שאלה למומחים (או הסיפור א'-קדים)

שאלה למומחים (או הסיפור א'-קדים)

שלום לכולם, אני חדש כאן בפורום ומנסה באינטנסיביות להשחיז את כישורי הכתיבה שלי. אולם לאחרונה נתקלתי בדילמה שלשמה אני זקוק לעזרת המומחים בעלי הניסיון בפורום. מכאן שאני קורא בפה מלא למומחי הפורום (אתם יודעים מי אתם) לעזור לי אם בא לכם, זאת משום שהסיפור הקודם שלי הצליח להתחמק מכל אחד ואחד מכם. רציתי לשתף אתכם בדילמה גדולה שיש לי ולקשר אותה לסיפור שכתבתי. יש לי בעיה, כמו בסיפור הזה, מבלי לספיילר אותו (אפשר לחשוב!), הרעיונות שלי הם בד"כ לא פשוטים מדי ולפעמים אני ממש מתקשה לדחוק אותם לסיפור קצר של 4-5 עמודים של וורד. בסיפור כזה קצר אני גם צריך לחשוף את הרעיונות בצורה נוחה לקורא מצד אחד אבל גם הגיונית (מישהו הזהיר אותי לגבי שיטת המונולוג – אבל אני נאלץ להשתמש בה או שאני מקבל הערות כאילו חסר הסבר ברור) תוך כדי שאני מפתח את הדמויות והקונפליקטים ביניהן והשינוי שחל בהן וזאת עוד מבלי שהחשבתי תיאורים ועלילה – זה עומס רציני. אם בא לכם לקרוא את הסיפור שלי שמנסה לעמוד באתגר הזה ולתת לי טיפים כיצד לעשות זאת והיכן אני נכשל, אשמח מאוד. והבה נהיה פרקטים, אם אני רוצה פידבק לסיפורים שלי, אני לא יכול למתוח אותם מעבר ל-5 עמודים, מי יקרא אותם כאן?
 
