מנגנים חייב להיות מתאים לשידור ולכן גם הסעיף הבא אות הוידאו הנכנס צריך להיות גבוה יותר מכניסת קומפוזיט שאתה משתמש בה. לשידור משתמשים בקומפוננט אנלוגי או ב-Serial Digital Interface שהוא דיגיטלי - שניהם מחייבים כמות גדולה של כוננים מהירים כדי להריץ וידאו במשקל ג'יגה עד שני ג'יגה לדקה של חומר גלם. וכמובן וידאו לשידור נערך לאון ליין על מערכות ללא דחיסה - אשר מאפשרות עבודה ב10 ביט וידאו ולא 8 ומטה - דבר המאפשר 1024 גוונים לערוץ במעברי הצבע ויוצר תמונה חלקה ויפה יותר
 

videokid

New member
תשובה

גודל 720X576 25 פריימים בשניה, 50 שדות. אם זה אנלוגי אז יחס דחיסה 4:2:2 - מצויין 4:1:1 זה כמו DV. לא מומלץ למשל 4:2:0 וכו'... טל רום דיבר כאן על COMPONENT ועל SDI, אין כמעט בשום מכשיר ביתי את היציאות האלה. אולי אם יש לכם DVD טוב אז יש סיכוי לקומפוננט. בקשר ל SDI תשכחו מזה, זה רק קיים ב ציוד מקצועי. איכויות דחיסה דוחס: SONY DV גודל לשניה 3.6 דוחס: M-JPEG מגה לשניה 1.0 - 6.0 דוחס: MPEG2-DVD קילו ביט = 1.5 עד 8.0 (אופציה לVBR) דוחס: DIGI-BETA מגה לשניה 50.0 דוחס: BETA SX מגה לשניה 10.0 דוחס: DVCAM-PRO מגה לשניה 25.0 הכרטיס הכי טוב הוא כרטיס שעובד ב MPEG2 הכרטיס הכי זול וטוב הוא DV רגיל. M-JPEG כרטיסים אנאלוגיים כמו למשל DC30 - לא רע. כל השאר, חבל"ז - יקר ומקצועי.
 

lir67

New member
האם אני יכול להבין מזה

שאם אני מביא הבייתה טייפ בטה, אני יכול להוציא קלטות לשידור? (בהנחה שהצילומים במקור הם באיכות מעולה) ותודה לכל מי שענה!
 

מיכל1000

New member
ליר..אני לא חושבת שמה שאמרת נכון

כאילו,עד לפני כמה ימים חשבתי שכן. אבל עכשיו אני חושבת (כי עדיין לא קיבלתי תשובה מוסמכת) שכל פרוייקט שיורד מהאויד צריך לעבור תיקוני צבע????? אני לא חושבת שה COLOR CORRECTION של האויד יכול להגיע למצב של תיקוני צבע איכותייפ. לדעתי עושים את זה במערכות אחרות אחרי העריכה. אני צודקת? אשמח לתשובה לשתי השאלות. 1.כל קלטת צריכה תיקוני צבע? 2.איפה זה נעשה
 

matty

New member
איזה באלגן עשיתם כולם

קודם כל, איכות שידור זה מושג מאוד צף, ואין לו חוקים כתובים ממש. בכלל לא נדיר לראות בפריים טיים (במיוחד בחדשות) חומר שצולם ב DV רגילה, ולידו חומר שצולם בבטא דיגיטלית. כל זמן שהחומר נראה באיכות טובה (שוב, אין כאן חוקים ממש). הדבר היחיד שיכול תיאורטית (וגם זה לא תמיד קורה) לפסול חומר לשידור זה אם אות הוידאו הוא לא LEGAL (לצורך העניין - עם צבעים רוויים מידי או בהירים מידי, בד"כ קורה מחומרים גרפיים שהוכנו ביד לא מקצועית) מושג ה offline וה-online עדיין חי נושם ובועט ולא עומד להיעלם בקרוב. הכוונה היא בד"כ לדגימת חומר רב בדחיסה גבוהה (מה שמביא לתמונה באיכות נמוכה שתופסת רק מעט מקום בדיסקים), עריכה, ואז דגימה מחדש באיכות גבוהה, רק של החומרים שבהם השתמשו. כשעובדים (למשל) על סדרה תיעודית, מגיעה מהשטח כמות עצומה של חומרים, וזה בלתי אפשרי לדגום את כולם באיכות גבוהה, במיוחד לאור העובדה ש-80% מהחומר נזרקים ממילא. color correction עושים (אם בכלל עושים) בשלב ה online, על מערכות ייעודיות לנושא (במקרה של avid, על מערכת ה symphony היקרה להחריד). המטרה של תיקוני הצבעים היא לתת Look מסוים לעבודה, לדאוג לחיבור יפה של סצינות שצולמו בתנאי תאורה שונים, לתקן דברים שלא צילמו יפה (בעיקר skin tones), לתת מראה עלק-film וכו'. בעבר color correction היה נחשב למותרות (בארץ לפחות) אבל יותר ויותר זהו שלב שנתפס כחיוני למרבה השמחה.
 

