שאלה לרונית ולגרין

הי רננה/ביזי

אני מאד שמחה להעיר (גם להאיר..) את העובדה שאצלינו הדחיפה המשמעותית לשילוב, כאשר זה מתאפשר (יכולות..קשיים..) דווקא מגיעה מצד המערכת, בשילוב (שוב שילוב..) עם ההורים. אנחנו בהחלט מכירים בערכו של השילוב במסגרות רגילות, אבל כמובן לא בכל מחיר ולא תמיד. הכל תלוי ילד. כך שבאמת אין צורך (לפחות אצלינו) במלחמות של ההורים. המערכת גם מאד משתדלת לתת תמיכה בשילוב למרות שאני מסכימה שכאשר ילד נכנס לשילוב, ובעצם לחינוך רגיל, הוא מקבל פחות השקעה ברמה הטיפולית והפרטנית, וזאת בגלל סל התקציבים של החינוך הרגיל. וכאשר הולכים ביחד, במטרה משותפת, למרות הקיצוצים במשאבים, האמונה וההשקעה עושות את שלהן וישנן הצלחות. ולגבי מתי הילד מוכן- בעצם הילדים נמצאים כל הזמן תחת זכוכית מגדלת. גם בתפקודם בגן המיוחד וגם בתפקודם בגן המשלב. (כמו אצלך, ביזי..) כאשר אנחנו מגיעים למסקנה (המשותפת) שהרווחים גדולים יותר במסגרת הגן הרגיל, (ממש עושים מאזניים) אז מתארגנים להשתלבות טוטלית, כאשר כמובן מתאימים את הגן, הגננת, וכדומה. ההליכים הפורמלים לא מעוררים קושי כאשר קיימת הסכמה. רונית
 

beezi

New member
לרונית ולרננה תודה על האינפורציה

שסיפקתן לי ושנותנות לי חומר למחשבה. אני תמיד אוהבת לחשוב קדימה ומנסה לנחש מתי הרגע הזה יגיע ולהיות מוכנה אליו. אני באמת חושבת שכהילד נמצא בגן תקשורתי, או טיפולי, אנחנו רגועים, כי אנו יודעים שלפחות יקבל את הטיפולים, מספר הילדים יהיה קטן, הצוות גדול ומיומן. ברגע שנכנסים לשילוב, עוזבים למעשה את החינוך המיוחד, שכל כך מגונן על הילדים שלנו... ויוצאים כאילו "לחיים חדשים" בגן חדש, הרבה ילדים, גננת אחת, סייעת אחת... ללא טיפולים בגן... אבל כן טיפולים - אחר הצהרים. זה אומר הערכות שונה. כי הגן הרגיל עובד חצי יום, כלומר שאת הטיפולים צריך לעשות אחר הצהרים...כלומר, מי שעובד/ת יום שלם, אינה יכולה למעשה להמשיך בעבודה במשרה מלאה...הערכות בבית. איך עשית את זה רננה? זה באמת די מלחיץ. אבל אני רואה את טובת הילד שלי לנגד עיני, וכמובן נעשה את הדבר הנכון. רונית, האם משרד החינוך מספק סייעת עבור הילד בגן המשלב? או שהורים צריכים לממן את הסייעת?. ומה דעתך, האם הסייעת צריכה להיות סמויה, או שעל ההורים הגננת והילדים לדעת שהסייעת של הילד?. שמעתי על אמא ששילבה את הבן שלה בגן עם סייעת סמוייה מעין ההורים (בידיעה הגננת כמובן) כאילו היא חלק מצוות הגן.
 