חלק I

הגבר גבה הקומה, מתוך קורי שנתו, הביט סביבו אל השממה שהקיפה אותם. ראש ההר היה חבוי בשמי הליל שהיו מיותמי ירח, השקט עטף אותם ורק אורות הכפר נצנצו מרחוק, קבועים, בלתי משתנים, כאילו מסמנים את ההר כמו בימי קדם, במין אוסף אבוקות. הוא החזיר מבט אל שתי הגברים שעמדו מולו, לצד הדרך העולה אל הכפר, אל א'-קדים. זה שמולו החזיק פנס בידו והעביר בעצבנות את הפנס מיד ליד. לידו, בחסות האפלה עמדה דמות נמוכה בלתי ברורה בלי להוציא מילה. "כן שטרן," הוא אמר, " עכשיו תסביר לי בדיוק למה קראת לי לכאן בשעה כזאת ומה הקשר שלך לא'-קדים." אמר הגבר הגבוה, מסונוור מהפנס שקידם אותו והאיר את פניו. הקור החל לחדור לעצמותיו, העייפות משכה אותו פנימה. "יוסי," אמר משה שטרן, אור הפנס שלו מרצד במהירות על סביבותיו וקולו חנוק מהתרגשות," הכפר ריק לגמרי, יוסי. אין איש, כולם נעלמו, זה לא ייאמן." "מה אתה מתכוון אין איש?" אמר יוסי כהן והעווה את פניו, "יש שם 50 משפחות דרוזיות, מספר דומה של בתים. נשים ילדים והרבה זקנים, לא יכול להיות שכולם נעלמו ככה סתם באמצע הלילה." "נעלמו, יוסי." אמר שטרן מתוך החשיכה ותופף ברגליו בעצבנות כשהוא מגניב מבטים אל הדמות החשוכה לידו, " בדקתי מבית לבית, אין אף אחד, גם בבתים הנעולים יש שקט." "מה עשית שם מלכתחילה?" שאל יוסי, סבלנותו הפוקעת ניכרת בקולו. "עשיתי סיור באזור ואז נכנסתי, היה מוזר לי כל העניין, היו שם יותר מדי אורות בבתים בשביל שעה כזאת, אתה יודע, כבר עשרים שנה אני עושה כאן סיורים עם החבר'ה מהמשמר האזרחי ואף פעם לא ראיתי דבר כזה." יוסי שתק. "אני מקווה שאתה לא מדמיין, שטרן." ענה לאחר שניות ארוכות. "נשבע לך בכל מה שיקר לי, יוסי. בוא ותראה." יוסי היסס לרגע, עומד ללא תזוזה, כפסל שיש, מנסה לעכל את דבריו של שטרן. לצערו של יוסי, מפקד תחנת המשטרה של האזור הצפוני, הוא האמין לכל מילה. הוא הביט בשטרן לאור הפנס שהחזיק, עיניו הפוזלות מעט בתוספת מבטו המתרוצץ שיוו למראהו מעין הילה של מוזרות וגופו השמנמן בוודאי שלא עזר לתדמית השוטר שניסה כל כך לאמץ. הוא לרוב דיבר בטון מתלהב מעט, ילדותי. אך למרות זאת, יוסי ידע, שטרן היה אמין. יוסי בעצמו דאג במיוחד שיתמנה איש כזה לפיקוד על כוחות המשמר האזרחי באזור שפיקד עליו. אבל למה עכשיו, הוא שאל את עצמו ואת השמיים השחורים האטומים, למה יומיים לפני הוועדה להעלאת דרגה. עוד יומיים והוא יוצא מהחור הזה, החור חסר האירועים הזה שממנו בד"כ אין יציאה אלא לגמלאות. למה עכשיו? "מי זה?" שאל יוסי את שטרן והצביע על הדמות החשוכה והנמוכה מכולן שלצידו. "זה ירחמיאל." " יְרָח," סיננה הדמות בקול צרוד. "מה, הוא אזרח?" "כן," מיהר שטרן להתנצל, " הוא מבין בדברים כאלה. " "איזה דברים ?" "דברים מוזרים כאלה." אמר שטרן. " אני רוצה לבדוק קודם, אחר כך נחליט מה מוזר." אמר יוסי ושוב הביט אל מעלה ההר, אורות הכפר גיבו את דבריו, נוצצים בחשכת הליל כאילו הכפר הקטן היה ככל הכפרים הקטנים רוחשי החיים שבאזורו, אבל אז הוא שוב הבחין בזה, הם היו קבועים ובלתי משתנים והרבה יותר מדי לשעה כזאת של הליל. "טוב, משוחררים שניכם." אמר יוסי בקול יבש. "לא המפקד," אמר שטרן להפתעתו של יוסי, 'המפקד' היה מילה ששטרן מעולם לא השתמש בה במפגשיהם הספורים, " אני חייב ללכת איתך, אני חייב להבין מה קורה שם. " "אני רק הולך לבדוק לפני שאני מקפיץ לכאן כוחות." "אתה תצטרך אותנו." אמר הקול הצרוד. יוסי העווה פניו בחושך, הוא התחיל להרגיש כי הלילה טומן בחובו צרות מהסוג שלא ציפה להם. "אני אבוא איתך, אראה לך את הבתים שדלת הכניסה שלהם פתוחה, זה ממש מוזר יוסי." הוסיף שטרן. "אם אתם רוצים תבואו. אבל שטרן, תשים עין שהוא לא ייגע בכלום." אמר יוסי ופנה אל הניידת שלו. *** "אתה חייב לשים לב אליו, משה." אמר ירח, כשהחלו לנסוע לאורך הכביש החשוך המוביל במעלה ההר, "הוא עלול להשתיק את כל העניין." "למה לו?" ענה שטרן כשהוא מתמרן את המכונית הגדולה בכביש שהפך לשביל והלך ונהיה צר עם העלייה. "כי הוא נציג של הממסד, משה. הם לא ירצו ליצור פאניקה, כך הם תמיד עושים." - שטרן הנהן. "אני אשתדל, ירח, אבל אני לא אוכל לחרוג מתפקידי." "רק תתמוך בי כשאבקש, אני מבטיח שלא אבקש ממך לחרוג משום דבר." אמר ירח וסגר את המחשב הנייד שהיה על ברכיו, הקפיצות והזעזועים היו יותר מדי בכדי לנסות לעשות משהו תוך כדי נסיעה. *** "הדלת כאן פתוחה" צעק שטרן לעבר יוסי, ממשש באי נוחות את כת האקדח הקר שנח על צידו. השקט שעמד באוויר היה בלתי נסבל. כמו האשליה של כלום שחודרת אל האוזניים ולוחצת, כמו אזהרה של סערה שמתקרבת. האורות היו דלוקים כמעט בכל בית, החלונות, מרובעים של כתום וצהוב, היו מפוזרים על פני שורת הבתים היחידה ואף לא צל שיתערבב בהם, אף לא תזוזה. בית האבן הנמוך, כמו שאר הבתים במורד הרחוב היחיד, היה בנוי אבנים שחזיתן בלטה כלפי חוץ. כתמים שחורים של טחב נתלו מן הגג לעבר החלקים התחתונים של הקיר ורק רחבת הכניסה הייתה בעלת קיר נקי צהבהב ולא ניכרו בה סימני אותו הטחב. הדלת הייתה סגורה אך לא נעולה, עשויה עץ וחלונות זעירים של זכוכית משובצים בה. השלושה החלו לפסוע לכיוונה, כשלפתע, חתול כהה פרווה חצה את דרכו של ירח והוא זינק לאחור, מנסה להסתיר את בהלתו באומרו לעצמו בקול חלוש, "לפחות חיות יש כאן." שטרן ויוסי כבר היו בתוך חדר הכניסה, ירח מיהר להצטרף אליהם. הם נכנסו, התפזרו בחדר ועמדו, מביטים סביבם. צמרמורת עברה בגוו של יוסי, החדר נראה כאילו מישהו עוד רגעים מספר עומד לחזור אליו. שתי צלחות של אוכל, מלאות חלקית באורז ובשר, עמדו על השולחן, הן היו חמות למגע, מזלג היה מונח ליד כל אחת מהן. ריח של שקדים עמד באוויר ויוסי הניח כי הוא בא מן האח הבוערת בכתום וצהוב בוהק. הריח היה חזק כל כך עד כי ריחו של האורז והבשר המבושלים לא היה ניכר כלל. הוא הבחין כי האש באח הקטנה בערה במלוא עוצמתה והעצים שהיו בה היו רק שרופים בחלקם. הכיסאות והספות לא היו מסודרים בצורה מופתית אך גם לא באי סדר קיצוני. הווילונות היו פתוחים והחלונות מוגפים, כיאה למי שרוצה לשמור על חום הבית. הקירות היו מעוטרים בתמונות דהויות וריבועים של בד, מוקפים פסים חומים וזהובים שכתב צפוף אך מעוטר בערבית מילא אותם. על הקיר הרחוק, היה תלוי משהו שנראה כדגל קטן בעל חמישה צבעים שמגן דויד לבן היה משובץ בו. לבסוף, היה ניתן לראות כי הסימן היחיד לאי סדר היה סל כביסה מעץ שהיה מונח על הרצפה, מגולגל על צידו והבגדים מוטלים בחלקם מחוץ לסל. יוסי כאילו חש בהימצאותם של בני אדם בחדר, לפחות באחרונה. מתוך אינסטינקט של שוטר ותיק ניגש לבדוק את השירותים הקטנים שניצבו במסדרון. אך אלה היו ריקים ומדיפים ריח של ניקיון טרי. שטרן וירח ניגשו אל חדר השינה, לוחשים כל העת בשקט בינם ולבין עצמם ויוסי מיהר אחריהם בהליכה מהירה. התמונה בחדר השינה הייתה זהה, השמיכה הייתה מגולגלת מעט והסדין מופרע, כאילו מישהו ישן עליו לא מזמן, אך לא היה בו שום כתם או סימן אחר. החדר היה נקי וגם בו לא היו סימנים לאלימות או מעשה נבלה כלשהו.
 

