שאלה ל"בעלי תריסים"
אפשר שאין זה המקום, ואפשר שכן, והכל תלוי במענה אשר יושב.
השאלה בתמצית: הרמב"ם אינו מונה את מצוות התשובה במניין תרי"ג המצוות. הרמב"ן, כן. מבחינה פורמלית, לדעת הרמב"ן מצוות התשובה היא דאורייתא, ויודעים אנו, שקיים כלל הלכתי הקובע, כי לאו הניתק לעשה, אין לוקים עליו (וי"ג לא נענשים כלל גם בידי שמיים). לדוגמה: לא לגזול, זהו לאו דאורייתא, אך קיימת מצוות עשה הקובעת ו"השיב את הגזלה אשר גזל" - זהו לאו (לא תגזול) הניתק לעשה (והשיב את הגזלה) ולכן במהותו, מכיוון שהוא בר תיקון, לא נענשים עליו.
נמצא לפי הרמב"ן שכל מצוות לא תעשה בתורה הם לאו הניתק לעשה של מצוות התשובה, שהרי אם היא דאורייתא, כל לא תעשה שבתורה בר תיקון על ידי התשובה.
שאלה זו שואל החיד"א על הרמב"ן, ורבים נשארו בצ"ע עליה, ואולי מפורום מחכים זה תבוא הישועה.
אפשר שאין זה המקום, ואפשר שכן, והכל תלוי במענה אשר יושב.
השאלה בתמצית: הרמב"ם אינו מונה את מצוות התשובה במניין תרי"ג המצוות. הרמב"ן, כן. מבחינה פורמלית, לדעת הרמב"ן מצוות התשובה היא דאורייתא, ויודעים אנו, שקיים כלל הלכתי הקובע, כי לאו הניתק לעשה, אין לוקים עליו (וי"ג לא נענשים כלל גם בידי שמיים). לדוגמה: לא לגזול, זהו לאו דאורייתא, אך קיימת מצוות עשה הקובעת ו"השיב את הגזלה אשר גזל" - זהו לאו (לא תגזול) הניתק לעשה (והשיב את הגזלה) ולכן במהותו, מכיוון שהוא בר תיקון, לא נענשים עליו.
נמצא לפי הרמב"ן שכל מצוות לא תעשה בתורה הם לאו הניתק לעשה של מצוות התשובה, שהרי אם היא דאורייתא, כל לא תעשה שבתורה בר תיקון על ידי התשובה.
שאלה זו שואל החיד"א על הרמב"ן, ורבים נשארו בצ"ע עליה, ואולי מפורום מחכים זה תבוא הישועה.