beezi

New member
מיכל, מהכרות שלנו ושל הבן שלך

המקסים, שעוד בשנה שעברה היה משולב בגן על ידי הגננת מיכל, קשה לי להבין, מדוע קיבלתם תשובה שלילית! , אם יש ילד שמתאים ביותר לשילוב בגן רגיל - זה הבן שלך!. האם הסתייעת בגננת ובחני? ואיך אפשר בכל זאת ללחוץ על משרד החינוך בענין. עפ"י הכתבה שפורסמה בידיעות אחרונות ביום שישי האחרון, ושם דובר על שילוב, פנו להורים שבנם זקוק לשילוב לפנות למשרד החינוך ושם התחייבו על פי צו בימה"ש לקיים את החוק ולתת שעות לסייעות. אני מצטטת כאן:" ....דוברת משרד החינוך...המשרד נערך לביצועו (החוק) החל מהשנה הבאה מסגרת התקציבים שעומדים לרשותנו כעת - למעלה מ- 400 מיליון שקל". לדברי הדוברת, השרה לבנת ביקשה משר האוצר במאי 2003 סכום של 600 מיליון שקל בפריסה לחמש שנים והיא מבקשת עכשיו להבהיר להורים: כל ילד שאובחן כזכאי לשילוב ולא קיבל את המגיע לו, מוזמן לפנות למשרד החינוך, המשרד ידאג למימוש זכויותיו." מיכל, אני מקווה שתוכלי להעזר בזה.
 
הי מיכל

אני רחוקה מלתאר אידאלים, למרות שאלו מאד ברורים לי. אני מתארת את המצב במתיא (מתרכז תמיכה יישובי אזורי) באזור שלי וזאת מהכרות יומיומית. זה לא אומר שכולם באאופוריה. אני בטוחה שיש משפחות המרגישות שנעשה להם עוול. אבל החשיבה נכונה, הכוונות טהורות, והעסק בהחלט עובד.. רונית
 
הי ביזי

לגבי סיוע- אני יכולה לספר מה קורה השנה בלבד. כל שנה אנחנו עדים לקיצוצים ומי יודע מה ילד יום.. השנה ילדים המשולבים אצלינו מקבלים סיוע ל10-12 שעות שבועיות. לפעמים יש סיטואציה שההורים משלימים שכר והסייעת נמצאת יותר שעות. הסיוע מוגש בתנאי שהמערכת ממליצה על הילד לחינוך רגיל. ההורים מביאים את האישור מבטוח לאומי, ואת האבחון של הילד (PDD ) במקרים שלנו, ואז יש תמיכה. כמובן צריך להערך לפני תחילת השנה כי שעות הסיוע מאד מצומצמות וכנראה עוד יצומצמו. לגבי סמויה- תלוי במה שהילד זקוק. יש ילדים שצריכים תיווך פרטני ואינטנסיבי. יש כאלה שצריכים עין שומרת ממרחק, ויש כמובן סיטואציות דינמיות במהלך השנה. אנחנו מאד משתדלים לתת הדרכה לסייעת לאורך השנה, בפגישות, עם הגננת וההורים, ופסיכולוג הגן. מאידך- תאוריות לחוד ומעשה לחוד. אני מצאתי שתהיה הסייעת סמויה ככל האפשר- אם נשאל את ילדי הגן למה הסייעת בגן הם יצביעו על כך שהיא עוזרת ל----------.(הקטנים האלה יש להם אנטנות מאד רגישות..) בכל מקרה- העובדה שהילד עובר לחינוך הרגיל זה בהחלט לא אומר שמכאן ואילך הוא ברשות עצמו ובאחריות של ההורים לגבי תפקודו בגן. אנחנו כמתיא נשארים כל הזמן מאחוריו, לפניו, ואיתו. רונית
 

beezi

New member
שאלה לרונית ולגרין

היי רונית, אני מעוניינת לדעת מה הקריטריונים, או לאיזה הישגים ילד PDD גבוה צריך להגיע, ואולי גם אחרי איזו תקופת זמן (אפשר לומר), שאפשר לשלב את הילד בגן רגיל, עם סייעת. כלומר, אילו תנאים צריכים להתקיים כדי לעבור מהגן התקשורתי לגן הרגילו? , וגם לאור תפקידך במשרד החינוך, אשאל גם מהו התהליך במשרד החינוך אותו צריכים לעבור? האם יש ועדת שילוב? מה צריך להתקיים כדי להגיע אליה וכו'. כרגיל, אשמח לשמוע את דעתך.........
 

yx3

New member
לעומת זאת בתל אביב...

