מי שיטרח לקרוא עד הסוף יהיה בהלם
יש כאן בעיה מצד אחד, אני אישית בעד, כמובן (טוב פיטס...), וזה כאילו קריטי. מצד שני, זה כלכך קשה להכניס מטוס מודרני לסחרור לא מכוון, שנשאלת השאלה למה ללמוד דווקא את זה ולא את כל יתר הצורות המוזרות שמטוס עשוי להקלע אליהן. למשל - SNAP ROLL בטעות ואתה מוצא את עצמך הפוך, והטייס המצוי ימשוך סטיק בכדי לצאת מזה, וזה יסתיים בקרקע. או סתפ SPIRAL ROLL שנותנים לו ללכת ולהתגבר עד 4G ... תופעה אופינית לטייס VFR שניסה לטוס מכשירים. וכמובן הזדקרות עם אף אנכי, סחרור הפוך מואץ ושטוח, וכולי. נדמה לי שכל אלו, יחדיו, יותר מסוכנים לטייס המתחיל מאשר "רק ספין". כמו כן, טייס שלמד רק ספין "בסיסי" עשוי למצוא את עצמו במצב שבו הוא יכשל לצאת מספין (למשל הפוך) בעוד טייס חסר נסיון יצליח לצאת. הכיצד: בספין הפוך יש להפעיל רגל *עם* סיבוב המטוס. הפעלת רגל נגדית, כמו שמלמדים בספין, תוודא המשך הספין עד הקרקע. לעומת זאת איזון הרגלים יוציא את המטוס מהספין בהרבה מקרים. אני נכנסתי לספין בטעות בשעה הראשונה שלי על הפיטס, בתרגיל הפשוט לכאורה של HAMMER HEAD "הזדקרות פטיש", וזה גם היה ספין הפוך, והמחיש את הסכנה בטייס פרטי חסר נסיון מנסה לעשות "רק" לופ וכו´ בססנה 152 (כי היא AEROBAT ?!) והרי כל מה שצריך זה למשוך ... ובכן, אם אין לך מספיק מהירות, ובכל מיני משיכות "מוזרת" אתה עשוי למצוא את עצמך הפוך, בדיוק למעלה בלופ, בהזדקרות ולהתחיל ספין. הרבה טייסים עושים קורס שנקרא בארה"ב ATTITUDE AWAERENESS אשר "מטפל" בכל מיני מצבי אף ומטוס "מוזרים". זה נעשה במטוס ארובטאי מתקדם שיכול לסבול הרבה מאד, ומומלץ לכל טייס מייד עם קבלת הרשיון או אחרי טיפה יותר נסיון. בישראל כידוע לנו אין אף בית ספר שמחזיק מטוס כזה וגם יש מיעוט במספר המדריכים שיכולים להעביר קורס כזה... ועוד בעיה עם הספין היא שלא מלמדים את החניך איך ליצור את המצב (אלא רק איך לצאת) ולכן הרבה חניכים מסיימים את לימוד הספינים בסתם פחד מפני הבלתי נודע (מתי ואיך) או להיפך (אה, זה מצב שהמטוס בחיים לא יכנס אליו אצלי...) בקיצור, אחרי כל הקשקשת הזאת, אין לי דעה בנושא ... כן שמעתם נכון, מיקי מצא נושא שאין לו בו דעה חד משפעית ופוסקנית.