שאלה למיכל דליות

ליבי151

New member
שאלה למיכל דליות

יש לי בן בן10 ובת שלול, הבן שלי ילד חכם וילד טוב ולכן אני לא יודעת אם השאלה שלי תוגדר כבעיה או מה??אבל בכל זאת אני אנסה כי זה מפריע לי,הילד הוא לא תחרותי בכלל-אין לו שום רצון לנצח או להיות טוב יותר או להגיע למקום ראשון בשום תחות-לא שאין לו את היכולת, למשל הוא בחוג גו'דו והוא כבר עם חגורה כתומה והמאמן שלו אומר וגם ראיתי במו עניי שבאימונים הוא בעל יכולות והוא מנצח בקרבות אבל כשמגיעים לתחרות הוא מפסיד בכוונה ליריב שלו על מנת שהוא היריב,לא יהיה עצוב, אם הם עושים תחרות ריצה והוא קולט שהוא מוביל הוא פשוט נעצר ומחכה שכולם יעברו ואז ממשיך, דוגמא נוספת-לקח אותו לחנות צעצועים דוד שלא ראה אותו זמן רב ונתן לו יד חופשית ואמר לו לקחת מה שהוא רוצה וכמה שהוא רוצה-בבית בצחוק שאלנו אותו אם כך למה לא לקחת את "כל החנות"? תשובתו היתה שילדים אחרים יבואו יהיה להם עצוב שנגמרו הצעצועים. אנחנו מנסים לחזק אותו ולאמר לו שמותר לו לנצח ומותר לו לרצות להיות ראשון ושכיף לנצח אבל זה לא עוזר-האם זה עניין של אופי או שאפשר להדריך אותו בנושא?
 
שאלות מנחות...

שלום ליבי, איך לדעתך ההתנהגות שלו משרתת אותו? מה מפריע לך בהתנהגות הילד? האם לדעתך ההתנהגות מעכבת אותו? ממה את חוששת? עינת גבע, מכון אדלר
 

ליבי151

New member
בהמשך לתשובתך

בוקר טוב עינת, תודה על התגובה המהירה, בתשובה לשאלותייך-מה שאני ואבא שלו שלו מסיקים ורואים מההתנהגות שלו זה שהוא חייב למצוא חן בעניי כולם, הוא מנסה כל הזמן לרצות את כולם ולהצחיק את כולם,אפילו כשיש חברים שמנצלים אותו או פוגעים בו הוא תמיד חייב להגן עליהם ולרצות אותם,ואם עושים לו משהו זה תמיד בלי כוונה ובטעות. כשהוא היה קטן יותר היו מרביצים לו ואנחנו ניסינו להסביר לו שמותר להחזיר,לא להתחיל מריבה אבל אם מרביצים לך תחזיר,והוא היה ממציא תרוצים למה לא -כי המורה לא מרשה,כי ישלחו אותי למנהלת,יכתבו לי מכתב ובסוף כי הוא לא יהיה חבר שלי-ויש לו חברים ויש לו את היכולת להחזיר הוא בחוג גודו שנים. אני רוצה ללמד אותו לעמוד על שלו,לא לוותר על הכל בכל מחיר ולהבין שגם אם אתה אומר לחבר לא הוא עדיין יהיה חבר שלך ואם לא אז לא צריך. פעם הוא סיפר לחברים שהוא רואה איזשהי תכנית בטלויזיה וצחקו עליו והוא הפסיק לראות אותה לכמה חודשים עד שלילה אחד אני שומעת אותו בוכה במיטה וניגשתי אליו והוא נשבר וסיפר שהוא מתגעגע לתכנית אבל מתבייש-אני לא יודעת איך להתמודד עם זה. אני מנסה לחזק אותו אבל כנראה שלא בדרך הנכונה-אשמח אם תתני לךי עצות איך לבנות לו בטחון עצמי ולגרום לו להבין שכן אוהבים אותו וכן יהיו חברים שלו גם אם הוא לא תמיד יעשה מה שמבקשים ממנו. ההתנהגות הזו מפריעה לו גם בכיתה הוא תלמיד מצטיין המורה שלו משבחת אותו כל הזמן חוץ מזה שהוא מפטפט ומנסה להצחיק את כולם אפילו אם הוא יודע שבסופו של עניין הוא יקבל מכתב ויכעסו עליו בבית. מה דעתך?
 
קבלה ללא תנאי...

שלום רב, במשפט אחרון שלך טמונה כנראה רוב התשובה...."ויכעסו עליו בבית" ילד מעודד שיכול לעשות שינוי לטובתו בהתנהגות הוא ילד שחווה בבית קבלה ללא תנאי. לאורך הקריאה שאלתי את עצמי איך אתם מגיבים כאשר אתם אינכם שבעי רצון מהתנהגותו? כאשר הילד לא עונה לציפיות שלכם? כאשר הוא פועל בניגוד לנורמות ולערכים המקובלים עליכם? רק אתם תוכלו לעזור לילד לצאת מהנישה בה התקבע של הילד הטוב, של הילד הצייתן. איך? אם תקבלו ולא תבקרו אותו. אם תקבלו גם התנהגויות שאינן מקובלות עליכם, אם תקבלו את מחשבותיו, רגשותיו והתנהלותו בכבוד רב. ממליצה לכם להיכנס ל"חדר חשיבה" (אפשר גם בליווי איש מקצוע) לחשוב איך תוכלו לעזור לו להרחיב את תפישת עולמו? (יחד עם ובהלימה לדרך החשיבה שהוא גיבש ופיתח). כרגע הוא מבין בטעות שזו הציפייה שלכם ממנו, הוא משתדל לרצות אתכם ואת הסובבים ובכך מוותר על עצמו ועל רצונו. עליכם לחשוב מה אתם יכולים לשנות ? (כי רק זה בשליטתכם) ולא מה הוא יכול לעשות? ( כמו להחזיר מכות - א. זו לא דרך שמתאימה לו. ב. זו דרך שנותנת לגיטימאציה לפתור קונפליקטים בכוח ולא נראה לי שזה מה שאתם רוצים ללמד אותו. הלא כן?) בברכה, עינת גבע, יועצת משפחתית, מכון אדלר.
 
למעלה