שאלה למורים למתמטיקה

saraint

New member
שאלה למורים למתמטיקה

האם מישהו יכול להסביר לי את הרציונל לכך שבמתמטיקה בכתה ז´ לומדים תבנית מספר בסיסית ואחר כך מיד עוברים ללמוד על תחומי הגדרה (מתי הביטוי יהיה בח"מ)? אין פה שום הבניה טובה של חומר, ומסבכים את הילדים במקום שבו אם היו יודעים לפתור משוואות בסיסיות לא היתה להם שום בעיה. עד כמה המורים בבית הספר יכולים לשנות את סדר הלמידה על פי שיקול דעתם, ועד כמה הם מובלים על ידי תכנית לימודים שמוכתבת על ידי משרד החינוך ובני גורן? תודה שרה
 

prieln

New member
נסיון לתשובה

א. לביה"ס חופש פעולה די נרחב בסדר ההוראה. ב. בהרבה בי"ס בכלל מלמדים בשיטת מכון וייצמן ששם הכל מבוסס על הבנה והבנייה שיטתית של החומר, מה שנקרא לאט אבל בטוח. ג. המחשבה ללמד על תחומי ההגדרה (קבוצת ההצבה) דווקא בשלב זה נראית לי עדיפה מלהעמיס את הכל בשלב המשוואות שלחלק מהתלמידים הכל נראה מופשט ותלוש. מקווה שהועלתי לדיון נחמה פריאל, אילת
 

saraint

New member
אבל...

נחמה תודה אבל כבר בשלב הזה הכל נראה להם מופשט. נראה לי משונה שיצפו מילד לפתור מתי איקס בריבוע מינוס 16 מתאפס, ושיבין את התהליך, כאשר הרבה יותר פשוט ללמד אותו לפתור את המשוואה הזו עם התוצאה 0. זה גם לא נמצא ברצף הלמידה הזורם, וזו סתם הסחה הצידה. נראה לי הרבה יותר הגיוני ללמד את הילדים לפתור משוואות בכלל, ואחר כך להראות להם שישנם מקומות בעייתיים. אבל להתחיל ישר עם הבעיות כשלא יודעים את התהליך? וגם אין לזה המשך, כי מיד אחר כך כן עוברים לתהליכי פישוט ופתרון של משוואות. התלמידים הטובים שקולטים מתמטיקה למרות הלמידה בבית הספר יסתדרו עם זה, אבל כל היתר נתקעים פה עמוק בבוץ. (ויעידו התוצאות של המבחנים הארציים שממקמים אותנו נמוך מאד בדירוג העולמי). אני ארחיק ואומר שיכול להיות שאת הנושא הזה צריך בכלל ללמוד בכיתה ח´ ולא בחומר של המשוואות בכתה ז´ - ודאי שלא בשלב הראשוני שלו. שרה
 

k4school

New member
כמי שמגיש לבגרויות (מצטער לא עובד

עם כתות ז) אני יכול להגיד שאני מלמד מה שאני רוצה ומתי שאני רוצה ובצורה שאני רוצה בסדר שאני רוצה והכל למטרת הצלחת התלמידים. אולי כדאי שכך יפעלו גם בכתות נמוכות יותר. אם דרך מסויימת אינה נוחה לך בחר בדרך אחרת
הצב מטרות והגע לתוצאות... זו כל התאוריה על כף היד הוירטואלית. רונן מנהל "המפתח לבית הספר"
 
למעלה