שאלה לפורום: אימון בסחרורים

שאלה לפורום: אימון בסחרורים

מה דעתכם, האם יש צורך ללמד סחרור בטייס פרטי? האם כל המדריכים מלמדים את זה? מה היתרונות ומה החסרונות של ללמד סחרור? האם אתם נכנסתם אי פעם לסחרור? בכוונה או לא? עם מדריך או בלי? לי יש דעה מאוד נחרצת על הנושא אבל אני רוצה לדעת מה אתם חושבים.
 
סיחרורים ../images/Emo18.gif

ארז אני אישית,אוהב לבצע סיחרורים (עם מדריך )לצורכי אימון יציאה מסיחרור. אחרי שעוברים כמה אימוני יציאה מסיחרור,מקבלים זוית ראייה שונה לגבי כל מיני מצבים מוזרים ומעטפת הטיסה נראית אחרת,על כל היבטיה. אני חושב שחובה ללמוד יציאה מסיחרור באופן מעשי. ללא אימון מעשי אין לך את הכלים להתמודד עם מצבים מוזרים,לכשצריך. לי אישית קרה כבר פעמיים שנכנסתי לתחילת מצב מוזר, פעם בטיסת מכשירים ופעם מעל הים. התירגול עזר מאוד להתעשת ולצאת מתחילת סיחרור !!! ללא מדריך, אני,אישית, לא מתרגל סיחרורים !!!
פרפורי הבטן עוברים אחרי 2-3 תרגולים
 
מי שיטרח לקרוא עד הסוף יהיה בהלם

יש כאן בעיה מצד אחד, אני אישית בעד, כמובן (טוב פיטס...), וזה כאילו קריטי. מצד שני, זה כלכך קשה להכניס מטוס מודרני לסחרור לא מכוון, שנשאלת השאלה למה ללמוד דווקא את זה ולא את כל יתר הצורות המוזרות שמטוס עשוי להקלע אליהן. למשל - SNAP ROLL בטעות ואתה מוצא את עצמך הפוך, והטייס המצוי ימשוך סטיק בכדי לצאת מזה, וזה יסתיים בקרקע. או סתפ SPIRAL ROLL שנותנים לו ללכת ולהתגבר עד 4G ... תופעה אופינית לטייס VFR שניסה לטוס מכשירים. וכמובן הזדקרות עם אף אנכי, סחרור הפוך מואץ ושטוח, וכולי. נדמה לי שכל אלו, יחדיו, יותר מסוכנים לטייס המתחיל מאשר "רק ספין". כמו כן, טייס שלמד רק ספין "בסיסי" עשוי למצוא את עצמו במצב שבו הוא יכשל לצאת מספין (למשל הפוך) בעוד טייס חסר נסיון יצליח לצאת. הכיצד: בספין הפוך יש להפעיל רגל *עם* סיבוב המטוס. הפעלת רגל נגדית, כמו שמלמדים בספין, תוודא המשך הספין עד הקרקע. לעומת זאת איזון הרגלים יוציא את המטוס מהספין בהרבה מקרים. אני נכנסתי לספין בטעות בשעה הראשונה שלי על הפיטס, בתרגיל הפשוט לכאורה של HAMMER HEAD "הזדקרות פטיש", וזה גם היה ספין הפוך, והמחיש את הסכנה בטייס פרטי חסר נסיון מנסה לעשות "רק" לופ וכו´ בססנה 152 (כי היא AEROBAT ?!) והרי כל מה שצריך זה למשוך ... ובכן, אם אין לך מספיק מהירות, ובכל מיני משיכות "מוזרת" אתה עשוי למצוא את עצמך הפוך, בדיוק למעלה בלופ, בהזדקרות ולהתחיל ספין. הרבה טייסים עושים קורס שנקרא בארה"ב ATTITUDE AWAERENESS אשר "מטפל" בכל מיני מצבי אף ומטוס "מוזרים". זה נעשה במטוס ארובטאי מתקדם שיכול לסבול הרבה מאד, ומומלץ לכל טייס מייד עם קבלת הרשיון או אחרי טיפה יותר נסיון. בישראל כידוע לנו אין אף בית ספר שמחזיק מטוס כזה וגם יש מיעוט במספר המדריכים שיכולים להעביר קורס כזה... ועוד בעיה עם הספין היא שלא מלמדים את החניך איך ליצור את המצב (אלא רק איך לצאת) ולכן הרבה חניכים מסיימים את לימוד הספינים בסתם פחד מפני הבלתי נודע (מתי ואיך) או להיפך (אה, זה מצב שהמטוס בחיים לא יכנס אליו אצלי...) בקיצור, אחרי כל הקשקשת הזאת, אין לי דעה בנושא ... כן שמעתם נכון, מיקי מצא נושא שאין לו בו דעה חד משפעית ופוסקנית.
 