matty

New member
אופס.. ולעצם השאלה שנשאלה

כדי להעביר לאחד הערוצים חומר לשידור, אתה צריך להעביר אותו על beta (אנלוגי, או בשמו המלא betacam sp - קלטות אפורות). חלק קטן מהערוצים יקבלו גם קלטות beta sx (צהובות..) ו beta digital (כחולות), וערוץ 10 יקבל אפילו קלטות dvcam (לא mini dv!) החומר שלך צריך לשבת על timecode עגול וצריכים להקדים לו bars ו tone מן הסתם, כדי להעלות חומר על אחת מהקלטות הנ"ל, הוא צריך להיות בגדול PAL מלא (720X576) ב-25fps. יחס הדחיסה רצוי לו שיהיה 1:5 ומעלה (אבל כמו שכתבתי למעלה, זה מאוד נתון לשינויים לפי תוכן החומר, שעת השידור וכו') אם כל אלה מתקיימים עבור החומר שלך, זה לא מעניין אף אחד עם מה ואיך ערכת את החומר.
 

VIDE0KID

New member
הבאה לשידור

אתה צריך להביא את החומר באיכות טובה. 720X576 25FPS יחס דחיסה 1:5 הכי הרבה. לפחות 400 קווי אורך VIDEO LEVEL 0.7 VOLT AUDIO פיקים ב 0 DB. BARS + TONE לחצי דקה בתחילת הקלטת ואח"כ BLACK של דקה, גם בסוף ההקלטה BLACK. יש לרשות TC ע"ג הקלטת ורצוי גם לקבל UB ייעודי עבור הקלטת. עדיף להקליט על BETACAM SP כי זה הכי סטנדרטי. למשל טייפ כזה... (מחיר ממש אטרקטיבי מה?) http://bssc.sel.sony.com/Professional/webapp/ModelInfo?m=0&sm=0&p=16&sp=133&id=19970
 

goldy

New member
שאלות ../images/Emo13.gif

"חלק קטן מהערוצים יקבלו גם קלטות beta sx (צהובות..) ו beta digital (כחולות), וערוץ 10 יקבל אפילו קלטות dvcam " --מהם ההבדלים בין הקלטות? "(לא mini dv!)" --האם הוא יקבל קלטת DV25 בגודל מלא?
 

VIDE0KID

New member
הבדלי פורמטים

ההבדל בסה"כ מה הערוץ רכש ועם מה הוא עובד... פורנט ה SP הוא הטוב ביותר כי יש לו תאימות לכל מקום. BETA - הפורמט המיתולוגי של סוני שלא הצליח לחדור לשוק הביתי. BETACAM אפור - קלטות אוקסיד (זולות) פורמט מקצועי-תעשייתי אנלוגי. BETACAM SP כחול-שחור - קלטות מטאליות פורמט מקצועי אנאלוגי יש סדרה של UVW ריקורדרים זולים. פלייבק של BETACAM ניתן למחזר רק כ 5 פעמים. BETACAM SX צהוב - קלטות מטאליות פורמט מקצועי-תעשייתי דיגיטלי זול לתפעול ותחזוקה מכפיל זמן הקלטה. ניתן למחזר מאות פעמים. מנגן גם קלטות בטה אנאלוגיות DIGITAL BETACAM קלטות כחולות - הפורמט האיכותי ביותר לסטנדרד טלויזיה PAL יקר מאוד לתפעול ולתחזוקה. HDCAM קלטות אפורות-שחורות פורמט לעידן החדש של טלויזיה איכותית יותר. דיגיטלי. (כל הקלטות לעיל תואמות בגודל ובצורה) DVCAM הפתרון ה"זול" והקטן של BETA SX. נועד לתעשייה הקלטות נשחקות מהר, ניתן למחזר עד 10 פעמים.
 

datnyc

New member
טוב... קצת סדר בבלגן

לגבי אוף ליין ואון ליין מתי נתנה תשובה נורמלית אחרי כל הברדק..:) קלטות לשידור ערוץ שתיים מקבל רק קלטות BETA SP ערוץ 10 מקבל קלטות DV ערוץ 1 (שיהיה בריא) והחינוכית עובדים גם הם על BETA SP חומר שמצולם ונערך על BETA DIGITAL הוא נדיר מאוד בארצנו, בעיקר בגלל המחיר הגבוה של חומר הגלם והמצלמה, וגם לצערנו בגללשההקפדה על רמת איכות השידור ירדה, אבל פרסומות מצלמים בעיקר בדיגיטל ובהתאם הם נערכות על מערכות יקרות כמו הפליים ומשפחתו. בסןפו של התהליך תמיד מורידים לBETASP. אף אחד לא יקבל DV25 הם יבקשו ממך להעביר את זה לבטא או לDV תלוי מי משדר ובבניין ארצנו ננוחם
 

goldy

New member
תיקונים קטנים

"גודל 720X576 25 פריימים בשניה, 50 שדות." --זה PAL. בNTSC משתמשים בקצב שבין 29.97 ל30 וגודל פריים שונה. "אם זה אנלוגי אז יחס דחיסה 4:2:2 - מצויין" --גם השיטה הדיגיטלית משתמשת ביחס הזה. "4:1:1 זה כמו DV." --4:1:1 זה יחס הדחיסה של DV25. זהו אומנם פורמט מקצועי, אך הוא מספק צבעים מוזרים. למרות זאת, הוא שני רק לDV50. DV50 - זאת האיכות של מצלמת טלוויזיה מקצועית. יחס הדחיסה שלה הוא 4:2:2.
 
למעלה