michaelg123

New member
מספר הערות

קראתי רק את החלק הראשון אז אגיב רק בקשר אליו. 1. לגבי השאלה שלך על אורך הסיפור, הסיפור שלך מלא בפרטים,תיאורי מקום ואנשים אשר כמובן יתקצרו או יעלמו כשאתה כותב סיפור קצר, התוכן שישאר צריך לשרת את העלילה. לפי דעתי זה לא מעניין בכלל אם הלילה היה נטול ירח, אלא אם כן מישהו ניצל את זה אחר כך בכדי לרצוח את כל אנשי הכפר. 2. הייתי משתדל להקפיד קצת על העברית שלי, אלא אם כן כת האקדח היא איזושהי כת סודית בהרי הגליל, אחרת מדובר בקת. ואז הייתי כותב "קת האקדח הקרה" ולא הקר, הוא ממשש את הקת ולא את האקדח. 3. סדין פרוע, מה הוא שותה לשוכרע ומעורר מהומות? 4.עשיתי סיור, למה לא לכתוב סיירתי? אני עושה סיורים, למה לא אני מסייר? יש לאנשים נטיה להרוס את העברית עם הפעולות עושה ושם, "שמתי נעליים" במקום "נעלתי", שמתי בגדים במקום התלבשתי. אני לפחות, לא אוהב את זה. מעבר לכך, נראה שקראת רק שליש מן הסיפור, אני אשתדל לחזור אליך אחרי שאקרא את השאר. מיכאל, במקום שצדיקים גמורים אינם עומדים
 
אכן

כל הדברים האלה חמקו ממני. באמת תודה. רק לגבי "עשיתי סיור" זה חלק מדיאלוג ולדעתי מתאים לסגנון הדיבור של הדמות.
 
