שאלה לרב ולכולם על התורה שבעלפה

anonimitusa

New member
שאלה לרב ולכולם על התורה שבעלפה

אני בחורה שמאד מאמינה בה' אבל אני לא דתיה, נמסה ללמוד על היהדות ויש לי הרבה שאלות אחת מהן נוגעת לתורה שבעלפה. נכחתי בהרצאה של רבנית (חב"ד) ושמתי לב שהיא הזכירה רבות את המילה "תורה" בדבריה. הנחתי שהיא מתכוונת לספר התנ"ך עד ששאלתי אותה והיא אמרה שכן, היא מתכוונת לתורה שזוהיא השמנה התלמוד והגמרא. בבורותי, אמרתי לה שעד כמה שאני יודעת התורה היא ספר התנ"ך והתורה שבע"פ אלה הם פרושים לתורה שנכתבו בידי חכמנו ז"ל. היא פערה פה כאילו עשיתי חטא גדול. מה שעדיין אינני מבינה. היא הוסיפה ואמרה שהתנ"ך ללא התורה שבע"פ הינו פיסת נייר ותו לא. הפעם אני פקחתי עיניים. האם התורה שנתן לנו ה' הינו חלילה חסר ערך ללא התושב"ע? האם התושב"ע הפך להיות התורה של עם ישראל וכבר לא מצטטים יותר מן התנ"ך? אשמח לקבל הסבר לבלבול הזה. היא הזכירה את הקראים באומרה שהם האמינו בתורה בלבד ולכן אינם יהודים. משהו לא מסתדר לי פה.
 

manew

New member
קצת סדר בדברים

במעמד הר סיני ניתנה התורה שבכתב וניתנה לבני ישראל הרשות להעתיק את התורה ולשמור אותה בכתב ע"פ חלק מהדעות משה קיבל ביחד עם לוחות הברית גם ספר תורה בדיוק כמו כל ספרי התורה שאנו מכירים היום לאחר קבלת התורה עלה משה רבנו להר סיני ושם הוא למד מפי ה' את כל התורה שבע"פ והעביר אותה לעם ישראל היה איסור להעתיק את התורה שבע"פ לכתב (מה קרה שכן רשמו אותה זה קצת ארוך אם תרצי אני יפרט) אני לא ממש מסכים שהתורה שבכתב היא רק פיסת נייר בלי התורה שבע"פ זה קצת מוגזם אבל אם ניקח דוגמא קלאסית למה היינו עושים בלי תושב"ע נראה שבאמת אנחנו חייבים את התורה שבע"פ כדי לקיים את התורה כמו שצריך הדוגמה היא תפילין הפסוק שמדבר על תפילין בתורה הוא "וקשרתם לאות על ידך והיו לטוטפות בין עינך" (יש עוד שלושה פסוקים במקומות שונים אבל אין בהם עוד פרטים על המצווה) כמה הלכות חשובות מאוד במצוות תפילין: 1 הם חייבות להיות מרובעות 2 תפילין של ראש מחולקות ל4 חלקים ובכל חלק פרשיה ושל יד זה חלק אחד וכל הפרשיות על קלף אחד 3 מיקום תפילין של יד על הקיבורת שבזרוע 4 מיקום תפילין של ראש במקום שמוחו של תינוק רך (עד מקום צמיחת השיער) אף אחד מדינים אלו לא ניתן ללמידה מתוך הפסוקים ואנו חייבים תושב"ע כדי לדעת עליהם ויש עוד הרבה דינים כאלה בתפילין ובעוד הרבה מצוות... בזמן המשנה והגמרא היו הרבה כתות צדוקים קראים כותים ועוד הקראים האמינו רק בתורה שבכתב הם אמרו מה שכתוב אנחנו מקיימים בין היתר לא היתה להם חשיבות לצורת התפילין והם הניחו תפילין של ראש "בין העניים" ממש (מסופר בגשמעתי סיפור על קראי אחד שהלך עם תפילין בצורת ביצה והם היו בין עיניו ובגלל שהם הסתירו לו הוא נפל על התפילין והם הרגו אותו בגלל הצורה והמיקום נראה לי זה מובא בגמרא) עוד שאלות? חיים נ.ב. שבת שלום
 