שלום לרננה, ביזי ורונית. אני מתחילה להבין שאני ממש חנונית, שהנהנתי בהבנה כשהמפקחות על החינוך הרגיל והמיוחד בעירית תל אביב הבהירו לי לא לצפות לשום דבר מהמערכת, בטח לא לתשלום לסייעת, ואפילו לא לאפשרות לקבל יותר זמן התייעצות עם הגננת. ושלא אעז לבוא להתלונן על כך שהגננת לא מתפנה לשוחח איתי מעבר לפעמיים בשנה. למזלנו הצלחנו להתקבל לגן של גננת מקסימה ומופלאה שמקדישה לנו זמן ככל הנדרש כולל לישיבות הצוות עם מדריכת השילוב והסייעות. לסייעות אני משלמת מכיסי הפרטי, 35 ש"ח לשעה, 20 שעות בשבוע. אחרי הצהריים הילד יוצא לטיפולים בד"כ, ואם הוא נשאר במועדונית זה כבר ללא סייעת ויותר קשה לו, אבל הוא מסתדר (נראה במצב רוח טוב). הסייעות הגיעו אלי באמצעות קלינאית התקשורת המשמשת גם כמדריכת השילוב ומפקחת למעשה על התקדמותו של הילד בגן (מתצפתת ומתדרכת את הסייעות והגננת) ונותנת לנו הדרכת הורים (בגרינשפן). הסייעות דיסקרטיות ולא צמודות לילד מעבר לצרכים, אבל כללית זה לא נעשה (עדין) "ענין להתעסק בו" מבחינת הילדים. כולם אוהבים אותן וכיף להם לשחק איתן, ואף ילד לא טרח להתיחס לשאלה מי הילד שבגללו הן הופיעו. הרבה יותר מרימים גבה על זה שהוא עדין עם טיטול (שהוא עצמו לא מספיק מודע אליו ואינו מנסה להסתיר אותו). להורים נאמרה האמת, והתגובות נרגעו לאחר שפגשו בהן בשטח, וראו שהן רק תורמות לסך הכל. רונית, אני לא יודעת מה תפקידך במערכת, אבל אצלנו המערכת הבהירה את עמדתה בצורה מאד שלילית: ברגע שאנחנו מוותרים בועדת השילוב על זכותנו לחינוך מיוחד, אנחנו משוללי זכויות יתר לחלוטין. אם את יכולה לכוון אותי לפרוצדורה שתספק לי תמיכה חלקית בתשלום לסייעת אודה לך מקרב לב. אגב, איך מגיעים למתיא? לאיזה גילאים זה מיועד? אני רק רואה את הראשי תיבות האלה ואין לי מושג איך זה מתיישם בפועל. אשמח למורה נבוכים גם בזה. תודה לכולם ואם אוכל לתרום מניסיוננו - אל תהססו לשאול.
 
ל YX3

דווקא את המצב האבסורדי הזה, אנחנו מעוניינים לשנות. ולכן אני מקווה שתצטרפי לפגישה ביום שלישי הבא, על מנת שנוכל להחליט כיצד אנו מקדמים את הנושא. עמליה
 

אמא יעל

New member
עמליה, מעכשיו אני שוב בשמי

זו אני, פשוט המערכת לא נתנה לי להרשם בשם יעל, כבר נירשמה מישהי גם בעברית וגם בלועזית, ומעודף יצירתיות נרשמתי בכינוי yx3. אחר כך לקח לי זמן לגלות איך מחליפים אותו, ואז בדקתי אם המערכת תקבל את אמא יעל בברכה. זה הסיפור ואני איתך. אתמול הודיעו לי מבית לורן (נרשמתי לקבוצת הורים) שנפתחת קבוצה בימי שלישי בערב החל מתאריך 6 בינואר. מדובר בהורים לילדים שמשולבים בגנים רגילים בני גילו של בני. רציתי קבוצה בבוקר אבל לא נפתחת. מקווה שזה לא יתנגש בפעילות שלנו. בכל אופן לא בפגישה של 23/12. להתראות. אגב, מישהו בפורום הציע להזמין נציג של בזכות. מה דעתך?
 
יעל שלום

קבלתי את מכתבך ואני שמחה שתהיי איתנו ביום ג' הבא. אני התקשרתי לבזכות ולא הצלחתי לתפוס אותם. עמליה
 
הי ביזי,

התשובה שלי מתעכבת בגלל- לגבי קריטריונים אני בקלות יכולה לענות לך. לגבי ההליך (וועדה וכד') אני לא לגמרי בטוחה בתשובה ולכן חשוב לי לבדוק ולא להטעות. תשובה תגיע, למרות האחור.. רונית
 