חלק II

יוסי עמד ושתק, בוהה במיטה שמולו. "מי שיצא מכאן, עזב במהירות ניכרת." אמר שטרן בקול רועד קמעה ואז פנה אחורה, "מה אתה אומר, יוסי?" יוסי הניד בראשו בכבדות ואז הביט בשטרן, " אתה אומר שבכולם זה ככה?" שטרן הנהן. חמש דקות לאחר מכן, הם נפגשו מחוץ לבית, בתוך השקט הנורא, כשיוסי שב מבדיקה של עוד כמה בתים במורד הרחוב. הוא כמעט ופלט קללה עסיסית כשהביט בירח המביט בו בציפייה ומנע מעצמו את העונג. "בדקת בשולי הכפר, שטרן? ביציאה הצפונית?" "לא, יוסי. אתה חושב שהם ברחו?" אמר שטרן. יוסי כבר פנה אל הניידת שלו. "ברחו ממה?" אמר ירח, בפעם הראשונה מזה זמן ארוך, "אתה לא תמצא שם כלום." הוא פסק. יוסי המשיך ללכת לעבר הניידת ורק שאל בנימה אדישה, " למה אתה חושב כך?" "כי הם לא ברחו לשום מקום." "שטרן, בוא איתי, אני צריך אותך." אמר יוסי והתניע את הניידת. *** "תבדוק מה קורה שם, בירידה ההיא." אמר יוסי לשטרן כשהוא בעצמו רוכן אל האדמה ומחפש עקבות בבוץ ששכן בדיוק מצפון לכפר, ביציאה לכיוון הרי הלבנון. "אין בעיה." אמר שטרן והאדים של דיבורו התפוגגו לתוך אלומת הפנס שלו, " אבל לא כדאי שנזעיק כוחות והם יבדקו בצורה יסודית יותר?" "אם מאות של אנשים קמו והלכו מכאן, נשים גברים ילדים וזקנים, אנחנו נראה כאן עקבות מחורבנים." אמר והוסיף לעצמו קללה שקטה. שטרן שפשף ידיו בכדי להתחמם וניגש בצייתנות וסרק בפנס שהיה לו את אזור הירידה. הוא זרק מבטו אל המכונית שהותיר מאחוריו ביציאה מן הכפר ובתוכה זיהה את פרצופו של ירח צבוע בכחול זוהר, מרוכז במחשב הנייד שלו מאז שלושת רבעי השעה, כשהחלו בסריקותיהם. "כלום." אמר שטרן דקות לאחר מכן כשעמד ליד יוסי. יוסי שתק והתרומם, מנסה לסרוק אזורים גדלים והולכים בעזרת הפנס החזק שלו. מדי פעם היה מצמיד את הפנס ללחיו מבלי משים בכדי לשאוב ממנו חום, מנהג שנשאר מימי הצבא הלוחמניים שלו. "כדאי שתקשיב לירח, הוא מבין בדברים האלה." אמר לבסוף שטרן, חלושות. "איזה דברים?" יוסי הרגיש שמשהו בתוכו עומד להתנתק, הלילה הזה החל למרוט עצביו," איזה דברים, שטרן?" המשיך בקול רם יותר. שטרן נסוג לאחור, קולו של יוסי היה סמכותי, בייחוד כשהיה משולב בצעקה מרומזת. "יוסי, הם נעלמו, אתה מבין. ככה סתם לאוויר, כאילו לא היו קיימים מעולם." "אף אחד לא נעלם ככה לאוויר, שטרן." הטעים יוסי את שמו של זה האחרון, "אל תהיה לי דרמטי, זה לא המקרה הראשון שלי שהיה בלתי מובן בהתחלה. שוטר טוב הוא שוטר עם סבלנות. אתה כנראה מקשיב יותר מדי לחבר המוזר הזה שלך." שטרן הוריד את ראשו אל הרצפה ושיחק באור הפנס כמו ילד נזוף. "אני רוצה מישהו בפיקוד על המשא"ז שאני סומך עליו שיישאר עם הראש על הכתפיים, שטרן, גם כשקשה לעשות זאת." אמר יוסי ודמיין לעצמו כיצד היה נפטר מהאיש שמולו לו היה הפקוד שלו בסיירת. שטרן שתק ורק בחש ברגלו באדמה הבוצית שמתחתיו. יוסי החל לצעוד בחזרה אל שתי המכוניות ושטרן נשרך מאחוריו בשקט. מול הרכב כבר עמד ירח, פרצופו מעוצב בדרך כזאת שהיה ברור כי יש לו מה להגיד באיזשהו נושא, מעוקם במין חיוך של סיפוק עצמי. "שטרן, קח את החבר שלך ותיסעו מכאן, אני כבר אטפל בעניין." "לא אתה לא." נשמע הקול הצרוד של ירח וחיוכו איבד מצורתו הסגלגלה. יוסי הביט נעמד אל מול ירח וחשק שיניו, " מה אמרת?" "אני יודע מה קרה כאן, השוטר כהן." אמר ירח וניפח חזהו אל מול האיש שהיה כמעט כפול ממנו בגודלו. "שתף אותי." אמר והגניב מבט מאיים אל שטרן שראשו היה שמוט עדיין. "זה כבר קרה פעם. בשנת 1937 באלסקה, כפר שלם נעלם בדיוק באותה דרך. ואז אחרי עשר שנים באנדים ואז בעוד כמה מקומות בסין וברית המועצות לשעבר." אמר ירח בפסקנות. פרצופו של יוסי התרכך לפתע, הוא בוודאי לא היה מוכן לזה. "האוכל היה על האש, החיות מוכנות לעבודה והם נעלמו, ככה סתם." אמר ירח, שטרן הרים את ראשו והביט בו. "במשך 50 שנה לא הבינו מה הייתה הסיבה, עד לסוף שנות השמונים. אז הבינו שיש יד אחרת בעניין." "אל תגיד לי." אמר יוסי, משיב לעצמו את הבעתו השלווה, "אלה היו חייזרים." "כן ולא." ענה ירח. שטרן הביט ביוסי במבט מבוהל, " אז אתה יודע?" יוסי גיחך, "אני שוטר כבר עשרים שנה, " אמר והחל להסתובב לכיוון הניידת שלו, " אני מכיר את כל השטויות ואת כל הטיפוסים." סיים בהנפת ידו לכיוון ירח. "רגע!" צעק ירח. "תפסיק לזיין לי את המוח מר ירחמיאל." אמר לפתע יוסי בקול רם והמשיך אל הניידת, "שטרן, קח את החבר שלך, תודה על הכל." "מה תעשה?" שאל שטרן. "אני הולך להזעיק מסוקים וצוותי חיפוש עוד הלילה לאתר את הבורחים, בתקווה שלא התרחקו צפונה מדיי." "למה להם לברוח ללבנון?" שאל ירח. "על איחוד משפחות שמעת?", זרק יוסי תוך כדי שהוא נכנס למכוניתו. "הם לא הלכו להתאחד עם הכפרים בצד השני של הגבול," אמר ירח, מתנשף לאחר שרץ אל מכוניתו של יוסי," בוודאי לא מצאת שום סימן להגירה של כל כך הרבה אנשים." יוסי לא ענה, רק נהמת המנוע של הניידת האימתנית שלו הפריעה לשקט החשוך שעטף את ההר. "רגע!" שוב צעק ירח, " יש דרך לבדוק אם מה שאמרתי נכון." יוסי הביט בו, "שמה? שחייזרים חטפו אותם?" "לא אמרתי שחייזרים חטפו אותם." אמר ירח ונסוג לאחור מעט, " זה קצת יותר מסובך." יוסי כיבה את המנוע, הוא הרגיש שסבלנותו מדגדגת בגרונו ומאיימת להפוך לשטף של כעס, אבל הוא ידע שהוא חייב להקשיב לירח לפחות פעם אחת, הוא לא רצה לעשות טעויות עם אזרחים עכשיו, לא עכשיו. "תקשיב לו יוסי." אמר שטרן ועצר לא רחוק מהם. יוסי זרק מבט נוקשה בשטרן והניח רגל אל מחוץ למכוניתו, דלתו פתוחה בהיכון והוא מפנה פניו אל ירח. "יש לך בדיוק דקה." סינן. "אתה הרי איש חכם," אמר ירח, "ואני יכול לדבר איתך בחופשיות."הוא המשיך ולא זכה לניד באף חלק מפניו של יוסי," יש הרי כמה תיאוריות שגורסות כי האדם אינו תוצר מקרי של תהליכי טבע אלא מכונה ביולוגית מתוצרת זרה, תוצרת של חוכמה שאינה באה מכדור הארץ. כמה אנשים שנחטפו בסוף שנות השמונים באזורים שונים של העולם, דיברו על מסרים מחייזרים שכללו תיאורים של ייצור כזה, ייצור של בני אדם, על הפתרון לתעלומת החוליה החסרה. הם גם דיברו על עוד משהו, על מנגנון שהוכנס בתוך בני האדם באשר הם.." "אתה באמת מאמין בשטויות האלה?" שאל יוסי. "אני לא יודע, " אמר ירח, " בלילות שכאלה, אתה לא נוטה להאמין?" יוסי נחר בבוז. "תמשיך ירח." אמר שטרן והתעלם מעיניו המאיימות של יוסי. "בכל מקרה, אם מצרפים את כל עדויותיהם של החטופים, מצטברת תמונה כוללת לגבי מנגנון שהותקן בתוך המכונה האנושית עם הייצור שלה. זה היה מנגנון שלא ניתן הסבר לקיומו." "על איזה מנגנון אתה מדבר?" שאל שטרן, יוסי כבר תופף בידיו על דלת מכוניתו. "מנגנון להשמדה עצמית בזמן שנקבע מראש." צחוק קצר הדהד אל מול קירות ההר ועיניו הכהות של יוסי יקדו לכיוונו של ירח. הוא הניד בראשו לשלילה למשך שניות ארוכות ואז החל בקול חד וברור, "אתה רוצה להגיד לי שההסבר שלך הוא שהחבר'ה האלה הם מכונות חייזריות שפג תוקפן?" קולו הפך להיות רם יותר.
 