anonimitusa

New member
שאלה נוספת

המון תודה לך, מסכימה אתך לחלוטין שיש צורך בתושב"ע על מנת שתהיה אחדות בנוגע לחוקים ומנהגים, אבל למה מתייחסים אליה כקדושה וחשובה יותר מן התורה (התנ"ך)? הרי באותה תקופה עד כמה שזכור לי היו לא מעט חילוקי דעות בעם בעיקר בין הפרושים והצדוקים. הצדוקים שהאמינו שאין להוסיף או לגרוע מספר התנ"ך והפרושים שהאמינו שיש להוסיף הלכות, פרשנויות למה שכתוב בתנ"ך. בסופו של דבר אנחנו היום בעצם יהודים שהולכים עפ"י דרכם של הפרושים, אבל נכתבו כלכך הרבה תוספות לתושב"ע, ונבנו כלכך הרבה חומות מסביב לתנ"ך ולמצוות ה' ומרב עצים כבר לא רואים את היער. כל זה קרה לאחר חורבן הבית, החכמים התלבטו רבות מה יקרה עם היהדות ללא בית מקדש והחלו במרץ לכתוב את התושב"ע. זאת אומרת שהיא נכתבה מתוך חשש שמא נלך לאיבוד כעם, שהרי כל התורה שלנו הינה עבודת האל בבית המקדש. ה' בפרוש אמר שלא לכתוב את התושב"ע ובכל זאת הפרנו את מצוות ה', ובנוסף אנחנו מתייחסים אליה כתורה. האין התורה שלנו אחת? שלמה? אמיתית? וקדושה? האם ה' בפרוש ביקש מאיתנו שלא להוסיף ולא לגרוע מן התורה שנתן לנו? (לא זוכרת באיזה ספר זה נכתב). מאד חורה לי לשמוע את אנשי הדת שלא מצטטים מן התנ"ך את דברי ה' אלא מצטטים מהתושב"ע את דברי החכמים (שכבודם במקומו מונח). האם לכך התכוון ה'? האם לא איבדנו פרופורציה? הרי לפני שהתושב"ע נכתבה היהודים כן עבדו את ה' וכן היתה יהדות מאד מפותחת. אני מוצאת את עצמי קוראת על התקופה בכדי להבין מה קרה שם.
 

BaaMan

New member
זה נכון שה' אסר עלינו לכתוב את

בס"ד התושבע"פ והיא הייתה צריכה לעבור בע"פ אבל היות והייתה סכנה גדולה שתשתכח תורה מישרא-ל חס ושלום. אז כתבו את המשנה ועל זה הוסיפו את הגמרא כי המשנה הייתה מאוד תמציתית ולא מפורטת. ואת שואלת למה כתבנו אם ה' אסר? שאלה מצויינת! נאמר בתהילים "עת לעשות לה' הפרו תורתך" כדי שנוכל להמשיך ולעבוד את ה' יתברך(עת לעשות לה') החליט רבי יהודה הנשיא לכתוב את התושבע"פ(הפרו תורתך) וממש מוזר לי...שרבנית של חב"ד ששמעה שאת לא הבנת התייחסה אלייך בצורה לא יפה...הם דווקא ממש נחמדים ומעבירים בדרכי נעם שיעורים והרצאות...טוב שיהיה שבוע טוב
 

anonimitusa

New member
דבר נוסף

קודם כל המון תודה על התשובה. רציתי לשאול אותך באיזה פרק בתהילים נאמר "עת לעשות לה' הפרו תורתך" ? יום נעים ומבורך לך.
 

