תשובות
הסתכלתי בקישור. כמוך, גם אני לא מצויה בנבכי הגישה הגנרטיבית על כל דקדוקיה (תרתי משמע). אבל הטענות הכלליות נראות לי די מובנות: TOPIC instructs the hearer to locate on the top of his file an existing card with the relevant label. FOCUS instructs the hearer to either i)open a new card and put it on the top of the file.Assign it a new label (for an indefinite) or ii)locate an existing card and put it on the top of the file (for a definite) כלומר, החלקים הידועים והמחדשים במשפט משולים לכרטיסים שעליהם כתובים פרטיהם. כאשר מוזכר החלק הידוע, המאזין צריך למצוא כרטיס קיים שכבר כביכול נתון בראש ערמת הכרטיסים, כלומר, מצוי בקדמת הזיכרון. כאשר מוזכר החלק המחדש, על המאזין ליצור לו כרטיס חדש או למצוא בתוך ערמת הכרטיסים כרטיס קיים וכביכול להניח אותו בראש ערמת הכרטיסים, כלומר, להביא אותו לקדמת הזיכרון. בהמשך יש דוגמאות לכך. אז אמנם המסגרת היא גנרטיבית, אך אין צורך להכיר אותה לעומק, אם בכלל, כדי להבין את כל זה. כמובן, בהמשך הדברים מסתבכים, אבל העיקרון הזה ברור. אתה צודק שהשיטה הגנרטיבית לניתוח המשפט שונה מהגישה הסטרוקטורלית. עם זאת, גם בה הניתוח הפונקציונאלי הוא ניתוח נוסף, שנעשה מעבר לניתוח המשפט, ולא בהכרח תואם אותו, וזאת הנקודה החשובה. הניתוח שלי קצת פשטני? בסך הכל הבאתי שני משפטים כדי להדגים את העיקרון, ודוגמאות, מעצם מטרתן, רצוי שתהיינה פשוטות. כאשר מנתחים משפטים אמתיים, אין ספק שצריך להתחשב בהקשר. למעשה, זאת אחת התופעות המעצבנות של הבלשנים הפועלים במסגרת הגנרטיבית: הם ממציאים משפטים נטולי הקשר ואחר-כך חוקרים אותם! בכל אופן, כך הייתי מנתחת את המשפטים שהבאת: היום נדבר על ראש הממשלה. העם בחר את ראש הממשלה בבחירות אישיות. במשפט הראשון, החלק הידוע הוא היום נדבר על (שהרי לשם מה התכנסנו כאן?), והחלק המחדש הוא ראש הממשלה. לפי המשל שהוצג במאמר, הכרטיס המציין שעומדים לדבר על משהו כבר היה נתון בראש ערמת הכרטיסים של המאזין. בהמשך הוא התבקש לשלוף את כרטיס "ראש הממשלה" ולהניח אותו בראש הערמה. במשפט השני, החלק הידוע הוא ראש הממשלה, כיוון שהכרטיס שלו כבר מונח בראש הערמה. כל היתר מהווה החלק המחדש, שבשבילו צריך לשלוף את הכרטיסים המתאימים ("העם", "בחר" וכו') או ליצור כרטיסים חדשים (למשל, מי שלא הכיר את המושג של "בחירות אישיות"). יתכן שגם הצגה זאת נראית לך פשטנית. אולי הפריטים בזיכרון אינם דומים לכרטיסים שאפשר לשלוף. גם נותרת השאלה מה בדיוק מצויין על כל כרטיס: מילה? צירוף? רעיון? מבנה השטח? מבנה העומק? לא יודעת. זה בכלל לא המשל שלי, ולא בטוח שאני הייתי מתארת באופן זה את המבנה הפונקציונאלי. אולי העניינים האלה מטופלים בהמשך המאמר. לא קראתי.