חלק III

"ריח השקדים, הצורה הנקייה שבה הם נעלמו, הכל מתאים." אמר ירח. "אתה מבזבז את זמני." אמר יוסי בקול רם והניף את דלתו לסוגרה. "לא רק הם, כולנו, לכולנו יש את המנגנון הזה בתוכנו, לכל בני האדם! הם פשוט כנראה יותר עתיקים מאיתנו, אתה מבין את המשמעות של כל זה!". נהימת המנוע המתעורר לחיים שוב הטרידה את מנוחת ההר. "יש דרך לבדוק את זה!" צעק ירח ויוסי שוב האט מעשיו. "קח אותו מכאן מר שטרן." צעק יוסי מעבר לנהמות המנוע. "משהו בכל זאת צריך להישאר מהגופות!" צעק ירח, מנסה להתגבר על שאגות המנוע. קול המנוע שכך אך לא נדם, יוסי שוב הביט אל ירח, מצעף עיניו. "אמורות להישאר שיניים, טוחנות, אחת לכל גופה. מעין תיעוד גנטי של האדם." יוסי השפיל ראשו, " אז מצאת משהו כזה?" "עוד לא בדקתי, רק עכשיו זה התברר לי, כשחיכיתי לכם." *** "מרוצה?" שאל יוסי. ירח הנהן באיטיות, הם לא מצאו דבר. "עוד מעט יהיו כאן צוותי זיהוי פלילי, אם נמצא משהו, כולם ידעו על זה." הוא אמר שוב וכחכח בגרונו. "כן, אבל זה היה כל כך מתאים." אמר ירח בשקט. "מחר, כשתשמע את הסיפורים בחדשות על מציאתם של בני הכפר באזור הרי הלבנון תבין שאתה מתעסק בשטויות, ירח. הם עם של גששים, הם בוודאי יודעים להסתיר עקבות ואלוהים יודע שיש להם את כל הסיבות לא להודיע לאף אחד כשהם עוזבים." אמר יוסי בקול ששטרן חשב אותו למרוכך יחסית, " אין דבר כזה, חייזרים, רק תקוות בלתי ממומשות של בני אדם מתוסכלים. תנסה להיות שוטר במשך כמה שנים ותבין על מה אני מדבר." "שטרן!" הוא צעק וזה האחרון שם ידו על כתפו של ירח שמלמל לעצמו. אז שניהם פסעו באיטיות לעבר המכונית שהמתינה בצד הבית בנאמנות. "ירח, אל תתייאש," אמר שטרן כשנסעו בדרך החשוכה, היורדת, " תמשיך לחשוב, אתה חייב למצוא הסבר לזה." ירח לא ענה, הוא הביט בחלון אל העצים החשוכים שחלפו ללא הרף על פני מכוניתם, " נמאס לי כל חיי להיתקע בקירות," הוא אמר, " הפעם זה היה כל כך קרוב, כל כך." הוא שתק דקה ארוכה והמשיך לבהות בחלון החשוך. " בן 40 ומדבר שטויות." ליטף בידו את ידית הדלת. "ירח, אתה לא מדבר שטויות, אני מכיר אותך הרבה זמן, כל מה שאני יודע על הדברים האלה, זה ממך." "כן, רק ממני, רק ממני." ענה ירח והמשיך ללטף את ידית הדלת. *** מפקד המשטרה החסון הביט בשקית הקטנה שנחה על מושב הניידת שלו, צורות לבנות קטנות נחו בה, ללא תזוזה. אנשים שלא היה להם הניסיון שהיה לו, היו בועטים בצורות האלה, לו היו מונחות על האדמה, במחשבה שהם אבנים קטנות. אך הוא לא ראה בהן כאבנים וגם לא כשיני האדם שידע שהן, הוא ראה בהן כמקור מדאיג לסיפורי חייזרים, כאלה שעלולים לדחות את הדיון בקידום שלו בעוד יומיים. מי בכלל מאמין בשטויות האלה בכל מקרה, הוא אמר לעצמו, ואז הביט בשורות הבתים שלפניו, כל אותם בתים שייאלץ לעבור בהן ולאסוף את החתיכות הלבנות הקטנות המעצבנות לפני שיזעיק לכאן את פקודיו, הוא עשה כבר עבודות שחורות גדולות מזאת בשביל הקריירה שלו, הוא קיווה שזאת האחרונה.
 

