שאלה למבינים

O r t o m

New member
שאלה למבינים

אם אפשר הסבר קצרצר על כמה מהמונחים והסוגיות ( שיהיה טוב ככה לכולם כי הרבה שואלים אותי לאחרונה וגם פה בפורום) מודוס , ההבדל בין סולם מזורי למינורי , באיזה סולם מנגנים סולמות בלוז , איך מתאימים כלים בנגינה כמו מפוחית לגיטרה וכו אני פשוט מהרכב ואנחנו עושים הכל מהשמיעה ולא מהתיאורה אז רציתי לדעת גם אם יש אחרים שעושים את זה שונה , ומתאימים סולמות וכו תודה רבה רבה לכל מי שעוזר כאן
 

piano girl

New member
הסברים למושגים שביקשת.

אני גם באה מהקטע של כתיבה יותר מהשמיעה מהקטע התאורתי..שזה מעולה! גם ראיתי יותר למעלה תגובה של מישהו שאומר לא לכתוב רק לפי התאוריה..אלא לזרום.. מודוס, פתחתי בוויקיפדיה (שאגב לדעתי הכי טוב שתפתח שם..), ולפי מה שהבנתי: מודוס הוא סולם דיאטוני (סולם המשתמש רק בחלק מהתווים האפשריים, ובנוי עפ"י תבנית מסויימת של מרווחים בין התווים. סולם מז'ורי, מינורי, ומודוסים, הם סולמות דיאטונים) עתיק שהיום משתמשים בו במוזיקת פלמנקו, ג'אז, וקלאסי בעיקר.. וגם בסרטים משתמשים במודוסים, כי הם יוצרים כל מיני תחושות שהסולמות מז'ורים/מינורים לא יוצרים. הדוגמא הבאה הכי תעזור: ניקח את סולם דו מז'ור, שבנוי מ: דו רה מי פה סול לה סי צליל הטוניקה (התו הראשון בסולם מז'ורי/מינורי, שהוא בעצם האקורד..דו בעיקר, מי וסול במקרה שלנו) הוא דו במקרה שלנו, אז במודוס, אם נתייחס לטוניקה שונה, כלומר נתייחס לתו רה כאל צליל הטוניקה במקום דו, יתקבל מודוס. אני לא ממש הבנתי עדיין איך כל זה בא לידי ביטוי בכתיבת שיר, אבל אני חושבת שלא משתמשים במודוסים לכתיבת שירים רגילים, אז זה לא צריך להדאיג אותנו כרגע. :] סולם מז'ורי הוא סולם דיאטוני (מוזכר למעלה) המורכב משמונה תווים, ממש אין לי כוח להסביר את הקטע של הסקונדה, טרצה, קוורטה, קווינטה, סקסטה, ספטה, ואוקטבה..אז אם מישהו אחר מוכן בבקשה..אני פשוט חייבת לעוף עוד כמה דקות.. המרווחים בין התווים בסולם מז'ורי הם ככה: טון, טון, חצי טון, טון, טון, טון, חצי טון. כך שאם אתה לוקח את תו סול לדוגמא, ורוצה למצוא את הסולם המז'ורי, אתה פשוט הולך לפי התבנית הזאת וזה ישמש אותך בכל סולם מז'ורי. אני אמשיך בפעם אחרת, אני פשוט חייבת לזוז.. ביי.. בהצלחה :]
 

piano girl

New member
ועכשיו סולם מינורי:

ישנם שלושה סוגים של סולמות מינוריים: סולם מינורי טבעי: הוא סולם נקי, בלי שום תוספות, בלי דיאזים או במולים. לדוגמא: סולם לה מינור טבעי: לה, סי, דו, רה, מי, פה, סול, לה לעומת זאת, יש את הסולם המינורי ההרמוני: שהוא, בעצם אותו הדבר כמעט, רק שמגביהים את הדרגה השביעית בסולם בחצי טון. לדוגמא: סולם לה מינור הרמוני: לה, סי, דו, רה, מי, פה, סול#, לה ועכשיו, סולם מינורי מלודי: הוא כמו סולם מינורי הרמוני, רק שעכשיו, אנחנו מגביהים גם את הדרגה השישית גמכן בחצי טון. לדוגמא: סולם לה מינור מלודי: לה, סי, דו, רה, מי, פה#, סול#, לה נהוג בירידה של סולם מינורי מלודי, לנגן את הסולם כסולם מינורי טבעי, לדוגמא: סולם לה מינור מלודי בירידה: לה, סול, פה, מי, רה, דו, סי, לה חשוב לציין, שאין יצירות שכתובות אך ורק במינור טבעי, במינור הרמוני או במינור מלודי. יצירה שכתובה בסולם מינורי משתמשת בשלושת מצבי הסולם, ולמעשה השימוש התדיר ביותר הוא בסולם המינור ההרמוני. אוקיי..מקווה שזה לא ארוך מדי.. ושהבנתם משהו..
 