כניסה למצבים מוזרים ../images/Emo121.gif

מיקי,אותי הפתעת (לטובה) !!! ואכן,מה שאתה מתאר אך מחזק את הדעה שיש ל"התנסות" ביציאה מסיחרור,שכמובן, אתה מכניס את המטוס אליו,בתירגול. התנסות זו מלמדת אותך,בהמשך דרכך בטיס,שכדאי להקפיד ולא להגיע למצב זה,בכל מחיר. לא התנסית,לא תהיה מודע לבעייתיות שבמצבים מוזרים והסוף,כולנו מקווים שלא נגיע אליו. אין ספק שבמצב התירגולים בארץ,יותר טוב ל"התנסות" במעט מאשר בלא כלום. רמת התירגול שאתה (מיקי) אישית מבצע,הינה חריג שבחריגים בארץ ואין ספק שהרבה היו רוצים בכך. עדיף לתרגל, מה שניתן ומותר ,מאשר לא כלום.
 

dantzur

New member
בעד

אני אישית נהנה מסחרורים, מקפיד לתרגל מדי פעם. אני אישית למדתי גם איך להכנס לסחרור פשוט גם מהלך הרשיון הפרטי, וכפי הנראה גם איך לצאת ממנו. אנקדוטה משעשעת - באחד ממבחני הרמה, בקש המדריך שאדגים סחרור, וכשיצאתי ממנו הוא היה קצת חיוור, ושאל אותי למה נכנסתי לסחרור ימני כשתמיד מלמדים ומתרגלים סחרור שמאלי... ולעניין עצמו - איני מכיר מספיק את הסטטיסטיקה, אולם דומני שסחרור "רגיל" הוא אחד הסיכונים השכיחים יותר מבין אלו האורבים לטייס עקב טעות ולא עקב סיכון מטופש (המבצעים "רק" לופ ללא אימון מוקדם מזמינים את האבולוציה לעשות את שלה...) אכן הקורס ליציאה ממצבים מוזרים המוצע בארה"ב למשל מומלץ, אבל גם הוא מגיע אחרי הרשיון הפרטי. אני סומך (ואולי שלא בצדק) על ה FAA שהיו מוסיפים לרשיון הפרטי יציאה ממצב מסוכן שכיח יותר. תמיד נותרת על כנה השאלה כמה יש לנפח רשיון פרטי. כל אחד מאתנו יודע כמה למד מאז הרשיון הפרטי - לעתים אף דברים קריטיים להשרדות, אולם האם רבים ישרדו קורס הכולל "הכל"? לסיכום - תרגיל חשוב, נחמד, והוא, או הקוטל השכיח ממנו צריכים בעיני להלמד בקורס לרשיון פרטי - אחרת איזה מצב מוזר יכיר התלמיד?
 

רן בג

New member
הקוטל השכיח...באזמ"ים

ד"א פעם ראשונה שאני שומע הגדרה זו..באזמ"ים, הקוטל השכיח הוא הזדקרות בפניה בגובה נמוך. מבדיקות שעשינו בזמנו מצאנו שחלק גדול מהתאונות נבע מסיבה זו.
 

dantzur

New member
אין לי מושג...

כפי שציינתי, איני מכיר מספיק את הסטטיסטיקה. אם קיים כזה, כנראה רצוי היה ללמדו קודם... לגבי המושג "קוטל שכיח", גם אני איני מכיר אותו ;)
 
למעלה