Boojie

New member
אין לי כרגע זמן לקרוא את זה

(אולי אחר כך - יותר מדי עבודה התנפלה עלי לאחרונה), אבל באמת לא הבנתי למה להגביל את עצמך לחמישה עמודי וורד. יש פה די והותר אנשים שכותבים סיפורים באורך ארוך בהרבה (Ange noir בסביבה?), ולא זכור לי שיש להם בעייה לקבל פידבקים.
 

ange noir

New member
אני באזור, אני תמיד באזור

אני לא אמור להיות באזור כי יש לי המון דברים שאני צריך לעשות, אחד מהם הוא לסיים סיפור שנכון לעכשיו חמישה עמודי ורד מתחילים להיראות כמו האקספוזיציה שלו. סיבה דחופה יותר ידועה לך היטב. בכ"מ, בנושא כתיבה ארוכה: אין שום דבר רע בלכתוב ארוך, למעשה, אחת הבעיות בתחום בארץ היא מחסור חמור באנשים שכותבים ארוך וטוב (אני די בטוח שישבתי עם כולם באיזה סדנה לפני כמה חודשים). הבעיה היחידה שאני יכול לחשוב עליה היא עם אורך ההודעה (המגוחך) בתפוז, אבל כולם פה כבר רגילים לקרוא טקסט מחולק. אני לא ממש חושב שניתן לכתוב משהו שהוא יותר מקצרצר בהודעה אחת פה. אשר לסיפור הספציפי... כשיהיה לי קצת יותר זמן, אולי מחר במשרד.
 
אז ככה

קודם כל, ברוך הבא. בגדול, הסיפור לא רע. אהבתי את תשומת הלב לפרטים, כמו למשל הפנס על הלחי - פרטים שמוכיחים שלא כתבת רק בשביל לרוץ לספר לחבר'ה. מצד שני יש שלוש בעיות בולטות (שאני שמתי לב אליהן). הראשונה היא ההתנסחויות הלא-אמינות, לדוגמה "יש שם 50 משפחות דרוזיות, מספר דומה של בתים. נשים ילדים והרבה זקנים, לא יכול להיות שכולם נעלמו ככה סתם באמצע הלילה". אף איש ישנוני לא מדבר ככה, בטח שלא מפקד במשטרה לשוטר שמכיר אותו. מקסימום הוא יגיד משהו כמו "מז'תומרת אין אף אחד? יש שם איזה חמישים משפחות עם כלבים ועיזים וילדים כמו זבל. איך יכול להיות שכולם נעלמו סתם ככה באמצע הלילה?". ויש עוד הרבה דוגמאות. הבעיה השנייה היא בפסיכולוגיה של יוסי: איך בנאדם שומע שיש בתוכו פצצה מתקתקת וכל מה שהוא חושב זה על הקידום שלו? התגובה שלו עומדת ביחס לא מציאותי לגילוי, ואפילו אם הוא ידע על זה קודם, ההתנהגות שלו נראית לא נכונה. אך הבעיה הזאת שלובה מאד בבעיה השלישית והיא חשיפת פתרון התעלומה בדרך של "האל מהמכונה". יש תעלומה שנבנתה לא רע, אני מצפה לראות באיזו דרך מחוכמת ומותחת יגלה לי המחבר מה קרה שם, ופתאום טראח - איזו דמות שלא ברור בכלל מי ומה היא שופכת את הכל כאילו היא יושבת בפופוליטיקה והמנחה מבקש לקצר. כל הבנייה של המתח הולכת לאיבוד. אלה הדברים הבולטים. מעבר לזה, כמו לכל סיפור של כל אחד, נדרש ליטוש נוסף. למשל, אני לא חושב שיש הרבה האנשים שיבלבלו בין שן טוחנת לאבן קטנה. מצפה לראות את הגרסה הבאה,
 