anonimitusa

New member
שאלה לי אליך

קודם כל המון תודה על התשובה, ורציתי להמשיך ולשאול ברשותך. אם הבנתי נכון את מה שכתבת אז ההחלטה לכתוב את התושב"ע נבעה מתוך חשש (סכנה) לאבד אותה. כבת אנוש בהחלט שאני מבינה את החשש הזה, אבל רק בגלל החשש, או הסכנה הותר לנו להמרות את פי ה'? ואם אכן היתה (חלילה) הולכת לאיבוד, אולי זה מגיע לנו כעם? אולי על פי התנהגותנו כעם כבר לא היינו ראויים לה? אולי היינו עג כדי כך רחוקים מה'? אולי ה' באומרו בספר משלי פרק ל' פסוקים 5-6 " כל־אמרת אלוה צרופה מגן הוא לחסים בו׃ אל־תוסף על־דבריו פן־יוכיח בך ונכזבת׃ (ה' בפרוש אומר לנו שכל מילה הכתובה בתורה היא טהורה ומשמשת כמגן לחוסים בה', שלא נוסיף או נגרע ממילותיו אחרת הוא יוכיח אתנו כשקרנים) ושלא נעלה את התושבע על הכתב הוא בעצם התכוון למצב בו היא אכן תישכח אם נעזוב אותו? אולי כך הוא רצה בכדי לתת לנו את הבחירה להיות איתו ולזכור או לעזוב אותו לחטא ולשכוח? האם ה' לא התכון לכך שכל תוספת לתורה שהוא כתב לא תהיה שווה לתורתו? שאין להשוות בין הכתוב בידי אדם לבין הכתוב בידי ה'? קראתי את הפסוק בספר תהילים אני מצרפת את הפסוקים הקשורים אליו: " עיני כלו לישׁועתך ולאמרת צדקך׃ עשׂה עם־עבדך כחסדך וחקיך למדני׃ עבדך־אני הבינני ואדעה עדתיך׃ עת לעשׂות ליהוה הפרו תורתך׃ על־כן אהבתי מצותיך מזהב ומפז׃ על־כן כל־פקודי כל ישׁרתי כל־ארח שׁקר שׂנאתי׃ פלאות עדותיך על־כן נצרתם" מה בפסוק "עת לעשׂות ליהוה הפרו תורתך׃" מרמז או אומר שמותר לנו לכתוב את התושב"ע או להוסיף לתורתו? לעשות לה' פרושו לחזור אליו, להיות איתו, לעבוד אותו. מדוע עשייה פירושה כתיבת התושב"ע? דוד בעצם אומר עת לעשות לה' כי הפרנו את תורתו, סרנו מדרכיו ומצוותיו. הרי תמיד היינו עם ששכח את אלוהיו לאורך כל ההיסטוריה שלנו.
 
או קיי......

כדאי להבהיר מראש, "לא תסור... ימין ושמאל - אפילו אומר לך על ימין שהוא שמאל." התורה נדרשת ב - 13 אופנים. ואנו לא יכולים לשאול למה בחרו חז"ל לדרוש ככה ולא אחרת. הם - בעיני הבדולח, ראו והבינו כך, ומי אנו שנהרהר על דברי הראשונים כמלאכים. אין אנו יכולים להתייחס פילוסופית ומחקרית לגבי מי שאין לנו קצה קצהו של הבנה מינימאלית, על קדושתם, על הבנתם, על היקף ראייתם ועל הסקת מסקנותייהם. הקראים הבינו כפי שאת מנסה לצייר את הדברים, ונידחו מכלל ישראל. מי יתן ונזכה לעמוד על קצה דבריהם, ללמוד וללמד, לשמור ולעשות... ברכה והצלחה.
 

anonimitusa

New member
אז ככה.....

ראשית, תודה על ההתיחסות ועל התשובות. אתה בעצם אומר לי שלא ניתן להסביר את החלטת הרבנים, חכמינו ז"ל או התנאים ועלינו לקבל את החלטתם כדבר קודש. או ליתר דיוק, אם הבנתי אותך נכון, מתוך אמונתי בה' אני צריכה להאמין גם בחכמינו מכיון שכתבו את התושב"ע מתוך קדושה או בהשראת ה'. אז בעצם נתקלנו פה בקיר במידה מסוימת. ואיך יכולים להיות 13 פנים לתורה? האין התורה שלנו אחת, אמיתית, יחידה כפי שאליהינו הינו אחד ויחיד? או שמא 13 פנים לתורה הכוונה שבידינו הבחירה ואנחנו נחליט לעצמנו איזה פן הוא הנכון לנו? שהרי חכמינו בתלמוד התלבטו רבות בסוגיות שונות וההחלטה במרבית המקרים היתה עפ"י הצבעה, הרב קבע. האם לזה הכוונה 13 פנים לתורה? ואולי הפן שאנחנו מכירים היום הינו רק צד אחד של התורה ואיננו הפן אליו התכוון ה'? אולי תוכל להפנות אותי לאתרים נוספים בהם אוכל לשאול אני חייבת לדעת? המון תודה ויום מקסים לך ולכולם
 
לא 13 פנים לאותו מקום,

אלא בכל מקום לפי העניין נדרשת אחרת, אם במיעוט או בריבוי, בגזירה שווה או בקל וחומר, לפי מילות הכתוב כך דרשו חז"ל. תוכלי לשאול גם בפורום הישיבה, (פרטים בטאגליינס). ברכה והצלחה.
 