ריקי 04

New member
על השילוב שלנו

קבלת די הרבה תשובות, אז הנה רק שתי תוספות. לגבי העירייה - מצטרפת לרננה, אנחנו הגענו נחושים (מראש), והעירייה שיתפה פעולה. מראש אמרו לנו שהם לא הולכים נגד ההורים (בתנאי כמובן שהם רואים שהילד מטופל). וחוץ מזה, אני כנראה צריכה להודות לאמא אחרת, שכמה שנים לפנינו נאבקה והשיגה - ואנחנו כבר נהנים מהפירות, ומקבלים את הדברים בלי בעיה: שילוב, סייעת שאנחנו בוחרים והם משתתפים... לגבי סמוי/לא סמוי. פשוט תלוי בילד, יש מי שסמוי זה מספיק, אבל ברוב המקרים (אם הילד לא ממש ממש גבוה), אז הגן הוא בעצם סביבת טיפול, והסייע/ת גלויים מאד. אנחנו הצגנו מראש באספת ההורים הראשונה (הבן עם בעיות תקשורת, ויש לו סיוע). רב ההורים לא ממש שמו לב, ו"מגלים" לאט לאט: סייעת עוד אפשר ל"הטמיע", אבל את הסייע שלנו - ממש לא (הוא טיפוס...). אני מעדיפה לספר ולהסביר, ב-1:1 עם המון אופטימיות. ילדים באים אלינו הביתה, ואני מעדיפה את הקלפים פתוחים על השולחן. בדרך כלל ההורים מגיבים בהמון הבנה ושיתוף פעולה (למעט אמא אחת שהלכה להתלונן בעירייה, אבל הם יישרו את ההדורין, ובסוף היא אפילו סיפרה לי את זה בעצמה. ועכשיו מקפידה להגיד לי "שלום"יפה, ולהיות מאד נחמדה לילד. שהקטע שלו עכשיו זה לשאול את כולם "איך קוראים לך?"/"מי אתה?"...). אבל שוב, זה אישי. יכולתי לא לספר כל כך גלוי, הוא בן 4 בסך הכל, ולא מתנהג חריג (וכשאני מספרת, אומרים לי: "אבל לא רואים כלום..."), אבל לי עדיף להסביר... עניין של אופי.
 

liatdan

New member
הניסיון שלנו

הילד שלי נמצא בגן רגיל , ניסינו להכניס סייעת סמוייה וזה לא עבד , זה נכון שהילדים יודעים פחות או יותר מה תפקידה אבל כמו שאמרה סימה בגיל 3 המידע הזה לא מגיע להורים או לפחות מגיע מאוד לאט. אצלנו זה נכשל בין השאר כי הילד הרגיש שזו עזרה בשבילו והפסיק לעשות דברים בגן בכלל , כל הזמן רצה שיעשו בשבילו. הסיבה העיקרית שזה נכשל זה העדר הנחיה , סטודנטיות לחינוך מיוחד לא מוכשרות לזה ואם תפלי על מישהיא עם אינטואיציה וגישה טובה אז אולי תצליחי לקדם ללא הנחיה אבל בעיקרון עצם היותה של הסייעת מלימודי חינוך מיוחד זה לא מספיק.לדעתי ההנחיה צריכה לבוא לפני שהסייעת מתחילה , אנחנו רצינו להתחיל מהר מהר ולמצוא הנחיה אחר כך ועשינו נזק באותה תקופה. היום הילד לבד בגן רגיל ללא סייעת , ואחרי שהיא עזבה היתה קפיצה עצומה כמעט בכל תחום. כמו כן תלוי מאוד בגננת ובנכונות שלה לעזור וללמוד ובכמות הילדים בגן אני לא יודעת מה מצבו של הילד שלך והילד שלי לא היה בגן תקשורת ,כך שאין לי מקורות להשוואה, אבל כרגע לדעתי אם את מוצאת גן מתאים עם קבוצה קטנה ונכונות של הגננת מאוד כדאי לנסות. מיותר לציין שממתיא הרצליה וממשרד החינוך , לא קיבלתי כלום (למרות שאני מנסה) , אפילו ועדת השמה עוד לא הסכימו לתת למרות הפקסים והפגישות החוזרות ונשנות איתם. אמרו לי שבמילא השנה לא נקבל כלום , אז שאני אגש לוועדה במאי מה שלא תחליטו שיהיה לכם בהצלחה !
 
למעלה