Boojie

New member
דווקא לי צורת ההתמודדות שלו

נראית סבירה (כן, קראתי את זה סוף סוף). יש המון אנשים שמעדיפים לבטל דברים כאלה כ"שטויות" כדי לא להצטרך להתמודד איתם. בין הכחשה להדחקה. גם לי הפריעה השפיכה של פתרון התעלומה בצורה כזאת. אני מעדיפה כשפתרונות מתגלים בצורה מעניינת יותר, צורה שהיא לפחות חלק מהעלילה. דבר נוסף שהפריע לי הייתה איזושהי תחושה שבשעה מאוחרת זו אני לא לגמרי מצליחה להניח עליה את האצבע, שהכל פה נשאר בגדר "כמעט". שום דבר לא הלך עד הסוף. המון שאלות שאפשר היה לגעת בהן ונשארו "כמעט", תגובות אנושיות שיכלו להתפתח ונשארו "כמעט", וכדומה. וזה לא שה"כמעט" הזה לא היה יכול לשרת את הסיפור (כי בסך הכל, זה שמישהו עם דאגות קטנוניות סוגר את המכסה על תעלומה בקנה מידה עצום רק כדי לשמור על הקריירה שלו זה בדיוק זה), אבל איכשהו הוא לא מצליח. במקום להישאר בסוף עם תחושה של איזושהי אמירה גדולה ונוקבת (שבסך הכל, אמורה להיות כאן), נשארתי עם תחושת החמצה. אה, כן - איך שן יכולה להיות סמן גנטי? אם יש בתוכה כלי דם, או שרידים מהשורש, בסדר, אבל לא ככה הבנתי את זה. ובשן עצמה, ככל שאני יודעת, אין סמנים גנטיים כלל - חומר מת.
 
כן ולא

אני לא טוען שיוסי היה צריך להתרוצץ ברחובות ולצעוק באימה "גורלנו נחרץ!". יכול להיות שהוא ינסה להדחיק ולהשתיק את הפרשה, אבל הדחקה של משהו בקנה מידה כזה גוררת בהכרח לפחות כמה נוירוזות, לא? ההתרשמות שלי היא שהוא מבטל את זה, כך או אחרת, יותר מדי בקלות. בדקתי את נושא הסמנים הגנטיים - אמנם בשיניים, בשיער ובשאר "חומרים מתים" אין דנ"א גרעין, אבל יש בהם דנ"א מיטוכונדריאלי ואפשר להשתמש בו לזיהוי. http://www.ornl.gov/sci/techresources/Human_Genome/elsi/forensics.shtml
 
אשמח אם תוכלי

לתת כמה דוגמאות לגבי הכמעט (או אחת אם אין לך כוח) ואולי לתת לי משהו ממוקד יותר לגבי תחושת ההחמצה. אני אכן מסכים עם מר צף שצריך לתת קצת יותר הצדקות להתעלמות שלו אפילו שבאמת כמו ש-ו.ט. אמרה במציאות הדרך שלי יכולה להיות סבירה. אני מבין שאני צריך להיות יצירתי אם ברצוני לתת הסבר שמגיע בצורה עקיפה ולא בצורת דאוס אקס מכינה. אני אעבוד על זה. תודה.
 