BaaMan

New member
תיקון קטן ברשות anonimitusa

בס"ד 13 מידות שהתורה נדרשת בהן 70 פנים לתורה.
 

manew

New member
תשובה (כנראה)

אני לא מתיימר לתת תשובה חד משמעית ונכונה לכל הדעות אבל אני מבטיח שהיא תבהיר כמה פרטים חשובים (בעז"ה שיעזור לענות תשובות נכונות) אם הבנתי נכון את אומרת שה' נתן לנו בחירה חופשית אם נבטח בו נזכור את התורה ואם לא נקיים את המצוות ממילא נשכח את התורה ואולי זה מגיע לנו בתור עונש על זה שלא קיימנו את המצוות נכון? את מסכימה איתי שכל מה שה' עשה הוא ניצחי (מעצם נצחיותו הוא עושה דברים נצחיים)? אם ככה נתינת התורה לעמ"י היא נצחית כלומר עמ"י קיבל את התורה והיא תשאר של עמ"י לנצח אם נגיד שהתורה עלולה להישכח מאיתנו בתור עונש על חטאים הרי שאנו הופכים את קבלת התורה למשהו עראי שבדורות הבאים כבר לא יהיה איתנו (ועם אף עם אחר) כי אם אנחנו שוכחים לא תהיה דרך להיזכר בזה שוב וכמו שאמרנו התורה ניצחית והיא תמיד תישאר אצלנו אז יתכן שהתורה תשכח ממי שאינו שומר מצוות כמו שאמרת אבל חייבת להישאר דרך ללמוד את התורה מחדש ואלו הם י"ג המידות שהזכיר "נאמן למקורות" אלו דרכים ללמוד מהתורה את פרטי המצוות שלא מוזכרים במפורש בפסוקים (ד"א הרעיון שהבאת שהתורה נשכחת בגלל עוונות יש לו סימוכין ממדרשים רבים על יהושע ועל משה רבנו ובאחד מהם מסופר במפורש שכלב נזכר בהלכות שנשכחו לאחר שכבש חלק מהארץ שזו מצווה) כאשר הופיע חשש שהתורה תישכח מעם ישראל ללא תקנה (ולאו דווקא בגלל חטאים אלא בגלל הגויים) ולא רק שישכחו פרטי מצוות אלא גם תשכח דרך הלימוד שלהם מתוך הפסוקים רק אז נרשמה המשנה שהיא קובץ של הלכות שחשוב מאוד שלא ישכחו וגם אפשר דרכה להבין את השימוש בי"ג המידות בשלב מסויים הבחינו חכמי ישראל שהאנשים משתמשים במשנה רק בתור ספר הלכות ולא משתמשים בעיון השכלי ולא לומדים מתוכה את השימוש בי"ג המידות וערכו את הגמרא שזה שימוש מעשי בי"ג המידות סיוע לדברי הוא עצם קיום המחלוקות בין החכמים - הרבה הלכות נשכחו וזה לא הוביל את חכמי ישראל לכתיבת התושב"ע רק כאשר נשכחו גם דרכי הלימוד הופיעה התושב"ע חשוב להדגיש שהתושב"ע אינה תוספת על התורה אלא ספר עזר ללימוד התורה בגלל שאנחנו לא יכולים ללמוד מהתורה את פרטי ההלכות כמו שצריך נרשמו לנו ספרי עזר שבהם כתובים פרטי המצוות בצורה מפורשת ככל האפשר ועוד נקודה חשובה ביותר התושב"ע לא יותר חשובה מהתנ"ך בגלל חוסר הבנתנו יותר קל לנו להשתמש בספרי התושב"ע ללימוד הלכות מאשר בספר התנ"ך ולכן ספרי התושב"ע חשובים כל כך אבל הם אינם חשובים יותר מספר התנ"ך שהוא המקור להכל. ברוך השם שעזר לי לכתוב תשובה מפורטת ומסכמת כל כך חיים
 

anonimitusa

New member
תודה על התשובה../images/Emo42.gif

אני בכל אופן אמשיך לקרא הלאה ואם תהינה לי שאלות נוספות אשמח לשתף ולשמוע תשובות ותגובות. כיף של פורום. יום נעים ומבורך.
 
למעלה