Molchansky

New member
טעות קטנה

בסולם מינור טבעי זה לא נכון שאין דיאזים או במולים בלה מינור טבעי זה נכון אבל זה לא ההגדרה של סולם מינור טבעי מינור טבעי זה סולם שיש בו טרצה מינורית, סקסטה קטנה, ספטימה קטנה הנוסחא שלו הולכת: טון, חצי טון, טון, טון, חצי טון, טון, טון. בשביל למצוא סימני היתק בסולם מינורי צריך לבדוק בטרצה קטנה למעלה מהם הסימנים במקביל המג'ורי ולקחת משם את סימני ההיתק אם לדוגמא אנחנו רוצים למצוא את סימני ההיתק של דו מינור טבעי טרצה קטנה למעלה זה מיb, לוקחים את סימני ההיתק של סולם מיb מג'ור ומקבלים: דו מינור טבעי - דו, רה, מיb, פה, סול, להb, סיb, דו.
 

Molchansky

New member
לגבי מודוסים

יש את המודוסים הכנסייתיים, שהיה להם שימוש נרחב בעבר הם באמת כמו סולמות רק עתיקים בעלי אופי מיוחד, מתוכם התפתחו הסולמות שאנחנו מכירים כיום כמג'ורי ומינור, לכל מודוס יש את האופי ותצורת השימוש שלו המודוסים הם: יוני - זהה לסולם המג'ורי, האב טיפוס שלו מדו עד דו ללא סימני היתק. דורי - מעין מינורי, האב טיפוס שלו הוא רה עד רה ללא סימני היתק, אם רוצים לבנות מודוס דורי מצליל כלשהו צריך להגביה את הדרגה השישית בחצי טון לעומת המינור מאותו תו. פריגי - מעין מינורי, האב טיפוס שלו הוא ממי עד מי ללא סימני היתק, כשבונים אחד כזה מתו כלשהו מנמיכים את הדרגה השנייה בחצי טון לעומת המינורי מאותו תו. לידי - מעין מג'ורי, האב טיפוס שלו מפה עד פה ללא סימני היתק, כשבונים אחד כזה מתו כלשהו מגביהים את הדרגה הרביעית בחצי טון לעומת המג'ורי מאותו תו. מיקסולידי - מעין מג'ורי, האב טיפוס שלו מסול עד סול ללא סימני היתק, כשבונים אחד כזה מתו כלשהו מנמיכים את הדרגה השביעית בחצי טון לעומת המג'ורי מאותו תו. איאולי - זהה לסולם מינור טבעי, האב טיפוס מלה עד לה ללא סימני היתק. לוקרי - מעין מינורי, האב טיפוס שלו מסי עד סי ללא סימני היתק, כשבונים אחד כזה מתו כלשהו מנמיכים את דרגות שתיים וחמש בחצי טון לעומת המינורי מאותו תו. יש עוד מודוסים שמשמשים בג'אז וכו'.
 

piano girl

New member
אה..אוקיי..אז..

עכשיו התחלתי להבין.. ועוד משהו.. כל סולם שקיים הוא בעצם מודוס? כלומר, מז'ורי, מינורי טבעי, מינורי הרמוני, מינורי מלודי, וכו'... לכל אחד מאלו יש גם שם כמודוס?
 

Molchansky

New member
אממ..

בערך, המג'ור והמינור הטבעי זה בעצם היוני והאיאולי, הם היו המודוסים הכי יציבים ולכן הם הפכו להיות הסולמות המרכזיים. מבחינת הגדרות כשאומרים מודוס מתכוונים ל-7 המודוסים שהזכרתי מקודם, וכשאומרים סולם מתכוונים למג'ור או מינור.
 

dombi7

New member
בעיקרון

באמת יוני ואאולי יצרו את המודוס המז'ורי והמינורי. אבל צריך לזכור שמבחינה הרמונית למודוס יש צורה הרבה יותר שונה במחינת המשכיות מאשר המז'ור והמינור, לדגואמ במודוס אחרי חמישית לא חייבת לצצבוא ראשונה. אומנם גם בסולם גיאטוני זה נכון, אבל פחוץ כי החמישית לרוב מושכת לראשונה. אבל במודוס התנועה ההרמונית מאוד שונה, אז לדעתי רק המבנה הצלילי של המודוס דומה למבנה של המז'ור והמינור.
 

dombi7

New member
חח מה זה כל הטעויות האלה ../images/Emo3.gif

לדגואמ = לדוגמא לצצבוא = לבוא גיאטוני = דיאטוני פחוץ = פחות. אלוהים ישמור על מה חשבתי באותו רגע...
 
למעלה