ange noir

New member
תגובתי אגיבה כפי שהבטחתי מקדמת דנא

כמו שאמרתי קודם, לכתוב ארוך זה בסדר. לאנשים אין בעיה לקרוא סיפורים ארוכים (הייתי מביא סיפור מהפורום הזה, אבל אני מתעצל לחפש, במקום זה אני מביא את הסיפור הראשון אני פרסמתי בפורום, או אולי השני, הוא נקרא "משטרה מקומית", והיה די גרוע. הוא היה באורך של כמה אלפי מילים, שהתפרשו ל15 עמודים של דיוויד 12. זה לא מנע מאנשים לקרוא אותו במלואו ולשחוט אותו ככול שנמצא צורך). אשר לסיפור לך, נתחיל עם נקודות (יתכן ואני קצת אתזז קדימה ואחורה, אנא הייה סבלני): - הפנסים - בהתחלה הם עומדים ליד רכבים ומביטים על הכפר מרחוק, למה הם צריכים פנסים ביד? הם מילא הולכים לנסוע לכפר ברכב, לא יותר הגיוני שהם ישתמשו בפנסים של האוטו כמקור אור? ובכפר, אתה הרי אומר בעצמך שהכל מואר, למה צריך שם פנס? זה נותן אחלה אפקט דרמטי, אבל קשה לי להבין את הפרקטיות של זה. - הדיבור של הדמויות - הוא מרגיש מאוד מואלץ ולא טיבעי. על יוסי כבר דיברו אז אני אגיד שתי מילים על זה של שטרן. אנשים לא מזכירים את שמו של בן שיחם כל כך הרבה אלא אם הם בלחץ (שלא עובר מהטקסט של שטרן) או שהם מנסים להפעיל לחץ (מה ששטרן בבירור לא מנסה לעשות). - השורה הראשונה - "הגבר גבה הקומה, מתוך קורי שנתו, הביט סביבו אל השממה שהקיפה אותם" יש כאן כמה בעיות: 1. נתונים מיותרים - למי איכפת הגובה של יוסי, אין לזה שום פונקציה במהלך הסיפור, אבל זה הדבר הראשון שאתה תוקע לנו. זה גם לא אומר עליו כדמות שום דבר. אנחנו יודעים שהוא קריריסט ומכור לעבודה, אולי עדיף למצוא תכונה אחרת שיותר מתחברת לתכונות האלו. 2. "מתוך קורי שנתו", זה מצב שבו מצוי אדם שרק התעורר, התמונה שזה מעביר לקורה היא של אדם שזה התעורר ומצא עצמו על צלע הר, שזה לא מה שאתה מנסה להעביר. 3. "השממה שהקיפה אותם"... תגיד לי, מתי היית פעם אחרונה בגליל? כמעט כל ישוב מצוי בקירבה של קילומטר או שתים מישוב אחר, ומרובם אפשר לראות אחד את השני וחצי עולם שלא לדבר על כמות הכבישים והצמחיה באזור, שממה זה לא. למעשה, כבר במשפט הפתיחה שלך הצלחת להרוס את כל האמינות של הסיפור ביחס להמשך בגלל אלו. המשפט הראשון של הסיפור הוא השחוב ביותר בו, הוא זה שיקבע את היחס של הקורא למשך כל שאר הסיפור. הוא צריך ליצור את האווירה הנכונה ולהעביר בדיוק את המידע שאתה רוצה שיהיה לקורא בראש בהמשך הסיפור. - ריח השקדים - אנשים נעדרים וכל מה שהם מוצאים במקום זה ריח של שקדים... אתה יודע למה יש ריח כזה? ציאניד. אני, בתור אדם שפוי שיודע את זה, הייתי יוצא מהבית במהירות. ניתן לצפות משוטר שידע את זה ויזעיק יחידה לטיפול בחומרים מסוכנים. - איך יתכן שהאוכל עדין חם? נניח שהם נעדרו שעה? אוכל שיהיה על השולחן לא ישאר חם, הוא יתקרר בינתים, אתה מוזמן לערוך ניסוי בנושא. - למה שינים? אם נשארות שינים צריכות ליהשאר כם עצמות ושיער ועור, אין שום סיבה בעולם ישארו רק שינים. תחשוב איך פועל מנגנון ההשמדה העצמית שלך? האם הוא גורם לגוף להישרף מבפנים מהירות? אז ישאר אפר. האם הוא ממוסס את הרקמה התאית? אז ישאר השלד ושלולית. האם הוא מנקז את הנוזלים מהגוף? אז תישאר גופה מצומקת. תשקיע בנושא קצת מחשבה, זאת נקודה חשובה בסיפור והיא ראויה להתיחסות רצינית שהקורא יוכל לסספנד. נורא אהבתי את השאיפה חסרת הרחם של יוסי, מאוד מתאים לשוטר ישראלי, אןם כי אניש בטוח בנוגע להתנהגות המשטרה כמו שאתה מתאר בסיפור. ובמקרה שכזה לרוב יהיה מעורב מג"ב. מה שלא אהבתי זה הפיתרון, התעקשת על אורך מסויים ומחיר זה פגעת בהתפתחות העלילה, אתה פשוט יורה את הפיתרון מהשרוול, מוכן מראש אך בלי הכנה. זה צורם, ואנחנו עדין לא מבינים את הקטע של ירח. מצפה לקרוא את הבא, ואם אתה יכול, אתה מוזמן לסדנה הקרובה ברחובות, שבוע הבא.
 
אכן..

ממש תודה על ההערות הן (י)עזרו לי מאוד. בכל זאת יש כמה דברים שאני מנסה להבין יותר טוב ואם יש לך כוח להסביר לי אז יהיה נחמד: * עם הפנסים קשה לי להסכים איתך. דווקא משום השימוש שלהם ביצירת אווירה הם נחוצים. ותשים לב שאין פנסים שבאיזור המואר, רק רחוק מהכפר(בהתחלה) ומאחורי הכפר ביציאה (אני מבין שזה לא ברור שחשוך שם - אני אוסיף את זה). * בשימוש בריח השקדים, לא התכוונתי לציאניד אלא למשהו שיהיה חריף ויתקשר אסוציאטיבית אליו. אבל אתה צודק לחלוטין, כל שוטר היה בורח משם מייד. אכן לא חשבתי עד הסוף. * לגבי השמדת הגופות כאן אולי אני עושה קפיצה גדולה אבל אני יכול תמיד ליצור איזשהו תהליך דימיוני שבו הגוף מתאדה במהירות בלי להשאיר סימנים ורק חלקי גוף נבחרים נותרים (שיניים במקרה הזה). אתה צודק שזה פוגם באמון של התהליך אבל זה טרייד אוף עם המתח שאני מנסה ליצור - היעלמות כללית ללא סימנים היא דרמטית יותר בעיניי. ד"א קרינה בעוצמה רצינית ומכוונת היטב יכולה לאדות באופן מוחלט (אם היא אנרגטית מספיק) מבלי להשאיר סימנים (מצד שני היא תשאיר סימנים מסוג אחר - אולי אני אוסיף את זה) * מג"ב ברור - איך שכחתי - מג"ב!
 
תודה רבה לכולם על הפידבק המשובח

באמת תודה רבה על תשומת הלב וההשקעה. סופסוף יש לי פידבק שאני יכול לעבוד איתו, אני אעבור עליו כמה פעמים ואנסה לשכתב את הסיפור. יש לי כמה שאלות הבהרה לכל אחד, אותם אשאל כתגובות. בקשר לסדנה, יש לי שבוע הבא מעין מבחן גדול כזה, אבל אני אנסה לברר עליה פרטים באתר שלה, אפשר לבוא אליה סתם ככה? תודה
 
למעלה